• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Steeds meer schepen als stalling voor voorraad nieuwe auto’s

Auteur: Dennis, gepost 9 februari 2009 om 22:54 – 35 Reacties

Ship car transport

De autoverkopen zijn behoorlijk teruggelopen (joh!?) en de autofabrikanten kampen met enorme voorraden nieuwe auto’s. Ze weten van gekkigheid niet waar ze al die onverkochte auto’s moeten stallen. Het Japanse Nissan, waarvan vandaag bekend is geworden dat er maar liefst 20.000 man personeel uit moet, heeft in de UK reeds het hele testcircuit volgestouwd met nieuwe onverkochte auto’s.

Vrachtschepen blijken ook een prima stalling voor personenauto’s. Schepen die normaal gesproken ingezet worden om nieuwe auto’s te vervoeren, hebben het door de crisis ook een stuk minder druk. De bootjes die een poosje leeg aan de kade liggen, worden in toenemende mate gecharterd door autofabrikanten om te fungeren als stalling voor nieuwe auto’s.

Wallenius Wilhelmsen, een Scandinavische joint venture die de op één na grootste vloot met auto transportschepen bezit, heeft bevestigd dat Toyota het schip de “Morning Glory” heeft gehuurd om zo’n 2.500 auto’s te stallen in de Zweedse haven Malmö. Ook het bedrijf Höegh Autoliners, gevestigd in Oslo heeft onlangs verschillende aanvragen binnengekregen en zo zijn er meerdere reders benaderd.

Als je het mij vraagt, een creatieve oplossing waarbij het mes aan twee kanten snijdt, maar ik denk dat autofabrikanten daar iets genuanceerder over denken en liever hun voorraden een stuk zien afnemen. (via: financial times)

Ook interessant!

  • Video: dít is de nieuwe auto van Max Verstappen!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders
  • Porsche online
    Porsche verkoopt steeds meer nieuwe auto's online

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, boten, Carmageddon

Vorig bericht: « Video: Fifth Gear in de Toyota iQ
Volgend bericht: Mini E vertraagd wegens grote vraag »

Lees Interacties

Reacties

  1. NS zegt

    9 februari 2009 om 22:59

    Regio west-Brabant zijn er in de laatste 2 weken al 10 Peugeot en Renault dealers falliet verklaart en de BMW en Opel schijnt ook al niet al te lekker te lopen… Gaat lekker!

    Login om te reageren
  2. Thijs zegt

    9 februari 2009 om 23:05

    Tsjah ik wil er wel gratis reclame in rijden. Betaal ik zelf de tankinhoud en het onderhoud! Mes snijdt aan drie kanten, reclame, stalling en de garages hebben (hopelijk niet al te veel) werk van mij.

    Login om te reageren
  3. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    9 februari 2009 om 23:16

    Ze moeten ze gewoon allemaal voor de helft van de prijs verkopen!!
    Zijn ze er zo vanaf ;)

    Login om te reageren
  4. EnzoR zegt

    9 februari 2009 om 23:34

    Maak eerder minder auto’s want je vult iets aan wat niet weg kan?
    Of verkoop ze met korting zodat ze verkocht kunnen worden, want dit kost alleen meer geld voor hun ook. En zo behoud je ook nog je mederwerkers.

    Login om te reageren
  5. VonStroke zegt

    9 februari 2009 om 23:43

    Waarom bouwen ze er niet gewoon minder. Nu bouwen ze gewoon rotzooi (harde taal, ik weet het) waar niemand zit op te wachten. (?)

    Login om te reageren
  6. Larrs zegt

    9 februari 2009 om 23:50

    Degene die het veroorzaakt heeft, heeft de minste last van.
    Ford.
    Vanwege de uitvinding van de lopende band.

    Login om te reageren
  7. 156/2005 zegt

    9 februari 2009 om 23:50

    In Zeeland is twee weken geleden een van de grotere Audi/VW Dealers failliet gegaan, een andere VAG-dealer heeft de voorraden overgenomen. Waarom zijn er geen enorme kortingacties bij voorraad auto’s?

