Stelling: Hungaroring moet van de F1-kalender

Auteur: , 56 Reacties

Ik ben voor het eerst in twee jaar weer in slaap gevallen tijdens een race.

Max in Hongarije

Ik moet bekennen dat ik een beetje een laffe Formule 1-fan ben. Als kind miste ik amper een race, maar de laatste jaren voor Max Verstappen heb ik maar weinig races gezien. De races die ik meekreeg waren te saai om een volgende zondagmiddag wederom voor binnen te blijven. Ik kan dus moeilijk bepalen of de F1 de laatste anderhalf jaar nu leuker is geworden door of slechts mede door Max Verstappen. Ik weet alleen dat ik vrijwel elke race zonder te knipperen naar het scherm heb zitten staren. Met als hoogtepunt de overwinning van Verstappen in Spanje, de mooiste race die ik ooit zag.

Niets van dat alles vanmiddag. Ik ben halverwege in slaap gedommeld en slechts een semi-spannend gevecht tussen Verstappen en Raikkonen kon mijn ogen de laatste rondes open houden. Dat kleine beetje actie legt ook zo pijnlijk bloot wat er mis is met de Hungaroring. Een veel snellere Max kan aanvankelijk niet langs Raikkonen komen, terwijl de ijskoude Fin aan het einde eigenlijk nooit zo lang achter Verstappen had mogen vastzitten. Daarvoor waren de verschillen in snelheid gewoon te groot.

Erg veel inhaalacties hebben we vandaag dan ook niet gezien. De spannendste vond plaats in de pitstraat, waar een magnifiek presterende Renault-crew in plaats van knap stuurwerk verantwoordelijk voor is. Inhaalacties op de baan waren vooral te wijten aan foutjes van coureurs of blauwe vlaggen. Ja, zo erg was het.

Is deze race exemplarisch, of is de baan echt zo kut? Een kijkje op Wikipedia is veelzeggend: “Als de 4,38 km lange Hungaroring ergens beroemd om is, is het wel het gebrek aan inhaalmogelijkheden.” Precies dat dus. Zelfs in Monaco hebben we het afgelopen jaar meer inhaalacties gezien. En vergelijk deze race voor de grap eens met de GP van Amerika bijvoorbeeld…

Ho, en die kwalificatie dan? Ja, die was leuk. Bijzonder spannend zelfs. Dat kwam omdat het regende. Helaas is dat eerder uitzondering dan regel. Het circuit staat namelijk al sinds 1986 op de kalender, maar pas in 2006 wordt er de eerste regenrace verreden. Aangezien de Hungaroring traditiegetrouw in de zomer wordt aangedaan, zorgt het landklimaat voor droogte en hitte en worden paraplus en full wets zelden gebruikt.

Er mag dan wel eens gezeurd worden over de Tilke-circuits, deze omloop uit het voormalige Oostblok is de saaiste van allemaal en mag wat mij betreft linea recta van de kalender. Als de Formule 1 op dit moment iets niet kan gebruiken, zijn het Grand Prix’ die minder spannend zijn dan de eerste twee uur van een Tour-Etappe. Het is toch te bizar voor woorden dat het elk jaar weer onzeker is of de Belgische Grand Prix op de kalender staat, terwijl het F1-circus al twintig jaar onafgebroken deze oersaaie omloop aandoet?



