Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]

Auteur: , 47 Reacties

BREEK!

Echt brekend nieuws is deze 911 GT3 RS natuurlijk niet meer nadat de auto onlangs al uitlekte op het wereldwijde web. Doch van een juweeltje als dit wil je natuurlijk alle feitjes opslaan in je brein. Je weet immers maar nooit. Voor je het weet loop je een bar binnen en vraagt een knappe deerne je hoeveel kilogram een Porsche 991.2 GT3 RS ook alweer precies weegt. Godbetert dat je dan het antwoord schuldig moet blijven! Gelukkig hoeft dat nu niet meer, want Porsche is met de cijfertjes over de brug gekomen.

Collega @willeme kon je onlangs al melden dat de GT3 RS beschikt over een atmosferische 4.0 liter grote zespits boxer. De krachtbron levert 520 paardenkrachten en jankt door tot een glorieuze 9.000 toeren per minuut. Geniet ervan zo lang het kan, want over niet al te lange tijd verdwijnen dit soort atmosferische motoren van de aardbodem. Met zijn 520 Pferde levert de 991.2 GT3 RS nóg 20 pk meer dan zowel de 991.1 GT3 RS als de 991.2 GT3 (rijtest).

Nu we het toch hebben over die ‘gewone’ GT3; het vergelijk met die auto is natuurlijk onvermijdelijk. Vroeger was de GT3 RS simpelweg de nóg wat hetere en betere versie van de GT3, maar is dat nog steeds wel zo? De RS kan in ieder geval claimen iets sneller van nul-naar-honderd te knallen. De dikkere GT3 legt het sprintje af in 3,2 seconden. De RS-loze GT3 flikt het kunstje in 3,4 seconden als je kiest voor de PDK-bak, of 3,9 seconden als je opteert voor zelf schakelen met een derde pedaal. Dat laatste is overigens géén optie op de GT3 RS. Op topsnelheid heeft de ranke GT3 zonder inkepingen in zijn flanken het voordeel (max 320 km/u versus 312 km/u)

Om terug te komen op de intro: ook qua gewicht kan de GT3 RS zijn broertje niet de loef afsteken. Met Weissach Package geïnstalleerd weegt de GT3 RS 1.430 kilo. Dat is precies evenveel als de GT3 met PDK en iets méér dan de GT3 met handbak (1.413 kilo).

Waarom dan toch voor de GT3 RS gaan? Wel, Porsche belooft dat de focus bij de auto nóg meer op dynamiek en precisie ligt dan bij de GT3, dankzij intangibles die niet direct uit een spec sheet blijken. Zo is het onderstel aangepast met onder meer een andere afstemming van de achterasbesturing.

Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van smaak. Een GT3 (zelfs met Touring Package) kan je uiteraard geen muurbloempje noemen, maar de RS is gewoon nog wat wilder, breder en bruter qua looks. Een gaaf detail zijn bijvoorbeeld de achterwielen. Die zijn bij de RS niet alleen breder (325 mm versus 305 mm) maar ook een maatje groter (21″).

Als jij dat brute en wilde graaft, kan je meteen een belletje plegen naar je lokale Porsche Centrum. Je kan daar namelijk per direct een GT3 RS bestellen. Kost wel wat: de kale nieuwprijs bedraagt 272.900 Euro. Geen mals bedrag, máár…Het Clubsport Package mag je dan wel gratis aanvinken.

