Welk land bouwt de snelste auto?

Auteur: , 57 Reacties

Nuttig, zinvol en belangrijk: Nee. Leuk: Jazeker!

Flags

Topsnelheid. Als er iets is wat compleet irrelevant is, dan is het wel het maximum kilometers per uur dat een auto weet af te leggen. Op een uitzondering na rij je eigenlijk nooit zo hard. Tenzij je een AMG hebt die in zijn 3 de begrenzer laat ingrijpen, uiteraard.

Nog zo iets raars is het vergelijken van de nationale voetbalelftallen. Om de één of andere reden worden mensen altijd heel erg blij als een team van dezelfde afkomst het goed doet. Wij autoliefhebbers koesteren zulke gevoelens niet, daar zijn wij veel te nuchter voor. Daarbij is het een beetje een vreemde vergelijking: je moet maar net de mazzel hebben dat je een goede lichting aan deelnemers hebt. Professionele bankwarmhouders uit Eindhoven en Amsterdam vertegenwoordigen nu ’s lands eer op de internationale voetbalvelden. Yikes.

Dus het laatste waar je op zou moeten wachten is een overzicht van welk land de snelste auto heeft. Maar toch geven we het.

178 km/u: India
Cricket spelen ze als geen ander, en ook hun rugbyteam kan er wat van. Maar snelle auto’s bouwen is wat lastig. Met name omdat de markt er niet om vraagt. Het kleine gedeelte dat er wél vraag naar heeft shopt toch wel Europees. Maar we willen je de Mahindra XUV500 niet onthouden. Technisch gezien zijn het overigens oersterke auto’s. Die 178 haal je ook op een zandpad. En dat is dan weer snel.

Mahindra

206 km/u: Rusland
Op de olympische spelen altijd goed voor bakken met medailles, maar hier leggen ze het toch af. De eer wordt gered door niemand minder dan @DizonoLada. De Kalina NFR is een waar scheurneusje. De opgefokte 1.6 viercilinder stampt maar liefst 137 pk op het asfalt. Daarmee word je in je stoel gedrukt om 9,2 seconden later 100 échte kilometers per uur te bereiken. Mocht je het lef hebben om het meeste rechtse pedaal ingedrukt te houden verschijnt 206 op de GPS. Wow. Even bijkomen.

Lada

227 km/u: Maleisië
Helaas hebben we onlangs vernomen dat de Grand Prix op de Super Sepang niet meer gehouden gaat worden. Zonde. Dat dachten we ook toen Proton stopte met de productie van de Perdana. Deze grote sedan was ergens heel erg cool. Casper kwam hem laatst nog tegen. De opvolger is minder uitgesproken. Vanuit sommige hoeken lijkt het wel een beetje op een Honda Accord. Dat kan goed kloppen want technisch gezien is het ook een Accord. Maar met 227 km/u verreweg de snelste auto van Maleisië.

Proton

240 km/u: Mexico
Ze hebben een uiterst goede coureur in de vorm van Sergio Perez. Ook de GP van Mexico kan zich rekenen als redactiefavoriet. Hun eerste sportwagens is best aardig, als we Richard Hammond mogen geloven.

Mastretta

243 km/u: Oostenrijk
Wederom een makkelijke. Als je de enige bent die auto’s maakt, is de kans groot dat je de snelste bent. Dat geldt natuurlijk ook voor de KTM X-Bow R. Deze Caterham-voor-kakkers moet het totaal niet hebben van zijn topsnelheid. 243 is nog heel erg bescheiden, zelfs. Dankzij het lage gewicht is de auto zeer goed in de bochten en is de remweg lekker kort.

KTM

250 km/u: Tsjechie
Hier zou een verhaal moeten komen over de machtige Tatra’s. Deze bijzondere limousines hadden een achtcilinder motor achter de achteras hangen. Helaas zijn deze al weer een tijdje uit productie en is de snelste auto een Skoda Superb 2.0 TSI 4×4. Want begrenzer op 250. Wel een prima allrounder, trouwens.

