Speerpunt Porsche Taycan: auto houdt vol, bestuurder niet

Auteur: , 80 Reacties

De mens is niet opgewassen tegen de machine.

Taycan Turbo S

Je hoeft maar ‘Porsche Taycan’ te zeggen en je weerwoord is ‘Tesla Model S’, want goedkoper, ruimer en al langer op de markt. Oké, dat zijn feiten en wat dat betreft heeft Tesla wel een goede aanbieding in hun assortiment. De positie die de Taycan inneemt is echter een positie waar Porsche al jaren zit. Ja, het is niet het goedkoopste wat je kunt krijgen, maar je weet bij het kopen van een Porsche dat je betaalt voor een team ingenieurs wat echt hun best heeft gedaan.

Zo heeft Porsche met de Taycan een enorm lang testproces doorgelopen. De kans is aanwezig dat nog voordat de Mission-e getoond werd in 2015, Porsche op de achtergrond al bezig was met de Taycan. Om het proces te benadrukken heeft Motoring.com.au een aantal topmensen in de ontwikkeling van de elektrische Porsche gesproken.

De specs van de Taycan Turbo S liegen er niet om. Qua acceleratie zit de auto op hetzelfde niveau als de 918 Spyder. De rondetijd op de Nürburgring is momenteel nog de snelste, maar volgens Lukas Kramer, de manager van het Taycan-project, was rondetijd niet waar Porsche op inzette. De tijd is momenteel het snelste omdat Tesla nog niks officieels doet omdat het de enige is. Als de concurrentie een vergelijkbare auto neerzet, zal moeten blijken of de Taycan daadwerkelijk snel is. Over die rondetijd gesproken: volgens Kramer heeft Porsche niks extreems gedaan met de Taycan die het record heeft gezet. Als antwoord op de vraag “zou een goede bestuurder met een Taycan die zo uit de dealer komt, de tijd kunnen evenaren?” Zegt Kramer: “Definitely!”

Een nog interessantere uitspraak komt van Ingo Albers, hoofd ingenieur voor de Taycan. Het speerpunt van de elektrische Porsche is niet wat hij kan, maar hoe lang hij het kan volhouden. En hij kan ons garanderen: nog voor dat de Porsche er mee kapt, zal de bestuurder het beu zijn. Het gaat je niet lukken om een Taycan ‘stuk te rijden’ met enorm veel acceleraties achter elkaar, omdat de Turbo S-versie met name zo snel is dat je er als bestuurder moe van wordt.

Porsche is dus vrij zeker dat de Taycans uit de testfase door zo veel heftig gebruik zijn gehaald, dat betrouwbaarheid op de lange termijn en kwaliteit de reden is dat je iets dieper in de buidel moet tasten voor een Taycan dan bijvoorbeeld een Model S. Belangrijker dan je denkt.



80 reacties

Dat de Taycan duurder is dan de Tesla is geen enkel probleem. toen de 911 Turbo 2x zo duur was als de GT-R, en net zo snel, werden ze nog steeds verkocht. Een 911 is een mooie auto, maar er zijn weinig objectieve redenen om zoveel geld uit te geven, toch wordt hij goed verkocht
.
@realhustler: er zijn überhaupt weinig objectieve redenen om zo’n auto te kopen :D
@davelepeef: rijgenot? Of is dat subjectief in jouw ogen? In het artikel wordt trouwens aangegeven ‘een goede bestuurder’ kan de rondetijd evenaren. Lijkt me dat daar moet staan ‘een uitmuntende racer’.
@hotze: m’n vraag is of er echt goede redenen zijn om een snelle sportwagen te moeten hebben. Maar ik zeg niet dat ze geen bestaansrecht hebben. En ja, rijgenot is zeker subjectief. Voor de ene is dat een sportieve wagen, voor een andere een hele comfortabele…
@hotze: rijgenot…met een fake V8 met spaceship motorgeluid…nee dank u. die acceleratie ben je na 14 dagen gewend, net zoals de rijders van een Tesla en zij zitten dan met een amerikaans prul terwijl je hier met een Duitse degelijkheid zit.
@Jantje_555: Duitse degelijkheid? Tesla is al 7 jaar op de markt. Maar eens kijken waar deze Porsche over 7 jaar staat. Dan valt er iets te vergelijken.
@erik2907: Een Tesla ziet en is hoegenaamd niet degelijk hoor…
@thestino: exact! Een Amerikaan is enkel goed in pickups bouwen!
@davelepeef: Inderdaad van die wagens worden vooral gekocht voor ‘standing’. Om een goede indruk te maken op de tennisclub en om het plaatje voor hun villa compleet te maken. Met wat geluk kunnen wij ze dan 8 jaar later als een weinig misbruikte tweedehands kopen ;-)
@w0ut: Met een versleten batterijpack…
@thestino: Er zijn mensen die 300.000 km gereden hebben en nog meer dan 90% van de capaciteit over hebben…
@realhustler: precies…prijs staat in zulke segmenten zo niet bovenaan het “erg-belangrijk-lijstje”…
@realhustler: omdat het kan
En ik maar denken dat je uit een Porsche juist uitgerust uitstapt na een tijdje planken.

