• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 21 februari 2018 om 00:01 – 47 Reacties

Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]Afbeelding Officieel: dit is de nieuwe Porsche 911 GT3 RS [updated]

GT3-RS
BREEK!

Echt brekend nieuws is deze 911 GT3 RS natuurlijk niet meer nadat de auto onlangs al uitlekte op het wereldwijde web. Doch van een juweeltje als dit wil je natuurlijk alle feitjes opslaan in je brein. Je weet immers maar nooit. Voor je het weet loop je een bar binnen en vraagt een knappe deerne je hoeveel kilogram een Porsche 991.2 GT3 RS ook alweer precies weegt. Godbetert dat je dan het antwoord schuldig moet blijven! Gelukkig hoeft dat nu niet meer, want Porsche is met de cijfertjes over de brug gekomen.

Collega @willeme kon je onlangs al melden dat de GT3 RS beschikt over een atmosferische 4.0 liter grote zespits boxer. De krachtbron levert 520 paardenkrachten en jankt door tot een glorieuze 9.000 toeren per minuut. Geniet ervan zo lang het kan, want over niet al te lange tijd verdwijnen dit soort atmosferische motoren van de aardbodem. Met zijn 520 Pferde levert de 991.2 GT3 RS nóg 20 pk meer dan zowel de 991.1 GT3 RS als de 991.2 GT3 (rijtest).

Nu we het toch hebben over die ‘gewone’ GT3; het vergelijk met die auto is natuurlijk onvermijdelijk. Vroeger was de GT3 RS simpelweg de nóg wat hetere en betere versie van de GT3, maar is dat nog steeds wel zo? De RS kan in ieder geval claimen iets sneller van nul-naar-honderd te knallen. De dikkere GT3 legt het sprintje af in 3,2 seconden. De RS-loze GT3 flikt het kunstje in 3,4 seconden als je kiest voor de PDK-bak, of 3,9 seconden als je opteert voor zelf schakelen met een derde pedaal. Dat laatste is overigens géén optie op de GT3 RS. Op topsnelheid heeft de ranke GT3 zonder inkepingen in zijn flanken het voordeel (max 320 km/u versus 312 km/u)

Om terug te komen op de intro: ook qua gewicht kan de GT3 RS zijn broertje niet de loef afsteken. Met Weissach Package geïnstalleerd weegt de GT3 RS 1.430 kilo. Dat is precies evenveel als de GT3 met PDK en iets méér dan de GT3 met handbak (1.413 kilo).

Waarom dan toch voor de GT3 RS gaan? Wel, Porsche belooft dat de focus bij de auto nóg meer op dynamiek en precisie ligt dan bij de GT3, dankzij intangibles die niet direct uit een spec sheet blijken. Zo is het onderstel aangepast met onder meer een andere afstemming van de achterasbesturing.

Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van smaak. Een GT3 (zelfs met Touring Package) kan je uiteraard geen muurbloempje noemen, maar de RS is gewoon nog wat wilder, breder en bruter qua looks. Een gaaf detail zijn bijvoorbeeld de achterwielen. Die zijn bij de RS niet alleen breder (325 mm versus 305 mm) maar ook een maatje groter (21″).

Als jij dat brute en wilde graaft, kan je meteen een belletje plegen naar je lokale Porsche Centrum. Je kan daar namelijk per direct een GT3 RS bestellen. Kost wel wat: de kale nieuwprijs bedraagt 272.900 Euro. Geen mals bedrag, máár…Het Clubsport Package mag je dan wel gratis aanvinken.

UPDATE: er is ook een hete video:
RS

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Deze Porsche 991 GT3 RS is stiekem geen 991 GT3 RS
  • Deze hadden we nog niet: Porsche 991 GT3 RS Cabrio
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 991, 991-II, geneve-2018, groen, GT3, gt3-rs, Porsche

Vorig bericht: « Dit zijn de 17 duurste SUV’s van Nederland
Volgend bericht: Peugeot Rifter: het nieuwe familiebusje is hier »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    21 februari 2018 om 00:10

    Porsche komt even al de hype over de 488 Pista overnemen. Dikke bak!

