Sterft de driedeurs hatchback uit?

Auteur: , 53 Reacties

We zijn gewend onze hatchbackjes met 3 of met 5 deuren te kunnen kopen, maar de driedeursvariant verliest zo veel terrein, dat diverse fabrikanten deze schrappen.

Vokswagen Polo GTI 3-deurs

Het lijkt vrij simpel: je hebt 1 ontwerp, waar je afhankelijk van de keuze van de consument 2 of 4 portieren in plaatst. Maar nee: een 3-deurs auto heeft langere portieren, en dus moet er een andere carrosserie voor gemaakt worden. Dit kost geld, dus als het aantal 3-deurs verkopen te laag ligt wordt de variant te duur, en dus liever geschrapt.

Renault deed het met de Clio, waarvan de vierde generatie (dus ook de RS) er alleen als 5-deurs is, en volgens Reuters – dat zich baseert op interne bronnen – gaat Volkswagen hetzelfde doen met de volgende Polo. De huidige Golf (7) is er nog wel gewoon als 3-deurs, en wellicht liggen de volumes hier hoog genoeg, maar een 3-deurs Nissan Pulsar bijvoorbeeld laat nog op zich wachten.

Renault Megane RS Trophy

Driedeurs-varianten zijn goedkoper en ogen doorgaans sportiever (er is een reden waarom de heetste hatches doorgaans alleen als 3-deurs worden gemaakt), vijfdeurs auto’s zijn stukken praktischer, zowel met instappen van achterpassagiers als met uitstappen van de bestuurder op een krappe parkeerplek. De gemiddelde koper wil geen gehannes, en telt dus liever 500 tot 1.000 euro meer neer voor een paar extra deuren.

Zelfs MINI, dat de Cooper vroeger alleen als 3-deurs maakte, brengt inmiddels een variant met 5 deuren uit (hoewel we de volwassen man wel een dieet en een paar yogalessen aanraden alvorens te proberen zich bij de MINI op de achterbank te persen). Hier zal de 3-deurs nog wel even stand houden, maar hoe zit dat bij de Fiesta, of de Corsa?



53 reacties

Jammer! Ik vind de meeste driedeurs uitvoeringen veel mooier dan hun vijfdeurs broertjes of zusjes.
@Original_Arnoud: Zo’n auto koop je meestal niet primair voor het mooi – tenzij het een hot hatch is, maar die worden ook niet massaal verkocht.
@Original_Arnoud: Inderdaad superzonde… Heb nu een A3 3-deurs, was een van de weinige types waarbij de 3-deurs geen coupé heette (en dus niet te leasen was bij ons). Een 5 deurs hatch vind ik alleen mooi als station, dus als de 3 deurs hatch een stille dood sterft zal ik vermoedelijk wel een sedan of een station gaan rijden in de toekomst. Best overkill als je maar met zijn 2-en bent…
Mijn 147 is ook een 3 deurs, ziet er absoluut beter (sportiever) uit dan met 5 deuren, maar is wel rete onhandig. Nou hoeft er niet zo vaak iemand achterin dus dat gaat nog wel. Voornamelijk de enorme voorportieren zijn een ramp in krappe parkeergarages etc.
@trustmeiamanengineer:

Kan precies hetzelfde beamen voor de GT, maar goed wat doe je er aan:

