• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sterft de driedeurs hatchback uit?

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 maart 2015 om 12:30 – 53 Reacties

Vokswagen Polo GTI 3-deurs


We zijn gewend onze hatchbackjes met 3 of met 5 deuren te kunnen kopen, maar de driedeursvariant verliest zo veel terrein, dat diverse fabrikanten deze schrappen.

Het lijkt vrij simpel: je hebt 1 ontwerp, waar je afhankelijk van de keuze van de consument 2 of 4 portieren in plaatst. Maar nee: een 3-deurs auto heeft langere portieren, en dus moet er een andere carrosserie voor gemaakt worden. Dit kost geld, dus als het aantal 3-deurs verkopen te laag ligt wordt de variant te duur, en dus liever geschrapt.

Renault deed het met de Clio, waarvan de vierde generatie (dus ook de RS) er alleen als 5-deurs is, en volgens Reuters – dat zich baseert op interne bronnen – gaat Volkswagen hetzelfde doen met de volgende Polo. De huidige Golf (7) is er nog wel gewoon als 3-deurs, en wellicht liggen de volumes hier hoog genoeg, maar een 3-deurs Nissan Pulsar bijvoorbeeld laat nog op zich wachten.

Renault Megane RS Trophy

Driedeurs-varianten zijn goedkoper en ogen doorgaans sportiever (er is een reden waarom de heetste hatches doorgaans alleen als 3-deurs worden gemaakt), vijfdeurs auto’s zijn stukken praktischer, zowel met instappen van achterpassagiers als met uitstappen van de bestuurder op een krappe parkeerplek. De gemiddelde koper wil geen gehannes, en telt dus liever 500 tot 1.000 euro meer neer voor een paar extra deuren.

Zelfs MINI, dat de Cooper vroeger alleen als 3-deurs maakte, brengt inmiddels een variant met 5 deuren uit (hoewel we de volwassen man wel een dieet en een paar yogalessen aanraden alvorens te proberen zich bij de MINI op de achterbank te persen). Hier zal de 3-deurs nog wel even stand houden, maar hoe zit dat bij de Fiesta, of de Corsa?

Ook interessant!

  • Volkswagen Polo (2022) rijtest
    Volkswagen Polo (2022) rijtest
  • Vernieuwde Volkswagen Polo
    Vernieuwde Volkswagen Polo alvast een klein beetje verklapt
  • vernieuwde Polo GTI
    Volkswagen Polo facelift is helemaal officieel
  • De nieuwe Volkswagen Polo: goedkoper, maar ook weer niet

Nieuwste artikelen

  • The Beast -niet die van Trump- kan wederom van jou zijn
  • Deze zevenzits Volkswagen SUV met V6 kende jij nog niet
  • Gek stukje ‘kostenbesparing’ op de BMW M3 is expres zo ontworpen
  • Drie keer raden waar deze knotsgekke livery op gebaseerd is
FacebookTweetPinLinkedIn

hatchback, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Geef Japanners een Ferrari 612 Scaglietti, en dit gebeurt
Volgend bericht: G-Power BMW M5: evenveel pk’s als een F12berlinetta »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    9 maart 2015 om 12:34

    Jammer! Ik vind de meeste driedeurs uitvoeringen veel mooier dan hun vijfdeurs broertjes of zusjes.

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      9 maart 2015 om 12:55

      @Original_Arnoud: Zo’n auto koop je meestal niet primair voor het mooi – tenzij het een hot hatch is, maar die worden ook niet massaal verkocht.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      9 maart 2015 om 13:04

      @Original_Arnoud: Inderdaad superzonde… Heb nu een A3 3-deurs, was een van de weinige types waarbij de 3-deurs geen coupé heette (en dus niet te leasen was bij ons). Een 5 deurs hatch vind ik alleen mooi als station, dus als de 3 deurs hatch een stille dood sterft zal ik vermoedelijk wel een sedan of een station gaan rijden in de toekomst. Best overkill als je maar met zijn 2-en bent…

      Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    9 maart 2015 om 12:34

    Mijn 147 is ook een 3 deurs, ziet er absoluut beter (sportiever) uit dan met 5 deuren, maar is wel rete onhandig. Nou hoeft er niet zo vaak iemand achterin dus dat gaat nog wel. Voornamelijk de enorme voorportieren zijn een ramp in krappe parkeergarages etc.

    Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      9 maart 2015 om 15:37

      @trustmeiamanengineer:

      Kan precies hetzelfde beamen voor de GT, maar goed wat doe je er aan:

      Sexy is niet praktisch, praktisch is niet sexy.

      Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      9 maart 2015 om 17:57

      @trustmeiamanengineer: Mijn CLK is ook driedeurs. Vijfdeurs zou het een CLS worden. Wel praktischer, maar moet je nagaan wat het scheelt qua gewicht.

      Login om te reageren
  3. fetsertje zegt

    9 maart 2015 om 12:38

    Gelukkig want de meeste 3 deurs zijn maar lelijk…. (Rij zelf volvo c30) renault megane vind ik wel erg mooi!

    Login om te reageren
  4. baasbas zegt

    9 maart 2015 om 12:38

    Probeer eens een max-cosi fatsoenlijk achterin te krijgen wanneer je op een gevulde parkeerplaats staat met een 3 deurs.
    Succes.

    Login om te reageren
  5. maxidyne zegt

    9 maart 2015 om 12:46

    Ik vind een juist een 5 deurs zeer hinderlijk, ik ben 1.88 en heb lange benen, dus staat de stoel vrij ver naar achteren. Je kijkt altijd tegen de B stijl aan, je moet altijd voorover leunen om te zien of er verkeer aankomt bij kruispunten. Vind dit ook vrij gevaarlijk.Tevens ziet een 3 deurs er in mijn optiek ook veel leuker uit. En heb geen kinderen, dus het praktische nut van een 5 deurs is niet relevant in mijn geval. 3 deurs is alleen onhandig in krappe ruimtes door de grotere portieren.

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      9 maart 2015 om 12:50

      @maxidyne: Ben 6 cm langer dan jij, ik kijk altijd door het raam vd achterportieren om te zien of er wat aan komt ;-)

      Login om te reageren
      • oktaan zegt

        9 maart 2015 om 12:56

        @str8six: en ik ben weer 6cm langer dan jij. Ik steek mijn hoofd dus gewoon door het dakraam

        Login om te reageren
        • exotic zegt

          9 maart 2015 om 13:16

          @oktaan: En ik ben 10cm langer dan jij.

          Ik zit op het dat, ala Mr Bean.

          Login om te reageren
          • exotic zegt

            9 maart 2015 om 13:17

            @exotic: dak*.

            Daar gaat de grap.

            Login om te reageren
          • sir_smokalot zegt

            9 maart 2015 om 13:19

            @exotic: Bitch please..ik zit gewoon op de achterbank

            http://static.autoblog.nl/images/wp2015/Platinum-playa.jpg

            Login om te reageren
            • exotic zegt

              9 maart 2015 om 15:15

              @sir_smokalot: Wat een patser, hij moet vast compenseren voor z’n kleine lu….

              oh wacht.

              Login om te reageren
        • str8six zegt

          9 maart 2015 om 13:21

          @oktaan: prettig als je een schuifdak hebt ja :D

          Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      9 maart 2015 om 16:58

      @maxidyne: Ik heb precies hetzelfde. 2,07m en waar mogelijk altijd een 3drs genomen. Prettiger met in en uitstappen en je kijkt inderdaad niet tegen die stijl aan. Jammer dat het dan weer weggaat.

      Login om te reageren
  6. dberkwood zegt

    9 maart 2015 om 12:47

    Ik zou het wel jammer vinden. De 3 deurs varianten vind ik vaak mooier. Ik rij zelf een Seat Leon SC, welke ik er vele malen beter uit vind zien dat de 5 deurs. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. De Alfa Romeo Giulietta is daar een voorbeeld van vind ik.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      9 maart 2015 om 13:09

      @dberkwood: ook nog voor gekeken vorig jaar juni, die SC’tjes werden toen met ruim 6K korting te koop gezet omdat iedereen een 5-deurs koos. Uiteindelijk vond ik de handbak prut en heb ik die laten staan maar kon natuuurlijk net liggen aan de demo auto die ik reed.

      Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    9 maart 2015 om 12:47

    Ach, een evolutie die al lang aan de gang is. Driedeurs gaan meer en meer de coupé richting opgaan. Nog net iets minder praktisch, maar net iets sportievere looks, dus extra aantrekkingskracht…

    Login om te reageren
  8. lamborghini670sv zegt

    9 maart 2015 om 12:48

    Ik rij nu met een Polo 6r 3-deurs en ik zou het erg jammer vinden moest deze verdwijnen. Nu was iedereen tevreden. Had je liever 5-deuren, dan nam je die. Het is gewoon fijn voor grote mensen zoals ik om niet de hele tijd tegen de B-stijl te moeten kijken van een 5-deurs model…

    Login om te reageren
  9. inmunich zegt

    9 maart 2015 om 12:48

    Ik heb in 2007 heel bewust een 5-deurs Focus ST besteld. Dan nog meer wolf in schaapskleren en gewoon handiger in dagelijks gebruik: die lange deuren van de 3-deurs zijn irritant bij het in-, en uitstappen vooral op krappe parkeerplaatsen. Komt de nieuwe Focus RS er in tegenstelling tot de vorige niet alleen als 5-deurs?

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      9 maart 2015 om 17:06

      @inmunich: Sterker nog, de Focus ís er alleen als vijfdeurs. Voor de RS variant, zie de foto’s van Genève etc.

      Login om te reageren
  10. Esprit_de_Flandre zegt

    9 maart 2015 om 12:48

    En wat die deuren betreft, daar heeft Peugeot al eens een oplossing voor gepresenteerd…

    Login om te reageren
  11. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 maart 2015 om 12:54

    Ja

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    9 maart 2015 om 12:54

    Eerlijk is eerlijk: ik zou ook niet gauw een 3-deurs kopen.
    Jammer, want dat zijn wel steeds de leukere versies. Corsa I, 205.
    Een enkele keer is er een marketing-afdeling die er wat mee speelt. Zoals Ford, die alle carrosserie-varianten eens voor dezelfde prijs aanbood. Of Citroën, die bij de Xsara juist een meerprijs vroeg voor minder deuren.
    Nou ja. Gelukkig sterft de te compacte sedan(-achtigen) even snel uit. Of verlangen jullie nog sterk terug naar de 4-deurs Corsa, Polo, Renault 9 of 306?

    Login om te reageren
  13. roppp zegt

    9 maart 2015 om 13:04

    Laatst stond er zelfs ergens dat VW ooit een snelle Golf had gemaakt op basis van de 5-deurs,omdat die koets sterker zou zijn. Dat klinkt toch wat onlogisch.
    Maar een 3 deurs is inderdaad helemaal niet handig.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      9 maart 2015 om 13:05

      @roppp: en als extra: die Spanjaarden vinden dat al jaren. Ze hebben niet voor niets 4-deurs uitvoeringen gemaakt van de 127, 600 en 850.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        9 maart 2015 om 13:13

        @roppp:
        http://www.wikinoticia.com/images2//s2.motorfull.com/files/2013/05/renault-7-tl-1974.jpg

        Renault 5 die daar als 7 werd verkocht ….

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          9 maart 2015 om 14:16

          @desjonnies: @roppp:
          Of een 5 GTL (1984)…
          http://www.delest.nl/cb-img/510/Renault-R5GTL-5-deurs-1984.jpg

          Login om te reageren
        • mercedesclk350 zegt

          9 maart 2015 om 17:59

          @desjonnies: Leuk wagentje!
          Ik vind altijd sedans die we niet kennen gebaseerd op hatchbacks die we wel kennen best leuk. Zie bijvoorbeeld de Peugeot 206 Sedan.

          Login om te reageren
        • roppp zegt

          9 maart 2015 om 23:57

          @desjonnies: dat is geen deur, maar een verlengde kofferbak. Die R7 is overigens wel heel erg zeldzaam geworden in Spanje.

          Login om te reageren
    • tombe zegt

      9 maart 2015 om 18:31

      @roppp: de M3 zal steviger zijn dan de M4 door het ontbreken van de deurstijlen, maar bij de golf zitten ze bij beide…

      Login om te reageren
  14. jerry zegt

    9 maart 2015 om 13:06

    Kortom liever praktischer dan goede looks.