Skoda

270 km/h: Nederland
In principe zou Spyker dit moeten winnen. Ondanks dat ze met allerlei modellen komen zijn we benieuwd of ze daadwerkelijk gebouwd en geleverd worden. De nieuwe Preliator haalt op zijn sloffen 300 km/u al fietsend in de lucht. Maar je kan in Lelystad naar het pand aan de A6 rijden en daar gewoon een Donkervoort D8-GTO Performance bestellen. Deze haalt 270 km/u. Waarschijnlijk voordat de Spyker op de 250 zit.

Donky

300 km/u: België
Onze correspondent was onlangs in België aan het toeren op zoek naar de pareltjes van de Belgische auto-industrie. De enige echte sportwagen fabrikant in België is natuurlijk Gillet. Ondanks dat ze niet heel erg veel auto’s bouwen, is het voldoende om de titel ‘Snelste Belgische Auto’ op hun naam te schrijven. De Gillet Vertigo 5 is voornamelijk een sprintwonder, maar de 990 Kg zware Vertigo 5 sprint dankzij zijn 420 pk sterke Maserati V8 door naar 300 km/u. Netjes.

Maserati

313 km/u: China
Sint @nicolasr bracht jullie laatst op de hoogte van een Chinese Supercar. Het was niet eens een kopie van een Koenigsegg of Pagani, maar gewoon een eigen en best origineel ontwerp. Met name de ‘Ringtijd van 7:05 mag er zijn, evenals de 0-200 tijd van 7 seconden… De topsnelheid is dan redelijk bescheiden, maar met 313 km/u is het nog altijd een van de snelste auto’s ter wereld.

Lio

315 km/u: Zuid-Korea
Wist je dat ze in Zuid-Korea ook supercars bouwen? Oullim is een gigantisch bedrijf dat ook een tak heeft dat sportauto’s maakt. De Oullim Spirra had in zijn prototype fase nog een 4.6 V8 van Ford, maar voor de productie versies zijn het louter Koreaanse motoren, wat op zich wel cool is. Deze Oullim Spirra EX is overigens voorzien van een Twin Turbo setup, waardoor een topsnelheid van 315 km/u mogelijk is. Mocht je het uiterlijk gaaf vinden, maar je hebt geen behoeft aan snelheid, dan heeft Oullim de oplossing voor je in de vorm van de Spirra N, met een 175 pk sterke V6.

Oullim

315 km/u: Japan
Een grote strijd barstte los. Want nog niet zo heel erg lang geleden waren Japanse auto’s begrensd op 280 pk, waardoor de topsnelheid altijd rond de 250-270 km/u bleef hangen. De Nissan GT-R was een van de eerste die door de barriere heen brak met als absoluut topstuk de Nismo GT-R. Deze haalde 315 km/h. Dankzij de agressief afgestelde aerodynamica was dat exact even snel als een standaard GT-R. Gelukkig heeft de GT-R net een (geslaagde) facelift gekregen waardoor het vermogen nu 570 pk bedraagt. De Honda NSX leek in aanmerking te kunnen komen, maar komt met 307 slechts net voorbij een Mercedes C-klasse stationwagon (waar de begrenzer van afgehaald is).

Nissan

325 km/u: Spanje
Er zijn niet veel Spaanse fabrikanten. Er werden wat Land Rovers in licentie gebouwd, maar daar ga je deze oorlog niet mee winnen. Dus moeten we kijken naar het enige grote merk in Spanje: SEAT. Op dit moment is de Seat Leon Cupra 290 de snelste auto. Of je gaat voor de 5-deurs, 3-deurs of stationwagon, maakt niet uit. Ze lopen allemaal 250 km/u.

Er is echter nog een klein bedrijfje dat ook in Spanje auto’s bouwt; Tramontana. De Tramontana S heeft een V10 van Lamborghini, maar als je gaat voor de Tramontana XTR heb je een 888 pk sterke Mercedes V12. En dat in soort Ariel Atom achtig chassis. Aerodynamisch gezien is het een ramp, dus de topsnelheid zit ietsjes boven de 325 km/h.

