
Wie wint de eerste Sprint Kwalificatie van 2022 en start morgen als eerste in de Grand Prix van Emilia Romagna?
Na drie ‘normale’ race weekenden, staat dit weekend de eerste van drie Sprint Kwalificaties op de kalender. Het circus is namelijk neergestreken op het oude continent, om een race af te werken op het historische circuit van Imola. Gisteren in de kwalificatie, was het regenachtig en liet Verstappen zijn talent zien. Ondanks een gele vlag in zijn snelste ronde, stormde hij naar de beste tijd. Kampioenschapsleider Leclerc pakte de tweede plek.
De tweede rijders (toch?) van de topteams deden het echter een stukje minder goed. Perez kwam niet verder dan P7, Sainz start na een crash in Q2 als tiende. Dat opende de deur voor Norris, Magnussen en Alonso om een positie bij de eerste vijf te bemachtigen. Ongekende weelde, vooral voor het geplaagde team van Gene Haas. Over geplaagde teams gesproken: Mercedes kwam überhaupt niet door Q2 heen, de eerste keer dat dat gebeurde in bijna tien jaar.
Gaat Max weer aan de knok met Charles? Kunnen de overachievers van gisteren hun plek vasthouden? Of komen Perez, Sainz en de Mercs snel opstomen? We gaan het zien, in de Sprint!
Start
Verstappen lijkt in eerste instantie aardig weg te komen, maar dat is optisch bedrog. Leclerc heeft een veel betere start en neemt direct de leiding. Verstappen verdedigt zich ten opzichte van Norris. De Nederlander geeft de schuld van zijn positieverlies aan verkeerde synchronisatie van de versnellingen.
Teammaat Perez heeft wel een goede start vanaf P7, maar lijkt genoegen te moeten nemen met één plekje winst. Ricciardo gooit namelijk de deur dicht. Doch de Australiër komt dan in de clinch te liggen met Magnussen en rookt daardoor een zware pijp: Perez schuift alsnog op naar P5. In de eerste ronde raken Gasly en Zhou elkaar vervolgens, wat zorgt voor een korte safetycar-periode.
Mid Race
Zoals verwacht pezen Leclerc en Verstappen er vandoor en kan Norris niet helemaal volgen. Perez en Sainz maken snel werk van enkele mannen in tragere auto’s voor hen. Magnussen mist in deze condities de snelheid die hij gisteren over een rondje kon ontplooien en wordt door de een na de ander om de oren gereden. De Deen zigzagt en maakt zichzelf erg breed, maar het mag niet baten. Sterker nog, hij krijgt een waarschuwing van de wedstrijdleiding. Als Perez Magnussen voorbij is, knalt hij verrassend snel het verschil met Norris dicht. Ook de daarop volgende inhaalactie is niet heel ingewikkeld. Perez heeft de snelheid er goed inzitten.
Sainz moest van nog iets verder naar achteren starten, maar ook de Spanjaard gaat als een redelijk warm mes door de boter. Pakken Ferrari en Red Bull dan toch nog gewoon de plekken een tot en met vier? Aan de staart van de top-10 doet Bottas goede zaken naar op te stomen naar P8. Vettel valt buiten de top-10 als hij ingehaald wordt door Schumacher. De Mercs spelen na een goede vertoning in de vrije training van vanochtend geen bijzondere rol van betekenis. Russell rijdt rond op P12, Hamilton op P14.
Finish
Het leek even alsof Leclerc makkelijk naar de winst ging. Maar de bandjes van de rode brigade heeft iets meer last van slijtage! Terwijl Sainz nog wel voorbijgaat aan Norris, komt Verstappen zienderogen dichterbij aan Leclerc. Het team wil Max advies geven, maar de Nederlander heeft daar geen boodschap aan en haalt de Monegask gewoon in. LEC wordt tweede en Perez komt nog in de buurt van het tweetal op P3. Sainz is nummer vier voor de twee McLarens van Norris en Ricciardo. Bottas en Magnussen pakken de laatste puntjes, terwijl Alonso en Mick Schumacher net buiten de boot vallen. Is het al morgen?
De volledige uitslag
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Sainz – Ferrari
- Norris – McLaren
- Ricciardo – McLaren
- Bottas – Alfa Romeo
- Magnussen – Haas F1
- Alonso – Alpine
- Schumacher – Haas F1
- Russell – Mercedes
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Vettel – Aston Martin
- Hamilton – Mercedes
- Stroll – Aston Martin
- Ocon – Alpine
- Gasly – Alpha Tauri
- Albon – Williams
- Latifi – Williams
DNF
Zhou – Alfa Romeo
Wow! Dat was een verrassing! Ik dacht inderdaad dat dit, na de start, een simpele overwinning voor Leclerc zou worden. Maar blijkbaar vreet de Ferrari de rode band sneller op dan de Red Bull. Dat is mooi om te zien. Leclerc werd vervolgens in korte tijd ook op flinke achterstand gezet.
