Stoplichten tegelijk op groen, 2 ongelukken in 1 minuut

Auteur: , 68 Reacties

Dit was waarschijnlijk het kortste verkeersexperiment ooit.

Fietsexperiment

Sommige berichten zijn zó onwaarschijnlijk, dat je even moet checken of je niet op De Speld zit. Maar nee, dit verhaal werd echt live verslagen door de serieuze journalisten van RTV Rijnmond.

Het leek zo’n leuk plan, gooi de verkeerslichten voor fietsers op een druk kruispunt tegelijk op groen, zodat die altijd kunnen doorrijden. Geen voorrangsregels, gewoon anarchistisch elkaar aankijken als je wil oversteken en dan veilig samen naar de overkant. In plaats van korter wachten, helemaal niet meer wachten! Supersympathiek! Dus trok de Rotterdamse verkeerswethouder Pex Langenberg vanmiddag naar de kruising van de Jonker Fransstraat en Admiraal de Ruyterweg in de Havenstad om daar de lichten zo in te regelen, dat zijn plannetje werkelijkheid werd. Maar helaas pakte dat zo slecht uit dat hij er direct de stekker uit moest trekken. Wat was er nou precies aan de hand? Dat zullen we uitleggen.

Eerder genoemd kruispunt in het centrum is een zogeheten ‘black spot’. Dit komt door de vele ongelukken die er gebeuren met fietsers. Vooral afslaande auto’s zijn een probleem. Om te voorkomen dat het misgaat, is bovengenoemd plan gelanceerd; dus alleen fietsers die doorrijden en geen auto’s. Probleem opgelost, zou je denken.

Alleen gebeurden er letterlijk binnen 1 minuut nadat de stoplichten opnieuw waren ingeregeld twee ongelukken met in totaal drie fietsers en een scooterrijder. Die hadden het bord bij de lichten waarschijnlijk niet gelezen. Of juist wel, maar daar waren ze zo van in de war geraakt dat de pardoes tegen een andere fietser aanbotsten. Maar goed, het was binnen een minuut zo’n enorme chaos, dat de wethouder niks anders kon doen dan de stekker uit de verkeerslichten trekken. Zijn woorden na afloop waren legendarisch.

Binnen 1 minuut twee ongelukken. We kunnen hier niet mee doorgaan. We stoppen ermee en moeten nog even goed nadenken over dit experiment en het evalueren”.

Het experiment had eigenlijk zes maanden moeten duren en dan zouden er meer kruispunten op deze manier worden ingericht. Maar dat gaat niet gebeuren dus. En dat is maar goed ook, want als de ongelukken in dit tempo blijven gebeuren, is er na volgende week donderdag geen enkele fietser meer over in Roffa. En dat ken niet de bedoeling weze, ja toch niet dan?

Voor de beelden, check hier beneden.



68 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Stop met die lichten
@topcom: Wow, jij bent veel te grappig! :/
Ambtenaren wat kunnen ze wel?
Eerst spenderen ze decenia om waarschijnlijk te plannen hoe de stoplichten nu geplanned zijn.
En dit “Free4all” concept… zal ook wel afgelopen half jaar over allerlei bureau’s en in allerlei ‘vergaderingen’ als ‘stokpaardje’ van een of andere ambtenaar over tafel zijn gegaan.
Tsja.
Waarschijnlijk was het beter geweest om dit eerst ruim van te voren goed en uitgebreid te communiceren.
@dedon:
LOL!
Wat valt hier uitgebreid aan te communiceren dan? Dat gele bord op de foto heeft al 19 woorden teveel:
https://pbs.twimg.com/media/Cmv1lCkXYAANB4H.jpg
@rob: LOL. Jij bevestigd meteen mijn punt: Mensen lezen niet goed. (Bijvoorbeeld maar de helft)
@Rob: Ja, precies dit. Deze situatie is toch al redelijk bekend in Nederland? Gek dat het dan zo mis kan gaan. Het reeds bestaande bord dat jij toont had veel onduidelijkheden kunnen voorkomen lijkt me.
@rob: Dat bord zou voldoende moeten zijn. Maar als je dat bord ziet gelden wel de gewone verkeersregels.
@dedon: Ik snap het echter niet goed.
Alle fietsers tegelijk groen zie je ontzettend vaak in Nederland, daar zijn we toch wel in de grote steden aan gewend zou je zeggen.
@granlusso: Ja, maar dan niet ook diagonaal. En ik vermoed dat dit de das om deed in deze.
@dedon: nee, want dat word toch door iedereen gedaan die het een beetje snapt…
@dedon: Hoe wil je anders links afslaan op de fiets?
@granlusso:
Zie link naar plaatje een paar posts hierboven. In ieder geval niet dwars (diagonaal) over.
Ik vraag me af waarom afslaande auto’s het probleem zijn voor fietsers als er stoplichten aanwezig zijn.
@jordydeknecht: fietsers en automobilisten krijgen nog wel eens tegelijkertijd groen licht. Als je dan als automobilist rechtsaf wilt slaan moet je ogen in alle hoeken van je auto hebben om die inzichtloze fietsers te spotten. Dat gaat wel eens mis. Volledig begrijpelijk ook (van beide kanten).
@lekbak: Dat is zeer begrijpelijk maar waarom dan gelijktijdig groen licht? Denk dat de fietsers en automobilisten wel langer willen wachten dan dat ze een ongeluk maken/krijgen
@jordydeknecht:
Je hebt toch gewoon ogen?
Of fietsen ze in Rotterdam allemaal met een blinddoek om ofzo?
@Rob: Ze fietsen en rijden niet enkel in Rotterdam met een blinddoek om. Maar aangezien het op de oude manier gevaarlijk was en op de nieuwe manier al helemaal lijkt het me toch beter om er van uit te gaan dat elke verkeersdeelnemer zijn eigen verkeerslicht krijgt.
@jordydeknecht:
Die blinddoek gaat vanzelf wel af. Enige taak van de gemeente is even zo’n bordje plaatsen:
https://pbs.twimg.com/media/Cmv1lCkXYAANB4H.jpg

