Stijlvolle Jaguar kopt nonchalant een boom in Veldhoven

Auteur: , 32 Reacties

It's a header...

Djek

Op de Knegselseweg in Veldhoven is een stijlvolle Britse youngtimer onzacht in aanraking gekomen met een struise boom. Zoals te doen gebruikelijk in dit soort krachtmetingen, won de boom. De donkerrode Djèk betreft een XJ van de generatie X308, het facelift model van de X300, die in Nederland onlosmakelijk verbonden is aan wijlen politicus Pim Fortuyn. Hoewel, technisch gezien had laatstgenoemde een Daimler, te herkennen aan de chromen spiegels, deurklinken en -jawel- fluted radiator grille surround. Je begrijpt, ik heb het zelf ook even moeten opzoeken.

Hoe het (de boom niet meegeteld eenzijdig) ongeval heeft plaats kunnen vinden is niet bekend. Daar het een Jaaaag betreft was de bestuurder waarschijnlijk volledig content over zijn laatste zakelijke deals een sigaartje aan het paffen op het moment dat het misging. Maar we moeten eigenlijk niet teveel speculeren over het hoe en waarom, want de man is door de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis en zijn toestand is onbekend. De Britse slee zit in ieder geval flink in de kreukels. We hopen uiteraard dat dat in mindere mate geld voor het slachtoffer.

Image-Credit: GinoPress B.V.



32 reacties

wat waren het toch heerlijke auto’s, die Jaguars van toen.
@edhageman: Nu nog steeds hoor.
Lincoln?
in de tijd dat je ze kon oppikken voor 3 rooitjes max. Had ik 2 ..
Eentje in deze marroc red en de ander in het nog zeldzamere paars ..
Uiteraard wel met schuifdak ..

Nooit begrepen waarom ik ze weer verkocht heb ..
@lincoln: O ik dacht dat je te hard rijdend tegen de boom gereden was. Maar gelukkig je leeft nog…..
De beste man heeft nu inderdaad minder geld door deze crash. Zielig.
Niet gehinderd door enige kennis ban zaken, dus losjes vanuit de onderbuik oogt dit als het gevolg van een onwelwording. Hoe dan ook sneu om te zien.
@amghans: daar moest ik ook gelijk aan denken. Waarschijnlijk ondersteund door het vooroordeel dat dergelijke auto’s alleen door oudere mannen (en dus blijkbaar ook jongere goden @lincoln ) worden gereden
@amghans: Het wortelnotenhouten stuur zag een jonge blom en gaf pardoes een ruk aldoende haar een kus te geven.
Echt een waanzinnig mooie auto die maar niet oud wil worden. Tijdloze elegantie in optima forma! Blijft op m’n lijstje staan, hoewel ik deze met parkeerschade even over sla…
Morgen is de jaarlijkse klassieker veiling bij BCA Autoveiling in Barneveld. Wellicht staat daar de opvolger ;-)
Bij mij om de hoek alle sirenes gehoord.
@kvgorp: hartstikke mooi
Ik zal vanavond een kaarsje branden om het verscheiden van een van deze prachtige X308.
Met daarbij de hoop dat mijn mede-Jaguarrijder er snel weer bovenop is.
Ik heb 1 keer een boom gekopt. Wat zijn die dingen sterk. Alles plat tot aan de voorruit, gelukkig lag de motor achterin, anders had ik gedag kunnen zeggen tegen mijn benen. De dag dat ik een beschermengel opgebruikt heb… Sterkte voor deze meneer
@fiero: ja, óf moest de neus nu nog meer energie verwerken vanwege de massatraagheid van het blok achterin… Had je met een blok voorin misschien wel absoluut minder massa af te remmen gehad omdat het blok al tegen de boom ligt… Stof tot nadenken…
@davelepeef: over nagedacht destijds, een blok geeft niet mee dus gaat naar achteren (als die voorin ligt). In mijn geval hadden de deuren en spaceframe de rest van de klap opgevangen, lasnaden hier en daar losgetrokken tot achter de cabine, dwarsbalken in de deuren hebben ook geholpen net als de middenconsole. Ramen lagen er wel allemaal uit. Ging harder dan dit zo te zien. Passagierskant was er slechter aan toe. Ik had massel.
@fiero: klinkt lelijk. Goed moment geweest om geluk te hebben ;)
Waarom ging die boom dan ook niet even netjes opzij voor deze deftige Britse aristocraat?
@Original_Arnoud: Europese regels; bomen mogen niet buiten hun vastgestelde zone lopen.
@fiero: een Eikel heeft hier trouwens vaak schijt aan.
Godsamme das bij ons schooltje. Gebeurd dr n keer iets interessants mis ik het nog…..
Altijd pijnlijk, maar het is te hopen dat deze grote kat zijn baasje goed beschermd heeft in die laatste seconden.
Dagwaarde X 2 = gemiddelde kosten onderhoudsbeurt. Blijven erg fraai.
@troljedemoeder:
Klopt niet helemaal.
Mijn S-Type heeft in het eerste jaar in mijn bezit (40.000km) 3 beurten gehad, nieuwe remmen voor en achter (achter met klauwen) en banden (waarvan 1 set winterbanden).
En dat was bij elkaar net zo duur als de aanschaf van het ding (€5300). En ik maar denken dat ik het wel zou redden met een onderhoudsreservering van €200 per maand…
Maar ik doe het met liefde. Het is maar een ouwe Jaguar. Maar het is wel míjn ouwe Jaguar. En ik ben er trots op.

De merkspecialist had het al gezegd bij de eerste beurt direct na aanschaf: het zijn kwalitatief uitstekende auto’s, maar ze worden nooit goedkoop.

En daarom zijn die ouwe Jags echte liefhebbersauto’s. Je haalt het geld dat je erin pompt en nooit meer uit, maar dat vergeef je het ding meteen als je hebt geparkeerd en bij het weglopen nog even omkijkt.

Maar dat geldt ook voor andere oudere auto’s die destijds bovenmodaal waren.
Een BMW E39 rijden is ook niet gratis als je niet bezuinigd op onderhoud.
Das zonde! Blijven stijlvolle wagens, zag vorige week bij een sloperij in Velserbroek een soortgelijke Daimler V12 die was ingeleverd om het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen, body en interieur zagen er op het eerste gezicht netjes uit.
De X308 was overigens geen facelift.
@schreute01: hij zag er van buiten niet wezenlijk anders uit dan de X300. Ander bumpertje en lampen en je hebt het grotendeels wel gehad. De binnenkant was wel anders.
@mopar: zeker geen Jaguar-rijder?
@schreute01: heb een X300. Check Mn spots maar.
@mopar: gefeliciteerd. Das een goeie. Ik doorloop alle generaties.
chroom op de achterbumpers loopt door dus dit is nog een X300 ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).