• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker pakt PCM hard aan

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 september 2007 om 10:26 – 29 Reacties

Victor Muller

Spyker laat het er niet bij zitten. Nadat een hoaxende journalist van het AD er vorige week eigenhandig voor heeft gezorgd dat de koers van Spyker met 22% omlaag duikelde en het AFM de gehele handel in aandelen Spyker over die dag ongeldig verklaarde, zint het merk op wraak. Daarom bereidt Spyker een miljoenenclaim tegen het AD voor. “We hangen ze aan de hoogste boom”, aldus de altijd strijdlustige Victor Muller.

Na een week nadenken over welke stappen ze zouden nemen is Spyker er nu dus uit.
Volgens het Financieele Dagblad wil het bedrijf uit Zeewolde het volledige koersverlies van vorige week dinsdag op PCM (de uitgever van het AD) verhalen. Dit zou een claim met een hoogte van 12 miljoen euro betekenen.
Het laatste nieuws is echter dat dit nog niet zeker is. ‘We overwegen nog of we verdere stappen gaan ondernemen, dus of er helemaal geen claim komt is een ander verhaal’, aldus Spyker-woordvoerder Winnie Koole.

Ondertussen lijkt het er op dat Spyker al zijn tijd kwijt is met juridische strijd in plaats van met zijn kernactiviteit, het bouwen van auto’s. Ze hebben het AFM op hun nek vanwege hun jaarrekening over 2006 en ondernemen nu dus zelf juridische stappen tegen het AD.

De autoproductie nam door alle commotie rond Spyker sterk af. In de eerste 6 maanden van 2007 werden er slechts 17 exemplaren gebouwd, tegenover 43 dezelfde periode vorig jaar. Dit heeft alles te maken met angst voor de kredietwaardigheid van Spyker, waardoor sommige leveranciers voorzichtig werden (denk hierbij aan de commotie rond de uitstaande schuld aan carrosseriebouwer Karmann).

Of Spyker PCM volle bak gaat aanpakken of dat het tot een akkoordje komt tussen de twee partijen moet de toekomst uitwijzen. Het kan echter niet goed zijn voor het bedrijf om constant op deze manier onder de media-aandacht te komen. Misschien is het verstandig wat minder hoog van de toren te blazen en even een tijdje de luwte op te zoeken, zodat er gewoon weer auto’s gebouwd kunnen worden.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker

Vorig bericht: « Audi RS6 Avant gaat dwars
Volgend bericht: BMW X6 als hybride in Frankfurt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alwood zegt

    4 september 2007 om 10:35

    hmm… toch mogen ze dat AD wel ff flink pakken van mij ;) stelletje krantenlutsers altijd weer problemen zoeken!
    En als de leveranciers nu spyker nog ff goed steunen de komende 2 jaar kunnen ze er misschien eindelijk bovenop komen… als die lelijke SUV eindelijk geproduceerd wordt stroomt het geld wel binnen.

    … of porsche moet spyker opkopen :P dan hebben ze geld en kunnen ze wss wel voordeliger aan audi-blokkies komen.

    Login om te reageren
  2. Rob zegt

    4 september 2007 om 10:50

    Victor Muller heeft een cruciale fout gemaakt door de focus van auto’s verkopen te verleggen naar racerij. Spijker maakt nog wel een skans als ze als die racetroep eruit snijden om vervolegns weer helemaal op de verkoop van auto’s te focusen, zet er ook een goedkoeper model bij waarmee je volume (=marge) kan draaien want met de huidige lijn is dat onmogelijk.

    De beste stuurlui staan aan wal maar dit is overduidelijk een schoolboekvoorbeeld van een bedrijf dat niet weet wat haar corebusiness is. Het ego van mr. Muller heeft daar volgens mij wel het e.a. Mee te maken…

    Login om te reageren
  3. BreinStein zegt

    4 september 2007 om 11:07

    Rob, er zit een kern van waarheid in jou verhaal. echter denk ik niet dat de ego van Muller het probleem is, maar meer zijn overambitie. hij heeft te weinig geduld om zijn goede ideeen en vele ambities met het merk rustig te laten rijpen.

    Login om te reageren
  4. Wat_een_gezeik zegt

    4 september 2007 om 11:16

    Waarom moet het altijd zo gaan met Spyker. Ik snap dat ze n schade claim indienen en gelijk hebben ze. Maar kunnen ze zig niet gewoon een keer op de zaken concentreren waar ze met bezig horen te zijn. Auto’s bouwen en dan ook op die manier in het nieuws komen.
    Ik hoop echt dat er in de toekomst van die dingen gebeuren want het zou zonde zijn als Spyker ophoud met bestaan.

