Spyker toont in Genève de C8 Preliator.
De auto oogt qua uiterlijk niet zo vernieuwend en onder de motorkap is het helemaal antiek. De Preliator is de spirituele opvolger van de Aileron. U weet, dat andere succesmodel. Zoals we vanochtend al konden laten zien draagt de supercar het bekende 4.2 V8 blok van Audi met zich mee. Deze is gekoppeld aan een optionele automatische zestraps ZF-bak. Een handbak is standaard. De ophanging is afkomstig van Lotus en de remmen van AP Racing. Overigens zijn keramische exemplaren een optie.
Als het Spyker lukt willen ze vijftig stuks bouwen van de Preliator, wat Latijns is voor vechter (fighter/warrior). De naam is een eerbetoon aan de vliegtuighistorie van het merk, de “Fighters” waren oorlogsvliegtuigen die Spyker tussen 1914 en 1918 produceerde. Maar de naam is natuurlijk ook symbolisch voor het gevecht wat Spyker voert, de eeuwig durende battle om het hoofd boven water te houden.
Het model zal te bestellen zijn in 16 verschillende kleurtjes. Tegen meerbetaling kunnen ook alternatieve kleuren worden gekozen. 0-100 km/u duurt 3,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 322 km/u.
Zal het ze ditmaal wel lukken?
UPDATE: we hebben wat meer info!
bartteeuwen zegt
kort antwoord: nee
lang antwoord: nog steeds nee
Wat een pessimisme
ericd zegt
@bartteeuwen: Kan beter de Luctor Et Emergo heten….
(okee-okee… Victor Et Emergo)
volvologisch zegt
Volgens het spreekwoord, de aanhouder wint, wel. Maar volgens mij….. nou neeh!
roppp zegt
@volvologisch: de aandeelhouder wint, in dit geval.
c3po zegt
@roppp: uhm, verliest!
roppp zegt
@c3po: tot nu toe is VM er behoorlijk rijker door geworden. Alleen als mens al ???
balboni zegt
Het was niks, het is niks, en het wordt niks. Interieur aardig maar dat kennen we eigenlijk ook al een decennium lang. Exterieur is een ongebouwde Agera, maar waar die Duuste sportbolide erg mooi is ontwerpen is de Spyker een puinhoop. Ziet er ook zeker niet uit als een auto van een paar ton. Daarbij, wie koopt er nu nog een auto van Spyker?! Nooit een stabiele organisatie geweest!
camber24 zegt
@balboni: volgens mij bedoel je iets anders
Darahan zegt
@camber24: Hij bedoelt de Artega, waarop de B6 concept was gebaseerd. Deze nieuwe kont heeft wel wat weg van de Artega, maar ik denk dat deze niet daarop is gebaseerd, ook omdat de Artega en B6 een dwarsgeplaatste (VR6) motor hadden. Deze heeft een Audi V8, die worden altijd in de lengterichting geplaatst. De designtaal van de kont van de B6 en Artega is wel overgenomen omdat de klassieke Spyker achterlkant inmiddels wat massief en gedateerd oogt (is ook al een 16 jaar oud ontwerp). Verder zijn de kitscherige ronde luchtinlaatjes inmiddels geditcht, dus ik vind het een hele geslaagde facelift! Ook ben ik blij om te horen dat er weer bovenliggende nokkenassen op de V8 liggen, zo’n stoterstangmotor kan echt niet meer in een auto van 3-4 ton.
balboni zegt
@camber24: wat dan?
balboni zegt
@balboni: Artega inderdaad
uncivilsum zegt
Victor muller is net een fles wijn. In het begin heel erg lekker maar zo gauw die over datum is is het niet meer te drinken
reactief zegt
@uncivilsum: En ik maar denken dat een wijnen goed verjaren…
Tonnie zegt
@uncivilsum: je bedoelt bier, als dat troebel wordt..
bullzeyersn zegt
Ben er bang voor. Met name de achterkant heeft naar mijn mening geen geslaagde facelift gehad, en de voorkant klopte bij die B6 meer als bij deze auto. Hoop ’t voor Spyker wel maar….
ikbenmnzus zegt
@bullzeyersn: Heet dat niet asslift bij de achterkant?
kilum zegt
Mooie velgen op deze wagen.
aquila2003 zegt
Achterkant oogt gedateerd, interieur is hetzelfde, het geheel oogt erg ongeinspireerd. Zo jammer dat mensen straks bij de naam Spyker aan de hoax van VM, ipv de grootsheid van Peking-Parijs in 1907.
