• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Spyker update: halfjaarcijfers 2009 en meer

Auteur: autoblogger, gepost 28 augustus 2009 om 09:57 – 34 Reacties

Dit is dus de D8

Veel Spyker-nieuws deze week. Eerst dachten een stel onnozelen dat ze een productieversie van de D8 SSUV hadden gespot. Vervolgens was er een boekpresentatie van een nieuw boek over Spyker: “Een dollemansrit”. En vandaag brengt het Nederlandse merk de halfjaarcijfers naar buiten. Helaas hebben ze de eerste helft van dit jaar wederom verlies gedraaid…

Spyker boekte een nettoverlies van 8,7 miljoen euro, dat is iets minder dan de 8,8 miljoen verlies in de eerste helft van 2008. De omzet van Spyker daalde met 1,7 miljoen euro tot 4,1 miljoen euro, als reden daarvoor wordt de slechte economische situatie genoemd.

Het merk verkocht het eerste halfjaar 23 auto’s tegen 26 auto’s vorig jaar. Dat is jammer, want in Q1 zagen we nog een lichte stijging, in Q2 zijn echter maar 8 auto’s verkocht.

Het aandeel Spyker wordt inmiddels afgestraft, de koers daalde vanochtend met bijna 15 procent.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker

Vorig bericht: « ABT R8 V10 met 600 pk
Volgend bericht: R.I.P. Renault Vel Satis »

Lees Interacties

Reacties

  1. Maarten SLR zegt

    28 augustus 2009 om 10:04

    Hopen dat de Aileron succes gaat brengen..

    Login om te reageren
  2. Jorn zegt

    28 augustus 2009 om 10:10

    interview Victor Muller op BNR:

    http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=28&maand=8&jaar=2009&tijd=08:47:22&lengte=10&titel=Titel

    Login om te reageren
  3. Prisma zegt

    28 augustus 2009 om 10:11

    Hoelang kan zo een bedrijf nog verlies maken vooralleer het op de fles gaat.

    Login om te reageren
  4. Jeroen zegt

    28 augustus 2009 om 10:14

    Nu staat het aandeel nog maar -5%. Gaat nog in de plus eindigen let maar op…

    Login om te reageren
  5. JOhn zegt

    28 augustus 2009 om 10:28

    Wie blijft er toch in godsnaam geld pompen in die lelijke hokken

    Login om te reageren
  6. AlwinK zegt

    28 augustus 2009 om 10:32

    @JOhn
    Ben je gestoord of zo??? :@
    Spykers zijn schitterend!

    Login om te reageren
  7. rwd zegt

    28 augustus 2009 om 10:33

    Wat heeft Spyker al een hoop geld gekost voor de aandeelhouders. Op zich jammer,want de auto’s zijn niet slecht maar veel te duur tov de concurrentie.

    Login om te reageren
  8. xavier zegt

    28 augustus 2009 om 11:08

    Het is ronduit schandalig dat er nog steeds verlies wordt gemaakt met dit bedrijf. De slechte visie van (vorige) toplui is hier zeker de reden voor.

    Login om te reageren
  9. romanzy zegt

    28 augustus 2009 om 11:21

    het zijn walgelijke kitch-wagens… het is gewoon zo, anders zouden ze verkopen; ik heb de Spyker designers nooit gesnapt, en dit van de eerste dag… en het bewijs is er: nauwelijks iemand wil er met een Spyker rondrijden

    Login om te reageren
  10. Pieter zegt

    28 augustus 2009 om 11:32

    @romanzy

    “het zijn walgelijke kitch-wagens… het is gewoon zo” ???

    Dat is uw mening en zeker geen feit. Uw argumentatie doet mij denken aan een kind van 5 jaar oud. Het gros van de autoblog-bezoekers wil wel degelijk in een Spyker rijden. U bent, mijn inziens, een zuur mannetje dat niet kan verdragen dat dromen door anderen worden nagestreefd en niet door u zelf.

    Login om te reageren
  11. rwd zegt

    28 augustus 2009 om 11:38

    We kunnen toch niet ontkennen, dat een Spyker niet dezelfde specs en emotie kan bieden als een lambo of Ferrari en dan nog meer geld ervoor vraagt ook. Dus er is iets mis.