UPDATE: er is ook een hete video:
RS



47 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Porsche komt even al de hype over de 488 Pista overnemen. Dikke bak!
@jamesbond007: hahahahaha wat? De GT3 RS is een totaal andere wereld. De 488 pista is ongeveer 918 snel… Denk daar eens over na.
@w0o0dy: de beste man heeft het over de hype rondom de auto’s, heeft weinig met de cijfertjes te maken dacht ik zo…
@maartenmaarten: gelukkig zijn er nog mensen die begrijpend lezen :)!
@w0o0dy: Schijnt nog sneller te zijn dan de LaFerrari. Dus ook sneller dan de 918. Bizar apparaat.
@viezefreddyw: Een 918 Spyder is naar mijn weten sneller dan een LaFerrari?
mda via Android app
De vorige gt3 rs was al sneller over de Nürburgring dan de 918, dus deze al helemaal. Dus die vergelijking gaat wel degelijk op.
@mda: was dat niet de GT2 RS?
@willeme: In de lijst van snelste Nürburgringtijden staan er, vreemd genoeg, 2 tijden voor de 918 spyder. 7:13 door Horst von Sauma, en 6:57 door Marc Lieb. De gewone 991.2 GT3 doet er 7:12.7 over, dus dat is wel degelijk sneller dan een 918. Alleen niet de snelste tijd van de 918. Dan heb je inderdaad een GT2 RS nodig.
@MDA: anders gezegd, de 918 is dus wel degelijk sneller ;-). De tijden van Sport Auto laten zich het beste vergelijken, maar ook daarbij zal er een verschil zijn tussen De GT3 tijd van Porsche en ze GT3 tijd van Sport Auto.


Bij Sport Auto (Horst van Saurma) doen ze na de tourestenfahrten een inlap, timed lap en misschien een tweede lap.

De tijden die neergezet worden door de merken gaat anders. Dan huren ze het circuit af om dagenlang in de beste omstandigheden die ene toptijd te halen.

Het is sowieso allemaal bizar snel. Alleen nog niet GT2 RS snel!
@mda: Ik weet niet hoe je daar bij komt maar de vorige GT3 RS deed er iets van 7:20 over. De 918 deed dat in 6:57. Ik denk dat jij het over de GT2 RS hebt.
@mda: Ringtijden, net zo boeiend in de praktijk als theoretische verbruikscijfers.
@henk_he: Dat zal best… maar als je twee track-georienteerde race monsters wil vergelijken (of wil besluiten of ze uberhaupt vergelijkbaar zijn), wat stel jij dan voor?
Ik heb gebeld naar m’n lokale Porsche Centrum, maar ze namen niet op… Niet dat ik anders verder was gekomen dan het bestellen van een brochure ben ik bang…
@jaapies: het is 9.00u geweest dus ze zijn nu open, probeer het dan nu nog maar eens.
@escort77: dan moet ik eerst even een makelaar bellen en het huis verkopen. Weet alleen niet of mijn vriendin het kan waarderen als we in een GT3 gaan wonen?!
@jaapies: Is best handig. Je krijgt een stalen wasrek ingebouwd en een eettafel op de motorklep.
Tja voor iedereen die daadwerkelijk op t circuit gaat rijden is het wel leuk maar voor de meeste kopers zal gelden dat ze wel erg graag willen showen dat hun pik 3 millimeter langer is dan die van de overige overgewichten op de golfclub.
https://www.autoblog.nl/gallery/Porsche/911_GT3_RS_2018/Porsche-911-991-II-GT3-RS-03.jpg

Net zo’n scherpe voorbumper als ik tien jaar geleden had getekend.