Nemus zegt
Ja. I believe :,)
thomasthomas zegt
De grill in de bumper doet me denken aan mijn Whirlpool afzuigkap.
Design_Driven zegt
Ik hoop het echt van harte. Het is best een mooie wagen en uiteraard heel uniek wat zeker klanten zal trekken. Ik neem aan dat ze van plan zijn de auto’s in Coventry te gaan maken maar zou jij een aanbetaling durven doen? Ik niet in elk geval.
riddertevoet zegt
Victor M. kennende zal er wel weer een semi-intellectuele lading achter de naam van deze auto zitten, waar staat ‘Preliator’ voor?
sanderm3 zegt
@riddertevoet: mix van proleet en vibrator?
Dutchdriftking zegt
Ach ja, het is eigenlijk gewoon een beetje zielig…..
eklasse zegt
@dutchdriftking: benieuwd wat jij vandaag al allemaal gepresteerd hebt..
DennisS65B40 zegt
@eklasse: vanochtend stond ie op en zat ie vastgeplakt aan zijn matras. Best een prestatie want het duurde 20 minuten onder douche om zichzelf los te weken.
Dutchdriftking zegt
@eklasse: haha, meer dan voldoende.
Corrado16v zegt
Ik vind het een prachtige wagen met echt oog voor detail. Al is het ontwerp ondertussen misschien wat verouderd zou ik deze toch graag een keer op de weg tegenkomen.
sel777 zegt
Zeker een mooie bak! Alleen nu nog een koper vinden en dat wordt best lastig nu de holding in het verleden meer in de rechtbank of bij de bank zat..
motoragent zegt
Ben stiekem toch wel benieuwd of dit nog een beetje van de grond komt. Op het eerste gezicht ziet het er toch wel netjes uit, zeker die klassieke letters op het stuur vind ik een mooi detail. Klokkenwinkel zit wel raar hoog waardoor het paneel er onder wel erg leeg lijkt. 3e remlicht achter lijkt wel een monobrow, dat had niet zo gehoeven…
gregorius zegt
Simpel: gaat niet lukken.
Als je een sport auto van >200k kaal gaat ontwikkelen, moet je een unique selling point hebben.
Toen Spyker net nieuw was, waren we nog in de tijd van Wiesmann: auto mocht nog ‘basic’ qua functionaliteit zijn (van binnen en onder de kap), zolang ie mooi is en goed klinkt. En snel ‘genoeg’.
Anno 2016 is dit ontwerp ‘aardig’. Je zal genoeg mensen hebben die afknappen op de achterkant: de details zijn aardig, maar als geheel, mwa.
De binnenkant lijkt nu heel erg op een Engels-rechtopstaande dashboard (jaren 60-90), maar dan met alu-opplak ipv hout opplak.
550 pk uit een eeuwenoud Audi blok dat ze zelf al helemaal uithebben gefaseerd? Nee, ook niet.
Zelfs Aston Martin presenteert deze beurs een auto waar ze precies dezelfde dingen wel hebben aangepakt. Maar dus met een betere afwerkingen binnen en buiten, nieuwere technologie en meer kracht. Daarnaast zal de Aston niet duurder worden en krijg je de Aston ook nog eens als je m aan betaalt.
Kortom: leuke poging VM. Gaat m niet worden.
stationcar zegt
@gregorius en andere critici:
Voor een groot deel heb je gelijk.
Het enige punt wat je over het hoofd ziet is geld, andere merken hebben geld en kunnen vernieuwen en innoveren.
Spyker heeft dus geen geld en probeert met dit project nou juist dat te bereiken: geld verdienen. Als ze dat zou lukken komen de andere dingen ook wel.
Je moet Spyker dan ook niet vergelijken met Aston of andere oude merken maar met andere start-ups, dat in ogenschouw nemende zet Spyker dan ineens wel iets heel tofs neer. De meeste start-ups komen niet verder dan vage renders of een in de schuur geklust modelletje. Spyker staat weer op de beurs van Geneve…
Ik weet ook wel dat het op dít moment luchtfietserij is, maar met dit redelijk doorontwikkeld (overkomende) model in de hand zijn er mogelijk weer investeerders te vinden en komt het mogelijk toch nog goed met Spyker.