Tramontana

329 km/u: Australië
Voor Australië moeten we snel zijn, want binnenkort kun je geen nieuwe Commodore meer krijgen. Wat er gaat gebeuren met HSV is onbekend, maar een ding is duidelijk: ze gaan eruit met een knal. Voor nu is de HSV GTS de snelste. Ondanks het wilde uiterlijk is dit typisch zo’n auto die toch onderschat wordt. De tijden dat de snelle Holdens bijna 300 pk hebben liggen achter ons. Deze heeft met 585 pk het dubbele vermogen. Topsnelheid: 329 km/u, dank u wel.

Holden

355 km/u: Kroatië
Ook hier is er niet heel veel bedrijvigheid qua auto’s. De Rimac One is net in productie genomen en we konden in dit filmpje al zien dat deze auto sneller is qua acceleratie dan een LaFerrari. Qua topsnelheid doet de One het ook helemaal niet verkeerd. De begrenzer komt er in bij 355 km/u.

Rimac

362 km/u: Verenigd Koninkrijk
Eervolle vermelding voor de Bentley Continental GT W12 Speed. Deze Lederen Boksbeugel tikt de 331 aan. Kudos. De P1 is nu uit productie, dus dan komt de 333 km/u snelle 675 LT om de hoek kijken. Snel, maar niet slel genoeg. Want de Noble M600 is nog gewoon te bestellen. Het schijnt dat topsnelheid niet echt het doel was bij de ontwikkeling. Chassis, remmen, handling en stuurgedrag hadden prioriteit. De M600 haalt toevallig 362 km/u. Deze zal waarschijnlijk van zijn troon gestoten worden door een andere nieuwe revolutionaire bouwer.

Noble

372 km/u: Italië
Contender 1 is Lamborghini. De snelste is natuurlijk de Aventador. Voluit weet de 700 pk sterke V12 de auto naar een V-Max van 350 km/u te stuwen. De Aventodor SV zou sneller moeten zijn, want je hebt 50 paarden méér. De SV is alleen getooid met behoorlijk wat spoilers en bijbehorende downforce waardoor de SV geen streep harder loopt.

Contender 2 komt uit de stallen van Ferrari. De LaFerrari is helaas niet meer nieuw te bestellen, dus kijken we iets lager op de ladder. Dan komen we uit bij de F12tdf. Ondanks de ietwat vreemde naam heb je wel even 780 pk tot je beschikking. Ferrari geeft zelf aan dat het méér dan 340 km/u is. Er wordt gesproken over 355 door insiders.

De winnaar en deelnemer 3 komt uit dezelfde buurt. De Pagani Huyara 730S heeft een AMG V12 met twee turbo’s en een uiterst aerodynamisch profiel, mede dankzij de actieve aerodynamica die blijft liggen voor een hogesnelheidsrun. Voluit kun je de 372 km/u aan tikken. Dat is bijna 20 meer dan de sterkere Huyara BC, die veel meer downforce weet te genereren en daardoor slechts 354 km/h haalt.

Pagani

375 km/u: Denemarken
Heel erg veel in het land van Hans-Christiaan Andersen wordt er niet gemaakt. Om er toch zeker van te zijn dat niemand anders er vandoor zou gaan met de titel besloot Zenvo groots uit te pakken met de ST1. Een brullend monster met een 6,8 achtcilinder met een turbo én een compressor. Zware overdaad natuurlijk. De 1.018 paarden zijn veels te veel voor de achterwielen. Toch heeft het ding wel karakter. Een Aventador bruut? Ha! Nee. Dít is bruut.

Zenvo

378 km/u: Duitsland
In een land met snelwegen zonder snelheidslimiet moeten er toch een hoop deelnemers zijn? Klopt. Een klein nadeeltje is dat veel van deze deelnemers begrensd zijn op 250 km/u. Zoals de 630 pk sterke SL65 AMG. Bij Audi zijn ook bijna alle auto’s begrensd op 250, maar de R8 ontspringt de dans. In combinatie met de 610 pk sterke V10 haalt de R8 V10 Plus een snelheid van 330 km/u. Porsche doet ook een duit in het zakje, want de 911 Turbo S weet met zijn 580 pk óók 330 te halen.