    Login om te reageren
  12. Burdy zegt

    28 augustus 2009 om 11:40

    Een omzet van 4.1 miljoen en een verlies van 8.7 miljoen. Dat is ruim 2 keer zoveel. Vraag mij af hoe lang dit nog door kan gaan? Hopelijk slaan de nieuwe model voor een keer wel aan.

    Het zijn mooie auto’s, alleen bijna niemand koopt ze….

    Login om te reageren
  13. racht zegt

    28 augustus 2009 om 11:43

    Het gaat nooit wat worden met Spyker. De niche die wordt aangesproken is gewoon veel te klein om rendabel te kunnen zijn: mensen die makkelijk een Ferrari/Porsche/Lambo kunnen kopen, maar niet echt van autorijden houden (anders zou je namelijk geen auto nemen die minder goed rijdt dan de concurrentie). Daarbij vind ik ze ook spuuglelijk met al die overdreven gestyleerde, nutteloze details.

    Login om te reageren
  14. J. zegt

    28 augustus 2009 om 11:55

    @romanzy: Als je de concurrentie met Ferrari en Aston Martin aan wil gaan dan weet je van tevoren al dat je aan die twee een zware dobber gaat krijgen. Qua naamsbekendheid is Spyker natuurlijk niks vergeleken met Aston Martin, laat staan Ferrari.

    Toch is de Aileron een zeer goede verbetering op de vorige Spykers, die er wat lafjes uit zagen. Ik hoop echt het beste voor Spyker, maar vind het wel beschamend dat ew zo ongeveer al 5 jaar concepts zien van de D12/D8 en er nog steeds geen productiemodel is.

    Login om te reageren
  15. Patrick zegt

    28 augustus 2009 om 12:00

    Allereerst vind ik het een schande dat men heeft toegestaan de naam Spyker te mogen gebruiken. De Spyker die wij nu kennen, is helemaal geen Nederlands merk, wat ik al zei..men ontleend alleen de naam en dat vind ik gedroch!!!

    Login om te reageren
  16. VSTMcLaren zegt

    28 augustus 2009 om 12:04

    zo…een paar mensen zijn stink jaloers op Spyker. zelf dromen maar geen resultaat neerzetten. Spyker moet beschouwd worden als kunst en een merk dat je niet vaak op de weg ziet rijden. spyker is in mijn ogen te snel naar de formule 1 gegaan waardoor ze geen nieuwe auto’s konden produceren of dat het erg lang duurde, ze zijn ermee gestopt en je ziet al resultaat – @pieter mooi gesproken

    Login om te reageren
    • racht zegt

      28 augustus 2009 om 13:20

      @VSTMcLaren: niet iedereen die ergens commentaar op levert is jaloers; beetje dom en generaliserend uitgangspunt. Misschien moet Spyker als kunst worden beschouwd in plaats van zichzelf serieus nemend sportwagenmerk, maar feit blijft dat hiervoor geen markt blijkt te zijn. Hoezeer je ook in dromen gelooft: als niemand het koopt houdt het op.

      Login om te reageren
  17. Oscar zegt

    28 augustus 2009 om 12:20

    Iedereen met een beetje verstand van zaken doen snapt dat je met het opstarten van een nieuw bedrijf de eerste jaren altijd verliezen maakt omdat je veel moet investeren. Bij een automerk zal deze periode zelfs nog langer duren. Okee er zijn dure fouten gemaakt, maar ik denk dat spyker volgend jaar om deze tijd veel betere cijfers kan tonen als de productie en levering van de nieuwe modellen op gang gaan komen. In mijn ogen (en volgens mij in de ogen van velen) is de c8 aileron een flinke optische verbetering tegenover de ‘oude’ c8. Ik heb er nogsteeds vertrouwen in dat het goed komt. En geduld is een schone zaak :)

    Login om te reageren
  18. sjazz zegt

    28 augustus 2009 om 12:27

    ehm… meer verlies dan omzet… aaaah leuke ratio!

    Login om te reageren
  19. liljeezy zegt

    28 augustus 2009 om 12:29

    ik snap niet waarom er maar zo weinig verkocht wordt :(
    spykers zijn een van de mooiste auto’s die nu op de markt is!