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      21 februari 2018 om 00:49

      @jamesbond007: hahahahaha wat? De GT3 RS is een totaal andere wereld. De 488 pista is ongeveer 918 snel… Denk daar eens over na.

      Login om te reageren
      • maartenmaarten zegt

        21 februari 2018 om 07:07

        @w0o0dy: de beste man heeft het over de hype rondom de auto’s, heeft weinig met de cijfertjes te maken dacht ik zo…

        Login om te reageren
        • JamesBond007 zegt

          21 februari 2018 om 09:58

          @maartenmaarten: gelukkig zijn er nog mensen die begrijpend lezen :)!

          Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        21 februari 2018 om 07:08

        @w0o0dy: Schijnt nog sneller te zijn dan de LaFerrari. Dus ook sneller dan de 918. Bizar apparaat.

        Login om te reageren
        • 't Peugje zegt

          21 februari 2018 om 14:49

          @viezefreddyw: Een 918 Spyder is naar mijn weten sneller dan een LaFerrari?

          Login om te reageren
      • MDA zegt

        21 februari 2018 om 07:14

        De vorige gt3 rs was al sneller over de Nürburgring dan de 918, dus deze al helemaal. Dus die vergelijking gaat wel degelijk op.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          21 februari 2018 om 07:46

          @mda: was dat niet de GT2 RS?

          Login om te reageren
          • MDA zegt

            21 februari 2018 om 08:18

            @willeme: In de lijst van snelste Nürburgringtijden staan er, vreemd genoeg, 2 tijden voor de 918 spyder. 7:13 door Horst von Sauma, en 6:57 door Marc Lieb. De gewone 991.2 GT3 doet er 7:12.7 over, dus dat is wel degelijk sneller dan een 918. Alleen niet de snelste tijd van de 918. Dan heb je inderdaad een GT2 RS nodig.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              21 februari 2018 om 09:17

              @MDA: anders gezegd, de 918 is dus wel degelijk sneller ;-). De tijden van Sport Auto laten zich het beste vergelijken, maar ook daarbij zal er een verschil zijn tussen De GT3 tijd van Porsche en ze GT3 tijd van Sport Auto.

              Bij Sport Auto (Horst van Saurma) doen ze na de tourestenfahrten een inlap, timed lap en misschien een tweede lap.

              De tijden die neergezet worden door de merken gaat anders. Dan huren ze het circuit af om dagenlang in de beste omstandigheden die ene toptijd te halen.

              Het is sowieso allemaal bizar snel. Alleen nog niet GT2 RS snel!

              Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          21 februari 2018 om 07:52

          @mda: Ik weet niet hoe je daar bij komt maar de vorige GT3 RS deed er iets van 7:20 over. De 918 deed dat in 6:57. Ik denk dat jij het over de GT2 RS hebt.

          Login om te reageren
        • henk_he zegt

          21 februari 2018 om 08:16

          @mda: Ringtijden, net zo boeiend in de praktijk als theoretische verbruikscijfers.

          Login om te reageren
          • MDA zegt

            21 februari 2018 om 08:21

            @henk_he: Dat zal best… maar als je twee track-georienteerde race monsters wil vergelijken (of wil besluiten of ze uberhaupt vergelijkbaar zijn), wat stel jij dan voor?

            Login om te reageren
  2. jaapies zegt

    21 februari 2018 om 00:28

    Ik heb gebeld naar m’n lokale Porsche Centrum, maar ze namen niet op… Niet dat ik anders verder was gekomen dan het bestellen van een brochure ben ik bang…

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      21 februari 2018 om 09:05

      @jaapies: het is 9.00u geweest dus ze zijn nu open, probeer het dan nu nog maar eens.

      Login om te reageren
      • jaapies zegt

        21 februari 2018 om 11:31

        @escort77: dan moet ik eerst even een makelaar bellen en het huis verkopen. Weet alleen niet of mijn vriendin het kan waarderen als we in een GT3 gaan wonen?!

