Nadat de Almera gewipt werd, werd het vanuit Nissan stil in het C-segment, wat voor een volumefabrikant opmerkelijk is. Vandaag markeert de terugkeer van de Japanners met de Pulsar, en dit is hem.
Oude naam, nieuw product
In het verleden gebruikte Nissan de naam Pulsar reeds, destijds was het een kontloze Sunny. Het huidige model staat meer op zichzelf, de Sunny wordt nog wel aangeboden, maar niet op de Europese markt. Nissan gaat de Pulsar in Barcelona bouwen, en hij moet nog in de herfst van dit jaar op de markt komen. Het model komt niet als een verrassing, al in 2012 sprak Nissan de ambitie uit een dergelijke auto te gaan bouwen.
Nissan hoeft zichzelf niet meer te bewijzen op de automarkt, modellen als de Qashqai en Juke bewijzen dat de Japanners het aardig in de vingers hebben. Het C-segment is zwaarbevochten, maar Nissan voelt zich gesterkt door de recente succesnummers.
De introductiekleur is Qashqai-blauw, en als je naar de styling kijkt, dan zal de vergelijking hiermee zich snel aandienen. Het is eigenlijk gewoon een Qashqai die lager op zijn poten staat. Wel zo makkelijk in de ontwikkeling.
Wielbasis
De Pulsar rolt op een wielbasis van 2,70 meter, vrij fors voor een auto van 4,39 meter lang, en dus een mooie troef voor Nissan’s PR-apparaat om te claimen dat de auto heul veel ruimte heeft achterin, zelfs meer dan diverse concurrenten die een segment hoger zitten.
Waar zijn de hybrides?
Bij de introductie is de keuze simpel: je neemt de de 1.2 DiG-T met 115 pk als je benzine wilt rijden en je neemt de 1.5 dCi met 110 pk en 95 gr/km aan CO2 als je een duivelaanbiddende nagelgrage dieselfetisjist bent. Potentere (1.6-) blokken volgen, al dan niet met Nismo-badge, en dat is dat. Vooralsnog moet de doorsnee klant met een doorsnee motor bediend worden, wat wel zo goed is voor de verkoopcijfers, mits het model aanslaat.
Elektrificering staat nog even niet op het menu, als je batterijen wilt, dan koop je maar een Leaf.
Veiligheid voorop
De Pulsar heeft diverse snufjes aan boord die je onderweg hekpen brokken te vermijden. Het merk noemt dit zijn Safety Shield, en het omvat onder andere Forward Emergency Braking, Moving Object Detection, Lane Departure Warning en Blind Spot Warning. Uiteraard krijg je dit niet op de instapper, maar het is wel mogelijk.
qashqow zegt
Zo, laat de haatcampagne maar weer beginnen “Vinex bakjes” “Nissan Puistar” etc etc
Ik vind hem best meevallen: geen beauty queen maar in dat segment vind ik enkel de Peugeot 308 mooi, de rest is ook maar meh.
Sunbeer zegt
@qashqow: Ik zie ook vooral een concurrent voor de Peugeot 308. De enige frisse verschijning in z’n segment, vooral qua prijs…
deladude zegt
Geen schoonheid maar toch niet onaardig.. Ben alleen bang dat de geijkte Duitsers en Fransen hier niet bang van zullen worden
qashqow zegt
@deladude: die niet maar de Hyundais en de Kiatjes en de Toyotaatjes misschien dan weer wel. Ik vind hem niet lelijker dan pakweg een Auris of een ix20
tombe zegt
@deladude: Concurrentie is altijd goed voor de consument, dus laat deze maar komen, zelfs al ben ik geen fan.
tupperware zegt
Onderscheidender en mooier dan hetgeen onze oosterburen in deze klasse hebben, betrouwbaarder ook.
Ergo, het zal wel een speler in de marge worden..
Corrado16v zegt
Ziet er in eerste opzicht niet slecht uit, ik vraag me af hoe het geheel oogt met een Nismo jasje er omheen.
Joel_D zegt
De Tiida was een C segmenter. Werd alleen niet in NL geleverd.
rb26dett zegt
Cool, kan niet wachten tot Nismo hem onder handen heeft genomen!
850t5r zegt
Een stuk beter dan een Juke, geen nekkendraaier maar gewoon een nette auto!
toyotafortuner zegt
K vroeg me al af, wanneer de Almera een opvolger kreeg in onze markt. In het buitenland is ie al opgevolgd. T zal vast verkopen. Met de looks zit het snor, motorisering zal vast leasesletvriendelijk zijn.
Hopelijk nog ooit een eventuele Primera opvolger …
Osca zegt
@toyotafortuner: wacht er zelf ook op maar van horen en zeggen is het Primera segment doorgeschoven naar infiniti in de EU….
Carreza zegt
Mooier dan de Auris, C’eed en i30 maar minder mooi dan een Focus, Astra of 308. Er zullen vast wel wat Pulsars verkocht worden, maar een groot succes als bij de Qashqai moeten ze hiermee niet verwachten.
mannetje zegt
O, een Nissan! op de tumbnail dacht ik een nieuwe Dacia te zien.
gregorius zegt
@mannetje: over 8 jaar is ie als Dacia Sandero te krijgen: worden de machines gewoon van Barca naar Romenie vervoerd.
rocky zegt
nope…. ik vind het geen mooi autootje :-( Ik vind het wel jammer dat Nissan geen mooie auto’s meer maken in mijn ogen maar goed, smake verschillen dus de Nissan marketing experten zullen wel een doelgroep op het oog hebben (ik gun het ze in ieder geval wel, hoor!)
rolov zegt
Als ze deze net als de sunny gaan bouwen met een gtr blok, wordt het pas echt een golf killer.
utr1984 zegt
Teveel een beetje van alles wat. i30, Auris etc. Gaat ‘m ook niet echt worden dus.
w0o0dy zegt
Dit is toch gewoon een Megane met een andere body?
1001pk zegt
Het is een mengsel van bestaande autos, tenminste zo lijkt het.