Subaru Impreza Hatchback: vertrouwd, maar toch anders

Auteur: , 44 Reacties

Na de behoorlijk Amerikaans ogende sedan, krijgen we nu ook de wat meer op Europese leest geschoeide hatchback te zien. Deze krijgen wij ook.

Daar waar de nieuwe Impreza sedan duidelijk meer gericht is op de smaak van de Amerikanen en de strijd zal moeten aangaan met auto’s als de Dodge Dart en Chrysler 200, daar doet de hatchback het traditioneel gezien juist beter in Europa. Ook die heeft Subaru op de New York Motor Show onthuld. Logischerwijs wel in Amerikaanse specificatie, maar verwacht de auto zonder al te grote wijzigingen binnenkort ook gewoon bij de Vaderlandse Subaru-dealer.

De Impreza staat op Subaru’s nieuwe Global Platform, waarop ook andere toekomstige modellen als de Forrester op gebouwd zullen worden. Dit maakt de auto’s uiteraard goedkoper te ontwikkelen, maar volgens Subaru ook lichter en stijver. In het geval van de Impreza liefst 70 procent stijver dan zijn voorganger. Verder is het nieuwe platform ook al klaar voor elektrische aandrijflijnen, een vlak waarop we van Subaru nog weinig hebben gezien.

Subaru presenteert ons twee totaal verschillende uitvoeringen van de Impreza, waarbij we zelf twee keer moesten kijken of het écht om dezelfde carrosserie ging. Er is de sportieve variant en de Limited. Deze heeft wat minder agressieve bumpers en skirts, maar ook dakreling. Daarmee lijkt Subaru de Impreza Plus een beetje te laten herleven en hoeven we waarschijnlijk ook geen échte stationwagen van de Impreza te verwachten. Beide nieuwe Impreza’s hebben een tweeliter boxer met 152 pk onder de kap.



44 reacties

Ziet eruit als een volvo
-edit: nutteloze bijdrage-
Helaas geen hoekige impreza’s meer! Opzich een mooie auto, maar ik mis het lompe!
De sedan vind ik persoonlijk mooier.
@dutchdriftking: Ik dacht het, jij zegt het
@sanderm3: Vind het allebei niets…
Ik zou het Subaru gunnen als de auto’s beter gaan verkopen, net als met de rest van het gamma is met deze auto niets mis, ziet er prima uit. En die fantastische boxermotor maakt het feest af..
@joostm91: Ik heb pas gehoord dat ze wereldwijd 1 miljoen auto’s per jaar verkopen, 2x zoveel als Volvo. Wel jammer dat het in NL nogal schamel is.
@joostm91:
Vergis je niet in Subaru. In Nederland moeten we ze niet, maar in de States zetten ze meer dan een half miljoen auto’s af..
Daar droomt menig Europees merk van….
@Rob@jbkleyn:

Klopt, daar doelde ik eigenlijk ook op :) Hoorde het laatst ook in de AB-video van de Subaru Trip dat ze nog groter zijn dan Volvo. Verbaasde mij!
@Rob: Nou, in Nederland moet de overheid ze niet. Ik denk dat er heel wat consumenten zijn die ze wel willen, mits ze dan niet zo hard genaaid werden door de overheid.
@berlinetta:
Tweedelig denk ik. Ja, er wordt buiten proportioneel veel belasting over een Subaru geheven. Maar de dingen die Subaru een Subaru maken zijn niet heel erg relevant voor Nederland.

Het is niet voor niks dat de meest succesvolle Subaru’s in Nederland geen Subaru’s zijn, maar stadsautootjes met toevallig een Subaru logo….
@berlinetta: zonder die idioot hoge milieuheffingen zou je voor weinig geld een AWD rijden. Kan me voorstellen dat mensen dat best graag willen.
Leven ze in Subaru HQ nog in 2008? Mijn Hyundai i30 uit dat zelfde jaar, ziet er wat design betreft hetzelfde uit.
@hollandsemarokkaan: Inderdaad, zet deze tussen een i30 en een BMW 1 (eerste serie met name), en je moet naar de logo’s kijken om de juiste er uit te halen.
@CRX: Als dit serieus is dan snap ik niet wat je op dit blog doet.
@mercedesclk350: Nieuws lezen, meningen checken en af en toe flink chargeren. Heerlijk.

