• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche’s motorenbaas opgepakt vanwege ‘vluchtrisico’

Auteur: jaapiyo, gepost 20 april 2018 om 18:19 – 14 Reacties

pijl


Cue de Jason Bourne themesong.

De dieselgate-saga begint meer en meer op een actiefilm te lijken. Afgelopen week meldden we je dat de autoriteiten een inval hebben gedaan bij Porsche. Het is altijd moeilijk om je daarbij voor te stellen hoe serieus zoiets precies is. Is het allemaal een beetje voor de Bühne onder het genot van een kopje koffie, of stormt de hermandad naar binnen terwijl loonslaven nog snel even zoveel mogelijk belastende papieren door de versnipperaar duwen? Vandaag krijgen we een indicatie dat scenario twee waarschijnlijk dichter bij de realiteit ligt dan scenario één.

De openbare aanklager uit Stuttgart meldt namelijk dat Jörg Kerner, hoofd van de motorafdeling bij Porsche, is opgepakt. Opvallend, want Porsche ontwikkelt zelf immers geen dieselmotoren, maar betrekt/betrok die van concern-genoot Audi. Jörg wordt er echter van verdacht dat hij op de hoogte was van het feit dat de dieselmotoren die Porsche betrok van Audi sjoemelaars waren. In die zin zou hij dus medeplichtig zijn aan het hele sjoemelgedoe. De toch al gespannen verhoudingen tussen Porsche en Audi binnen VAG zal deze nieuwe episode ongetwijfeld geen goed doen.

Opmerkelijk is verder dat Kerner is vastgezet omdat de autoriteiten de inschatting gemaakt hebben dat Jörg weleens het omgekeerde zou kunnen doen van Oliver Schmidt; namelijk wegvluchten om de rechterlijke dans te ontspringen. Zoals gezegd, we schatten in dat Steven Seagull Seagal wel wat moois kan maken met dit script.

Het geinige is ondertussen dat Porsche in de vorm van CEO Oliver Blume volledig de handen aftrekt van hun dieselmodellen. Normaal wil een premium merk dat een product baseert op iets van een minder premium merk zoveel mogelijk benadrukken dat er toch écht veel aan verspijkerd is om het allemaal ‘premium-waardig’ te maken. Denk bijvoorbeeld aan de Q5 en de Macan. De paarse broeken willen je doorgaans liefst laten geloven dat er zo min mogelijk genen van het ‘minder hoogwaardige’ product in het (veel) duurdere product zitten. Maar het tegendeel gebeurt nu bij Porsche’s diesels. Het merk wijst met de beschuldigende vinger snoeihard in de richting van de boksbeugel en wil zo min mogelijk met de vermaledijde motoren te maken hebben:

Porsche does not develop or produce any diesel engines or diesel software.

De notie dat Porsche desalniettemin op de hoogte was van de sjoemelsoftware werpt Blume ook van zich af:

The prosecution has accused Porsche of being aware that impermissible control equipment was installed. We reject this accusation.

Gaan diesels desalniettemin alsnog een comeback maken bij Porsche? Mwah…Wij denken van niet.

Ook interessant!

  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch
  • Audi e-tron GT vs Porsche Taycan rijtest video
  • Audi gaat tóch McLaren
    Audi gaat tóch McLaren kopen, Porsche ook naar F1
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, dieselgate, duitsland, Porsche, rechtszaak, Techniek

Vorig bericht: « Stijlvolle Jaguar kopt nonchalant een boom in Veldhoven
Volgend bericht: Deze TOVERBAL bekrast de auto van een AB-lezer [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dizono zegt

    20 april 2018 om 18:24

    Ha, als een ware Van Oldebarneveld in een Skibox het land uit gesmokkeld worden, ik zie het al helemaal voor me!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      20 april 2018 om 18:25

      @dizono: kuch, Hugo de Groot

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        20 april 2018 om 18:30

        @dizono: verrek ik wist dat ik iets vergeten was. De gele pijl om zijn schuilplaats aan te duiden natuurlijk…

        Login om te reageren
        • rhellema zegt

          20 april 2018 om 19:22

          @jaapiyo: misschien had je in dit geval beter een rode pijl kunnen gebruiken, iets met contrast en verschil??

          Login om te reageren
        • galgootje zegt

          20 april 2018 om 20:15

          @jaapiyo: lol, 10

          Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          20 april 2018 om 23:39

          -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

          Login om te reageren
  2. theblazerunner zegt

    20 april 2018 om 18:40

    Maar waarom vallen ze dan niet bij Audi of VW binnen?

    Login om te reageren
  3. wernerv8 zegt

    20 april 2018 om 18:48

    Waren de diesels niet de meest verkochte modellen in nl

    Login om te reageren
  4. rijnounsdoor zegt

    20 april 2018 om 20:16

    Nu begrijp ik de rode koontjes van mijn schoonmoeder…

    Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    20 april 2018 om 21:52

    “The prosecution has accused Porsche of being aware that impermissible control equipment was installed. We reject this accusation.”

    Eerlijk gezegd, als ze er niet van op de hoogte waren, zou het nog teleurstellender zijn. Bij Porsche hebben ze toch ook een goed uitgeruste testafdeling, waar ze de producten en de onderdelen ervan testen? Dus als ze het niet weten, testen ze dan niet? Of niet goed? En wat wil dat zeggen over alle andere stukken die ze in hun auto’s steken? Hoe kan je dan beweren dat je een topproduct maakt… ?

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    20 april 2018 om 23:19

    Ik denk dat de mensen die al die tijd hebben geroepen op verjaardagen dat hun Porsche toch echt wel een echte Porsche is ondanks Audi chassis en Audi (diesel)motor en ook nog eens een premie hebben betaald voor die wagen zich nu ook wel een beetje voor lul voelen staan.

    Login om te reageren
  7. stfu zegt

    21 april 2018 om 00:28

    De dieselperiode is eindelijk ten einde.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      21 april 2018 om 08:06

      @stfu: ik denk dat dat wel meevalt zolang het financieel aantrekkelijk blijft voor veelrijders. Bijna iedereen op m’n werk rijdt privé een diesel eigenlijk, overstappen naar benzine of elektrisch is ‘nicht im frage’.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        23 april 2018 om 10:05

        @racerx: De verkopen van nieuwe auto’s in West Europa geven toch een ander beeld weer. En dat zal met wat jaartjes vertraging echt wel bepalend zijn voor iedereen, te samen met steeds striktere milieuwetgeving.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North