56 reacties

Uit m’n hart gegrepen! Helemaal mee eens. Doodsaai
@367pk: gelukkig is er vanavond weer darten op TV. Veel meer inhaalraces, rivaliteit, geen bemoeienis van teambazen en de deelnemers zeggen eerlijk en open wat ze er van denken, dus geen dom mediatraining gelul wat iedere week op het zelfde neerkomt
@melkkoe: Ow ja.
@melkkoe: Serieus darten? als er iets saai is dan is dat het..
Het is eigenlijk best een lastige kwestie. Vorig jaar was immers een erg vermakelijke race. De Ferrari’s met een uiterst goede start en daarmee plek 1 en 2 overnamen van de Mercedessen. Hamilton die van de baan af gaat in de eerste ronde en daarna niet meer aan te pas komt en Verstappen in een Toro Rosso P4 pakt. De Hungaroring heeft ons ook leuke races bezorgd he. Maar dit jaar was het erg saai. Weinig spanning en sensatie. Maar dat is Monza ook niet. Van mij mag hij blijven, toch een van de oudere circuits. Laat Baku maar van de kalender schrappen. Dat vond ik echt een vreselijk circuit met weinig toeschouwers.
@viezefreddyw: die dus. Dit jaar viel tegen maar doorgaans is Hongarije een leuke gp.
@viezefreddyw: Baku was iid echt 3x niks, korte hoekige bochten met lange rechte stukken en de drukbezochte smalle uitloopstukken…
Deze race (circuit) is toonaangevend voor de doodsaaie f1 van vandaag de dag. Als onze Heilige grote Max niet mee zou rijden, zou ik nog geen minuut hoeven zien
Tegenover het argument dat het dit jaar saai was, valt natuurlijk de fenomenale race van max (p4) van vorig jaar te plaatsen.
Mee eens! Kijk al jaren trouw F1 maar zo’n race als vanmiddag vind niemand echt leuk. De acties van Max daargelaten
@shibby: acties van Max? Zelfs die heb ik niet gezien.
@Dizono: de acties waarmee hij Kimi op afstand hield
@Dizono: De eerste keer in slaap gevallen ja? Zat je bij de race van Baku op het puntje van je stoel dan haha. Maar race in Hongarije is alleen leuk met regen.
@VeniVidiVici: Toen lag ik aan een Thais strand, telt dat ook?
@Dizono: daar kan maar weinig autonieuws tegenop.
@Dizono: nou toen hij de pit uitkwam en Kimi buitenom wilde passeren was wel behoorlijk kicken;)
Weg ermee idd. Evenals Azerbeidzjan.
@isleofman: en monaco saai baantje
@rob5nismo: Monaco? Een van de oudste en bekendste circuits in de geschiedenis van racerij en jij wilt ze afschaffen?
@misterdrogba: de races in Monaco vind ik niet zo vermakelijk.
Maar dat is persoonlijke smaak
@rob5nismo: inderdaad Monaco ook schrappen. Circuit voor de ramptoeristen
@rob5nismo: All hail the king! Monaco is al jaren een tergende baan, net als Monza, maar die moeten blijven omdat ze historisch verantwoord zijn. Onzin, net zo goed dat het onzin is dat de Hungaoring, na een aantal zeer vermakelijke edities, nu opeens geschrapt moet worden.
Het grootste deel van het EK voetbal was ook prut, volgens de kenners. Laten we daar ook maar mee stoppen…. Nee, geef mij de F1 maar. Overigens, race was misschien niet spannend, de beelden waren wel soms goed en afwijkend.
Vorig jaar werd de spannendste race van het seizoen juist in Hongarije gereden. Een goede race is van meer zaken afhankelijk dan slechts de baan.
Heb het al eens gezegd, zou graag Istanbul Park terugzien. Is er toch wel een stuk spannender dan vele races op de kalender.

(Politieke-reacties hou je maar voor jezelf).
@misterdrogba: Eens! Die 4-5-6 bochtencombinatie! I mean: WOW!
@misterdrogba: Herstel, het was combinatie van bocht 8!
Even terug naar 1998: dat jaar was McLaren ongeveer zo oppermachtig als Mercedes nu is. Het verschil tussen Irvine en de McLarens was meestal anderhalve second. Het duurde tot halverwege dat jaar voor Ferrari een beetje in de buurt kon komen door fijne in-season testsessies, waar Schumacher week in en week uit alles kon testen wat er te testen was.

Tijdens de Hongaarse GP van dat jaar was Ferrari ongeveer een hlave seconde ingelopen, en kwalificeerde Schumacher zn auto tot 4 tiende van pole man Hakinnen. Tijdens de race zat Schumacher eerst vast achter de McLarens maar doordat ook bijtanken nog mocht, had Ferrari voor een lichtere auto met 3 stops gekozen. Hij stopte eerder tot grote verbazing van iedereen en begon toen rondjes te rijden binnen 2 seconden van de kwalificatietijd. Volgens Schumacher zelf voelde elk rondje als een kwalificatierondje. De zwaardere McLarens anticipeerde niet (geen miljoen computers en strategisten toen) en Schumacher won die race in een stijl waar ze (ik) het vandaag nog over hebben. De snelste raceronde van Schumacher was 1.8 seconde langzamer dan zn kwalificatietijd. Het was echt een ongelooflijk tof gezicht.