    In Rotterdam is er ook een terugval in een autovervoer, sommige roro’s liggen wel een week voor de kant bij de Britanniahaven in de Europoort. In Vlissingen staan de Ford’s bestemd voor Engelend (RHD) op de dijk aangezien het terrein vol is :(

    Login om te reageren
  8. lll zegt

    10 februari 2009 om 00:05

    jongens, stel dat audi of volkswagen van jou was, zou jij dan je autos voor de helft weggeven??? die bedrijven kunnen wel tegen een stootje, de overheid helpt de autoindustrie toch overeind, dus laten we die gedachtes van “de helft van de prijs” maar achterwege laten

    Login om te reageren
  9. Noewie zegt

    10 februari 2009 om 00:09

    Moeten met die boten niet voor de kust van Somalie gaan varen. Schepen met brandstof hebben ze daar al gekaapt… dat is pas goedkoop autorijden.

    Login om te reageren
  10. smoke zegt

    10 februari 2009 om 00:31

    Als er iemand nou even stiekem een glory hole in die boot maakt kan Toyota weer 2500 auto’s van de voorraad afschrijven :) Ok, druppel, gloeiende plaat, maar alle beetjes helpen, toch?

    Login om te reageren
  11. blokker5 zegt

    10 februari 2009 om 00:55

    Zit er geen stopknop op die machines?

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    10 februari 2009 om 07:14

    de beste stuurlui staan aan wal ..
    en de allerbeste schrijven op autoblog.nl ..

    in de volksmond .. glazenbolmongolen ..

    Login om te reageren
  13. Edman zegt

    10 februari 2009 om 08:09

    @ VonStroke
    Autofabrikanten hebben zo ook contracten voor werknemers en onderdelen. Het is voor hun ook het goedkoopst om het zo te doen, logisch toch?

    Login om te reageren
  14. Eric zegt

    10 februari 2009 om 08:09

    Als ze van hun voorraad afwillen moeten ze hun prijzen maar aanpassen naar beneden. Nu moet de staat bij springen om magazijnen te vullen met nieuwe auto’s. Als de nieuwe auto’s moeten wachten tot de economie beter draait, zijn alle motoren geblokkeerd wegens te lang stilstaan. En zo’n auto hoef ik ook niet die meer als 1 jaar stilstaat.

    Login om te reageren
  15. Thijs zegt

    10 februari 2009 om 08:26

    @Lincoln,
    Eindelijk erkenning voor mijn werk ;) Bedankt.

    Login om te reageren
  16. de sjonnies zegt

    10 februari 2009 om 09:02

    @ dennis bootjes? als je met een auto van dek 1 naar dek 13 wilt rijden, dan ben je zo’n 5 minuten bezig Het zijn schepen Dennis ! Een beetje car-carrier ligt Zo’n 20 meter boven het water uit !

    Login om te reageren
  17. Jan Rap zegt

    10 februari 2009 om 09:07

    Ik begrijp werkelijk helemaal niets van deze verhalen.
    Naja laat ik het zo zeggen, ik snap wel dat als er overschot is ze deze ergens moeten laten.
    Maar ik snap niet dat ze de prijzen dan niet verlagen.
    Ik ben aan het kijken naar een nieuwe leasebak en bij de leasemaatschappij kan je ook zelf een offerte indienen, die je zelf hebt opgevraagd bij de dealer.
    Daardoor kan je zelf korting bedingen bij een dealer, waardoor het leasebedrag lager wordt en je een auto, die normaliter in een hogere leaseprijscategorie valt en buiten je bereik zou zijn, kan krijgen.

    Ik ben echter bij allerlei verschillende dealers geweest. Niet gezegd dat de auto voor lease bestemd is, gewoon dat ik m nieuw wil kopen en niks wil inruilen. De hoogste korting die ik kreeg op een auto met een aanschafprijs van rond de 20.000 euro was 1000 euro en daar moest nog pittig voor onderhandeld worden.

    Ik had verwacht dat ik meer korting kon bedingen, zeker in de huidige markt waar dealers failliet gaan en waar het slechter gaat dan ooit.
    Het zal toch zeker ook veel kosten om al die auto’s op te slaan?
    Ik begrijp dit niet…

    Login om te reageren
  18. Jesper zegt

    10 februari 2009 om 09:46

    @ Jan Rap: Het merk mag dan voorraden hebben, maar het autobedrijf zelf moet ook winst maken he. Ik weet niet om welk merk het gaat, maar 1000 euro is echt een boel hoor. Dan heeft die dealer jou al zijn marge al gegeven :? Waarom zou die dealer jou een auto verkopen als er nog een schep van zijn eigen geld achteraan moet? :roll:

