• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

STOP met het laden van sommige Volvo plug-in hybrides #recall

Auteur: RubenPriest, gepost 28 maart 2025 om 08:44 – 11 Reacties

STOP met het laden van je Volvo plug-in hybride. Ik herhaal..

Alleen maar benzine tanken met sommige Volvo plug-in hybrides, laden is er niet bij.

Berg die laadkabel maar even op, want stekkeren is er tijdelijk niet bij. Nadat Ford met een terugroepactie kwam met betrekking tot PHEVs is het dit keer Volvo die een dergelijke oproept doet.

De NHTSA in de Verenigde Staten meldt dat bijna 7.500 plug-in hybride modellen van Volvo worden teruggeroepen. Reden? De batterijen kunnen potentieel in de hens vliegen. Dat is in principe niet iets waar je op zit te wachten.

De terugroepactie treft plug-in hybride versies van de S60, V60, S90, V90, XC60 en XC90. Het gaat hier om auto’s met bouwjaren 2020 tot en met 2022. Het probleem zit hem in een productiefout van de batterijmodule. Er is een kans op kortsluiting. In het ergste geval maakt het van je Volvo een barbecue.

Volvo plug-in hybride terugroepactie

De boosdoener zit hem in bepaalde cellen die LG heeft geleverd. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is verantwoordelijk voor het leveren van de batterij. De kortsluiting zorgt ervoor dat de batterij zichzelf kan oververhitten. We weten allemaal: kortsluiting, overhitte batterijen in een compacte ruimte. Ja, dan heb je kans op een fikkie.

De kans dat de Volvo in de hens vliegt is het grootst bij plug-in hybride modellen met een volle batterij. Het maakt niet uit of je parkeert of stilstaat. Een volle batterij is op dit moment gewoon een risico. Er zijn tot nu toe twee soortgelijke gevallen bekend, overigens zonder gewonden. Maar wel zaak voor Volvo om hier dieper op in te duiken en een terugroepactie voor de plug-in hybride modellen in het leven te roepen.

Dealers krijgen de taak om de batterijmodules van de getroffen auto’s te inspecteren. Als er afwijkingen worden gevonden is het zaak de module te vervangen. Daarnaast krijgen alle auto’s nieuwe software die de batterij beter in de gaten houdt. Uiteraard draait Volvo op voor de kosten.

In de Verenigde Staten gaat het om exact 7.483 auto’s en in Canada om 585 exemplaren die onderdeel zijn van de recall. In mei kunnen klanten in die landen van Volvo een bericht verwachten. Tot die tijd is het advies NIET OPLADEN. Met een lege batterij is de kans op een overhitte module het kleinst.

De terugroepactie treft ook auto’s in Nederland. Volvo Nederland laat ons desgevraagd weten dat het in ons land 4.661 exemplaren betreft. BELANGRIJK: Volvo neemt zelf contact op met hun klanten om een afspraak te maken met hun dealer om de auto te inspecteren en indien nodig te laten aanpassen. Don’t call us, we call you! En als je niet gebeld wordt, dan kan je wel gewoon blijven laden met je Volvo PHEV.

Ook interessant!

  • Deze plug-in hybride mag je NIET opladen
    Een plug-in hybride die je NIET mag opladen
  • gouden velgen dikke Volvo
    Gouden velgen op een dikke Volvo V60: mag dat?
  • GELEKT: "nieuwe" Volvo XC90
  • Duurste Volvo V70 van Nederland heeft een schitterend interieur

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

batterij, Hybride, NHTSA, plug-in, terugroepactie, Volvo

Vorig bericht: « Achtervolging van meer dan 100 km over de A12
Volgend bericht: Zo achterlijk veel had Tom Waes gezopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. kennone zegt

    28 maart 2025 om 08:54

    Hier zullen ze niet snel afbranden. Dat opladen word volgensmij door de meeste lease eigenaren vergeten. Zie ze hier in de buurt nooit aan een laadpaal hangen of met een stekker op de oprit staan.

    Login om te reageren
    • Friez zegt

      28 maart 2025 om 09:24

      Onze buurman hangt al 7 jaar trouw zijn XC90 aan de lader bij zijn huis. Zelf rijd ik ook een hybride en die probeer ik ook op te laden op het werk en soms thuis (als mijn partner’s EV niet hoeft te laden). Is vaak voordeliger dan op peut rijden. Openbaar laden vermijd ik wel.

      Login om te reageren
    • R82 zegt

      28 maart 2025 om 11:00

      Ik heb er zelf ook eentje en die gaat iedere dag netjes aan de lader.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2025 om 11:31

      Als berijder van een Full EV valt het me op dat de laadpalen steeds vaker bezet zijn door PHEV’s. Overigens zijn de meeste wagenparkbeheerder er wel kien op dat er niet alleen maar op benzine gereden wordt.