Snapt elke idioot.
@Rob: Zo dat is pas een idee! Hier in de buurt hebben we dat niet zo ver ik weet. Werkt dat wel goed?
@jordydeknecht:
Prima. Ziet er af en toe uit als een mierennest, maar niemand wil op een koude regenachtige ochtend op zijn snufferd gaan. Dus let men op. Zo werkt het nu eenmaal.
@Rob: Dat is waar, goed om te horen. Moge het bij meerdere probleemgevallen ook helpen
Goh, wie heeft dat ooit bedacht? Het filmpje laat zien dat dit ook zo is op die kruising in Rotterdam. Het lijkt me verkeerd om zo snel een experiment afbreken, omdat er een paar fietsers schrammen hebben. Normaal komen die namelijk in het ziekenhuis terecht, omdat ze tegen een auto aanrijden.

Ambtenaren snappen vrij weinig. In meerdere steden werkt het dus al jaren lang. Hier in Groningen heb ik in ca. 8 jaar tijd maar 1 keer een bijna aanrijding gehad met een andere fietser. Dat was gewoon mijn fout omdat ik haast had. Het is een kwestie van wennen, meer niet. Ik snap niet dat dit niet gewoon in heel Nederland overal wordt ingevoerd. Stukken veiliger dan auto’s tegelijk met fietsers groen geven, wat ongelooflijk logisch is.
@lekbak: bij het afslaan heeft de rechtdoor rijdende fietser gewoon voorrang. Alleen zijn veel inzichtloze autorijders liever bezig met hun smartphone of letten ze domweg niet op hun omgeving.
@jordydeknecht: omdat je bij een autostoplicht met een rond bolletje waar je wel mag afslaan rekening moet houden met de fietsers, omdat dit stoplicht tegelijkertijd op groen gaat.
Toch blij, en trots dat in de gehele gemeente waar ik opgroeide, geen enkel stoplicht te vinden is! (29.000 inwoners)
@kp92: Ben jij er tegen aan gefietst?
In Groningen is dit normaal?
@peug206: In Hengelo en Enschede ook. Met een simpel bordje bij de stoplichten, met 4 pijlen in 4 richtingen erop en de tekst ‘Tegelijk groen’. Niet zo’n bord met een compleet boekwerk erop. Werkt prima…
@henrie: je weet vast dat gele borden van tijdelijke aard zijn. Niet heel gek om de “spelregels” de eerste weken kenbaar te maken, toch?
@thomasbol: Op zich niet. Maar het is in dit geval wel een hele lap tekst. Die wordt echt niet meer gelezen. Sterker nog, dat zou, al fietsend, zelfs best gevaarlijk kunnen zijn. Dus dan lijkt het me ook niet erg nuttig meer…