Sexy is niet praktisch, praktisch is niet sexy.
@trustmeiamanengineer: Mijn CLK is ook driedeurs. Vijfdeurs zou het een CLS worden. Wel praktischer, maar moet je nagaan wat het scheelt qua gewicht.
Gelukkig want de meeste 3 deurs zijn maar lelijk…. (Rij zelf volvo c30) renault megane vind ik wel erg mooi!
Probeer eens een max-cosi fatsoenlijk achterin te krijgen wanneer je op een gevulde parkeerplaats staat met een 3 deurs.
Succes.
Ik vind een juist een 5 deurs zeer hinderlijk, ik ben 1.88 en heb lange benen, dus staat de stoel vrij ver naar achteren. Je kijkt altijd tegen de B stijl aan, je moet altijd voorover leunen om te zien of er verkeer aankomt bij kruispunten. Vind dit ook vrij gevaarlijk.Tevens ziet een 3 deurs er in mijn optiek ook veel leuker uit. En heb geen kinderen, dus het praktische nut van een 5 deurs is niet relevant in mijn geval. 3 deurs is alleen onhandig in krappe ruimtes door de grotere portieren.
@maxidyne: Ben 6 cm langer dan jij, ik kijk altijd door het raam vd achterportieren om te zien of er wat aan komt ;-)
@str8six: en ik ben weer 6cm langer dan jij. Ik steek mijn hoofd dus gewoon door het dakraam
@oktaan: En ik ben 10cm langer dan jij.

Ik zit op het dat, ala Mr Bean.
@exotic: dak*.

Daar gaat de grap.
@exotic: Bitch please..ik zit gewoon op de achterbank

http://static.autoblog.nl/images/wp2015/Platinum-playa.jpg
@sir_smokalot: Wat een patser, hij moet vast compenseren voor z’n kleine lu….


oh wacht.
@oktaan: prettig als je een schuifdak hebt ja :D
@maxidyne: Ik heb precies hetzelfde. 2,07m en waar mogelijk altijd een 3drs genomen. Prettiger met in en uitstappen en je kijkt inderdaad niet tegen die stijl aan. Jammer dat het dan weer weggaat.
Ik zou het wel jammer vinden. De 3 deurs varianten vind ik vaak mooier. Ik rij zelf een Seat Leon SC, welke ik er vele malen beter uit vind zien dat de 5 deurs. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. De Alfa Romeo Giulietta is daar een voorbeeld van vind ik.
@dberkwood: ook nog voor gekeken vorig jaar juni, die SC’tjes werden toen met ruim 6K korting te koop gezet omdat iedereen een 5-deurs koos. Uiteindelijk vond ik de handbak prut en heb ik die laten staan maar kon natuuurlijk net liggen aan de demo auto die ik reed.
Ach, een evolutie die al lang aan de gang is. Driedeurs gaan meer en meer de coupé richting opgaan. Nog net iets minder praktisch, maar net iets sportievere looks, dus extra aantrekkingskracht…
lamborghini670sv
Ik rij nu met een Polo 6r 3-deurs en ik zou het erg jammer vinden moest deze verdwijnen. Nu was iedereen tevreden. Had je liever 5-deuren, dan nam je die. Het is gewoon fijn voor grote mensen zoals ik om niet de hele tijd tegen de B-stijl te moeten kijken van een 5-deurs model…
Ik heb in 2007 heel bewust een 5-deurs Focus ST besteld. Dan nog meer wolf in schaapskleren en gewoon handiger in dagelijks gebruik: die lange deuren van de 3-deurs zijn irritant bij het in-, en uitstappen vooral op krappe parkeerplaatsen. Komt de nieuwe Focus RS er in tegenstelling tot de vorige niet alleen als 5-deurs?
@inmunich: Sterker nog, de Focus ís er alleen als vijfdeurs. Voor de RS variant, zie de foto’s van Genève etc.
En wat die deuren betreft, daar heeft Peugeot al eens een oplossing voor gepresenteerd…
Ja
Eerlijk is eerlijk: ik zou ook niet gauw een 3-deurs kopen.
Jammer, want dat zijn wel steeds de leukere versies. Corsa I, 205.
Een enkele keer is er een marketing-afdeling die er wat mee speelt. Zoals Ford, die alle carrosserie-varianten eens voor dezelfde prijs aanbood. Of Citroën, die bij de Xsara juist een meerprijs vroeg voor minder deuren.
Nou ja. Gelukkig sterft de te compacte sedan(-achtigen) even snel uit. Of verlangen jullie nog sterk terug naar de 4-deurs Corsa, Polo, Renault 9 of 306?
Laatst stond er zelfs ergens dat VW ooit een snelle Golf had gemaakt op basis van de 5-deurs,omdat die koets sterker zou zijn. Dat klinkt toch wat onlogisch.
Maar een 3 deurs is inderdaad helemaal niet handig.
@roppp: en als extra: die Spanjaarden vinden dat al jaren. Ze hebben niet voor niets 4-deurs uitvoeringen gemaakt van de 127, 600 en 850.
@roppp:
http://www.wikinoticia.com/images2//s2.motorfull.com/files/2013/05/renault-7-tl-1974.jpg