        Login om te reageren
        • 't Peugje zegt

          21 februari 2018 om 14:56

          @jaapies: Is best handig. Je krijgt een stalen wasrek ingebouwd en een eettafel op de motorklep.

          Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    21 februari 2018 om 00:52

    Tja voor iedereen die daadwerkelijk op t circuit gaat rijden is het wel leuk maar voor de meeste kopers zal gelden dat ze wel erg graag willen showen dat hun pik 3 millimeter langer is dan die van de overige overgewichten op de golfclub.

    Login om te reageren
  4. Ram-G-maN zegt

    21 februari 2018 om 01:48

    https://www.autoblog.nl/gallery/Porsche/911_GT3_RS_2018/Porsche-911-991-II-GT3-RS-03.jpg

    Net zo’n scherpe voorbumper als ik tien jaar geleden had getekend.

    https://static.autojunk.nl/pictures/2010/0827/185931/image_01.jpg

    Toch wel blij met hoe de 911 er nu uitziet. Is wel tijdloos zo.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 februari 2018 om 11:17

      @automotivedesigner: Jij vindt een GT3 RS tijdloos? Of de gewone 911?

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        21 februari 2018 om 11:53

        @berlinetta: De reguliere 991 (Mk. I) idd. Ik vind de 991 Targa hélemaal prachtig en tijdloos.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          21 februari 2018 om 12:35

          @automotivedesigner: Dat ben ik met je eens. Ik vind de 991 ook de mooiste 911 tot nu toe.

          Login om te reageren
  5. theblazerunner zegt

    21 februari 2018 om 04:57

    1 kopen
    2 in garage zetten
    3 aantal jaren wachten
    4 ???
    5 verkopen voor 2x nieuwprijs

    Login om te reageren
    • mcstradale8 zegt

      21 februari 2018 om 07:50

      @theblazerunner: Bij de rs geldt dit niet per se. Er zullen er best veel gemaakt worden. De 991.1 gt3rs had een volledig productiejaar met ca 3000 geproduceerde exemplaren. In dit geval zullen de “early flippers” het meeste verdienen.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        21 februari 2018 om 10:16

        @mcstradale8:
        Sterker nog : Porsche zou van de 991.1 GT3 RS één productierun (ca. 2100 auto’s) doen. Maar het zijn er uiteindelijk . . . tromgeroffel . . . een stuk of 7500 (!) geworden. Daardoor liggen de tweedehandsprijzen op dit moment – weliswaar voor een auto waarmee gereden is – op of zelfs onder de nieuwprijs, die van een ongebruikte iets erboven. Ben benieuwd of Porsche met de 991.2 GT3 RS eenzelfde stunt gaat doen.

        Login om te reageren
        • mcstradale8 zegt

          21 februari 2018 om 10:29

          @amghans: ochja dat is waar ook. 7500 ipv 3000. Ik verwacht dat ze dit weer gaan flikken want de gt3rs zal min of meer op dezelfde productielijn gebouwd worden, niet al te grote aanpassingen zijn nodig tov de 991.1.

          Login om te reageren
  6. ghost zegt

    21 februari 2018 om 07:26

    Zoek de verschillen met de voorgangers deel 5.

    Login om te reageren
  7. tttijn zegt

    21 februari 2018 om 07:27

    Roepen ze al 10 jaar dat de atmosferische motoren gaan verdwijnen. Zolang er nog een mega voorraad olie verstopt is en liefhebbers voor dit type motoren die er voor willen betalen genoeg zijn verdwijnen ze echt niet.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      21 februari 2018 om 07:33

      @tttijn: Ik vrees dat je het mis hebt. Buiten de GT3’s om biedt Porsche geen atmosferische motor meer aan. Bij de nieuwe 911 zullen de GT’s ook een turbomotor krijgen denk ik zo.

      Login om te reageren
  8. pieterpoes zegt

    21 februari 2018 om 07:37

    Ik zou toch voor de normale gt3 gaan met touring package, en zoals de naam al zegt lekker touren door europa. Misschien nog wel leuker ook dan maar een circuit.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      21 februari 2018 om 10:53

      @pieterpoes: haha touring package om te touren door Europa. Das een goeie.