11 jaar geleden kwalificeerde Schumacher in de 950+V10 era, met een tijd van 1.19.8, net als Ros gisteren. De snelste raceronde was van Kimi Raikonnen, 1.21.2. Vandaag was de snelste raceronde 1.23.8, 4 seconde langzamer dan kwalificatie. De meeste rondjes waren echter in de 25, 26 range van de snelste jongens. Allemaal waren ze banden maar vooral benzine ana het sparen. Dit mag het ‘groene’ tijdperk zijn, het is alleen maar groen, laat ik Red Bull ontwerper Adrian Neweys woorden nemen:’ omdat we langzamer rijden. De enige reden dat we met minder brandstof een race kunne rijden is doordat we gewoon langzamer rijden.”

Vandaag was dus niet alleen de schuld van de baan, die inderdaad in droog weer erg saai kan zijn, maar ook omdat de coureurs getraind om autos op het randje te laten rijden, dat niet doen. Zoals Max al zei: ik rij als een oma, toen zn engineer vroeg om NOG langzamer te rijden. Als je deze coureurs zo langzaam laat rijden, maken ze ook geen fouten.

1 van de redenen om nieuwe regels in 2017 te hebben, is om ‘snellere autos’ te hebben. Het ziet en klinkt niet dramatisch genoeg. Maar eerlijk gezegd zijn ze op zaterdag al snel genoeg, alleen worden op zondag in de 3e versnelling gereden.

In droog/nat weer races zoals in Silverstone zie je dat niet, en als de Mercedes boys elkaar eraf rammen krijg je een echte race voor P1, die onze Max gewonnen heeft.

De hoop is dat Pirelli voor 2017 betere banden levert, maar dan nog zit je met de limiet aan brandstof, zowel in de tank als de maximale flow. En met 2 okf 3 seconde meer downforce, snellere autos, zullen we in 2017 nog meer ‘cruisen’ zien, ben ik bang. Kortom: ik vind dat Hungaroring niet weg moet. De motorregels moeten weg. Er moet een ban komen op elke radiobericht dat een rijder langzamer moet rijden. Rijders moeten niet langzamer rijden. Ze moet van groen tot zwart/wit geblokt, plankgas rijden. Dan krijg je races zoals 1989, 1 van de meest iconische uit de geschiedenis van Hongarije, en natuurlijk 1998.

Einde rant. Met excuses.
@john4545: Mooie rant. Met complimenten.
@Dizono: Thanks! Je hebt zelf ook zeker wat goede punten genoemd maar het is in mijn ogen echt niet alleen het circuit. Je noemde Spa als iets beters, waar Hamilton vorig jaar in 1.46 kwalificeerde, en vervolgens in de race rond de 1.56 de cruise mode gebruikte. Het deed gewoon pijn aan mn ogen om die autos als boten zo traag te zien schommelen door bv Les Combes. De topsnelheid in het midden van bocht 3 in SPanje was in de V8-tijd ongeveer 286kmh. Met deze V6Turbos is dat iets van 240kmh. Button, Vettel, Alonso vorige week nog en zelfs Hamilton zeggen dat de huidige regels saai zijn. Alonso heeft zelfs gezegd als 2017 geen verbetering is, dan stop ik met F1. Als je hem zo bezig zag in Q1 en Q2 gisteren, bijna constant in de top 3, dan zie je pas echt dat deze regels een groots coureur als hem totaal geen recht doen.

