• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker en Youngman gaan samen verder

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 augustus 2012 om 09:20 – 24 Reacties

Victor Muller en zijn kameraden van Youngman
Beide partijen sluiten een kaderovereenkomst voor een aandeel van 29,9%, een joint venture (JV) voor de D8 SSUV, en een joint venture voor een nieuw modellengamma op basis van het Phoenix-platform.

Via het Saab-avontuur is Victor Muller in contact gekomen met het Chinese Youngman. Zij hadden er destijds wel oren naar te investeren in Saab, maar nu dit failliet is, heeft Muller ze overgehaald hun kennelijk overvloedige miljoenen dan maar in voormalig eigenaar Spyker te stoppen. Misschien geen slecht idee, want als Spyker de rechtzaak tegen GM wint, dan is er flink wat geld te verdelen. Als..

Youngman (voluit: Zhejiang Youngman Passenger Car Group Co, Ltd) zal volgens de overeenkomst 10 miljoen euro in Spyker investeren, wat de meest acute geldhonger moet stillen. Daarnaast wordt er een JV opgericht, Spyker P2P B.V.. Hierin stopt Youngman 25 miljoen euro, wat ze 75% van de JV oplevert. Spyker heeft geen geld, dus hun inbreng beperkt zich tot “transferring the technology it developed for the Spyker D8 Peking-to-Paris as well as the Spyker trademarks.”

Tot slot wordt er ook nog een tweede JV opgericht: Spyker Phoenix B.V.(“Spyker Phoenix”). Hierin wordt het Phoenix-platform uit de Saab-tijd ondergebracht. Youngman had al een licentie op de rechten van dit platform verworven, en het zal ook hier als geldschieter fungeren. In ruil daarvoor krijgt het 80% van de aandelen, de overige 20% is voor Spyker.

Als je het wat oneerbiedig wilt zeggen, dan kan je stellen dat Spyker nu echt Youngmans bitch is geworden. Ook al heeft het volgens deze constructie nog autonomie over zijn eigen bedrijf (met 70,1% van de aandelen), in alle begeleidende JV’s heeft het weinig te vertellen. In ruil voor de techniek krijgen ze slechts een kwart of minder van de taart. Maar ja, wie betaalt, bepaalt, en veel keuze had het bedrijf waarschijnlijk niet. 20% van iets is in ieder geval nog wat, als je bedrijf klapt sta je sowieso met lege handen.

UPDATE: meer info in DIT ARTIKEL!

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

d8, phoenix, Saab, Spyker, victor-muller, youngman

Vorig bericht: « Obesitas-Nissan 350Z wil een koekje
Volgend bericht: Meer snelheidsovertredingen: meer kans op ongelukken »

Lees Interacties

Reacties

  1. jens28 zegt

    27 augustus 2012 om 09:29

    Wat is die SUV lelijk!!!

    Login om te reageren
  2. StijnB zegt

    27 augustus 2012 om 09:32

    We hebben nu dus Old Spijker, Old Spyker en Young Spyker?

    Login om te reageren
  3. rodger zegt

    27 augustus 2012 om 09:49

    Toch apart dat er elke keer weer simpele figuren boven water komen die geld komen doneren aan één van Victors geile fantasie projecten

    Login om te reageren
  4. RuVi zegt

    27 augustus 2012 om 09:50

    Blijft een lelijk ding die P2P. Denk niet dat er nog veel interesse voor is, zeker niet na wat Spyker geflikt heeft met de aanbetalingen van de eerste kopers (jaren geleden).

    Login om te reageren
  5. Alfarobert zegt

    27 augustus 2012 om 09:57

    Er zijn altijd nog mensen met geld.Mensen die investeren dus ook mensen die het kopen.Gewoon mensen die niet weten wat ze met hun geld moeten doen dus.

    Login om te reageren
  6. dubhead zegt

    27 augustus 2012 om 10:01

    Terwijl blijft Jaap Donkervoort rustig aan zijn kunstwerkjes sleutelen.

    Tenzij het hier rond patenten of andere geplunderde delen van Saab gaat weet ik niet wat hen bezielt. Ik vraag me af – als alles ten einde is – hoeveel geld ze werkelijk per Spyker besteed hebben.

    Saab leek wel een kandidaat voor een iStream experiment. Zou wel passen bij de eigenzinnigheid en het architecten imago.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 augustus 2012 om 10:29

      *Joop

      Login om te reageren
    • HDM zegt

      27 augustus 2012 om 10:44

      @dubhead: met alle respect, vind ik Spyker en Saab niet direct vergelijkbaar, alle Donkervoorts lijken/zijn in feite gewoon doorontwikkelde Caterhams of Lotus 7’s of wat het in het begin ook was…

      Login om te reageren
  7. ferrariaron zegt

    27 augustus 2012 om 10:13

    Dat interieur is echt foeilelijk

    Login om te reageren
  8. Carreza zegt

    27 augustus 2012 om 10:19

    Hopelijk kunnen ze nu ook wat exemplaren van de C8 Aileron bouwen. De enige mooie Spyker tot op heden.

    Login om te reageren
  9. The360box zegt

    27 augustus 2012 om 11:21

    Spyker was toch verkocht aan die Rus, wat maakt die Muller er een zooitje van…

    Login om te reageren
  10. damoklets zegt

    27 augustus 2012 om 11:28

    Foto’s 3,4,6,7 zijn van de C12 Zagato en de laatste is een C8 Spyder…

    Login om te reageren
  11. ukbob zegt

    27 augustus 2012 om 11:33

    Die Müller gaat er nu natuurlijk alles aan doen om Ooit grijnzend naast een productie versie van de D8 SSUV te kunnen staan… Hoop dat t m lukt! Succes Victor!

    Login om te reageren
  12. Hubert zegt

    27 augustus 2012 om 11:43

    Een auto kun je van dat geld nooit bouwen.
    Beter kunnen ze dat geld gebruiken om goede advocaten in te huren die de zaak aangaan tegen GM.
    Dan kan die investering van 10miljoen oplopen tot wel 100miljoen.
    Slimme actie!

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    27 augustus 2012 om 12:01

    Dus Spyker had de rechten op het phoenix platform?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      27 augustus 2012 om 13:08

      @norge: nee, dat hebben ze niet.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        27 augustus 2012 om 15:03

        @robbie: Aah ,nu begrijp ik het !?!?! …..(not) ;)

        Login om te reageren
  14. pax1004 zegt

    27 augustus 2012 om 12:40

    Kan dat ding ook varen? Lijkt er wel op.

    Login om te reageren
  15. nzkiwi zegt

    27 augustus 2012 om 13:21

    Ik neem aan dat Youngman ook de geldschieter is van Spyker’s proces tegen GM

    Login om te reageren
  16. ar156sw zegt

    27 augustus 2012 om 13:44

    En ik maar denken dat ze onder de Saab naam elektrische auto’s gingen maken… zelfs al 1 gespot laatst:

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      27 augustus 2012 om 18:55

      @ar156sw: lol, mooi he… Is motorverwarming. Standaard voorbereid op elke Saab tot 2002

      Login om te reageren
  17. jordy14 zegt

    27 augustus 2012 om 13:59

    Die suv hoeft er van mij niet te komen.

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    27 augustus 2012 om 14:48

    De ezel.

    een ezel stoot zich in’t gemeen,
    niet twee maal aan dezelfde steen.
    Maar de ezelin, dat stomme dier,
    die stoot zich wel,
    een keer of vier.

    Login om te reageren
  19. kickass zegt

    29 augustus 2012 om 21:53

    Ik vind alles goed, als hij maar niet op die opgepompte C8 gaat lijken…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North