Als het VM dan maar niet weer in de bol slaat zoals toen hij F1 wilde doen en Saab wel even ging redden. Als hij doet wat hij moet doen, namelijk auto’s bouwen, verkopen én steeds verder verbeteren, dan komt het goed.
gregorius zegt
@stationcar: Ben het alsnog maar gedeeltelijk met je eens.
Ja, ze komen met een echte auto aan en hij zal vast ook wel rijden. Maar, als ik zo rondkijk, zijn het alleen de kleine merken die echt het beste zijn in wat ze bieden, die het wel redden.
Koenigsegg weet gewoon echt die PK’s eruit te gooien en weet exclusieve auto’s te verkopen.
Pagani heeft ook een, volgens mij, kwalitatieve prachtbak neer gezet. Vast wel langzamer als de LaF, P1 en 918, maar nobody cares; ze willen hem.
Op het gebied van track-toys heb je kleine merken die ook leuke dingen laten zien.
Maar op het gebied van 911-turbo en instap Ferrari, hebben juist deze 2 enorme stappen gemaakt afgelopen 15 jaar en is er ook genoeg concurrentie.
En als je in die league koopt, ben je picky en wil je het beste. Iig het beste op een aantal fronten: en dat kan je van de 570/625, Hurracan / 458/488, DB11, SLS of zelfs een Corvette/GT-R wel zeggen.
De Spyker is maar op 1 front het beste: je zal ze niet veel gaan zien.
stationcar zegt
–@gregorius:
Zoals je misschien wel weet is het bij bijvoorbeeld Koenigsegg ook niet vanzelf gegaan, die man is ook begonnen met een in zijn garage in elkaar geklust model (1998-2001, met een opgekochte basis, de Sethera Falcon),
Pagani had iets meer geluk en heeft op eigen kracht een bedrijf op kunnen bouwen wat meer doet dan alleen sportauto’s maken (iets met carbon meen ik, handig voor de cashflow), bovendien heeft die man jarenlang in de sportauto/ontwerpbusiness gewerkt en heeft hij logischerwijs meer contacten en meer vertrouwen van toeleveranciers, en dan nog heeft hij er een jaar of 6 over gedaan de eerste Zonda te maken…
Mijn punt is om iets goeds neer te kunnen zetten heb je érg veel geld nodig en dit geld groeit niet aan de bomen.
Hopelijk ontstaat er mede door dit model een nieuwe stroom van inkomsten bij Spyker.
gregorius zegt
@stationcar: Ok, fair point.
Maar je moet dus wel een hoop mee hebben. Koen en Pag hadden allebei, als product alsnog iets wat wel erg interessant was. De eerste Koen, de CC, had al als doel de snelste te zijn en hij was al vrij snel daar.
Spyker had het idee om een luxe, well designed, maar toch pure auto neer te zetten. Dat lukte.
Vervolgens hebben ze de stijl proberen uit te melken: dat lukte ook (ze leverden niks, maar goed).
Nu, x jaar later, zien we een bij-elkaar-geraapt model, met een turbo op de motor en samenraapsel van elementen die aan de design-eisen van 2016 zouden kunnen doen.
Was dit het eerste model van Spyker, tja, wieweet. Dan zouden ze op goodwill en investeringen misschien snel naar beter afgewerkt productie model kunnen komen.
Maar goodwill is weg.
torsen zegt
@stationcar: Een start-up uit 1999 dan wel, met ondertussen een flinke associatie aan financiele rampspoed en beloftes die niet waargemaakt werden.
Dan nemen ze in 2016 een auto mee die qua techniek grotendeels op dezelfde basis leunt als de auto’s uit 2000.
Als ik zo’n goed gevulde zak met geld over zou hebben om uit te geven aan een auto zou ik hier met een grote boog omheen lopen.
kingdante zegt
Zou toch top zijn als er een NL autobouwer structureel op de markt aanwezig zou zijn. Ondanks het verleden van Spijker en VM
reistje zegt
Het lijkt wel of Victor Muller vast zit in 2006 toen Spyker zijn hoogste aantal auto’s verkocht. Daarna stortte het langzaam in terwijl ze steeds met enorme beloftes aankwamen.