    Login om te reageren
  5. a_buis zegt

    4 september 2007 om 11:22

    Spyker heeft idd wat te veel ambitie om doelen sneller te bereiken dan haalbaar is. De racerij was puur een marketing strategie om zo op de juiste plekken (midden oosten en china) in de kijkert te rijden. Dat men dan achteraan rijdt kon men verklaren (het ‘slechte’ midland opgekocht, B specs auto wordt wel een ‘echte Spyker’ blabla) aan de potintiele kopers. Goed, men kent nu het merk, VM kan mooie verhalen rondbazuinen over het vertrek uit de F1 (of behoudt het team wel de naam?) en dan weer auto’s gaan bouwen. Daar zit het volgende, oude, probleem: logistieke ellende. Als je onderdelen door heel Europa moet ophalen in een vrachtwagen waar racewagens in vervoerd worden ben je m.i. niet goed bezig. Er moeten meer down to earth mensen komen binnen de organisatie in Zeewolde, minder cowboys, dan kan het allemaal nog wel eens goed komen.

    Login om te reageren
  6. babbaloerie zegt

    4 september 2007 om 11:24

    Waarom bouwt Spyker niet zelf hun motoren, carrosserie enz. ? Die Spykers zijn eigenlijk Duitse auto’s die in Nederland in elkaar worden gezet…

    Hoe deden ze dat trouwens vroeger? Zag laatst op Discovery Channel dat Spyker de allereerste 4WD-auto heeft gebouwd.

    Login om te reageren
  7. westy B zegt

    4 september 2007 om 11:30

    Het zal wel een akkoordje worden, Muller kan de centjes voor z’n advocaten niet vinden.

    Maar hij heeft m.i. wel gelijk dat de journalistiek Spyker teveel viseert. Laat ze nu maar eens bij andere merken wat rotzooi uit de kast halen.

    Login om te reageren
  8. Rick zegt

    4 september 2007 om 11:42

    En ik neemaan dat die journalist eruit word geknikkert?

    Login om te reageren
  9. Chrizzzie zegt

    4 september 2007 om 11:54

    @ Rob, met de huidige lijn is het ook neit mogelijk om meer volume modellen te gaan bouwen en dat vereist een flinke investering om dit wel te kunnen doen.

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    4 september 2007 om 12:10

    Ondertussen blijft Muller, zoals gebruikelijk, bijzonder vaag. De winst van 30mio is blijkbaar een verlies van 8ton geworden. Daar hoor je hem nu niet over. Per auto kan volgens mij hooguit 20.000 Euro verdient worden. Overigens, het verlies van 12mio. op de beurs is toch alleen lastig voor de aandeelhouders en niet voor het bedrijf of begrijp ik het nu verkeerd?

    Login om te reageren
  11. leendert zegt

    4 september 2007 om 12:25

    Het zijn een stelletje oneerlijke eikels bij spyker
    -edit: want??-

    Login om te reageren
  12. Guan zegt

    4 september 2007 om 12:35

    Victor kan zich beter even rustig houden lijkt me, en de zaak aan de huidige leiding over laten. Hoewel zijn citaat via ‘ingewijden’ bij het financieel dagblad is binnengekomen (hoe betrouwbaar is het citaat dan he?)

    Login om te reageren
  13. RA999 zegt

    4 september 2007 om 12:44

    Ik denk dat leendert journalist is bij het AD :)

    Login om te reageren
  14. Bramzel zegt

    4 september 2007 om 13:01

    Dik terecht, dit soort spektakeljournalistiek moet gewoon afgestraft worden. Ik hoop dat ze hem winnen.

    Login om te reageren
  15. pomoek zegt

    4 september 2007 om 13:19

    Oh ja, en de F1-afdeling is , in tegenstelling tot eerdere berichten, nog NIET verkocht. Als er maar wat te melden valt is blijkbaar het motto van Muller en Mol. Het lijkt wel Spam.

    Login om te reageren
  16. Boxster zegt

    4 september 2007 om 13:22

    @RA999 :-)

    Login om te reageren
  17. Guan zegt

    4 september 2007 om 13:27

    En ook het neerleggen van de claim lijkt onzin te zijn, om 9:17 vanochtend meldde Alex reeds:

    (Update van eerder gepubliceerd bericht ‘Spyker claimt miljoenen van PCM – media’ om reacties Spyker, PCM en AD Nieuwsmedia toe te voegen)

    AMSTERDAM (Dow Jones)–Spyker Cars nv legt geen miljoenenclaim neer bij uitgever PCM. Dat zegt de autofabrikant in een reactie op berichtgeving dinsdag in De Telegraaf.

    Deze krant meldt op basis van gesprekken met ingewijden dat Spyker minimaal EUR12 miljoen gaat claimen van uitgever PCM. Reden is de berichtgeving over de autofabrikant in PCM-krant AD vorige week. Daarin werd ten onrechte vermeld dat twee schuldeisers een faillissementsaanvraag zouden hebben gedaan.