Deze video vond ik op youtube van de Hongaarse GP van 1989. Mansell won startende van P12. En je zag meerdere inhaalacties.

https://www.youtube.com/watch?v=g0B09GdlG1U

Ik ben groot fan van F1, en lang, maar vandaag was inderdaad onderstreping wat ik zo haat aan die zogenaamde ‘groen’ technologie, & de Pirelli banden.
@john4545: Goed verhaal met een grote kern van waarheid. Echter, ik deel niet helemaal je kritiek op Pirelli. Los van enkele flaters, hebben ze immers ook met hele andere regels te stellen dan “vroeger”. Neem bijvoorbeeld het Schumi tijdperk. Hierin had je Bridgestone en Michelin die elkaar bestreden en banden mochten ontwikkelde per auto en circuit. Pirelli moet het doen met een vijftal compounds (slicks) voor het hele seizoen, voor alle teams. Dat kan natuurlijk nooit tegen het maatwerk van weleer op.
@menbren: *ontwikkelen
@menbren: Nog een argument om in season testing terug te halen, maar waar Bridgestone in staat was banden te maken om te pushen, lukt dat met geen enkele pirelliband zonder ze te vernietigen. Ze moeten allemaal op een delta gereden worden om een stint uit te rijden. Ze gaan al stuk door te dicht achter elkaar te rijden. De regenband is zo slecht dat autos van de baan stuiteren met een beetje regen en de sc in de baan komt als er al geen rode vlag komt. De FIA heet specifiek gevraagd om banden die na 20 rondjes vervangen moeten worden, maar Bridgestone, Michelin en Goodyear waren prima in staat om banden te leveren die 20 rondjes konden knallen, ook zonder specifieke testen.

Gelukkig gaat er voor 2017 wel een paar keer getest worden, en zijn er verbeteringen beloofd. Maar de huidige banden worden niet voor niets kaasbanden genoemd.
@john4545: Excuses aangenomen. Tevens hulde!
@john4545: Ik ben het helemaal met je eens! Enige puntje van “kritiek” is dat we de schuld van de banden niet bij Pirelli. Die produceren gewoon de banden waar ze bij de FIA om vragen, dus ook hier ligt het probleem gewoon bij de FIA, dat fatsoenlijke reglementen moet opstellen.
@john4545: mooi verhaal!
Maar F1 draait toch om geld? De Hongaarse autoriteiten hebben er vast veel belangen bij om de race elk jaar te behouden. Daar willen ze flink diep voor in de buidel tasten. Dat het een saai circuit is, is toch bijzaak.
Over het algemeen vind ik de F1 veel saaier dan pakweg een jaar of 10-15 geleden. In mijn beleving kon je destijds vanaf de laatste plek starten en toch nog in de top 3 terecht komen. Laat de auto’s maar weer harder gaan en minder geautomatiseerd zijn. Levert naar mijn mening meer spektakel op. Banden die sneller slijten en nog verder op de limiet rijden of er overheen. Oftewel: ik vind dat de kwaliteiten van de rijder meer invloed moet hebben dan de auto zelf.
Max doet ’t een keer wat minder en hop: “Hungaroring mort van de kalender hubbe hubbe”
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
1 slechte race en hij moet gelijk van de kalender? Kom op..
Ik kijk al tijden de eerste 6 ronden de de laatste 10 ronden. bevalt prima
Boring indeed ?
Niet elke race kan en zal spannend zijn… Ik denk dat saaie races er nou eenmaal bijhoren. Vroeger waren alle races ook niet 100% spannend. Ik denk dat het ook ligt aan de maatschappij tegenwoordig. Het is nooit goed genoeg en we klagen zo snel… Maar dat is mijn mening.
Protip: zet commentaar van Skysports op. Maakt elke scheet breaking news en houdt de betrokkenheid van de mensen met de aandachtsspanne van een goudvis (zoals ondergetekende) veel beter vast :)
Even niet OT, maar ik vind dat alle hulpmiddelen van de auto’s moeten. Het begint ondertussen echt een computerspel te worden. Kijk alleen naar dat stuur, er zitten meer knoppen op dan een gemiddelde Astra. De meeste rijders zijn het daar ook over eens. Het is te plastisch geworden. Gewoon terug naar de basis. Misschien nog wel stuurbekrachtiging maar voor de rest niets. Dan komen de pure rijders weer boven
Nee.
Terug naar de basis gaat nooit meer gebeuren. Zelfde zeggen als dat alle geblazen 4 pitters in auto’s weer V6en moeten worden. Ik keek vroeger (rond 2001) F1. Naar mijn idee gebeurde er toen wel veel meer maar wellicht had het ook met het tanken en de betrouwbaarheid te maken. Toen vielen veel meer auto’s uit door plofmotoren of niet weg kunnen van de startgrid. Maar of dat per se beter is…?
@stfu: Ja, dat was beter in mijn optiek, liever een ploffende motor of iemand die in de laatste ronde droog komt te staan dan highspeed endurance racing. F1 moet gewoon pedal to the metal moeten zijn; Champions League voetbal is ook niet 5 gele kaarten en/of 5 wissels over het hele toernooi.