Natuurlijk is die vorige opmerking veel te kort door de bocht, maar je kunt moeilijk stellen dat dit een van afstand herkenbaar en vernieuwend ontwerp is.
Jammer, want juist merken als Subaru moeten het hebben van herkenbaarheid.
@CRX: Ik bedoel meer dat het enige wat ik herken een Infiniti Q30 is. Zou aansluiten bij wat je zegt, al is de Q30 ongeveer 8 jaar later dan 2008 op de markt gezet en ziet het er best vernieuwend uit. Dus deze Subaru Impreza lijkt op een auto met een blik in de toekomst. Dat vind ik geen nadeel te noemen.
@mercedesclk350: Kudt, zie nu pas dat die m.b.t. 2008 niet van jou was. Goedenavond.

Maar goed, zoals ik al zei, het enige waar ik hem op vind lijken is de Q30, ik zie hier totaal geen BMW of Kia in. En die Q30 die vind ik top, dus dat is geen slecht nieuws.
Een fraaie auto om te zien. Het interieur is niet hoogstaand priemiejum, maar het ziet er toch meer dan prima uit? Ik vind het interieur wel mooi hoor. Strak bakkie!
@viezefreddyw: ik vind premium nogal subjectief in het interieur. kraakjes etc is inderdaad niet premium maar een interieur van een jap is vaak erg degelijk. een interieur van bijvoorbeeld audi voelt veel fijner aan en ziet er qua design mooier uit naar mijn mening. Echter zie ik heel veel ex lease voorbij komen waar er erg veel slijtage te zien is. afgebladderde lak en krassen. uitzonderingen daargelaten, is het maar net waar je meer waarde aan hecht.
@sleepyj: Het interieur van Aziatische auto’s zijn inderdaad vaak goed in orde. 9 van de 10 keer werkt het allemaal, alle knoppen en functies zitten vaak op de goede plek en het zit degelijk in elkaar. Dat het niet premium is maakt mij niks uit. Premium vind ik dan ook maar een gek woord, trek ik me ook niks van aan.
Vind het ook net een V40
De techniek is briljant maar ze moeten echt eens een ontwerper uit Italië laten overkomen. Of er desnoods een wegkopen bij Mazda of Kia. Dit bejaarde Aziatische design verkoopt gewoon niet in Europa. De techniek verdiend een mooiere verpakking.
Ze mogen qua ontwerp wel eens wat stappen maken. Ook zijn de foto’s echt slecht zeg. Neemt niet weg trouwens dat Subaru gewoon een leuk goed merk is.
Hoog Mazda 3 gehalte
saai!!! dit is een jap maar het lijkt op een koreanees
@e36thuglife: Koreanees? Dude, kom op man..
De magie is er eigelijk wel af. Misschien dat de sti zoden aan de dijk kan zetten….
Hoi Mazda 3!
Heeft idd nogal wat weg van een Mazda3. Maar dat is niet erg. Een Mazda3 was altijd al een nette wagen
Subaru luister eens goed naar mij: Hou op met het proberen een premium merk te zijn. Gaat niet werken. Ga maar door als budgetmerk. En vooral kleine stadsautootjes. Anders komen de aantallen er nooit.
@clarkson:
Haha, LOL, tuurlijk joh! Het is maar goed dat jij niet bij Subaru werkt….