Kijken we naar de bedrijven met status van fabrikant, dan maakt ook Brabus een goede kans. Maar daar doen ze tevens aan begrenzers, die grijpt echter pas in bij 350 km/u. Je kan kiezen in welke Mercedes dat is: AMG GT S, SL63 of zelfs een E-klasse Stationwagon. De definitieve mokerslag wordt uitgedeeld door de heren van Ruf. Als je je RTR goed specificeert (handbak, achterwielaandrijving, smalle koets) dan is dan 378 km/u mogelijk.

Ruf

410 km/u:Zweden
Deze zal niet als een verrassing komen. Ondanks dat er wel degelijk snelle Volvo T5’s en Saab Aero’s waren is er maar één Zweeds merk als het aan komt op snelheid. Christiaan von Koenigsegg bouwt nu al een geruime tijd de snelste auto’s ter wereld. Dus is de Koenigsegg Regera automatisch ook de snelste auto van Zweden. Niet de snelste auto ter wereld, want Koenigsegg heeft er een begrenzer op zetten. De Regera loopt namelijk niet harder dan 410 km/u. De 0-400 km/u is wel een leuke, namelijk 20 seconden. Inderdaad. Twintig.

Koenigsegg

420 km/u: Frankrijk
De Fransen hebben altijd al een heel reële kijk gehad op auto’s. Peugeots, Citroens en Renaults heb je in snelle uitvoeringen, maar écht snel wordt het niet. De nieuwe Megane RS belooft de snelste auto te worden van die drie. Daarnaast zijn er wat Franse excentriekelingen geweest in de vorm van Homell, Venturi, Aixam en DeLaChapelle. Ondanks dat waren het echt nooit héél snelle auto’s (de Venturi 400GT en Mega Monte Carlo hadden beiden 400 pk). Dus een Peugeot RCZ-R als snelste Franse auto? Eh, nee. Toevallig staat er een fabriekje in Molsheim, eigendom van Volkswagen. Maar wel degelijk in Frankrijk. En de oprichter was ook Frans. De snelste Franse auto is de Bugatti Chiron. Met 420 km/u net even een streepje sneller dan de RCZ-R.

Bugatti

435 km/u: Verenigde Staten
De Amerikanen zetten natuurlijk groots in met hun V8. Uiteraard. Ondanks dat ze er bizar veel vermogen uit weten te halen kunnen ze dat niet altijd omzetten in topsnelheid. Een Hellcat haalt 325 km/u. Op zich zeer snel, maar je verwacht toch iets meer. Aan de andere kant is het toch 2 mijl per uur meer dan de Ford GT met V6, die 322 haalt. De oude GT met V8 was overigens gewoon sneller, die haalde 330 km/h.

Hennessey geeft niet alleen een hoge snelheid op, maar weet deze ook te verifieren. 435.1 kilometer per uur. Die punt-één doet het hem. Het is ook 5 (punt-één) km/u sneller dan de SSC Ultimate Aero TT. De opvolger SSC Tuatura moet 445 km/u halen, maar dit is nooit bevestigd. Deze auto is ook niet in productie, en de Hennessey Venom GT wel.

Hennessey



57 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Leuk artikel! Nutteloos idd, maar wat moet ik anders met m’n avond?
Zeer interessant artikel @willeme!
Hier nog eentje:

395 km/h: Saudi Arabië
The Lykan Hypersport
@BmwMPower: is dat ooit al bewezen?
@woudloper: Geen idee, is dat wel zo van de Chinese NEO EP9?
@BmwMPower: meende gelezen te hebben dat die dat op Paul ricard getest hadden
@bmwmpower:
volgens wiki komt dat ding uit libanon en heeft ie 27 diamanten in elk van z’n koplampen
@super: Dacht altijd dat het 227 kleine diamantjes waren.
@BmwMPower: W Motors was toch Libanees?
Grappig feitje, die Kalina NFR kost 820.000 roebel (12.000 euro) goedkoopste in het rijtje gok ik
@nikilauda: “standje flauwe grap”

Maar hij is Not For Resale… dus verkopen doen ze hem niet!
Roemenië: 50 km/u, indien ik Bogdan moet geloven uit het dorp. Die zou het halen op de DN1 net buiten Cluj met een tweespan. Zonder lading en andere mensen.
Het hoeft wel gezegd dat we nog geen bewijzen zagen van de cijfers van de koenigsegg en chiron.

