
Bij een stroomstoring zoals die in Breda kan een EV goed van pas komen.
Als je in Breda woont heb je op dit moment pech, want de stad is getroffen door een grootschalige stroomstoring. Bijna 30.000 mensen zitten zonder stroom deze ochtend en dit kan nog wel even duren. In dat geval is een elektrische auto met V2L heel handig.
V2L, oftewel Vehicle to Load, betekent dus dat je auto stroom kan leveren. Dat kan goed van pas komen bij een stroomstoring in Breda (om eens een willekeurig voorbeeld te noemen). Via een adapter in de laadpoort of een stopcontact in het interieur kun je gewoon een normale huis-tuin-en-keukenstekker aansluiten op je auto.
Op deze manier kun je tot 3,7 kW uit je auto trekken, afhankelijk van het model. Dat doet dus niet onder voor een normaal stopcontact in je huis. Met een verlengsnoer en een stekkerdoos kun je zorgen dat je gewoon weer stroom hebt in je huiskamer. Dat is natuurlijk beperkt, maar we praten hier over een noodgeval.
Helaas zit V2L nog lang niet op alle auto’s. Op dit moment zijn de volgende modellen voorzien van Vehicle-to-Load (al dan niet optioneel):
- BYD Atto 3
- BYD Dolphin
- BYD Han
- BYD Seal
- BYD Sealion 7
- BYD Tang
- Citroën ë-C4 (X)
- DS No 8
- Hyundai Kona Electric
- Hyundai IONIQ 5
- Hyundai IONIQ 6
- Kia EV3
- Kia EV6
- Kia EV9
- Kia Niro EV
- MG 4
- MG Marvel R Electric
- MG ZS EV
- Peugeot e-3008
- Renault 5
- Volvo EX90
- Xpeng G6
- Xpeng G9
Als je op dit moment in een stroomstoring in Breda zit en je hebt een van de bovenstaande auto’s, dan heb je dus gewoon een noodaggregaat op wielen bij de hand.
Renault 5?
Goeie, staat er nu bij
Eigenlijk zou dit op elke EV moeten zitten voor het stroomnet wat te stabiliseren.
Zorgt natuurlijk voor wat extra wear op de batterijen en hoe het financieel moet lopen met een laadpas van het werk is waarschijnlijk de grootste hindernis, maar zouden ze gewoon fatsoenlijk moeten uitwerken in de software van die laadpas maatschappijen om zo’n scenario te ondersteunen.
Precies, autofabrikanten en werkgevers zijn niet heel enthousiast om dit te gaan doen. Maar toch vind ik het vreemd dat er niet al meer gebruik van wordt gemaakt. Zouden toch vele netcongestieproblemen mee opgelost worden, al verlies je wel wat bij het laden en ontladen. Icm zonnepanelen en een dynamisch energiecontract zou je hier toch veel mee kunnen besparen.
Het stroomnet stabiliseren is niet de taak van de EV rijders. We betalen allemaal enorme netbeheerskosten, dus die netbeheerders moeten gewoon hun zelf gecreëerde achterstanden wegwerken. Problemen los je op waar ze veroorzaakt worden.
Volgens mij moet je laadstation dit ook aankunnen. Die zijn momenteel nog erg prijzig. Weet niet of je een speciaal laadstation (die beginnen bij zo’n 6K) moet hebben icm met de auto’s uit dit lijstje, of dat deze auto’s dat kunnen zonder zo’n laadstation en dat zo’n station alleen nodig is voor de auto’s die dit nog niet zelfstandig kunnen. Iemand meer info?
Wat jij bedoelt is Vehicle-to-Home (V2H), dat gaat inderdaad via de laadpaal en die moet daar geschikt voor zijn. Alle genoemde auto’s hebben V2L, wat gewoon werkt via een normale stekker. Daar komt dus geen laadpaal aan te pas.
Via een normale stekker? Dan zal het max 16A zijn, dus alleen voor wat basisvoorzieningen heb je dan stroom. Indien er een (hybride) warmtepomp of andere zwaardere elektrische voorzieningen draaiend gehouden moeten worden heb je er niet veel aan.
Vind zo’n Renault 5 wel een geinig ding voor erbij, helemaal als deze geschikt is als ‘thuisbatterij’, maar dan moet er wel een flinke output mee mogelijk zijn…
@Peerke klopt, de Ioniq 5 levert max 3,6kw (of 15A) . Een heel huis erop draaien met een warmtepomp wordt lastig. En misschien ook maar even niet je wasmachine of droger aanzetten. Maar de rest van het huis kan je wel draaiende houden daarmee.
Wel even je huis ombouwen naar monofase.
Een hybride warmtepomp zou er met gemak op kunnen draaien want die verbruiken niet zoveel.De gemiddelde waterkoker gebruikt al haast 2x zoveel.
Bij 16A zit je op 3680w
Duidelijk, dank je wel voor je uitleg.
Het was een bijzondere gewaarwording vanochtend, zonder licht en muziek bij de kapper zitten.
Later vandaag toen het licht het weer deed en je jezelf in de spiegel zag had je nog een keer een bijzondere gewaarwording?
Xpeng G9….
De MG5 heeft ook V2L weet ik, de mijne vraagt altijd vrolijk om de ontlaadstekker. :)