      Login om te reageren
  2. Rokende Wielen zegt

    28 maart 2025 om 09:10

    Nou, ik heb vorig jaar diverse jong gebruikte V60’s bekeken en bereden en getwijfeld om er een te kopen. Een van de redenen waarover ik twijfelde zat in het PHEV-deel van die auto’s. On-board lader die regelmatig stuk schijnt te gaan, elektromotor op de achteras die regelmatig stuk schijnt te gaan, en regelmatig issues met de tractie batterijen die voortijdig de geest schijnen te geven. Dan maakt dit het plaatje wel compleet ja… Als ik een V60 zou kopen, dan was het een good old T5 of T6 geworden (de non-PHEV).

    Login om te reageren
    • R82 zegt

      28 maart 2025 om 11:04

      Ik heb daarover even contact gehad met Volvo, omdat ik eraan dacht om mijn leaseauto over te nemen. Als de Volvo altijd bij een erkende dealer is onderhouden, krijg je namelijk tot 160.000 kilometer en – als ik het goed heb – zeven of misschien zelfs acht jaar volledige garantie op het accupakket.

      Maar omdat de PHEV’s vanaf volgend jaar zo zwaar belast gaan worden, denk ik dat ik toch weer gewoon voor een ICE met hybride ondersteuning ga.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        28 maart 2025 om 12:36

        Van wat ik gelezen en gehoord heb is Volvo niet te beroerd om garantie gevallen wel netjes op te lossen. En sinds een paar jaar heeft Volvo ook een unicum; een reparatie uitgevoerd met originele onderdelen door een erkende Volvo-dealer:

        Zo betaalt u nooit twee keer voor dezelfde reparatie. Deze garantie geldt vanaf montage van het vervangende onderdeel en dekt materiaal- en montagefouten zolang u de Volvo in uw bezit heeft, ongeacht kilometerstand en bouwjaar.
        Deze garantie geldt uitsluitend op de montage en het vervangen van originele Volvo onderdelen gemonteerd bij de officiële Volvo dealer zolang u de Volvo in uw bezit heeft. Deze garantie is dus niet overdraagbaar. Uitgezonderd van deze garantie zijn onderdelen en accessoires die aan normale gebruiksslijtage onderhevig zijn. Dit zijn bijvoorbeeld banden, ruitenwissers, remmen, bougies, filters, lagers, distributieriem, verlichting, accu’s, kortom die onderdelen die slijten als gevolg van normaal gebruik.

        Bovenstaande stukje komt van de Nederlandse Volvo-site. Op zich een mooi service-aanbod. Maar accu’s zijn uitgesloten van deze garantie. Een 12V start accu vind ik nog niet zo spannend om te moeten vervangen, maar een tractie batterij (accu) is een ander verhaal.

        Ik vind de huidige generatie Volvo’s prachtige auto’s. Rijden ook prima (De V60), maar ik zal ze net als een Audi bijvoorbeeld nooit als occasion kopen. Als ik de centen had om een Volvo (of Audi) nieuw te kopen dan zou ik dat best aandurven want fabrieksgarantie. Maar daarna ben ik als occasionkoper overgeleverd aan de lange termijn betrouwbaarheid van het product zelf en de wijze waarop het onderhoud minimaal volgens fabrieksvoorschrift is uitgevoerd. En we kennen de verhalen wel dat leasemaatschappijen bij voorkeur imitatie onderdelen monteren buiten garantie periode en noodzakelijk onderhoud bij een naderend einde van het contract maar even uitstelt…

        Login om te reageren
  3. MM93 zegt

    28 maart 2025 om 10:10

    Wereldwijd bijna 80.000 auto’s volgens mij. Konden in Nederland nog wel eens meer auto’s zijn dan in Amerika…

    Login om te reageren
  4. nineelevenheaven zegt

    28 maart 2025 om 11:11

    En daarom blijf ik weg bij EV occasions. Ik ga niet het proefkonijn-met-bodemloze-put zijn die gaat proberen een vervoermiddel op batterijen naar de 250.000 km te helpen, buuten garantie.

    Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    28 maart 2025 om 11:50

    Ze kunnen PHEV’s, met relatief kleine accu’s, misschien beter veilige LFP accu’s geven. Gewicht maakt dan toch minder uit.

    Login om te reageren
  6. René zegt

    2 april 2025 om 09:24

    Ik weet niet waar dit bericht vandaan komt maar in ieder geval niet van Volvo. Er is, en komt. geen terugroepactie want er is helemaal geen probleem. Of Autoblog weet iets wat Volvo zelf nog niet weet!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North