Eerst zien, dan geloven
@woudloper: die vraag kun je beter bij alle anderen vragen. Van zowel Koenigsegg als Bugatti liep hun voorganger al sneller (zoals je in de tekst kon lezen zijn beiden namelijk begrensd). Hoef je niet zo aan te twijfelen ;)
bugatti was een milanees die in duitsland (elzas) een autofabriek begon, frankrijk nam de elzas weer in na wo1, maar de duitsers kochten bugatti weer 98. zou bugatti daarom niet direct een frans merk noemen.


die rimac is trouwens een erg mooi gelijnde wagen!
@super: jij je zin. Bugatti is vanaf heden een Griekse autofabrikant gevestigd in de Elzas dat afhankelijk van een aantal wereldoorlogen Duits of Frans is.
@roppp: Milaan ligt in Italië.. Bugatti klinkt ook erg Italiaans ipv Frans..
via Android app
Huyara? Huayra!
2x fout!

Wel weer een artikel dat lekker wegleest.
En als ik 1tje moest kiezen dan was het de zweed geworden. Anyday. Die is gewoon een klasse apart.
Ik vind Ferrari’s altijd relatief langzaam gaan, de LaFerrari gaat ook ‘maar’ 350 ongeveer. Ligt dat aan mij, of is het voor Ferrari niet zo belangrijk, of komt t door spoilers e.d. ? Iemand enig idee?
@rrk147: Ferrari focust zich meer op handling op het circuit dan op absolute topsnelheid. Om diezelfde reden zie je ook de McLaren P1 en Porsche 918 Spyder niet in dit rijtje staan
Topsnelheid van zo’n auto testen, wie heeft daar de rijvaardigheid voor in huis? Op die snelheden moet je toch heen en weer wippen als je auto er niet echt voor gemaakt is..
@dare2think: ligt eraan waar je rijdt in amerika genoeg leeg asfalt..
Zo’n helemaal in het zwart uitgevoerde Chiron heeft wel iets vind ik.
Dat terzijde gaan ze bij Bugatti zeer zeker nog een stuk of 20 limited editions uitbrengen die telkens een hoger topsnelheid zullen krijgen.
Deze Amerikaan deed 38.939 km/h.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Roving_Vehicle
Ah sorry, flauw. Maar met 18 km/h wel de snelste auto van de maan!
Frankrijk, had eerder de C1 als snelste verwacht.
Of de Twizzy met verlengsnoer.
Is Bugatti eigenlijk wel Frans?
Eigendom van VAG en de Veyron is een geesteskind van Piëch, kleinzoon van.
Bugatti was Italiaan.
@desjonnies: Tja, Max is ook geboren in België en woont in Monaco. Het feit dat Ettore zijn racewagens blauw liet schilderen en zichzelf een Frans merk noemde maakt het voor mij een Frans merk.
@dizono:
Ik vroeg het me af
@dizono:
het feit dat bugatti’s fabrieken opeens in het land van overwinnaar frankrijk stonden zal wel eea te maken hebben gehad met het ‘patriotisme’ van ettore
@dizono: Ik krijg er juist een Duits gevoel bij. DIN1451 op de wijzerplaten, kan het nog Duitser?
Lexus LFA?? Snelste in serie geproduceerde Japanner met 336 km/u
@svenska_aeroplan_ab: klopt! Maar al een tijdje niet meer in productie!
Rusland heeft toch ook de Marussia dacht ik?
@hight96: Die zijn een tijdje geleden failliet gegaan, helaas.
Heb zo’n Mastretta altijd grappige bakjes gevonden!
De SSC Tuatara had normaal al in productie geweest als mijn order had kunnen doorgaan : http://www.sscnorthamerica.com , inderdaad, U leest het goed, alsook de Transtar Dagger GT had normaal al in mijn bezit geweest : http://www.gtr-xs.com , het had te maken met planning-contracten die op stomme wijze waren mislopen, maar toekomstig zullen ze er normaal gezien alsnog komen, en dat normaal gesproken met ’n samenwerkings-opzet met; Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, die er zelf alle belang bij heeft dat de opzet slaagd, het heeft alvast te maken met de Rothschild bank . . .
Nederland: De Vencer Sarthe met een topsnelheid van 338km/h
De Nederlandse Spyker Buffall Victor I: 476 km/h
Heerlijk nutteloze lijstje, waar ik toch een boel van leer. Doe maar de Holden en de GT-R. Oh en ook maar de Perdana, omdat ie zulke puike looks heeft.
uk heeft toch ook ng de ultima gtr , excuseer evolution tegenwoordig, die 386km/h kan ?
Hennesey Venom: krappe luidruchtige tuningkar zonder enige vorm van comfort of verfijning met een zwaar opgediste v8 met zwarte rookwalmen uit de uitlaat door het gebrek van katalysatoren en heel vet afgesteld om de turbos en de motor te beschermen. Hoogst waarschijnlijk enkel in theorie te koop aangeboden, want niet legaal in de meeste landen tenzij in een veel zwakkere uitvoering.