    Login om te reageren
  20. robbie zegt

    28 augustus 2009 om 12:35

    Haal Spyker van de beurs?
    http://www.fembusiness.nl/web/artikelSmal/50321/Haal-Spyker-van-de-beurs.htm

    Login om te reageren
  21. L-Fred zegt

    28 augustus 2009 om 13:07

    Ik heb een paar foto’s van een witte D8 Peking-to-Paris gezien via een collega blogsite: http://www.autogespot.com/item/4834/eerste-fotos-spyker-d8-peking-to-paris/
    –edit: dat is dus een 2 jaar oude concept, even opletten–

    Hij lijkt redelijk productieklaar.
    Het probleem nu is, dat de vraag naar SUV’s gedaald is…..

    Login om te reageren
  22. Patrick zegt

    28 augustus 2009 om 13:14

    Jaloers…was dat maar waar!!! En trots hoef je er ook niet op te zijn!

    Login om te reageren
  23. ChryslerFan zegt

    28 augustus 2009 om 14:54

    en het begint weer opnieuw…

    Login om te reageren
  24. RtB zegt

    28 augustus 2009 om 15:53

    In deze tijd maakt bijna geen enkel autobedrijf winst, dus dit was wel te verwachten. En verder klopt het wat Oscar zei mbt verlies in de eerste paar jaren. Kijk naar Bugatti, die maken ook alleen maar verlies.
    Anyways, met de Aileron hebben ze gewoon een prachtige opvolger van de C8 en ik twijfel er niet aan dat ie goed zal verkopen.

    Login om te reageren
  25. MattCurlew zegt

    28 augustus 2009 om 16:00

    Ik heb het te doen met de aandeelhouders. Zonde zonde.. tja écht mooi vind ik ze ook niet hoor. Beetje overstyled. Schaaf het wat bij en het zijn prachtauto’s. En laat die D8 maar achterwege en kom met een fraaie sportieve sedan.. uh 4deurs coupe..

    Login om te reageren
  26. Janneman zegt

    28 augustus 2009 om 16:03

    Ik upload zometeen een filmpje van 4 Spykers! Aileron, LM85 en 2 Spyders..

    Login om te reageren
  27. midasracer zegt

    28 augustus 2009 om 20:29

    Hoeveel geld heeft Spyker nog in de bank om dit soort waanzinnige verliezen te kunnen bekostigen? Ik zie dit helaas fout gaan. Jammer dat Maarten de Bruin indertijd op een zijspoor is gezet. Hij heeft een goede visie, een lichte elegante constructie met niet teveel poespas. Het zag er goed uit maar dandy Victor Muller heeft het ontwerp aardig verkitscht. Bij Spyker moet ik steeds aan de Excalibur denken van een Amerikaanse pianospeler (dik, opzichtig, grote ringen). Ik ben zijn naam kwijt, ik weet alleen nog dat hij lantaarntjes op zijn auto had gemonteerd! Misschien een ideetje voor Victor.

    Login om te reageren
  28. midasracer zegt

    28 augustus 2009 om 20:32

    Ah, Liberace heette de man. Als hij nog leefde, had hij vast een Spyker besteld.

    Login om te reageren
  29. Paolo zegt

    29 augustus 2009 om 10:54

    Maserati maakte in 2007 na 17 jaar verliezen winst. Aston Martin heeft decennia lang verliezen geleden en leeft nu pas weer wat op. Bugatti en Lamborghini werden overgenomen door het Volkswagen concern. Dat gebeurde niet omdat het ze financieel zo lekker voor de wind ging. Ferrari haalt de meeste omzet uit merchandise, niet uit de verkoop van hun auto’s. Kortom: Blijf de zaken in perspectief zien.

    Login om te reageren
  30. Spykerlangsdeafgrond zegt

    30 augustus 2009 om 23:10

    Voor een uitgebalanceerde reconstructie van de Spyker-story, waarin niet alleen de azijnpissers en cijfermaniakken aan het woord komen, maar zowel Victor Muller als zijn criticasters, lees Spyker langs de afgrond

    Login om te reageren
  31. L-Fred zegt

    2 september 2009 om 13:24

    :-) Thx voor de edit. Deze had ik niet gezien

    Login om te reageren
  32. L-Fred zegt

    2 september 2009 om 13:28

    Maar eh, wat is die website? http://corporate.autoblog.nl
    Is dit een interne website?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      2 september 2009 om 13:34

      @L-Fred: sttt… niet verder vertellen ;)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North