Anyway, mooi dat ze weer een dun argument hebben gevonden.

En de vergelijking met de Model S is toch niet terecht maar voor Porsche niet te stoppen.
@fanboy: Ik opende dit bericht in de hoop een Fanboy-comment aan te treffen waarin je de Model S benoemt en Porker afzeikt.
Je stelt niet teleur! Waarvoor dank. Hou het goede werk omhoog!
@technofreak: Het zou ook niet compleet zijn zonder inhoudsloze reactie van jou he :)

Ach, ik heb tenminste wat te doen in de tijd tussen vliegtuig en trein.
@fanboy: Gelukkig ben je fan van groen reizen 😂 Ofja dat dacht ik, neemt meneer t vliegtuig
@barendbotje: Ah daar is nr2, @technofreak is meestal sneller.

Maarja, geld verdiend zichzelf niet het. En ik kan makkelijk weigeren, maar dan gaat een collega wel.
Ach, met vakanties rij ik het liefst overal heen. En op korte afstanden pak ik liever de trein dan vliegtuig.

Overigens heb ik wel mijn huis naar energie neutraal omgebouwd en de dagelijkse benzine auto weggedaan, dus ik ben zeker wel bezig.
@fanboy: Hey hypocriet niet teveel tegenstellingen in 1 bericht. Iemand die écht groen is die koopt uberhaubt geen auto ook niet elektrisch. Maargoed dit voelt als een niet te winnen discussie dus ik laat t er maar bij zitten, goede vlucht :)
@barendbotje: Nee ik ben het met je eens. Er is dan ook geen andere auto voor terug gekomen en ga nu met de trein of elektrische scooter. Bewuste keuze.
Gezien ik toch nog autoliefhebber ben heb ik nog wel wat oude meuk staan voor dat ritje in het weekend. Maarja dat is straks ook afgelopen (o.a. milieu zones)
@fanboy: Genoeg manieren om dat te omzeilen dus ik denk dat je nog genoeg tijd kan doorbrengen in t weekend met je schatjes. Even een ander filtertje erop en een papiertje in je auto leggen, dit heb je niet van mij btw :)
@barendbotje: zo, jullie gaan snel van bitchfight naar bromance ;)
@rickvanbuuren: Zit een klein verschil tussen liefde en haat, heb toevallig een goede maandag en de koffie smaakt goed. Dat doet wonderen 😂
@barendbotje: Toch wel fairtrade koffie, zonder caffeïne, op duurzame wijze geteeld en per elektrisch vrachtschip met zonnepanelen (of zeilboot) naar europa gevaren om daar in een op biomassa gestookte branderij te worden verwerkt tot eindproduct dat verpakt zit in 100% recyclebare verpakkingen van geperste vasvezels? Anders ben je een crimineel! (en dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe de koffie geelverd is en door jou is gezet…)
@technofreak: Aangelengd met mijn eigen urine, zo doe ik de kindertjes in afrika niet tekort door water te hergebruiken uit mn lichaam! Ik ben pas (geel) groen bezig😎
@fanboy:
Ik hoop dat dat electro-deugen je goed doet, want meer nut heeft het natuurlijk niet. Althans niet voor milieu en klimaat. Allemaal sprookjes.
@fanboy: Je vertrekt toch we uit België of Duitsland, hè?!
Stikstof en CO2 blijven volgens de berekeningen van onze overheid namelijk binnen landsgrenzen. Alleen vanaf Schiphol, Eindhoven, Eelde en Rotterdam hoef je vliegschaamte te hebben. Wat Duitsland met hun stikstof doet, moeten ze zelf weten ;-)
@technofreak: Nou, ik had begrepen dat de boeren het allemaal gedaan hebben, dus ik stap met 0,0 schuldgevoel het vliegtuig in :D
@technofreak: Maar schiphol is niet van de Nederlandse staat, die is alleen aandeel houder. Dus dan zou schiphol een eigen grens hebben waar de CO2 niet buitengaat!
@technofreak: ik wacht nog steeds tot hij z’n naam wijzigt in TeslaFanboy..
Een beetje een paarse broeken uitspraak voor een hoofd ingenieur…
