• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Steiner: toekomst Nikita Mazepin bij Haas aan een zijden draadje

Auteur: Loek, gepost 26 februari 2022 om 11:16 – 14 Reacties

Russische kleuren verwijderd

Teambaas Guenther Steiner van Haas spreekt zich uit over de gevolgen van het afhaken van UralKali. Het kan slecht nieuws betekenen voor de toekomst van Nikita Mazepin bij Haas.

De reputatie van Rusland ligt onder vuur en we hoeven volgens mij niet uit te leggen waarom. Wat de gevolgen van de inval in Oekraïne ook zijn, in ieder geval is het gevolg dat het grootste deel van de wereld Rusland overal uit wil halen. Waaronder dingen die onschuldig lijken en vooral voor internationale verbintenis moeten zorgen, denk aan het Songfestival maar dus ook aan sportwedstrijden. Dat geldt ook voor de F1 nu Rusland weer op een paar manieren prominent aanwezig is in de sport.

UralKali

Ten eerste: GP van Rusland in 2022, no way Jose. Dat is de eerste logische stap. Een tweede logische stap komt bij een team vandaan. Haas F1, eigendom van Amerikaan Gene Haas, kreeg namelijk voor 2021 bijval van een groot Russisch bedrijf genaamd UralKali. Groot aandeelhouder van dit megabedrijf is Dmitri Mazepin, die twee eisen had om Haas geld toe te schieten. Nummer één: de auto van Haas zou prominent de naam UralKali krijgen en grotendeels in de kleuren van UralKali gespoten worden, heel toevallig ook de kleuren van de Russische vlag. Nummer twee: Haas zou in ieder geval één van hun bestuurders (Romain Grosjean en Kevin Magnussen in 2020, red.) de laan uit sturen voor Mazepin zijn zoon: Nikita Mazepin, die voor seizoen 2021 inderdaad een stoeltje kreeg bij Haas.

Nikita Mazepin

Goed, we hebben vorig jaar al kunnen ‘genieten’ van Nikita Mazepin als rijder bij Haas en zijn, eh, uiteenlopende streken. Nog voor hij een meter in een F1-auto had gereden bleek hij af en toe vrouwen te betasten en ook op de baan was zijn rijstijl op zijn zachtst gezegd tamelijk agressief. Toch bleef Mazepin bij Haas in 2021 en ook voor 2022 werd de Russische jongeling opnieuw getekend. Ze moeten wel, want Mazepin eruit betekent UralKali eruit en dus geld eruit.

Eruit

Nou is het andersom: met de spanningen rondom Rusland heeft Haas de kleuren en naam van UralKali van de Haas VF-22 verwijderd. Gisterochtend toen dit bekend werd, was de situatie rondom Mazepin nog onduidelijk. Hij reed gister nog wel de testrondes voor Haas, maar nu lijkt het verder te gaan dan alleen UralKali van de auto af. De deal tussen UralKali en Haas is een sponsordeal, dus zonder sponsor geen geld, zou je denken. Als UralKali daarmee het schip verlaat, gaat Mazepin mee. Het team zou zich klaar kunnen maken op geen Nikita Mazepin meer bij Haas.

Onzeker

Guenther Steiner, teambaas bij Haas F1, uit hun huidige stand van zaken tegenover Bob Varsha van Speed City Broadcasting. Hij laat wel ten eerste weten dat alle relaties met UralKali vaststaan in een contract en er momenteel weinig losgelaten kan worden over de situatie met zekerheid. Datzelfde geldt voor de vraag of Nikita Mazepin bij Haas kan blijven. Dat wordt op een later moment duidelijk. Wel is duidelijk dat de kleuren van UralKali voor nu wegblijven en dat deze actie door alle overige teams ondersteund wordt. UralKali heeft hun kant van het verhaal nog niet gedeeld met Steiner en Haas.

Vervanger

Wel wordt duidelijk dat Haas weet wat ze te doen staat als Nikita Mazepin niet kan rijden voor het team. Steiner meldt namelijk dat er al een vervanger klaar zit. Dat is Pietro Fittipaldi. Niet geheel toevallig de kleinzoon van F1-legende Emerson Fittipaldi en iemand die al een tijdje op het reservebankje zit bij Haas. Fittipaldi heeft twee F1-races op zijn naam staan, beide voor Haas, beide in 2020 en beide om dezelfde reden: hij verving Romain Grosjean na diens ongeluk in 2020. Fittipaldi is de eerste die gebeld wordt wanneer Haas iemand nodig heeft om het stoeltje naast Mick Schumacher te vullen, toevallig ook familie van een F1-legende. Kans op Schumacher en Fittipaldi in de F1, en dat in 2022. De wereld op zijn kop.

Ook interessant!