https://static.autojunk.nl/pictures/2010/0827/185931/image_01.jpg

Toch wel blij met hoe de 911 er nu uitziet. Is wel tijdloos zo.
@automotivedesigner: Jij vindt een GT3 RS tijdloos? Of de gewone 911?
@berlinetta: De reguliere 991 (Mk. I) idd. Ik vind de 991 Targa hélemaal prachtig en tijdloos.
@automotivedesigner: Dat ben ik met je eens. Ik vind de 991 ook de mooiste 911 tot nu toe.
1 kopen
2 in garage zetten
3 aantal jaren wachten
4 ???
5 verkopen voor 2x nieuwprijs
@theblazerunner: Bij de rs geldt dit niet per se. Er zullen er best veel gemaakt worden. De 991.1 gt3rs had een volledig productiejaar met ca 3000 geproduceerde exemplaren. In dit geval zullen de “early flippers” het meeste verdienen.
@mcstradale8:
Sterker nog : Porsche zou van de 991.1 GT3 RS één productierun (ca. 2100 auto’s) doen. Maar het zijn er uiteindelijk . . . tromgeroffel . . . een stuk of 7500 (!) geworden. Daardoor liggen de tweedehandsprijzen op dit moment – weliswaar voor een auto waarmee gereden is – op of zelfs onder de nieuwprijs, die van een ongebruikte iets erboven. Ben benieuwd of Porsche met de 991.2 GT3 RS eenzelfde stunt gaat doen.
@amghans: ochja dat is waar ook. 7500 ipv 3000. Ik verwacht dat ze dit weer gaan flikken want de gt3rs zal min of meer op dezelfde productielijn gebouwd worden, niet al te grote aanpassingen zijn nodig tov de 991.1.
Zoek de verschillen met de voorgangers deel 5.
Roepen ze al 10 jaar dat de atmosferische motoren gaan verdwijnen. Zolang er nog een mega voorraad olie verstopt is en liefhebbers voor dit type motoren die er voor willen betalen genoeg zijn verdwijnen ze echt niet.
@tttijn: Ik vrees dat je het mis hebt. Buiten de GT3’s om biedt Porsche geen atmosferische motor meer aan. Bij de nieuwe 911 zullen de GT’s ook een turbomotor krijgen denk ik zo.
Ik zou toch voor de normale gt3 gaan met touring package, en zoals de naam al zegt lekker touren door europa. Misschien nog wel leuker ook dan maar een circuit.
@pieterpoes: haha touring package om te touren door Europa. Das een goeie.
Op de laatste foto lijkt ie qua looks (motorkap, velgen) wel echt op een GT2 RS. Mooi compliment denk ik zo. Dit of een GT2 RS? Ik ben met beide tevreden…
Lekker kleurtje hoor. 👍
Ik zou toch voor een gewone GT3 gaan. Lichter en handbak.
Wachten op de 992 lijkt me handiger. Ding staat in startblokken en dan zit je mooi met je 991. Luxeprobleem, ok, maar zou toch ff wachten
@porker: Ja mja.. tegen de tijd dat je dan de 992 op de oprit hebt staan komt de opvolger er al weer aan..
Je leeft nu.. koop nu en geniet nu. Boeiend dat er een nieuwere komt. Dat heb je altijd, met alles.
De Porsche-psycho heeft weer met zn hakbijl uitgehaald! Enorm veel bewondering voor de cijfers en de circuitprestaties, Maar doe mij maar de reguliere GT3!
Ik zal waarschijnlijk de enige zijn die denkt: leuk zo’n kikker, maar de V60 is toch iets interessanter
De gt3rs.1 is wat mij betreft al zo snel dat ik vanaf dat punt niet verder meer kijk qua prestaties. Mss dat de halve wereld een betere rijder is dan ikzelf maar dit volstaat echt helemaal. Ik kijk bij aanschaf auto nu alleen nog naar looks, geluid, stance en ‘relatieve lichtvoetigheid’.
Is dit dan de laatste gt3rs ? Als de volgende een turbo krijgt is het een gt2rs. Of maak ik een denkfout?
Precies volgens verwachting, maar dat maakt hem niet minder lekker. Wat een geweldige machine!
Doe mij maar de GT3, kan je leren zelf roeren.
@ikleesookoverautos: leren = lekker
Apart dat de RS niet lichter is. Was dat niet het hele bestaansrecht van de auto vroeger? Met hun ‘je kunt gratis een radio en airco krijgen maar we stoppen ze er niet standaard in’, met hun ‘deurhendels zijn te zwaar, je krijgt lusjes’?
Gaaf apparaat! Omdat je de 911 (niet de gt3) vrij veel ziet Porsches nooit zo gewaardeerd. Maar ik begin steeds meer te snappen waarom ze zo vaak te zien zijn. Ik speel nu weer in gedachten om als volgende auto voor een cayman te gaan.. blijft leuk die keuzestress
Lekker zeg! Helemaal in een kleur als dit. Maar doe maar stiekem een paarse

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).