Splinternieuwe 911 GT3 RS gelekt!

Auteur: , 53 Reacties
Porsche 911 GT3 RS

Veel gaver dan dit wordt het niet.

We beginnen deze dag meteen goed: we hebben de eerste gelekte foto’s binnengekregen van de spiksplinternieuwe Porsche 911 GT3 RS. De auto maakt zijn debuut op de aanstaande Salon van Genève, maar een overijverige stagiair had de foto’s blijkbaar iets te vroeg rondgestuurd. Een man in een Australische regenjas heeft deze via het medium Instagram weten te onderscheppen.

Er is nog niet veel bekend, maar de specs die vrijgegeven zijn, zijn om van te smullen (zoals gewoonlijk). Allereerst de motor: vier liter atmosferische heerlijkheid die voor de gelegenheid 9.000 toeren kan draaien. Het maximum vermogen bedraagt 520 pk. Ter referentie, die vorige GT3 RS leverde 500 pk en kon maximaal 8.800 toeren produceren. De huidige 911 GT3 (zonder RS) heeft ook een vierliter motor, kan ook 9.000 toeren draaien en levert 500 pk. Net als de vorige generatie GT3 RS is ook de nieuwe uitgerust met de PDK-automaat.

Porsche 911 GT3 RS (991.2) '18

Maar er is meer! Zowel de voorkant als de achterkant zijn duidelijk afwijkend ten opzichte van de oude GT3 RS. Aan de voorkant vallen de NACA-ducts op in de kofferklep. Aan de achterkant zien we een nieuwe spoiler en gewijzigde achterbumper. De kofferklep is lichter dan voorheen. Allemaal kleine verschillen ten opzichte van de uitgaande GT3 RS. De prestaties zijn daardoor ook niet significant anders. De standaard 0-100 km/u sprint moet nu 0,1 seconden vlotteer gaan en duurt dus 3,2 seconden, wat eigenlijk bizar snel is voor een auto met achterwielaandrijving en atmosferische motor, snapt u het nog? Niet relevant voor deze auto is de topsnelheid, welke 312 km/u bedraagt.

Porsche 911 GT3 RS (991.2) '18

Een nieuwe GT3 RS betekent ook nieuwe kleurtjes. Waarschijnlijk zullen Lava-Oranje, Miami-blauw en Krijt terugkeren, maar de nieuwe kleur is Lizard-groen. We kunnen niet anders zeggen: het staat de GT3 RS briljant. Uiteraard is een Clubsport-pakket met rolkooi, brandblusser en harnasgordels leverbaar. (via: drive.com.au)

Welke RS is nu eigenlijk de beste? @Wouter en @CasperH rijden in deze video’s met alle voorgaande RS’en in deze en deze video.

UPDATE: en eht is officieel, alle info HIER!



53 reacties

Veel strakker dan de vorige. Die 991.2 facelift werkt echt op elke uitvoering zo goed!
Schitterende kleur zeg!
Mehh. De NACA-ducts vind ik geen mooie toevoeging. Heeft de auto toch ook niet nodig?

Nee, als het al zo’n hardcore Porsche moest worden kies ik een gewone GT3. Met handbak. En zo weinig mogelijk opties. Net wat minder schreeuwerig dan een GT3 RS met al zijn spoilers en andere prullaria.
Oh maar als ik écht moet kiezen zou ik lachend wegrijden met een Porsche Cayman GT4. Om de een of andere reden vind ik dat een heerlijke machine.
@viezefreddyw: hou je ook nog geld over voor een jaarkaart op de ring, een slot benzine en een paar setjes banden en blokken.

Voor mij graag een gewone cayman met zo weinig mogelijk frutsels. Daar heb ik in de echte wereld genoeg aan.
@viezefreddyw: die NACA’s zijn voor de remkoeling. Doordat dat niet meer onder de bumper zit, kan de aanstroming en koeling van de radiateurs verbeterd worden.
@galverink: De NACA’s in de kofferklep zijn er voor de remkoeling? Lijkt mij niet helemaal aangezien bovenop de wielkasten al gigantische gaten zitten. Maar goed, ik kan het mis hebben.
@viezefreddyw: die op de spatborden zijn om luchtwervelingen uit de wielkasten laminair af te voeren en zo downforce te genereren. Die zijn niet voor koeling dus.
@ko4n: Daarom zeg ik, ik kan het mis hebben. Wat weet ik er ook van.

Thanks!
@viezefreddyw: Iedereen denkt het, en jij zegt het gewoon.. Amateur. ;)
@rikus: Ach zo leren we elke dag wat bij.
@viezefreddyw:
@galverink heeft ’t bij het rechte eind, de NACA-ducts zijn voor de koeling van de remmen (zie GT2 RS), de louvres in de voorschermen voor de “ontluchting” van de wielkasten waardoor de lift gereduceerd wordt.

T.o.v. de 991.1 RS heeft de .2 (ook) de hoger uitstekende louvres in de voorschermen en vergrote luchtinlaten in de achterschermen van de GT2 RS.
@amghans: Weer wat geleerd!
@amghans: hey hans, ff off topic, je vroeg me onlanks naar release nieuwe gt4(rs)? Wel dat zal pas voor 2019 zijn. Persoonlijke noot: geneve 03/19.
@100octane:
Die vraag moet je door iemand anders gesteld zijn, de enige vraag, die ik je wel eens gesteld heb is of je je GT3 RS zou aanhouden naast je nieuwe aanwinst of dat die ervoor in de plaats kwam.

