De meest kickass coolste ride bij Gumball 3000 ooit? Het is nog net geen Citroën F355 maar dit rijdt toch veel mooier dan de zoveelste Lamborghini, Ferrari, Porsche of Mercedes?
Het recept is zo simpel als de titel. De uitwerking is een tikje lastiger. Hoe plaats je een Renault 4 op het onderstel van een Renault Clio V6? De locatie van de wielen zit niet eens heel ver uit elkaar, de Clio is toch een stuk breder. De motor zit achterin met achterwielaandrijving, in plaats van voorin met voorwielaandrijving. Dit creëert een behoefte voor koeling achterin en je bank vervalt.
Er is voor deze creatie een eerste generatie Renault Clio V6 opgeofferd en een Renault 4L. Ze hebben nog wat spatborden van een Renault 5 (turbo) gehaald en zijn daarna hard aan de slag gegaan. Snijden, slijpen, lassen, schuren, het gaat maar door. Alle buitenmaten behalve de breedte zijn behouden van de Renault 4. Dat valt wel op. Met deze spatborden heb je geen ‘sleeper’ meer. Dat is ook helemaal geen probleem met een 3 liter 230 pk V6 achterin.
De makers van deze 4L3000 zijn verder heel schaars met cijfers. Wat weegt het ding bijvoorbeeld? Afgaand op de twee donoren: (1475+600)/2=1037 (kg). Er zal wat gewicht bespaard zijn bij het schrappen van luxe en comfort uit de V6.
Ga je dit jaar de Gumball 3000 nog bekijken in Monaco, Venetië, Belgrado, dan hoor je deze bijzondere machine waarschijnlijk wel voorbij rijden. Voor nu moet de gallery volstaan.
Met dank aan HotRoth voor de tip!
cheapass gumball rijden :D (startgeld van 25.000 niet meegerekend)
Technisch zal het vast wel goed rijden, maar het ziet er echt niet uit!
Ik ben benieuwd wat ze met de pook gedaan hebben. Die zat bij een R4 niet echt op een lekkere plek.
Ik vind um echt stoer!
@rubenpriest: jep, vooral schuin van achter gezien!
Erg strak afgewerkt zeg! Vetste Gumball deelnemer wat mij betreft!
Ik vind hem gaaf!
Fok! Wat een gedrocht, mooi in al z’n lelijkheid!
Altijd fan van sleepers maar dit is niet bepaald subtiel gedaan. Ze hadden de hele koets van de R4 kunnen verzagen zodat deze langer en breder kon worden zonder de vorm zo te verminken.
Er is ergens zo’n Lada met 500pk waar je aan de buitenkant helemaal niks aan ziet omdat de achteras verkort is met hele brede banden etc. maar het mooiste voorbeeld vind ik altijd de Golf 928.
Link naar meer: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5083116-Golf-928
Link naar video: http://www.youtube.com/watch?v=BgQ53xLPB7k
@H_Kroese: Zo da’s ook vet gedaan zeg. Het is dat je de originele er naast ziet. Anders valt het niet eens zoveel op.
OT: Vet Renaultje, gaaf gedaan! Daar wil ik wel eens een rondje in rijden.
@H_Kroese: Je kan dat idd, maar dat kost veel centjes…
Icoon in het kwadraat maal Franse porno is lekker! Leuk idee. Net als een Mini met een Bentley 6.75.
Speechless hoe cool is deze
Echt super vet, ding leent zich er ook enorm goed voor op de een of andere manier.
Zalig ding, die Clio V6 is al geweldig op een Patrick Bateman achtige manier (American Psycho).
Vraag me wel af in welke gracht of om welke boom dit de komende dagen zal worden geplooid.
Ik zag laatst de film Rien a Declarer. Zat ook wel een dikke Renault 4 in:
Ik blijf deze altijd nog erg dapper vinden:
Een T1 bully op een Porsche 996 onderstel..
Voor de hele bouw history met foto’s en filmpjes check hun site: http://www.race-taxi.ch
Maar neemt niet weg dat dit soort verbouwingen altijd leuk blijven, van gelijk welk merk/type ook.
Doet me denken aan de Citroën 2cv koets op een Ferrari F355 onderstel (boxjes vol open zetten) http://www.autojunk.nl/2011/04/nimik-citroen-2cv-met-ferrari-f355-v8-motorblok
Het is origineel en speciaal, maar toch houd ik niet van dit soort geknutsel…-1
Heel gaaf die renault, ik zag hem al het filmpje voorbij komen echt een super ding..
vetttttttt!!!!!
Eén van de beste combo’s ever!
Zal een mooie stunt zijn als ze dit in een gelimiteerde oplage produceren om de verjaardag van de R4 te vieren…
“(1475+600)/2=1037 (kg)”
Weegt een 4tje maar 600kg??
Die racetaxi bus is inderdaad ook in de lengte doormidden gehaald om toch op het porsche onderstel te passen en niet de looks te vernachelen. dat hadden ze met die renault ook moeten doen.