      Login om te reageren
  9. premiumduitser zegt

    21 februari 2018 om 07:40

    Op de laatste foto lijkt ie qua looks (motorkap, velgen) wel echt op een GT2 RS. Mooi compliment denk ik zo. Dit of een GT2 RS? Ik ben met beide tevreden…

    Login om te reageren
  10. rollingstoned zegt

    21 februari 2018 om 08:01

    Lekker kleurtje hoor. ?

    Login om te reageren
  11. baklava zegt

    21 februari 2018 om 08:07

    Ik zou toch voor een gewone GT3 gaan. Lichter en handbak.

    Login om te reageren
  12. porker zegt

    21 februari 2018 om 08:24

    Wachten op de 992 lijkt me handiger. Ding staat in startblokken en dan zit je mooi met je 991. Luxeprobleem, ok, maar zou toch ff wachten

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      21 februari 2018 om 08:37

      @porker: Ja mja.. tegen de tijd dat je dan de 992 op de oprit hebt staan komt de opvolger er al weer aan..
      Je leeft nu.. koop nu en geniet nu. Boeiend dat er een nieuwere komt. Dat heb je altijd, met alles.

      Login om te reageren
  13. leaper035t zegt

    21 februari 2018 om 08:27

    De Porsche-psycho heeft weer met zn hakbijl uitgehaald! Enorm veel bewondering voor de cijfers en de circuitprestaties, Maar doe mij maar de reguliere GT3!

    Login om te reageren
  14. rpaolo zegt

    21 februari 2018 om 08:46

    Ik zal waarschijnlijk de enige zijn die denkt: leuk zo’n kikker, maar de V60 is toch iets interessanter

    Login om te reageren
  15. 100octane zegt

    21 februari 2018 om 08:48

    De gt3rs.1 is wat mij betreft al zo snel dat ik vanaf dat punt niet verder meer kijk qua prestaties. Mss dat de halve wereld een betere rijder is dan ikzelf maar dit volstaat echt helemaal. Ik kijk bij aanschaf auto nu alleen nog naar looks, geluid, stance en ‘relatieve lichtvoetigheid’.

    Login om te reageren
  16. enricoleerdam zegt

    21 februari 2018 om 08:48

    Is dit dan de laatste gt3rs ? Als de volgende een turbo krijgt is het een gt2rs. Of maak ik een denkfout?

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    21 februari 2018 om 09:00

    Precies volgens verwachting, maar dat maakt hem niet minder lekker. Wat een geweldige machine!

    Login om te reageren
  18. ikleesookoverautos zegt

    21 februari 2018 om 10:55

    Doe mij maar de GT3, kan je leren zelf roeren.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      21 februari 2018 om 10:55

      @ikleesookoverautos: leren = lekker

      Login om te reageren
  19. Gulli zegt

    21 februari 2018 om 13:20

    Apart dat de RS niet lichter is. Was dat niet het hele bestaansrecht van de auto vroeger? Met hun ‘je kunt gratis een radio en airco krijgen maar we stoppen ze er niet standaard in’, met hun ‘deurhendels zijn te zwaar, je krijgt lusjes’?

    Login om te reageren
  20. bakingmynextbenz zegt

    21 februari 2018 om 17:09

    Gaaf apparaat! Omdat je de 911 (niet de gt3) vrij veel ziet Porsches nooit zo gewaardeerd. Maar ik begin steeds meer te snappen waarom ze zo vaak te zien zijn. Ik speel nu weer in gedachten om als volgende auto voor een cayman te gaan.. blijft leuk die keuzestress

    Login om te reageren
  21. flyerbunch zegt

    21 februari 2018 om 18:33

    https://youtu.be/lTbGdV3NlNk

    Login om te reageren
  22. toyotafortuner zegt

    22 februari 2018 om 09:46

    Lekker zeg! Helemaal in een kleur als dit. Maar doe maar stiekem een paarse

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North