#geheugenalseenolifant 🙂
@viezefreddyw: helemaal mee eens wat betreft een handgeschakelde GT3. Ik vind vooral al die openingen in de body bij een RS erg storend. Een GT3 heeft bijv geen luchtinlaten in de achterschermen, veel strakker.
Ik wil er twee!
P0rno!
Of topic: Ik overweeg een GT3 Touring. Tips/meningen etc welkom!
@mnmg: Mening: komt niet echt reeel over, zo’n advies vraag over een onbetaalbare auto op deze plek!
Tip: Serieuzer wordt het als je meer info had gehad over je huidige wagenpark met natuurlijk mooie foto’s!
@reactief: ik vind het juist een logische plek. Autoliefhebbers toch?
@mnmg: Meld je maar als je ‘m gekocht hebt.
@Jochempie: vriendelijk :-)
@mnmg: Hoe groot is de kans dat je uit je nek lult? Laat ‘m eerst maar zien.
@Jochempie: als het over de gemiddelde autoblogbezoeker gaat dan begrijp ik je. Ik heb alleen hard gewerkt en ben in de gelukkige omstandigheid dat ik me zoiets kan permitteren, dan klinkt dit niet echt vriendelijk.
@mnmg: Wij kennen elkaar ook niet, dus dat is geen vereiste. Ik waardeer het zeer dat je hard gewerkt hebt en daarom jezelf wilt trakteren, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het voornamelijk dromers zijn die dit soort berichten plaatsen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik daarom even de kat uit de boom kijk.
@Jochempie: tuurlijk. Als ik het me bij levering herinner dan stuur ik je een foto. Om je vertrouwen in de mensheid te vergroten ;-)
@mnmg: Daar houd ik je aan!
@mnmg: in het blauw, gaarne. Als je hem gebruikt voor de goede plekken uitzoeken en bochtenwerk, kies de handbak. Wil je het grootste deel cruisen en is snelheid je ding, pak de PDK en alle comfortopties. Het is voor mij de perfecte Porsche. Wel even op AJ gooien als je hem hebt!
@720s: enige blauw is dat smurfenblauw. Pts kleuren kunnen niet meer…
@mnmg: hoe kom je daar bij?
@xxsjaakpolakxx: dat zegt de dealer. Is niet de eerste keer hoor. Dan zitten ze te vol en nemen ze geen nieuwe pts orders aan.
@mnmg: ik dacht dat er ook nog een donkerdere tint was, zonder PTS.
@720s: en pdk kan niet op een touring… en juist dat geeft wat twijfel.
@mnmg: oh, ja dan snap ik het eigenlijk wel. Qua gevoel is een handbak in de TP de beste Porsche, maar een handbak heeft ook nadelen. Al denk ik dat je in een TP die nadelen snel vergeeft ;)
@720s: ja, ben vandaag nog even geweest en ik vind het lastig. Handbak is mooi klassiek maar de pdk bak is echt fantastisch vind ik. Ook de restwaarde, hoe zal het met de afschrijving gaan? Als je zover geld uitgeeft is dat ook iets waar ik op let. Maar luxeprobleem is het wel natuurlijk.
@mnmg:
Ik vind de auto met Touring Package té understated, een GT3 hoort die spoilerlarij te hebben (vinnik).
PTSRS is trouwens een heel gaaf kanaal om te volgen op instagram. Hij post voornamelijk foto’s van Porsches in afwijkende kleuren, vaak op maat gemaakt (inderdaad, PTS staat voor Paint To Sample). Leuk ter inspiratie voor je volgende paint job!
Ik vraag me af of die achterspoiler wel street legal is. Ik snap best dat sommige supercar eigenaren zich boven de wet verheven voelen, maar de fabrikanten van die dingen komen er over het algemeen niet zo heel makkelijk mee weg.

On topic: schitterend! Zelfs de kleur is goed.
@RRRobert: de spoiler is nagenoeg gelijk aan die van de 991.1, daarvan staan genoeg exemplaren wereldwijd op kenteken dus dat zal wel snor komen.
@rrrobert:
De auto heeft een type-goedkeuring mét spoilers, dus inderdaad legaal. Alle scherpe delen van de spoiler zijn afgerond en hij steekt qua breedte niet buiten de carrosserie uit.

Desondanks zal het vast geen feest zijn als je frontaal door de auto geschept wordt, over het dak rolt en dan in aanvaring komt met de staanders van de spoiler . . . :-)
Bah, nog meer 911’s met happen en gaten in het plaatwerk, of had de vorige GT3 die ook al?
@Gulli: de RS wel, de GT3 is wat dat betreft een stuk ‘cleaner’.
Nice! Stiekem wellicht leuker dan de GT2 RS die echt te heftig is.
Hebben! Wat een bak
Lijkt wel alsof Porsche elk half jaar weer een nieuwe Gt3 variant op de markt brengt. Het was voor mij altijd de favoriete 911, maar ik begin een beetje gt3 moe te worden.
Doe mij maar een grijze 991.2 in het zilver met 4×4 zonder spoiler en automaat, navigatiesysteem en whitewalls. Dit is mij iets te ‘kijk mij nu;
@noosaheads: whitewalls? Dan krijg je juist een ‘kijk mij nu eens’ Porsche.
Ziet er uit als elke 911. Fantasieloze porsche prut
wel erg gaaf in dit gifkikker groen
Holy moly de nieuwe update van de Autoblog app op iOS is nice, bedankt Autoblog! 💯
Groen en oranje!!!
Wat een apparaat. Super dik.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).