    Login om te reageren
  19. Jan Rap zegt

    10 februari 2009 om 10:08

    @ Jesper: Tja, daar heb je ook wel een punt natuurlijk.
    Maar aangezien er voortdurend autobedrijven over de kop gaan, zullen ze toch echt auto’s moeten verkopen.
    Ik begrijp wel dat een autobedrijf verlies draait als ze erg veel korting gaan geven, maar draaien ze niet minstens zoveel verlies als ze niks verkopen?
    Liever 85% van iets dan 100% van niets denk ik dan.
    Ik had verwacht dat we inmiddels in een periode aangeland waren waar autoverkopers wel moeten gaan stunten, willen ze überhaupt iets verkopen.
    Maar kennelijk blijkt dat nog mee te vallen.

    Wat ik eigenlijk ook bedoel te zeggen is dat ik voor de kredietcrisis net zo hard onderhandeld heb en toen dezelfde of procentueel hogere kortingen bedongen heb. In een tijd waarin het slecht gaat had ik dan ook verwacht dat meer korting mogelijk zou moeten zijn.

    Login om te reageren
  20. appieflappie zegt

    10 februari 2009 om 11:04

    @jesper

    1000 euro is winstmarge dealer? lol yeah sure

    Login om te reageren
  21. Midas zegt

    10 februari 2009 om 12:23

    Ik dacht altijd dat de moderne autoindustrie een just in time principe was met een zeer efficiente logistiek. Je bestelt je auto in de showroom en geeft de opties en kleur op. Vervolgens rolt er ergens in een fabriek far far away een papiertje uit de printer en wordt je auto ingepland en gebouwd. Maar nu lijkt het erop dat ze gewoon een ongelooflijke berg auto’s hebben gebouwd, waar dan toevallig jouw uitvoering tussen zit. Ben ik nu gek of is dat een onverstandige bedrijfvoering? Sterker nog, het lijkt wel een communistisch 5-jaren plan. Het kan niet anders of binnenkort ontstaan schroothopen van nieuwe auto’s. Wat een waanzinnige verspilling van materiaal en energie.

    Login om te reageren
  22. joost zegt

    10 februari 2009 om 13:13

    @ midas, in amerika is het gebruikelijk om een auto bij de dealer te gaan kopen en er dezelfde dag nog mee weg te rijden, dat we in nederland gewend zijn om auto’s te bestellen en er maanden/weken op te wachten wil niet zeggen dat ze dat overal doen;)

    Login om te reageren
  23. freek zegt

    10 februari 2009 om 13:21

    “reders” moet rederijen zijn?

    Login om te reageren
  24. bassie zegt

    10 februari 2009 om 13:24

    @ iedereen die Jesper niet gelooft.
    De marge op nieuwe auto’s is echt niet veel hoger dan die 1000 euro.

    @ Jan Rap
    Typisch zo’n leaserijder die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Gaan zitten liegen over dat je de auto zelf aan gaat schaffen. Mooi dat ze jou niet meer korting hebben gegeven. Eigenlijk zouden ze er voor jou nog een schepje bovenop moeten doen.

    Login om te reageren
  25. Turbo zegt

    10 februari 2009 om 13:59

    Niet dalen met de prijs is met onverkochte auto’s zitten. Ondernemen is risico lopen. Als ondernemers niet van hun auto’s afwillen, dan koopt Turbo gewoon geen auto. SIM-PEL.

    Login om te reageren
  26. Jan Rap zegt

    10 februari 2009 om 14:31

    Zeg bassie, wat is jouw probleem echt?

    Ben jij toevallig een garagehouder die niets meer verkoopt, maar weigert zijn prijzen omlaag te doen?

    Bovendien, sinds wanneer is het fout om korting te bedingen, ook als je leaserijder bent?
    Misschien dat je niet weet hoe het werkt, maar je kunt je leaseauto bij een specifieke dealer bestellen. Dan gaat de leasemaatschappij daar zelf korting bedingen, terwijl ze jou het volle pond laten betalen.
    En het verandert dus ook niets aan het feit dat die dealer gewoon een auto verkoopt. Of ie ‘m nou aan rechtstreeks aan mij verkoopt of aan de leasemaatschappij verkoopt, maakt überhaupt niet uit.
    Dus liegen doe je er ook niet over.