  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto
  • Günther Steiner geeft Nikita Mazespin een hilarisch cadeau
  • Video: Haas voetbalt tegen Aston Martin
  • Haas wil niet meer achteraan rijden met VF-22

Nieuwste artikelen

  • Is dit de eerste Taycan die méér waard is geworden?
  • Pas op: je kunt vanaf nu een boete krijgen van een focusflitser
  • Koop een 205 GTi voor weinig bij de Belgische overheid!
  • Wat voor gedrocht is Ferrari hier aan het testen…?
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, guenther-steiner, haas, haas-f1, nikita-mazepin, Pietro Fittipaldi, Racing, rusland, uralkali

Vorig bericht: « Hyundai Kona N rijtest, sportiever dan je denkt
Volgend bericht: Manhart MH3 330, voor als het een tikkie minder mag »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    26 februari 2022 om 11:48

    Lijkt me logisch. Ik begrijp dat de sponsordeal met Uralkali 20% van het budget van Haas bedraagt. Ik neem aan dat Mazepin geen cent gaat betalen als de naam van zijn bedrijf niet op de auto staat. Dan is er meteen geen enkele aanleiding om de zoon van in de auto te laten rijden. Zo slecht als dat hij soms wordt omschreven is hij niet, maar hij is verre van briljant. Dan kun je beter iemand anders die wat sponsoren meeneemt in die auto laten zitten.

    Blijft wel een beetje de vraag waarom het Steiner niet lukt om een beetje fatsoenlijke sponsor voor zijn auto te krijgen, naast Haas.

    Verder las is dat Andretti gewoon vrolijk verder gaat met de voorbereidingen op toetreding aan de F1 ondanks berichten dat dit zou zijn afgeschoten door de FIA. Is er wellicht een link tussen Andretti en Haas?

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      26 februari 2022 om 12:33

      @pomoek: 20% waar haal je die info vandaan? Geen gekke deal voor enige grote logo en de kleuren.. Ik snap ook echt niet dat Haas niet meer en betere sponsoren kan vinden. Zeker niet omdat nu F1 in the US meer kijkers krijgt.. maar dat geeft ook aan hoe moeilijk het is en dat meer teams dus niet beter is.. het laatste team komt al bijna niet rond. Het zou eigenlijk allemaal nog best positief kunnen uitpakken voor Haas. Een groot deel is ws al betaald, iig de fase van belangrijkste ontwikkelingen. Door nieuwe regels en groei van F1 is dit het moment voor sponsoren om in te stappen. Jammer dat de test niet beter ging dan hadden ze extra argumenten. Maar andere sponsoren zouden nu voor een appel en een ei in kunnen stappen. Andretti gaat niet samenwerken met Haas verwacht ik. Twee kapiteins op een schip werkt niet. Andretti wil het zelf doen. Toch die 20% he, waar komt de rest dan vandaan? Schumacher heeft een persoonlijke sponsor maar zoveel zal dat ook weer niet zijn. Betaald Gene dan echt de rest? Snap er niks van..

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      26 februari 2022 om 12:43

      @pomoek: De FIA heeft helemaal nog niks afgeschoten. Dat was een standaard PR-statement dat naar buiten gebracht werd omdat Andretti in het weekend die plannen uit de doeken deed.

      Overigens heeft Andretti al meermaals geprobeerd om het team van Haas over te nemen en hebben ze onlangs uitgesproken dat Gene Haas nog steeds mag bellen als hij van het team af wil. Vanuit Haas zijn er nog geen signalen dat Gene er zin in heeft om het team ook daadwerkelijk te verkopen, dus dat is nog even afwachten.

      In principe is het voor Haas ook niet heel moeilijk om een fatsoenlijke sponsor aan te trekken. De Duitse internetprovider 1&1 wilde (vanwege de aanwezigheid van Mick Schumacher) maar al te graag titelsponsor worden. In Drive to Survive is een van die vergaderingen nog te zien, waarin Steiner samen met wat collega’s de mensen van 1&1 probeert te paaien en een schaalmodel laat zien van hoe een Haas er in hun blauwe kleur uit gaat zien. Helaas kwam Dmitri Mazepin daarna met een bod waar 1&1 niet tegenop kon en is besloten om met de Russen in zee te gaan. Er gaan nu geruchten dat 1&1 na het vertrek van Uralkali best weer met Haas om tafel wil over een grotere rol binnen het team, mogelijk zelfs als nieuwe titelsponsor.

      Login om te reageren
    • Henkie zegt

      26 februari 2022 om 12:48

      Andretti wil schijnbaar al 2 jaar het team van Haas kopen, als ik diverse media mag geloven.
      Maar Gene wil zijn team niet verkopen.
      Zeker nu de budgetcap er eindelijk is. Mocht 2022 dan toch zeer slecht verlopen voor het team qua prestaties dan zie ik Gene misschien dan toch overstag gaan.

      Verder schijnt volgens de geruchten 1&1, de sponsor van Mick, meer geld in het team te willen pompen.

      @Edge je was mij net voor.