Renault 5 die daar als 7 werd verkocht ….
@desjonnies: Leuk wagentje!
Ik vind altijd sedans die we niet kennen gebaseerd op hatchbacks die we wel kennen best leuk. Zie bijvoorbeeld de Peugeot 206 Sedan.
@desjonnies: dat is geen deur, maar een verlengde kofferbak. Die R7 is overigens wel heel erg zeldzaam geworden in Spanje.
@roppp: de M3 zal steviger zijn dan de M4 door het ontbreken van de deurstijlen, maar bij de golf zitten ze bij beide…
Kortom liever praktischer dan goede looks.
Meeste mensen kiezen inderdaad voor praktisch, 5 deuren en daardoor makkelijker uitstappen. Dan kom je snel uit bij een Golf die op iedere hoek van de straat te vinden is. Ik zit zelf hooguit met twee in de auto en heb daarom toen een Scirocco aangeschaft. Die deuren zijn enorm maar zolang je de smalle parkeerplekken ontwijkt, komt alles goed.
Heb een 3 deurs GTI mk6. Persoonlijk vind ik dat een stuk mooier dan de standaard 5 deurs. Het is wel praktischer, maar heb geen kids en zitten hooguit 2x per maand mensen achterin. De GTI vind ik met 3 deurs er sportiever uitzien.
Ik heb vorig jaar zelf een 208 gekocht. Ik wilde per se de 3 deurs versie omdat ik deze sportiever vind ogen. Ik rijd de auto alleen, en hoef dus geen rekening te houden met anderen. Ook scheelt het gewicht (15kg), maar dat betekende wel een lagere schaal voor de MRB. Bij de 208 is de 3 deurs versie ook echt na de b-stijl anders dan de 5 deurs versie. Smaken verschillen, maar de 3 deurs vind ik veel mooier
@bueno: Mijn eerste auto was een 307 3 deurs, ik was er super trots op en door mijn lengte van 194cm zat het fantastisch.
De grote deuren gaven ook een lekker luxe gevoel, en de auto komt zo veel beter uit.
Na de facelift van deze is Peugeot gestopt met de 3deurs variant, daarom ben ik overgestapt op een Volvo C30 en later op men XC60.
Mijn 307 in betere tijden:
[img]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/1914736_100304046659020_975190_n.jpg?oh=99ad3873abb27bed229e4807721dced1&oe=55846CBE&__gda__=1434782435_8d27a6118cd0ff669f2a1a082b46d849[img/]
Jammer, ook de Peugeot 308 wordt niet als 3-drs geleverd….
Als ze dan nogsteeds maar gewoon harder gaan dan de 3 deurs, zie ik geen probleem.
Enige reden die ik voor 5 deuren kan verzinnen is dat je kinderen hebt. En dan nog, die kinderen jumpen wel even langs die stoel. Als je geen kinderen hebt is de kans groot dat je op uitzondering na altijd alleen of met zijn tweeën in de auto zit.