@bsxc2: Ik vind het maar een “Wij van WC-eend verhaal”. Ik onderschat de capaciteiten van Porsche-ingenieurs daarbij beslist niet, want die 20-25 full-throttle launches van 0-200 km/u is op zich natuurlijk een knappe prestatie. Maar wie zit daar eigenlijk op te wachten? En hoe lang houdt die Taycan het dan vol? Daarover is nog totaal niets bekend! Zou die het ook zolang volhouden als die Tesla model S, die in Californië als taxi werd ingezet en er 644.000km op heeft zitten? Weliswaar door 2 keer het accupakket te vervangen, (resp. bij km-stand 312.000 en 521.000) maar dat viel onder garantie en kostte de eigenaar geen rooie cent! Doet Porsche dat ook onder volledige garantie?
Ook plaats ik de nodige vraagtekens bij dat “Ringrecord”. Mooi voor Porsche dat ze dat nu hebben, maar welke waarde vertegenwoordigt het? Ik kan me echt niet voorstellen, dat iemand, die in de markt is voor een EV in de hogere prijsklasse, dat nou het doorslaggevende argument vindt. Vrijwel alle EV’s worden zakelijk ingezet om van A naar B te rijden en niet om te proberen of dat “record” geëvenaard of verbeterd kan worden.
Die Taycan vind ik echt wel een aantrekkelijke auto, maar gezien het prijskaartje dat er aan hangt zou ik toch voor een Tesla gaan. Gewoon uit rationele overwegingen.
Zet Porsche de Taycan nu op een lijn met auto’s als een Smart Fortwo, Toyota Aygo en Nissan Leaf? Ook auto’s die je eerder zat bent dan de tank leeg is?
@mashell: Nee! Een 0 – 100 accerelatie in een Aygo is een rustmoment. In een Taycan niet.
@mashell: Heb anders ooit eens als bijzitter mogen meegaan in de Toyota Yaris cup op circuit van Zolder. F* hell, die dingen waren snel. Lieten veel duurder spul makkelijk achter zich.
Het gevoel wat Porsche bied maakt het de prijs waard. Een Breitling is niks beter dan een Casio, maar het gevoel is dat wel. Dus wanneer je het kan betalen, altijd doen.
@dutchdriftking: Lijkt me redelijk persoonlijk. Kan me best een dik horloge veroorloven, maar vind mijn AppleWatch toch wat praktischer. Hetzelfde voor de Porsche. Er zijn gewoon mensen die het zich kunnen veroorloven, maar die kopen niet allemaal een Porsche.
@billymobiel: merkengeilheid is voor iedereen verschillend.
@billymobiel: Dan doe je in feite het zelfde. De Apple smart watch is niets beter dan andere smart watches. Hij is wel veel duurder. Maar het product geeft je een bepaald gevoel waardoor je de Apple wilt, en geen ander.
@billymobiel: wat hierboven staat… Een applewatch is zo’n beetje de Breitling onder de smartwatches :)
@davelepeef: Je hebt smartwatches van 11 dollar op AliExpress. Die zijn ook door Chinese loonslaven in elkaar gezet, dus net zo goed ;-)
@technofreak: dat zeg je wel, maar is natuurlijk niet waar. Soms graaien ze uit de Apple bak in plaats van uit de joepiejappiebak die ernaast staat, en dan heb je wel een fout klokje. Maja. Krijg je wel een nieuwe gratis opgestuurd…
@dutchdriftking: de breitling zal het langer volhouden als de casio ;)
@gwnbmw: *dan
@SimonMc: nee, langer hè?
@dutchdriftking: Inderdaad bij de mensen die dat kunnen betalen gaat het meer om bevestiging binnen hun leefwereld. Er zullen wel enkele liefhebbers bij zijn en enkele rij-puristen. Maar bij de meesten is het gewoon ‘merkengeilheid’. En eerlijk de keren dat ik in een Porsche mocht rijden, toen voelde ik me ook een ‘mannetje’. ;-) Een Tesla, ondanks de schitterende techniek, geeft me dat gevoel niet.
En even eerlijk, die Porsche is toch gewoon veel dikker dan een 13 in een dozijn Tesla.
via Android app
@flatsix010: tot er ook veel EV Porsches rondrijden die 7 jaar oud zijn. Dan vind je het ook een 13 in dozijn Porsche.
@flatsix010: goeie naam
@flatsix010: Bij het woord “dik” haak ik af.