    Login om te reageren
  15. ghost zegt

    9 maart 2015 om 13:13

    Meeste mensen kiezen inderdaad voor praktisch, 5 deuren en daardoor makkelijker uitstappen. Dan kom je snel uit bij een Golf die op iedere hoek van de straat te vinden is. Ik zit zelf hooguit met twee in de auto en heb daarom toen een Scirocco aangeschaft. Die deuren zijn enorm maar zolang je de smalle parkeerplekken ontwijkt, komt alles goed.

    Login om te reageren
  16. hartphotography zegt

    9 maart 2015 om 13:28

    Heb een 3 deurs GTI mk6. Persoonlijk vind ik dat een stuk mooier dan de standaard 5 deurs. Het is wel praktischer, maar heb geen kids en zitten hooguit 2x per maand mensen achterin. De GTI vind ik met 3 deurs er sportiever uitzien.

    Login om te reageren
  17. bueno zegt

    9 maart 2015 om 13:32

    Ik heb vorig jaar zelf een 208 gekocht. Ik wilde per se de 3 deurs versie omdat ik deze sportiever vind ogen. Ik rijd de auto alleen, en hoef dus geen rekening te houden met anderen. Ook scheelt het gewicht (15kg), maar dat betekende wel een lagere schaal voor de MRB. Bij de 208 is de 3 deurs versie ook echt na de b-stijl anders dan de 5 deurs versie. Smaken verschillen, maar de 3 deurs vind ik veel mooier

    Login om te reageren
    • tom307 zegt

      9 maart 2015 om 13:54

      @bueno: Mijn eerste auto was een 307 3 deurs, ik was er super trots op en door mijn lengte van 194cm zat het fantastisch.
      De grote deuren gaven ook een lekker luxe gevoel, en de auto komt zo veel beter uit.
      Na de facelift van deze is Peugeot gestopt met de 3deurs variant, daarom ben ik overgestapt op een Volvo C30 en later op men XC60.
      Mijn 307 in betere tijden:
      [img]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/1914736_100304046659020_975190_n.jpg?oh=99ad3873abb27bed229e4807721dced1&oe=55846CBE&__gda__=1434782435_8d27a6118cd0ff669f2a1a082b46d849[img/]

      Login om te reageren
  18. 406_v6 zegt

    9 maart 2015 om 13:48

    Jammer, ook de Peugeot 308 wordt niet als 3-drs geleverd….

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    9 maart 2015 om 13:50

    Als ze dan nogsteeds maar gewoon harder gaan dan de 3 deurs, zie ik geen probleem.

    Login om te reageren
  20. reistje zegt

    9 maart 2015 om 14:08

    Enige reden die ik voor 5 deuren kan verzinnen is dat je kinderen hebt. En dan nog, die kinderen jumpen wel even langs die stoel. Als je geen kinderen hebt is de kans groot dat je op uitzondering na altijd alleen of met zijn tweeën in de auto zit.

    Bovendien heeft het zoals al genoemd ook nadelen. Je auto word vaak zwaarder en de deuren korter waardoor de B stijl weer naar voren. Wat zicht en instappen weer minder makkelijk maakt voor de voorste. Bovendien vind ik het zo opgepropt in autootjes zoals te Twingo

    Offtopic: wat blijf ik die Megane RS toch lekker vinden.

    Login om te reageren
  21. stfu zegt

    9 maart 2015 om 14:24

    Probleem is dat veel driedeursversies teveel lijken op hun vijfdeursbroer. Nogal wiedes dat ze dan niet verkocht worden. Een Megane Coupe oogt bv. nog apart en anders. Een driedeurs Golf heeft echt NIETS wat ‘m boeiender maakt dan de vijfdeurs.

    Login om te reageren
  22. oxymoron zegt

    9 maart 2015 om 14:37

    “… maar hoe zit dat bij de Fiesta, of de Corsa?”. Die gaan geheid ook naar 5 deurs. Als bij Ford zelfs de nieuwe Ka en bij Opel de Karl alleen met vier portieren en een achterklep/kofferdeksel geleverd worden, zullen de grotere broertjes volgen, al was het alleen maar om de productiekosten. De marges op deze kleine modellen zijn ook maar klein en van de “hotte” varianten worden er te weinig verkocht.