Chiron: een comfortabele ruime luxe afgewerkte cockpit, makkelijk te rijden met een grote unieke motor die gewoon mooi draait aan alle snelheden en netjes aan alle emissienormen voldoet en alle andere praktische productienormen zoals geluid, vrije hoogte, gemak van instap, ergonomie, gebruiksgemak etc.

Qua ingenieurskunst is de Chiron toch op een totaal ander niveau. En daarom ook een beetje saai vreemd genoeg, het is allemaal zo gepolijst.

(kan zijn dat ik iets verkeerd voor heb, niet zo geïnteresseerd in deze wagens, enkel wat indrukken van de onvermijdelijke filmpjes die ervan rondgaan)
Ik mis in Duitsland nogal wat auto’s de snelste merc ever made de sl black series met 670pk staat er niet bij en veel Brabus staat er ook niet tussen met zijn 900 pk en 1450 Nm koppel V12
@mrwheely: Mercedessen zijn begrensd (250). Alle Brabussen (900 pk) ook (350). Staat overigens ook vermeld in de tekst.
Asking the real question here; sinds wanneer heeft India een goed rugby team?!?
@mrbasa: dat dacht ik ook al, volgens kunnen ze wel aardig hockey spelen..
Ik mis de Engels/Spaans/Nederlandse (officieel Engels volgde mij) Ascari van Klaas Zwart. Sinds 2006 wordt daar de A10 geleverd die 354km/h gaat. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ascari_A10
@scubakabouter: dus langzamer dan de Noble M600 ;)
Oostenrijk en voorheen Slovenië heeft nog zo’n apart ding in de gelederen. De Tushek TS600. Heeft de V8 van de Audi R8 onder de kap dat 630 PK produceert. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden en een topsnelheid van 351 km/u is dat geen kattenpis. Verder heb ik er totaal geen idee van hoeveel van die auto’s verkocht zijn. In Duitsland bij de grens met Tsjechië spotte een maatje ooit eens zo’n ding. Aparte verschijning.
http://www.autojunk.nl/2015/08/wat-is-dit-voor-auto-5
Wat is de Chiron toch mooi!
Een maat van me attendeert me net op de 2013   Laraki   Epitome Concept uit Marokko, Topsnelheid :330km/u
Leuk artikel kende er een oaar nog niet en wist ook niet dat de KTM met raampie verkrijgbaar was. Zou zelf voor de Bugatti gaan uit dit rijtje. Luxe, comfort en toch zo hard kunnen gaan.
Die Rimac is veruit de snelste, en ik vindt het de mooiste! wat een beest zeg!!
Pak bij Zweden dan ook meteen de One:1. Deze zou volgens Koenigsegg een topsmelheid hebben van ongeveer 440 km/h. Wat Zweden dan toch maar mooi op de eerste plek zet.
“Toevallig staat er een fabriekje in Molsheim, eigendom van Volkswagen. Maar wel degelijk in Frankrijk. En de oprichter was ook Frans.”

Een Italiaan die in een Duits dorp een Frans merk opricht.

Nu ja, die regio is altijd een mengelmoes geweest, en de Elzassers zelf zagen zich niet als Frans of Duits, maar als Elzassers. Nu is het Frans, dus Frans…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).