Proleten en etnische minderheden zijn vatbaar voor “dik”. En dan denken dat ze in het summum rijden…
Eerst lachten ze Tesla uit.
Vervolgens moesten ze alle zeilen bijzetten om de opgelopen achterstand zo snel mogelijk goed te maken.
Jarenlang een grote waffel dat ze Tesla wel ff voorbij zouden streven.
Om vervolgens als priemiejum merk met een auto te komen met die qua specs niet aan de Model S kan tippen maar wel anderhalf keer zo duur is.
Maar daar krijg je wel baaaadge en merkbeleving voor terug.
Wat een overbodig paarse broeken merk is het toch aan het worden.
@harrie: Met deze taktiek weten de Duitse merken al jaren hun rommel te verkopen. Gewoon jezelf “premium” noemen, dan kom je er wel. Dat ze er bij geen enkele statistiek goed uitspringen maakt de klant blijkbaar niet uit.
@dreetje: rara: naam begint met een ‘d’, rijmt op ‘jeetje’ en zwetst maar een eind heen.
@harrie: Tesla had de top in techniek. Porsche heeft diezelfde top nu ook bereikt, maar dan degelijk uitgevoerd. Een Model S wil ik niet, een Taycan wel (kom van een 535i).
@vondick: Dat is mooi, maar als je van een 535i komt dan is een Model S een logischere stap dan een Taycan, want die Taycan zit wel effe een segment hoger qua prijs. Zeg maar keer 2.
@fanboy: Er komen nog goedkopere varianten. De 5 was ook 110K nieuw in NL. En vind het niet erg om een stapje omhoog te zetten. Ik zie bij de Tesla dat ik op een hoop zaken zou moeten inleveren. Bij de Porsche alleen op ruimte. Hoop dan ook op een Sport Turismo.
via Android app
@vondick: er blijkt nog uit weinig dat ze nu ook de top hebben bereikt. Ze rijden immers nog niet rond met 500.000 km op de teller.
@harrie: “Om vervolgens als priemiejum merk met een auto te komen met die qua specs niet aan de Model S kan tippen”

Hij overtreft Tesla op de belangrijkste spec: het Merk.
Al het andere is bijzaak en belangrijk voor de onderklasse, waarbij Tesla hoopt op technische specs een merknaam op te bouwen. Alleen een merk dat onbereikbaar is voor de onderklasse, maar wel voor harde plassers en natte vlekjes zorgt bij hen-die-het-niet-kunnen-betalen, maakt een merk begeerlijk voor de upperclass. Tesla is bereikbaar, dus consumptiegoed. Porsche moet je wat alnger voor sparen, dus laat zien dat je geen onderklasse bent.
@technofreak: Een spot-on doch trieste samenvatting hoe het werkt…
@technofreak: Als ik zie wie er zich zoal voortbeweegt in “premium” auto’s (en dan denk ik ook aan dure AMG’s, M-BMW’s en RS-Audi’s), dan reken jij die sujetten dus ook bij de upperclass. Vanwege het feit, dat ze het hebben kunnen betalen! Ga eens kijken bij de Domeinen en vraag je dan eens af waarom daar zo vaak upperslass-auto’s worden aangeboden.
@9000cse: Goed verhaal, wat is je punt?
@9000cse: Het antwoord weet je stiekem zelf wel, maar ik zal meedoen: Ja, die reken ik daar ook toe.

