
Veel Spyker-nieuws deze week. Eerst dachten een stel onnozelen dat ze een productieversie van de D8 SSUV hadden gespot. Vervolgens was er een boekpresentatie van een nieuw boek over Spyker: “Een dollemansrit”. En vandaag brengt het Nederlandse merk de halfjaarcijfers naar buiten. Helaas hebben ze de eerste helft van dit jaar wederom verlies gedraaid…
Spyker boekte een nettoverlies van 8,7 miljoen euro, dat is iets minder dan de 8,8 miljoen verlies in de eerste helft van 2008. De omzet van Spyker daalde met 1,7 miljoen euro tot 4,1 miljoen euro, als reden daarvoor wordt de slechte economische situatie genoemd.
Het merk verkocht het eerste halfjaar 23 auto’s tegen 26 auto’s vorig jaar. Dat is jammer, want in Q1 zagen we nog een lichte stijging, in Q2 zijn echter maar 8 auto’s verkocht.
Het aandeel Spyker wordt inmiddels afgestraft, de koers daalde vanochtend met bijna 15 procent.





Hopen dat de Aileron succes gaat brengen..
interview Victor Muller op BNR:
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=28&maand=8&jaar=2009&tijd=08:47:22&lengte=10&titel=Titel
Hoelang kan zo een bedrijf nog verlies maken vooralleer het op de fles gaat.
Nu staat het aandeel nog maar -5%. Gaat nog in de plus eindigen let maar op…
Wie blijft er toch in godsnaam geld pompen in die lelijke hokken
@JOhn
Ben je gestoord of zo??? :@
Spykers zijn schitterend!
Wat heeft Spyker al een hoop geld gekost voor de aandeelhouders. Op zich jammer,want de auto’s zijn niet slecht maar veel te duur tov de concurrentie.
Het is ronduit schandalig dat er nog steeds verlies wordt gemaakt met dit bedrijf. De slechte visie van (vorige) toplui is hier zeker de reden voor.
het zijn walgelijke kitch-wagens… het is gewoon zo, anders zouden ze verkopen; ik heb de Spyker designers nooit gesnapt, en dit van de eerste dag… en het bewijs is er: nauwelijks iemand wil er met een Spyker rondrijden
@romanzy
“het zijn walgelijke kitch-wagens… het is gewoon zo” ???
Dat is uw mening en zeker geen feit. Uw argumentatie doet mij denken aan een kind van 5 jaar oud. Het gros van de autoblog-bezoekers wil wel degelijk in een Spyker rijden. U bent, mijn inziens, een zuur mannetje dat niet kan verdragen dat dromen door anderen worden nagestreefd en niet door u zelf.
We kunnen toch niet ontkennen, dat een Spyker niet dezelfde specs en emotie kan bieden als een lambo of Ferrari en dan nog meer geld ervoor vraagt ook. Dus er is iets mis.
Een omzet van 4.1 miljoen en een verlies van 8.7 miljoen. Dat is ruim 2 keer zoveel. Vraag mij af hoe lang dit nog door kan gaan? Hopelijk slaan de nieuwe model voor een keer wel aan.
Het zijn mooie auto’s, alleen bijna niemand koopt ze….
Het gaat nooit wat worden met Spyker. De niche die wordt aangesproken is gewoon veel te klein om rendabel te kunnen zijn: mensen die makkelijk een Ferrari/Porsche/Lambo kunnen kopen, maar niet echt van autorijden houden (anders zou je namelijk geen auto nemen die minder goed rijdt dan de concurrentie). Daarbij vind ik ze ook spuuglelijk met al die overdreven gestyleerde, nutteloze details.
@romanzy: Als je de concurrentie met Ferrari en Aston Martin aan wil gaan dan weet je van tevoren al dat je aan die twee een zware dobber gaat krijgen. Qua naamsbekendheid is Spyker natuurlijk niks vergeleken met Aston Martin, laat staan Ferrari.
Toch is de Aileron een zeer goede verbetering op de vorige Spykers, die er wat lafjes uit zagen. Ik hoop echt het beste voor Spyker, maar vind het wel beschamend dat ew zo ongeveer al 5 jaar concepts zien van de D12/D8 en er nog steeds geen productiemodel is.