Als Spyker ooit door wilt gaan zullen ze hun instelling moeten veranderen en hun naam zuiveren na 30 onderuit te zijn gegaan.
moveyourmind zegt
Preliator…
Dat klinkt als één of ander vaag Tell Sell product… Zo’n plastic fantastic apparaat met een elektromotor die zo’n takkeherrie maakt alsof het ding ieder moment kan ontploffen…
Maar je kan er wel net zo makkelijk een diepvrieskip mee aan gort snijden als laminaat op maat maken, dolgedraaide schroeven eruit draaien en voor de dames je haar mee in de krul zetten… Owwww Mike it’s amaaazing!
Bestel de Preliator vandaag nog, en ontvang hem over dertig jaar thuis… U zult versteld staan… En voor de eerste vijftig klanten hebben wij met zorg een speciale bonus geselecteerd… U krijgt krijgt niet alleen de Preliator voor de speciale Tell Sell prijs, maar ontvangt ook nog gratis kaartjes voor Victor The Musical, een spectaculair voorstelling over de meest beruchte charlatan die iedere keer hetzelfde liedje zingt…
carrlo zegt
Lijkt een beetje op een wanhoopspoging dit,/
gtwillem zegt
Klinkt veelbelovend. De Ailerion scheen al behoorlijk goed te zijn. Enig nadeeltje was dat een beetje Golf R net zo snel was. Dat is nu verholpen. Het hoeft niet de snelste te zijn, zolang het maar adequaat is.
Ik denk dat dit wel eens wat zou kunnen worden. Zou het dan toch?
Jochempie zegt
Hmm… ongeacht dat ‘ie nooit gaat komen, is de body te hoog. Hij loopt te ver door naar onder..
stijnn zegt
Ik vind hem niet lelijk, mooi zelfs, ook vergeleken met heel wat andere ‘primeurs’ van andere merken. Hoop echt dat ze er een aantal gaan verkopen en motortje aankrijgen bij Spyker
jasbelle zegt
Ze hebben in ieder geval die verschrikkelijk luchthappers weggehaald
utregcity zegt
In een Preliator zet je toch koffie in?
potver7 zegt
@utregcity: ja, en met een percolator zet je expresso
janmetdelangeachternaam zegt
@potver7: expresso..juist ja
edftw zegt
Ik had eerlijk gezegd nog hoop bij die eerste teaser, maar dit is toch geen nieuwe auto?! Vind het ook niet eens jammer eigenlijk, was te verwachten
maseratizzzzzzzz zegt
Victor kan maar beter iets gaan doen wat totaal niks met auto’s te maken heeft. Het wordt toch niks meer en zeker niet met die lotus-achterkant.
Alfarobert zegt
Zelfs de rijksten der aarde durven hier toch geen aanbetaling meer voor te doen. Ze zullen betaald krijgen na aflevering.Gaat ze dat lukken? Ik betwijfel het.
mariodv zegt
Alles wat je over de Spyker gate kunt zeggen heeft de revue al gepasseerd. Zodoende rest mij de hoop uit te spreken dat Nederland in het buitenland behalve molens, semi-tolerantie, een haperend drugsbeleid, design en ogenschijnlijke hufterigheid ook nog eens bekend komt te staan om een legendarisch sportwagenmerk.
MaartenD zegt
wat is er eigenlijk met de venator gebeurd? en de Peking2Paris? Hopeloze zaak dit…jammer maar helaas…
coekoo zegt
Ik word er wel hebberig van!
anders zegt
Bij de Venator op basis van de Artega had ik nog zoiets, die Victor, gaat die het misschien dan toch nog stiekem doen? Ander plaatwerk op een auto die al reed, daar zag ik nog wel een beetje heil in. Al was dat ijdele hoop. Nu geloof ik er niet meer in, ook al koopt ie Ferrari op. Wel jammer. Ik zal toch mijn oranje Spyker polootje nog ieder jaar aantrekken met Koningsdag. Dat beloof ik jullie.
cmllmmns zegt
Ik lijk wel de enige die hem echt heel mooi vindt! Tuurlijk, het wordt niks, maar qua design…. Heerlijk!
HZW zegt
Het Probleem van Spyker is dat de auto’s een te specifieke smaak vereisen en die groep kopers is gewoon veel te klein voor het design wat Spyker toepast.
Met tegenvallende verkoopcijfers als gevolg.