Sinds wanneer houden we rekening met criminelen bij het aangeven van ‘klassen’ in de samenleving? Is de enige vrouw in de brandweerkazerne ook een man, omdat ze zich tussen de mannen begeeft? Of heb je er, naast je gedrag, ook nog fysiek een piemel voor nodig om man te zijn?
@technofreak: Sinds wanneer? Sinds ik de betekenis ken van wie daarmee bedoeld werden. Jij gebruikt gewoon de verkeerde termen, omdat wat jij bedoelt wordt aangeduid met rijken, modalen en armen.
@9000cse: Hoe je het beestje noemt mag je uren over debatteren. Feit blijft, dat mensen met geld geen Tesla kopen. Of ze nu ‘rijk’, ‘upperclass’, ‘gefortuneerd’, ‘loaded’, ‘nouveau riche’, ‘welgesteld’ zijn , ‘goed in de slappe was zitten’, of ‘er warmpjes bij zitten’.

Bijzaak scheiden van hoofdzaak.
@technofreak: Dacht je nou werkelijk dat ik daar urenlang met jou over zou gaan discuteren? Waar zie je me voor aan? Jouw deel is niet meer dan begripsverwarring, onwetendheid en nepnieuws. Succes ermee en einde discussie!
@9000cse: Bang een discussietje te verliezen? Wel cute :)
@9000cse: Begrijp ik je nu verkeerd, of doe je aan begripsverwarring? Jij was toch degene die er een discussie van maakte met: “Als ik zie wie er zich zoal voortbeweegt in “premium” auto’s (en dan denk ik ook aan dure AMG’s, M-BMW’s en RS-Audi’s), dan reken jij die sujetten dus ook bij de upperclass.”

Voor mij was er namelijk geen discussie. Wel goed dat je zo duidelijk en assertief je grenzen aangeeft. Dat lukt onze 5-jarige ook steeds beter: “Jij bent stom, ik praat niet meer met jou!” (“succes ermee en einde discussie”, in grote mensentaal).

Fijne werkweek en geniet van het stralende weer vandaag!
@technofreak: Porsche is juist het merk van de onderklasse.

Een omhooggevallen aannemer gaat nooit een Ferrari kopen. Wel een Porsche. Voldoet aan precies dezelfde overwegingen die hem voorheen een Volkswagen deed kopen.
@karaya: Zou het ook zo kunnen zijn dat je als omhooggevallen aannemer nog 60 ruggen extra moet lappen voor een basis Fezza in vergelijk met een 911 en je al een 718 rijdt voor 84 mille?

Wel gaaf dat je Porsche en VW in een echt comment met inhoud hebt weten te verwerken. Dat lukt weinig mensen hier: de meesten komen niet verder dan ‘platgeslagen kever’ en ‘Porsche is van VW’ (niet waar trouwens.) Chapeau!
@technofreak: Je bewijst m’n stelling. Je begint meteen over de kosten, dat wordt nogal ordinair gevonden in de hogere kringen.

Porsche is de sportwagen van het volk.
@karaya: Touché! Al zie ik volk nog geen 2,5 ton voor een EV aftikken bij de lokale dealer ;-)
@technofreak: Er zijn tegenwoordig ook mensen uit de “onderklasse” met geld. Mede daarom verkoopt Porsche tegenwoordig als een tierelier.
@karaya: Daarom hebben ze de upperclass ook al opgerekt met de term “Nouveau Riche” ;-)
Al kan die vliegen, no thx!
@spykerboy: Hij zit eerder “vol vliegen” aan de voorkant ;-)
1. Porsche brengt z’n eerste EV uit.
2. “Ja maar, met onze vierzitter kan je knallen tot je het beu bent.”
Lijkt me exact de reden waarom iemand een vierzitter koopt… Not.
@bara: ik ben het na 10 seconden erin zitten al beu…
De donkerblauwe Turbo S graag. Met beige leer en aluminium velgen.
@nicolasr: Doe ‘m maar zo: http://www.porsche-code.com/PL1AGRW9
Een schamele 226.000 euro, maar dan is íe ook helemaal ‘op maat’.
Doet me niet veel zo’n turkan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).