Allereerst vind ik het een schande dat men heeft toegestaan de naam Spyker te mogen gebruiken. De Spyker die wij nu kennen, is helemaal geen Nederlands merk, wat ik al zei..men ontleend alleen de naam en dat vind ik gedroch!!!
zo…een paar mensen zijn stink jaloers op Spyker. zelf dromen maar geen resultaat neerzetten. Spyker moet beschouwd worden als kunst en een merk dat je niet vaak op de weg ziet rijden. spyker is in mijn ogen te snel naar de formule 1 gegaan waardoor ze geen nieuwe auto’s konden produceren of dat het erg lang duurde, ze zijn ermee gestopt en je ziet al resultaat – @pieter mooi gesproken
@VSTMcLaren: niet iedereen die ergens commentaar op levert is jaloers; beetje dom en generaliserend uitgangspunt. Misschien moet Spyker als kunst worden beschouwd in plaats van zichzelf serieus nemend sportwagenmerk, maar feit blijft dat hiervoor geen markt blijkt te zijn. Hoezeer je ook in dromen gelooft: als niemand het koopt houdt het op.
Iedereen met een beetje verstand van zaken doen snapt dat je met het opstarten van een nieuw bedrijf de eerste jaren altijd verliezen maakt omdat je veel moet investeren. Bij een automerk zal deze periode zelfs nog langer duren. Okee er zijn dure fouten gemaakt, maar ik denk dat spyker volgend jaar om deze tijd veel betere cijfers kan tonen als de productie en levering van de nieuwe modellen op gang gaan komen. In mijn ogen (en volgens mij in de ogen van velen) is de c8 aileron een flinke optische verbetering tegenover de ‘oude’ c8. Ik heb er nogsteeds vertrouwen in dat het goed komt. En geduld is een schone zaak :)
ehm… meer verlies dan omzet… aaaah leuke ratio!
ik snap niet waarom er maar zo weinig verkocht wordt :(
spykers zijn een van de mooiste auto’s die nu op de markt is!
Haal Spyker van de beurs?
http://www.fembusiness.nl/web/artikelSmal/50321/Haal-Spyker-van-de-beurs.htm
Ik heb een paar foto’s van een witte D8 Peking-to-Paris gezien via een collega blogsite: http://www.autogespot.com/item/4834/eerste-fotos-spyker-d8-peking-to-paris/
–edit: dat is dus een 2 jaar oude concept, even opletten–
Hij lijkt redelijk productieklaar.
Het probleem nu is, dat de vraag naar SUV’s gedaald is…..
Jaloers…was dat maar waar!!! En trots hoef je er ook niet op te zijn!
en het begint weer opnieuw…
In deze tijd maakt bijna geen enkel autobedrijf winst, dus dit was wel te verwachten. En verder klopt het wat Oscar zei mbt verlies in de eerste paar jaren. Kijk naar Bugatti, die maken ook alleen maar verlies.
Anyways, met de Aileron hebben ze gewoon een prachtige opvolger van de C8 en ik twijfel er niet aan dat ie goed zal verkopen.
Ik heb het te doen met de aandeelhouders. Zonde zonde.. tja écht mooi vind ik ze ook niet hoor. Beetje overstyled. Schaaf het wat bij en het zijn prachtauto’s. En laat die D8 maar achterwege en kom met een fraaie sportieve sedan.. uh 4deurs coupe..
Ik upload zometeen een filmpje van 4 Spykers! Aileron, LM85 en 2 Spyders..
Hoeveel geld heeft Spyker nog in de bank om dit soort waanzinnige verliezen te kunnen bekostigen? Ik zie dit helaas fout gaan. Jammer dat Maarten de Bruin indertijd op een zijspoor is gezet. Hij heeft een goede visie, een lichte elegante constructie met niet teveel poespas. Het zag er goed uit maar dandy Victor Muller heeft het ontwerp aardig verkitscht. Bij Spyker moet ik steeds aan de Excalibur denken van een Amerikaanse pianospeler (dik, opzichtig, grote ringen). Ik ben zijn naam kwijt, ik weet alleen nog dat hij lantaarntjes op zijn auto had gemonteerd! Misschien een ideetje voor Victor.
Ah, Liberace heette de man. Als hij nog leefde, had hij vast een Spyker besteld.
Maserati maakte in 2007 na 17 jaar verliezen winst. Aston Martin heeft decennia lang verliezen geleden en leeft nu pas weer wat op. Bugatti en Lamborghini werden overgenomen door het Volkswagen concern. Dat gebeurde niet omdat het ze financieel zo lekker voor de wind ging. Ferrari haalt de meeste omzet uit merchandise, niet uit de verkoop van hun auto’s. Kortom: Blijf de zaken in perspectief zien.
Voor een uitgebalanceerde reconstructie van de Spyker-story, waarin niet alleen de azijnpissers en cijfermaniakken aan het woord komen, maar zowel Victor Muller als zijn criticasters, lees Spyker langs de afgrond
:-) Thx voor de edit. Deze had ik niet gezien
Maar eh, wat is die website? http://corporate.autoblog.nl
Is dit een interne website?
@L-Fred: sttt… niet verder vertellen ;)