    “Eigenlijk zouden ze er voor jou nog een schepje bovenop moeten doen.”
    Ben jij achterlijk?

    Login om te reageren
  27. Simpson zegt

    10 februari 2009 om 16:00

    @jan rap: ik zou eens gaan onderhandelen over de extra’s ipv over de prijs.

    de dealers moeten elke cent binnenharken die ze kunnen, dus die zullen weinig met de prijs doen, maar de extra’s die op de plank liggen, daar zit hun marge
    dus dikke velgen, stereo & navigatie, trekhaakje…

    denk ik.

    Login om te reageren
  28. bozewolf zegt

    10 februari 2009 om 16:55

    Serieus, ze gebruiken die schepen als stalling?

    Dat zal geen goedkope grap zijn :) Ik weet niet 1-2-3 wat het liggeld per dag (euro per ton ofzo?) is voor zo’n tobbe, maar goedkoop zal het niet zijn.

    Nouja, je moet iets, I guess.

    Login om te reageren
  29. Knoopie zegt

    10 februari 2009 om 16:59

    @Jan Rap

    De meeste lease maatschappijen krijgen al een belachelijke korting, vandaar dat er dus niks over blijft voor de consument.. Je moet het niet zoeken bij de dealers, maar bij de lease maatschappijen! En als jij dan met het verhaal aankomt dat je de auto zelf aanschaft en daarna de offerte inlevert bij de lease maatschappij, dan moet je dus als dealer zijnde en de hoogst mogelijke korting wegspelen aan de lease maatschappij + nog eens 1000 euro? Dat gaat niet.. Dus jij bent niet helemaal realistisch bezig. Maar goed, misschien lukt het je wel en dan scheelt het je weer 1000 euro verdeeld over 3 jaar dus 36 maanden = 27,7 bruto p/mnd.. Ik ben benieuwd hoe het voor je afloopt!

    Groetjes

    Login om te reageren
  30. Bart zegt

    10 februari 2009 om 17:36

    Logisch want het is geen reclame om onverkochte voorraad bij de fabriek te houden, erg zichtbaar voor koopjesjagende groothandelaren. DAF zet tegenwoordig de voorraad ook niet bij de fabriek in Eindhoven maar op het testcircuit.

    Login om te reageren
  31. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    10 februari 2009 om 17:49

    Sjongejonge, wordt er tegenwoordig ook al over auto’s onderhandeld hier op AB.nl????

    Moet niet gekker worden…

    Login om te reageren
  32. andy_son zegt

    10 februari 2009 om 20:21

    @corrado vr6 slc/BMWe30

    Daar moet ik je volledig gelijk in geven.
    M’n vader die 35jaar bij Opel heeft gewerkt krijgt vanaf 11februari een speciale actie, -50% op stockwagens zoals de vectra, effe nieuwe kope :D

    Login om te reageren
  33. Jandepandaman zegt

    10 februari 2009 om 20:24

    Eerst die auto’s stallen op de wal.
    Dan op de dijk.
    Dan op de boten.

    …Volgende stap: Van de boten af op de zeebodem om er kunstmatige riffen van te maken waar dan visjes en andere zeedieren in en om kunnen leven…?
    Doen ze tenslotte ook al met overbodig militair materieel.

    Login om te reageren
  34. ron lips zegt

    25 februari 2009 om 19:58

    ik wil wel een nieuwe auto kopen…… maar die autohandelaren verliezen wel hun klanten maar niet hun streken……

    mooie aanbieding…… nieuwe golf…… 22.000 zo mee wegrijden……

    wat een pech dat ik voor mijn auto die echt nog 11.000 euro waard is (ondanks de crisis) maar 7.000 terug kan krijgen……

    we kennen toch allemaal de streken….. is van een oude dame geweest, u krijgt bij ons nu een superprijs maar nu tekenen ( niet doen want een dag later krijg je elders 2500 euro meer)……..

    komt boontje een beetje om zijn loontje???

    Login om te reageren
  35. benny b zegt

    27 februari 2009 om 22:34

    3/4 de van wat je hier leest is gewoon gelul van pamper-dragende kinderen met jeugdpuisten, als alles zo eenvoudig was zouden de merken dat allang toegepast hebben. De ‘glazenbolmongolen’ opmerking is hier inderdaad perfect van toepassing.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North