@pomoek: Voor wat die achterstand betreft: Het is natuurlijk de vraag waar dat vandaan komt. Waren zijn banden zo gaar dat dat de maximale pace was, of dacht Leclerc na het verliezen van P1 aan het consolideren van P2? Het gaatje naar Perez was er immers, en ook met dat ene puntje minder dan Verstappen staat hij nog steeds 45 punten voor.
@Edge: ja laatste 3 rondes waren ze op
De Mb’s verliezen minstens 1,5 seconden op de top 4 per ronde. Die gaan, als het droog blijft, morgen op een ronde gezet worden door de RB’s en de Ferrari’s.
@pomoek: blauwe vlag voor Hamilton 🤭
@nijhofp: lesje nederigheid dit jaar .
@rolov: mooi dat het is gebeurt. 🥳
Vette race hoor. Veel inhaal acties. Veel gevechten. Verbaasde me dat er maar eentje de muur invloog. Positief dat de Ferrari niet vertrok aan de horizon. Beloofd spannend te worden morgen
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Kan het woord ‘ultra’ niet meer horen😄
Top voor Max, slim gereden.. hopelijk morgen hetzelfde resultaat!
Pfff… Verstappen mag dan pole hebben, maar morgen wordt ’t gewoon weer 1-2 overwinning voor Merce… 🤔 Oh nee. Zit er zo ingebakken hè.
HAM niemand ingehaald?
Nope. Sterker nog, hij is een plek verloren. Startte P13, is P14 gefinisht.
@Edge: 🤫😀
Vettel eindigd voor Hamilton…. toch best lastig hè als de auto belangrijker is dan de coureur…. ik had ook wel 5x wereldkampioen kunnen worden met n dominante auto 🙂
Maverick: Jij gelooft ook nog in sprookjes?
@dijan: lastig hè, sarcasme.
@dijan: welke sprookjes? Ik denk dat de helft van de huidige coureurs wereld kampioen waren geworden in de MB van de laatste 5 jaar
@mp014: check Russel maar toen de bandenwissel ff fout liep
Beste vergelijking is nog altijd je wingman (ohnee, vanaf dit seizoen teammaat). Voorlopig legt de geit daarin het ook af.
@maferick74: …sinds zijn debuut in 2007 heeft hij anders wel (tot hiertoe) elk jaar minstens één overwinning gehaald. De McLaren van de jaren na zijn titel was zeker niet dominant, niet slecht ook niet… Of je nu voor of tegen hem bent hij heeft ook al zijn teamgenoten het nakijken gegeven en is door Rosberg slechts 1 keertje geklopt ( en hoe heeft Nico zich toen moeten inspannen…was zelfs niet meer bij zijn gezin om zich 100% te kunnen voorbereiden). Ik moest zelf Schumacher ook niet maar je kunt er niet omheen dat de beste coureurs het beste bovenhalen uit de wagens en vroeg of laat toch in de juiste auto komen.
@chrisvis: precies. Hamilton is simpelweg een van de beste, zo niet de beste, rijder die in de F1 heeft gereden. De man rijdt al 15 jaar op topniveau. Nooit lager als 5e geëindigd in het kampioenschap.
Dit kan wel eens een race worden waarin Hamilton de race wel gaat uitrijden, maar géén punten gaat scoren. Afgezien van Baku vorig jaar, zou dat de eerste keer zijn sinds Spanje in 2013.
Ik heb wel met Lulu te doen eigenlijk. Voelt nu hard aan, zoals bij Vettel, dat dit het seizoen teveel is. Tot vorig jaar was die puur resultaat gezien de koning, nu wordt die door Russel zelfs verslagen en komt die amper nog vooruit.
Ik denk dat Mercedes wel met de handen in’t haar zit. Wie gelooft nog in’t verhaal van dat deze auto keiveel potentieel heeft, maar het er nog moet uitkomen? Dat is eerder van toepassing op Mclaren. Die hebben ondertussen ook Mercedes voorbij gestoken qua snelheid na het bizar slecht begin. Ik zie Mercedes echt niet hoger dan 4des eindigen bij de constructeurs, Na Ferrari, Red Bull en Mclaren. Zelfs Alpine met zal het nog een taai gevecht worden, of Haas moest Schumacher ooit op dreef komen.
Wel eensch met het eerste deel maar niet met het tweede. Mercedes wordt echt wel derde. Vandaag was het extreem knudde, maar in de eerste drie races waren ze op rees pees ‘makkelijk’ het derde team. In Australië kwamen ze zelfs nog in de buurt van Red Bull (dat daar een slechte race had).
Een van de problemen van Mercedes is dat ze totaal geen temperatuur in hun banden krijgen voor een snel rondje. McLaren en Alpine hebben dat beter voor elkaar, maar missen de aero downforce van Fezza en Bullie en vreten er zodoende vervolgens veel te snel doorheen. Ik denk dat het voor Mercedes uiteindelijk makkelijker is dat probleem op te lossen dan voor McLaren en Alpine om de banden beter heel te houden.
Wat een grap dat die bottas die Mercedessen er uit rijdt, heerlijk dit!
Bottas P7
Hamilton P14
Mooi om te zien wel dit 😂