      Login om te reageren
  2. racerx zegt

    26 februari 2022 om 11:56

    Sneu voor Nikita, die jongen kan er natuurlijk niets aan doen. Anderzijds, zeker als Amerikaans team zou ik nu niet geassocieerd willen worden met de centen van een van Putin’s vriendjes. Stevig statement als dit daadwerkelijk doorgang vindt, kan er alleen maar respect voor hebben echter wel sneu voor die knaap.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      26 februari 2022 om 12:36

      @racerx: het is idd wel sneu maar het gaat niet alleen om statement. Zijn vader is vorige week nog met grote groep andere rijke Russen bij Putin op gedwongen audiëntie geweest. Die komen allemaal op zwarte lijst. Daarnaast moeten Russen allemaal Visas regelen in bijna alle landen waar F1 naartoe gaat. Grote kans dat Nikita die komende tijd niet kan krijgen. Dan is het ook klaar en kan hij zijn kan van verplichtingen niet nakomen. Dus en hun geld wordt bevroren en ze kunnen niet reizen.

      Login om te reageren
    • Stefje zegt

      26 februari 2022 om 21:49

      @racerx: sneu voor Nikita? Hij zei eerdergisteren nog dat politiek en F1 gescheiden moeten zijn en dat de race in Rusland prima door kan gaan. Dat verwende vrouwenbetastende k*tjong mag echt per direct de F1 uit.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    26 februari 2022 om 12:46

    Dat Günther Steiner Pietro Fittipaldi noemt is natuurlijk leuk, maar ik geloof er niet in. Dat is net zoiets als Toto Wolff die in 2020 zei dat Stoffel Vandoorne de eerste keus zou zijn als Lewis Hamilton of Valtteri Bottas door een coronabesmetting niet kon racen en vervolgens George Russell tijdelijk bij Williams wegplukt.

    Ik ben er vrij zeker van dat we Antonio Giovinazzi in dat stoeltje gaan zien als Mazepin vertrekt. Waarom? Haas heeft hele sterke banden met Ferrari, Giovinazzi heeft ervaring en Giovinazzi heeft ervaring met de 2022 auto’s in de simulator. Hij is de coureur die je met de minste aanpassingen in die auto kunt krijgen. Een Hulkenberg heeft te lang geen race meer gereden, terwijl Fittipaldi simpelweg niet goed genoeg is. Kevin Magnussen werd ook nog geopperd in de media, maar die heeft echt geen trek in een terugkeer bij een achterhoede of middenveld team. Die heeft een contract bij Peugeot in het WEC en schijnt ook nog te azen op een (parttime) deal voor het Indycar kampioenschap.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      26 februari 2022 om 14:31

      @Edge: helemaal eens dat antonio de beste optie zou zijn maar ik ben wel benieuwd of antonio wel mag van Ferrari, zij moeten dan toch ook weer andere reserve rijder en iemand anders voor simulator werk? En antonio zn formule e team dan?

      Login om te reageren
  4. Joost zegt

    26 februari 2022 om 13:10

    Een sponsor lijkt me wel meer dan noodzakelijk voor Haas. Wie toveren ze dan zo snel uit de hoge hoed? Rich Energy? 😂

    Tegelijkertijd: als het papa Mazepin erom gaat om zijn zoon te laten rijden, maakt die naamsvermelding toch niet zoveel uit? Tenzij er geen geld meer overgeboekt kan worden vanuit Rusland naar de VS

    Login om te reageren
  5. jaapiyo zegt

    26 februari 2022 om 13:54

    Wat nou als Dmitry het team gekocht had, zoals hij van plan was met Force India…Werden ze dan van de grid geweerd? Het is allemaal weer een vrij cynisch spelletje ‘het recht van de sterkste’. Doel is dat de oligarchjes zich tegen Vlad keren, uitkomst zou wel eens kunnen zijn dat ze zich tegen ons Westerse imperialisten keren nu ze gestraft worden voor dingen waar ze niet of nauwelijks wat mee te maken hebben.

    Nou ja, misschien kunnen ze Mazepin vervangen met Kvyat. Of…euhm…oh nee wacht…

    Login om te reageren
  6. roadster1976 zegt

    26 februari 2022 om 15:27

    Ik denk dat Dmitry binnenkort niet meer bij zijn geld kan vanwege de sancties en dat haas eind 2022 niet haalt. Klassiek voorbeeld van een F1 team. In het begin goede coureurs binnen halen. Blijkt het feestje toch duurder te zijn. Dan betalende coureurs. Natuurlijk versneld de oorlog het proces wel

    Login om te reageren
  7. RiKe zegt

    26 februari 2022 om 17:54

    Ach, de enige die hij daar dan voor mag bedanken is Poetin. Zoals veel meer invloedrijke Russen zouden moeten doen om die man van z’n troon te stoten, wat erg goed zou kunnen zijn voor de wereld.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 februari 2022 om 07:33

      Maar is het niet net andersom, zijn ze invloedrijke Russen dankzij Poetin?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North