Als je simpelweg aangeeft ‘Situatie gewijzigd: alle richtingen tegelijk groen’, dan moet dat toch op zich wel genoeg zijn voor een ieder om rekening te houden met overstekende fietsers uit andere richtingen?
@henrie: Vooral de laatste 3 punten op dit bord zijn nogal onnodig.
@henrie: precies. In Enschede werkt dit perfect. Nog nooit problemen mee gehad. Je moet natuurlijk wel opletten voor elkaar als fietser.
@henrie: Deventer ook
Trial-error hypothese?
Dit hebben ze al jarenlang in Deventer. Alles bij de fietsers tegelijk op groen. Gaat in 99.9% van de gevallen gewoon goed
via Android app
In groningen gaat het al jaren zo dat alle fietsers tergelijk groen hebben en diagonaal oversteken
Stoplichten bestaan niet, verkeerslichten daarentegen….
@monsieurleloure: stoplichten bestaan wel. Zitten achterop jouw auto gemonteerd en branden rood.
Waarom gaan deze stoplichten dan niet oranje knipperen als proef?
@bmwe81: Dat werkt vaak ook top. Hebben ze in Amsterdam gedaan bij het Alexanderplein. Eerst natuurlijk mensen klagen dat alles mis zou gaan, maar er is niks meer gebeurd sinds ze het hebben aangepast een paar maanden geleden.
FAAL!
Ik heb het gelezen. Maar ik begrijp het niet. Zijn er stoplichten voor fietsers? Ik zie ze nooit.
Heerlijk knullig!
En die ambtenaar gaat een halfjaartje lekker evalueren, godverdomme wat prachtig!
@Rob: nog mooier: ze zijn er vast al wel een half jaar mee bezig geweest om te onderzoeken hoe en of dit zou werken zonder eens bij een andere gemeente te kijken.
@sportevo: De interne startup analyse duurde wat langer door alle ongelukken die voortkwamen door de lichten in het gemeentehuis, die de te laat komende en vroeg weggaande abtenaren van elkaar scheiden, ook gelijktijdig op groen te zetten.
@sportevo: en ieder bureau waar het idee passeerde, mocht een spelregel op het bord laten plaatsen.
In Groningen werkt dit al jaren fantastisch. Ligt ongetwijfeld aan Rotterdam. Heb zelf jaren op de fiets door Groningen gefietst. Werkt perfect. Korte wachttijden. Geen ongelukken meegemaakt. Minder fietsers door rood.
Volgens mij is het wel vaker zo dat er bij gewijzigde verkeerssituaties meer ongelukken dan normaal gebeuren. Maar als de weggebruikers eenmaal gewend zijn aan de nieuwe situatie, dan gaat het gewoon wel goed. Wel raar dat zo’n wethouder er dan meteen na een minuut een punt achter zet.

Maar goed, blijkbaar zijn fietsers die het ziekenhuis in worden gereden door rechtsafslaande auto’s en vrachtauto’s minder erg dan fietser-fietser of fietser-scooter aanrijdingen.
Grappig. Dit is letterlijk bij mij om de hoek en ook waar Wouter vroeger vlakbij woonde. Ben er vandaag toevallig langs gelopen toen ze de gele borden aan het ophangen waren. Vroeg me al af wat het plan was. Bij deze dus. Fietsers en bromfietsers rechtdoor worden nog wel eens over het hoofd gezien daar, volgens mij. Verder valt het bij mijn weten redelijk mee met de ongelukken, maar ik ben overdag bijna nooit thuis.

Experiment niet geslaagd dus.
@stephane8200: waarschijnlijk fietsten ze tegen elkaar aan omdat de borden zoveel tekst bevatten en ze nog aan het lezen waren ;)
@wouterjeuring: dat of buitenlandse studenten die met Google translate op hun mobiel bezig waren er chocola van te maken. Die heb je hier ook genoeg.
Nederlande overheid in één artiekel samengevat. Hoe dom kan je zijn.
Er zijn toch al veel kruispunten in Nederland waarbij alle fietsers tegelijk groen krijgen ?
Van welke partij is deze man
Is juist een geweldige oplossing.
Binnen een week zijn er geen fietsers meer over…..dus zijn er na die week ook geen ongelukken meer met fietsers.
Dat jullie zo bekrompen denken en de genialiteit hiervan niet inzien…..
Egg zit een aagggdappel in uw kiil meneegg
Kijk wat de ander doet en ga zelf tandjes rapen!
*slow clap*
Of te wel ze kunnen daar niet fietsen. Hier in Enschede gebruiken ze dit concept al sinds jaren op de drukke kruispunten, zonder ongevallen.
Dat het ergens anders wel werkt en niet hier is gewenning. Stel dat wij vanaf morgen besluiten dat heel Nederland links ipv rechts gaat rijden, dan gebeuren er ook ongelukken ook al werkt het ergens anders wel…
Ze moeten bij elk stoplicht een valkuil maken waar die fietsers zo in rijden. Zijn we allemaal van het gezeik af.
Hahaha, het lijkt wel Belgïe.
Doen ze in Enschede op heel veel kruispunten, werkt perfect.
Hahahaha. Het blijven ook guppen die Randstedelingen. In Groningen werkt dit al decennia lang (Oh sorry, tientallen jaren..)
@FIAT127: Hou het op de Rotterdammers. In Leiden werken meerdere kruisingen al zo lang als ik me man herinneren zo. In Amsterdam is de shared space achter het CS een groot succes. Had beter verwacht van R’dam. Moet wel zeggen dat de ambtenaar die dat bord vol heeft laten kalken, het bericht dat men ruim de helft van de borden niet ziet/leest kennelijk heeft gemist. Of niet heeft geluisterd toen men zei “zet niet teveel tekst op je dia”.
Shared space werkt prima achter Amsterdam Centraal bij de pontjes. Niet helemaal vergelijkbaar met een kruising die verkeerslichten heeft maar daar loopt en fietst ook iedereen door elkaar. De Rotterdammers zullen wat gewenning nodig hebben. Dat een geel bord waar een enorm epistel aan instructies op staat niet gelezen wordt kan iedereen bedenken.
Beetje slap om gelijk het experiment stil te zetten. Bord aanpassen en verder.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).