    Volgens De Telegraaf claimt Spyker het volledige koersverlies op de dag van publicatie, ondanks dat beurstoezichthouder AFM de handel in het aandeel die dag later terugdraaide. PCM zei dinsdag van niets te weten en ook AD Nieuwsmedia, dat verantwoordelijk is voor de uitgave van het AD, wist dinsdag van niets. AD Nieuwsmedia is de joint venture van PCM en krantenuitgever Wegener nv, die speciaal bestemd is voor de uitgave van het AD.

    Overigens verwijst Alex daarnaast als originele bron naar ‘De Telegraaf’, wat voor iedereen eigenlijk toch een aanwijzing had moeten zijn dat het wellicht om een broodje aap gaat.

    Volgende broodje aap is w.s. dat Victor nu ook de Telegraaf aanpakt, wegens smaad en laster.

    Login om te reageren
  18. K. zegt

    4 september 2007 om 13:29

    Volgens mij begon het slecht te gaan vanaf het vertrek van Maarten de Bruin.

    Login om te reageren
  19. Pieter zegt

    4 september 2007 om 13:35

    Ik dacht dat Muller op een zijspoor was beland, maar dat is kennelijk een vergissing mijnerzijds. Spyker heeft ingezet op de autoracerij om het voorbeeld van Ferrari te volgen. Auto’s verkopen omdat je racet en daaraan je identiteit ontleent. Prachtig, maar dat moet dan wel enigszins succesvol. De kans dat je succes gaat krijgen in de F1 is nihil, waardoor er wel brand exposure is bewerkstelligd, maar niet met het gewenste imago. Een goed voorbeeld hoe naamsbekendheid ook in je nadeel kan werken. De overwegingen om in het GT2 kampioenschap van de ALMS te gaan rijden klinken dan ook logischer; veel brand exposure in een belangrijke markt en een grotere kans op podia te scoren.

    Login om te reageren
  20. Chrizzzie zegt

    4 september 2007 om 15:18

    hmmm ik ben het even kwijdt wat betreft uitspraken die Spyker nu wel heeft gedaan en wat nu niet en wie nou beweerd wie aan te klagen.

    en wat betreft ALEX: Ik dacht juist dat zij reclame maken dat zij de speculaties zo goed weten te beoordelen.

    Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    4 september 2007 om 16:44

    lekker .. rurring in de zaak .. goed bezig victor.

    Login om te reageren
  22. N!SS@N zegt

    4 september 2007 om 16:46

    Normaal heb k n hekel aan al die onzinnige miljoenenclaims, maar nu vind ik ’t eigenlijk wel terecht… Aan de hoogste boom; dat AD. En de hens er in! :P

    Login om te reageren
  23. LC zegt

    4 september 2007 om 16:58

    12 miljoen euro zou een goede inkomsten bron zijn. ?…neh

    Achterhaald maar ironisch
    http://www.ad.nl/sport/article1251790.ece

    Klaag je sponsor aan maar waar is Muller mee bezig. Get down to earth en richt je aandacht op de C-modellen.

    Login om te reageren
  24. Falco zegt

    4 september 2007 om 19:36

    die Victor Muller moet niet zo wijs doen

    Login om te reageren
  25. Jax zegt

    4 september 2007 om 22:08

    Mogen ze eerst wel eens met wat mooiere auto’s komen, want vind ze niet bijzonder mooi. Ze zijn niet lelijk, maar zekerz niet mijn smaak.

    Login om te reageren
  26. onne niem zegt

    4 september 2007 om 22:16

    wraak van PCM/AD dat als mediapartner geen exposure meer via christijan albers kan genereren?

    Login om te reageren
  27. joost zegt

    4 september 2007 om 22:53

    Uhm…………………was ad geen sponsor van spyker formule1?????????????

    Login om te reageren
  28. Schroef zegt

    6 september 2007 om 00:11

    Stoere taal van Spijker, maar ik denk niet dat Spijker de winter haalt. En dat is dan niet te wijten aan een hoax van het AD maar aan de grove zelfoverschatting, zelfgenoegzaamheid en zelfingenomenheid.
    Het blijft een gammele zeepkist al sla je er nog zo veel spijkers in
    Laten we wel zijn: ik begrijp dat er dit jaar 20 Spijkers zijn geproduceerd en 7 verkocht. Dus er is voldoende voorraad tot volgend voorjaar. De tent kan dus dicht…..
    Wie wil er nou zo’n ding?
    Wel leuk heeft Nederland zijn eigen De Lorean!

    Login om te reageren
  29. Turbopaultje zegt

    8 september 2007 om 09:29

    Ach, meneer Müller brult weer eens zeer intelligent om zich heen………..
    incompetentie heet dat.

    Als ie nou eens de shit, die hij zelf heeft gecreeerd, eens zou aanpakken………..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North