    Login om te reageren
  23. reggie-boy_rood zegt

    9 maart 2015 om 14:47

    bij de golf is een 4/5 deurs een categorie duurder in de wegenbelasting!

    Login om te reageren
  24. mgmgb zegt

    9 maart 2015 om 14:49

    Dan gaat het dus dezelfde kan top als met sedans: de 2 deurs sedan, hoe fraai eigenlijk ook, is volledig uitgestorven. De 3 deurs hatchback is simpelweg het volgende bezuinigingsslachtoffer.

    Login om te reageren
  25. Dutchdriftking zegt

    9 maart 2015 om 15:53

    Ik vind het idee van Opel wel goed. Standaard een 5 deurs en voor meer geld een platgeslagen 3 deurs. Op die manier heeft de nieuwe Scirocco misschien ook een kans. Jammer dat deze niet meer verkocht wordt.

    Login om te reageren
  26. mrdjm zegt

    9 maart 2015 om 16:04

    Vind dit bericht inhoudelijk kwalitatief uitermate teleurstellend!

    Login om te reageren
  27. mercedesbenz63 zegt

    9 maart 2015 om 16:25

    Zonde ik vind het kuist zulke leuke dingen..

    Login om te reageren
  28. Edge zegt

    9 maart 2015 om 16:45

    Ik vind het vooral van de auto zelf afhangen. Bij zo’n klein bakkie als een Fiat 500, Ford Ka of Mini vind ik het niet erg dat het een driedeurs is, vooral omdat de deuren wel érg klein worden als je er een vijfdeurs van zou maken. Daarnaast zijn het toch geen auto’s waarmee je drie of vier vrienden meeneemt voor een dagje stappen of iets dergelijks. Maar dat is dan ook de reden waarom ik zo’n kleine auto niet (meer) wil. Ondanks dat de meeste driedeurs er sportiever uitzien dan hun driedeurige evenknie (uitzonderingen daargelaten) , zijn ze vaak veel minder praktisch. Zowel als je anderen meeneemt, als wanneer je bijvoorbeeld je jas of tas op de achterbank wilt gooien.
    Tenzij ik ooit het geld heb voor een dikke coupé of leuke sportwagen, zal ik dan ook niet zo snel meer voor een driedeurs kiezen

    Login om te reageren
  29. xytras zegt

    9 maart 2015 om 17:56

    Ik heb nog nooit met een 5deurs gereden, steeds 3deurs gehad (AX/saxo/golf), als ik een 5deurs nodig heb neem ik mijn vriendin haar auto wel…

    Login om te reageren
  30. isleofman zegt

    9 maart 2015 om 18:11

    Grappig, normaal zou ik zeggen hoe minder deuren hoe beter, echter: ik heb de nieuwste A3 in 3 deurs gehad maar ik vind de 5 deurs mooier. Heb daarvoor ook een 5 deurs golf 6 gehad, en vind ook bij de golf de 5 deurs mooier dan de 3 deurs. Bij een maat kleiner, polo of a1 bijvoorbeeld, vind ik de keuze beter op z’n plek.

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    9 maart 2015 om 23:49

    Zoals zovelen heb ik ook liever een 3 deurs omdat ik het vervelend vind om bij het over de schouder kijken alleen maar deur bekleding te zien. En natuurlijk is het lastige uitstappen in een krappe parkeergarage (ja q-park bij jullie) lastig maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Daar bovenop komt nog het visuele aspect bijvoorbeeld de A3 sportback is als 5 deurs een waar gedrocht in vergelijking met de 3 deurs. Ik snap alleen niet dat er in een tijd van de raarste 4 deurs coupé’s en cross country allroad voertuigen op de meest prettig rijdende carrosserievorm bezuinigd moet worden?

    Login om te reageren
  32. FB_100002177943068 zegt

    10 maart 2015 om 08:18

    vind iedereen altijd zo voor joker zitten met hun hoofd bij de midden stijl, ik weet wel dat van mn golf gti er 20% verkocht word als 3 deurs en heb die gelukkig. wel te begrijpen dat ze de drie deurs zullen afschaffen. moet wel rendabel blijven.

    aan de andere kant verzinnen ze per merk diverse varianten met hoog en laag dak, 4 duers coupe, dan weer 4 deurs coupe suv etc dat kan dan blijkbaar wel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North