PS: Groen en duurzaam is verder prima, als er binnen die parameters dan maar vol gereden kan worden door de coureurs en dat is nu niet het geval. Gemiddelde racepace van de winnaar 5~6s onder de kwalificatie-tijd op een half-natte baan is gewoon treurig …
Ik zat vanmiddag te kijken en ik zei hardop, dat ging vroeger toch harder door zo’n bocht? En inderdaad in het V10- en V8-tijdperk gingen die auto’s sneller en ook omdat ze naast veel meer pit, er ook getankt mocht worden, waardoor de auto’s lichter waren en er meer spectakel mogelijk was.
Als men dus het tanken, hoe gevaarlijk het ook kan zijn, weer terugbrengt, zou dit al een heel eind schelen. Men kan een leukere race krijgen, door snellere en lichtere auto’s en als het voor het verbruik geen enkel verschil maakt, lijkt het nu groener, zonder dat dat zo is.
Maar dat is met heel veel dingen in het leven, zeker tegenwoordig, als wij het mooier voorspiegelen, dan het in werkelijkheid is, dan trekken wij daar nu het voordeel van en zien wel hoe het zich later ontwikkeld. Misschien wordt het wel nooit aangepakt en dan hebben wij toch de winst er nu van gepakt, hoe lekker is dat! Sjoemelen in het kwadraat.

Maar goed, de Hungaroring mag van mij verdwijnen, net als Monaco, het zijn races die de laatste jaren weinig meer toevoegen aan de autosport in zijn huidige staat. Misschien zijn er nog een paar van dit soort circuits? Baku was voor mij nog een twijfel geval, leek mij eerst niets, maar achteraf had het wel wat.
Wat Monaco betreft, zijn de vernieuwingen in Monaco zelf, samen met de nieuwe regels, allemaal een negatieve aanvulling op het geheel. Laat meer over aan de courreurs en aan de teams. Maar als je toch handhaaft, handhaaf dan op gelijke voet en niet, zoals het verschil in handhaving van het gevalletje Rosberg in de vorige race en deze keer, met Button, dat kan gewoon niet, dat is klasse justiitie. Tijdstraf van 10 seconde, versus Drivetru penalty, dat is onverkoopbaar.
De eerste twee uur van een TDF-etappe zijn spannend omdat er wordt gedemarreerd om in de kopgroep te komen. Alleen worden er per tour maar 1 of 2 etappes vanaf het begin uitgezonden.
Misschien zouden ze eens een puntensysteem voor circuits in moeten voeren. Per geslaagde inhaalactie in de race 1 punt. Het circuit met het laagst aantal punten aan het einde van het jaar zit het volgende jaar niet in het seizoen. Op die manier krijgen de beheerders van die circuits eens een incentive om wat wijzigingen aan te brengen.
Baku kan er anders ook wat van hoor. Beide lekker van de kalender af halen
De oplossing is heel simpel en goedkoop… Leg een sprinkler installatie aan.. zodat de Hungaroring altijd nat is…
Een natte hungaroring is een mooie race… een droge ubersaai….
groot voordeel voor de toeschouwers.. die kunnen droog naar een natte race kijken!
Wat een onnozele stelling. De Hungaroring is een verademing in vergelijking met de talloze kunstmatige tilkedromes. Dit is een oldschool circuit met historie. De reden dat de Belgische GP om de haverklap ter discussie staat heeft niks te maken met de layout maar met politiek.
De Hungaroring was vorig jaar een van de vetste races ooit, 1x een slecht jaartje waar Max niet op het podium komt en er wordt meteen gepiept. Ja de F1 is minder leuk geworden maar als iedereen met zo’n instelling rondloopt dan blijft er helemaal niets meer van over, ga liever zinnige artikeltjes schrijven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).