Bovendien heeft het zoals al genoemd ook nadelen. Je auto word vaak zwaarder en de deuren korter waardoor de B stijl weer naar voren. Wat zicht en instappen weer minder makkelijk maakt voor de voorste. Bovendien vind ik het zo opgepropt in autootjes zoals te Twingo

Offtopic: wat blijf ik die Megane RS toch lekker vinden.
Probleem is dat veel driedeursversies teveel lijken op hun vijfdeursbroer. Nogal wiedes dat ze dan niet verkocht worden. Een Megane Coupe oogt bv. nog apart en anders. Een driedeurs Golf heeft echt NIETS wat ‘m boeiender maakt dan de vijfdeurs.
“… maar hoe zit dat bij de Fiesta, of de Corsa?”. Die gaan geheid ook naar 5 deurs. Als bij Ford zelfs de nieuwe Ka en bij Opel de Karl alleen met vier portieren en een achterklep/kofferdeksel geleverd worden, zullen de grotere broertjes volgen, al was het alleen maar om de productiekosten. De marges op deze kleine modellen zijn ook maar klein en van de “hotte” varianten worden er te weinig verkocht.
bij de golf is een 4/5 deurs een categorie duurder in de wegenbelasting!
Dan gaat het dus dezelfde kan top als met sedans: de 2 deurs sedan, hoe fraai eigenlijk ook, is volledig uitgestorven. De 3 deurs hatchback is simpelweg het volgende bezuinigingsslachtoffer.
Ik vind het idee van Opel wel goed. Standaard een 5 deurs en voor meer geld een platgeslagen 3 deurs. Op die manier heeft de nieuwe Scirocco misschien ook een kans. Jammer dat deze niet meer verkocht wordt.
Vind dit bericht inhoudelijk kwalitatief uitermate teleurstellend!
Zonde ik vind het kuist zulke leuke dingen..
Ik vind het vooral van de auto zelf afhangen. Bij zo’n klein bakkie als een Fiat 500, Ford Ka of Mini vind ik het niet erg dat het een driedeurs is, vooral omdat de deuren wel érg klein worden als je er een vijfdeurs van zou maken. Daarnaast zijn het toch geen auto’s waarmee je drie of vier vrienden meeneemt voor een dagje stappen of iets dergelijks. Maar dat is dan ook de reden waarom ik zo’n kleine auto niet (meer) wil. Ondanks dat de meeste driedeurs er sportiever uitzien dan hun driedeurige evenknie (uitzonderingen daargelaten) , zijn ze vaak veel minder praktisch. Zowel als je anderen meeneemt, als wanneer je bijvoorbeeld je jas of tas op de achterbank wilt gooien.
Tenzij ik ooit het geld heb voor een dikke coupé of leuke sportwagen, zal ik dan ook niet zo snel meer voor een driedeurs kiezen
Ik heb nog nooit met een 5deurs gereden, steeds 3deurs gehad (AX/saxo/golf), als ik een 5deurs nodig heb neem ik mijn vriendin haar auto wel…
Grappig, normaal zou ik zeggen hoe minder deuren hoe beter, echter: ik heb de nieuwste A3 in 3 deurs gehad maar ik vind de 5 deurs mooier. Heb daarvoor ook een 5 deurs golf 6 gehad, en vind ook bij de golf de 5 deurs mooier dan de 3 deurs. Bij een maat kleiner, polo of a1 bijvoorbeeld, vind ik de keuze beter op z’n plek.
Zoals zovelen heb ik ook liever een 3 deurs omdat ik het vervelend vind om bij het over de schouder kijken alleen maar deur bekleding te zien. En natuurlijk is het lastige uitstappen in een krappe parkeergarage (ja q-park bij jullie) lastig maar dat weegt niet op tegen de voordelen. Daar bovenop komt nog het visuele aspect bijvoorbeeld de A3 sportback is als 5 deurs een waar gedrocht in vergelijking met de 3 deurs. Ik snap alleen niet dat er in een tijd van de raarste 4 deurs coupé’s en cross country allroad voertuigen op de meest prettig rijdende carrosserievorm bezuinigd moet worden?
vind iedereen altijd zo voor joker zitten met hun hoofd bij de midden stijl, ik weet wel dat van mn golf gti er 20% verkocht word als 3 deurs en heb die gelukkig. wel te begrijpen dat ze de drie deurs zullen afschaffen. moet wel rendabel blijven.

aan de andere kant verzinnen ze per merk diverse varianten met hoog en laag dak, 4 duers coupe, dan weer 4 deurs coupe suv etc dat kan dan blijkbaar wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).