Even ter info: 582,675 auto’s verkocht Subaru vorig jaar. Alleen in de VS. Dat is meer dan Audi, meer dan BMW, meer dan Mercedes; om maar wat ‘premiejum’ merken te noemen…

Subaru heeft groot gelijk om onze minuscule en infantiele automarkt links te laten liggen. Als ze het nodig vinden rebadged Subaru wel weer een goedkoop gebakje van een fabrikant die dat goed kan…
@Rob: De Amerikaanse markt is ook totaal verschillend. Ik neem aan dat daar de Legacy sedan verantwoordelijk is voor 80% van de verkopen? Dus jouw vergelijking lijkt me niet gepast in dit geval. Het lijkt me vanzelfsprekend dat ik het over Nederland/europa heb. Als ze hier de verkopen omhoog willen krikken zullen ze weer terug naar kleinere auto’s moeten gaan. Want hoeveel verkopen ze hier per jaar? nog geen 1000 auto’s volgens mij.

Je kan wel leuk gaan doen met je LOL maar als we over de het over de amerikaanse markt gaan hebben zit je hier op dit blog verkeerd denk ik.
@clarkson:
Hier de cijfertjes van 2015 en de verwachtingen over 2016:
http://www.fhi.co.jp/press/file/uploads/news-en/en2016_0118_1.pdf

Valt je op dat Europa niet eens wordt genoemd? “Others”. En van de 139k ‘others’ gingen er een whopping 38 duizend naar Europa…. En een magistrale 801 ging naar Nederland. Al met al krijg ik de indruk dat Subaru haar prioriteiten niet bij Europa heeft, laat staan Nederland… Hun formule/idee/concept slaat hier niet aan, maar in the States des te meer. Daarbij heeft Subaru nauwelijks ervaring met kleine budget autootjes. Enkel wat rebadges.

Dat alles maakt jouw reactie nogal een loze en volstrekt irrelevante kreet om eerlijk te zijn. Het spijt me. Een beetje als een Amerikaan die roept dat Peugeot grote pick-ups moet gaan maken. Of een Afrikaan die roept dat Alfa Romeo degelijke terreinwagens moet gaan maken. Of een Jappanner die roept dat Audi Kei-cars moet gaan maken.

Maar goed, ik zit op een Nederlands site inderdaad. Daarom; vergeet bovenstaande en waarom bouwt Rolls Royce nog geen kleine budget stadautootjes???!!!!
@Rob: Moet ik hier serieus antwoord op geven? Val lekker iemand anders lastig met je cijfers die hier toch niet van toepassing zijn.
@clarkson:
Goed, bekijk je de cijfertjes niet. Verveel ik mezelf er wel mee.

Maar leg mij dan eens uit waarom Subaru in vredesnaam goedkope stadsautootjes moet gaan ontwikkelen en zich moet transformeren tot een budgetmerk, om succesvoller te zijn op de voor hun harstikke kleine Europese markt? Terwijl ze net een nieuw platform hebben ontwikkeld en het alleraardigst doen op de Amerikaanse markt….
@Rob: Blijf je toch weer door gaan over die amerikaanse markt hé!

Maar zoals ik al eerder aangaf. Als hun weer een serieus aandeel terug willen krijgen in de EU markt moeten ze inderdaad wat kleins en goedkoops gaan produceren. Zo raar lijkt mij dat niet.

Ik ben er trouwens wel echt klaar mee nu.
@clarkson:

In het vlakste land ter wereld heeft Subaru nix te zoeken ..
Geloof ook niet dat ze op advies zitten te wachten van mensen die daar wonen ..
@clarkson:
Dat lijkt me beter inderdaad.
Want ik krijg de indruk dat we niet helemaal op dezelfde golflengte zitten…
De vorige impreza’s hadden iets ordinair. Maar dan in de positieve vorm. Ze onderscheidden zich van de massa. Maar dit? Plak er een Mazda of Volvo badge op een je gelooft het nog. Een icoon is alweer heengegaan.
begrijp nooit wie dat heeft beslist dat sedans meer voor Amerika zijn en hatchbacks meer voor europa
Het kan nog wel moeilijk worden om hier een serieuze Evo concurrent van te maken gezien het uiterlijk.
Niet stiekem een mini-Levorg?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).