• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Supercar rijbewijs en training wordt verplicht. Goed idee?

Auteur: willeme, gepost 24 augustus 2022 om 12:03 – 77 Reacties

Supercar rijbewijs

Een supercar rijbewijs en training moet verplicht worden voor supercar eigenaren. Goed idee?

Auto’s worden telkens en sneller. Ondanks dat je bijna nergens meer een beetje door mag (en kan) rijden, hebben we tegenwoordig asociaal veel pk’s onder de kap. Zo’n Lynk & Co 01? 260 pk. Een eenvoudige Tesla Model 3? Meer dan 300 pk. Dus logisch dat de lat voor supercars nog veel hoger ligt.

600 pk is een beetje het minimum en het begint leuk te worden vanaf 700 pk. En het einde is nog lang niet in zicht met de elektrische auto’s op komst Een EV snel maken is makkelijker dan een EV goed laten rijden. Dus kiest men voor meer vermogen und mehr Schnell… En dat betekent dat supercars nóg sneller zullen worden.

Supercar rijbewijs en training

Tegelijkertijd is er drang om er via social media zo gek mogelijk mee te doen, waardoor een crash op de loer ligt. Bovenstaande is allemaal heel simplistisch gesteld, maar het is voor Peter Malinauskas voldoende om nieuwe supercar wetgeving in te voeren omtrent supercars. Mocht je Peter Malinauskas niet kennen is dat niet vreemd, hij is namelijk de premier van Zuid-Australië.

Supercar rijbewijs

Het gaat om wetgeving speciaal gericht op ‘supersportwagens met enorme vermogens’. Zij moeten dan een speciaal rijbewijs gaan halen, inclusief trainingen/lessen om te leren omgaan met hun kanon op wielen. Zie het als een vrachtwagen- en motorenrijbewijs. Dan red je het ook niet met enkel Rijbewijs B. Dit klinkt eigenlijk helemaal niet zo vreemd, toch?

Maar er is meer!

Maar daar blijft het niet bij! Ze willen namelijk ook vol George Orwell gaan om te zorgen dat de traction control en het stabiliteitsysteem NIET uitgezet kan worden. Ai, laat het ze in de EU niet horen.

Dat is dan weer een beetje eng, alhoewel er nuchter beschouwd geen reden is voor een normale sterveling om de tractiecontrole uit te zetten. Enfin, op deze manier hoopt men in Australië het aantal ongelukken met dodelijke afloop met supercars terug te brengen.

Is zo’n supercar rijbewijs een ideetje voor Nederland? Laat het weten in de comments!

Bron: 9 to 5 Adelaide via Twitter.

Ook interessant!

  • Duizenden automobilisten rijden met een ongeldig rijbewijs
    Duizenden automobilisten rijden met een ongeldig rijbewijs
  • Ford Mustang lesauto
    'Er moet verplicht minimum aantal rijlessen komen'
  • 'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
    'Strengere keuring voor ouderen met een rijbewijs'
  • verkeerscriminelen Nederlanders
    Tientallen Groningers raakten onterecht hun rijbewijs kwijt

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

australie, rijbewijs, Supercars, wtf

Vorig bericht: « McLaren overweegt nu toch een SUV
Volgend bericht: Opel Zafira-e Life Crosscamp Flex biedt plaats aan 2 stellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pogostick zegt

    24 augustus 2022 om 12:24

    Ja, prima toch? Aangezien je niet in je eentje aan het verkeer deelneemt is een beetje autobeheersing niet verkeerd.
    Dus: aantonen dat, of les tot je je auto beheerst in situaties waarvoor een supercar gemaakt is: dus extreme rijsituaties met hard rijden, accelereren, remmen en sturen.

    De verplichte TC / ESP regel vind ik minder leuk, aangezien driften/powersliden erg leuk is.
    Afgezien van een drift/powerslide situatie vind ik dat ook niet eens een verkeerde regel.

    Login om te reageren
  2. PunicaOase zegt

    24 augustus 2022 om 12:26

    Gewoon beter handhaven: en rijd je meer dan 25 km/h te hard: 2000 euro boete, tweede keer: supercar inleveren. verkoopopbrengsten gebruiken we voor de berg aan (financiële) problemen die NL momenteel heeft. Al dat softe gedoe hier..

    Login om te reageren
    • svdv zegt

      24 augustus 2022 om 12:35

      Echt heel goed plan.. 125 op een lege afsluitdijk in de ochtend en je mag gelijk aftikken.. op de terugweg nog eens? 250.000 euro boete! Dat zal ze leren! Roekeloos rijgedrag mag van mij best bestraft worden, maar al dit betutel van de overheid slaat toch nergens op..

      Login om te reageren
      • CYBRTRK zegt

        24 augustus 2022 om 12:52

        Te hard rijden is ook gewoon roekeloos rijgedrag

        Login om te reageren
        • gilettelubbers zegt

          24 augustus 2022 om 13:11

          Onzin, roekeloos is gevaarlijk en zonder na te denken over de gevolgen van.

          Login om te reageren
          • CYBRTRK zegt

            24 augustus 2022 om 13:32

            Te hard rijden is gevaarlijk. Bij te hard rijden denken de meeste mensen niet na over de eventuele gevolgen, dus dat lijkt mij dan ook roekeloos (en dan heb ik het niet over 5 km/h te hard)

            Login om te reageren
            • por100 zegt

              24 augustus 2022 om 14:42

              Je foute redenering is wel heel makkelijk te herkennen.

              Login om te reageren
            • petroldrinker zegt

              24 augustus 2022 om 16:18

              Te hard rijden is het probleem niet, zijn die domme lui, die niet opletten, niet spiegelen en gewoon opzij gooien van “ze remmen wel voor mij”, die zijn het probleem, de hardrijders zeker niet

              Login om te reageren
            • ecknine zegt

              25 augustus 2022 om 09:04

              Onzin. Studies hebben aangetoond dat de veiligste snelheid in het verkeer 10-15km/u BOVEN het snelheidslimiet heeft. Men is meer geconcentreerd met autorijden bezig, je beheerst beter de flow van het verkeer en je ben actief bezig met mensen in te halen i.p.v. continue passief te worden ingehaald door het andere vekeer. Ik kan er mij wel in vinden, die sukkelaars die tegen 90km/u op het rechtervak achter een vrachtwagen hangen om ‘m der dan toch maar tussen te gooien en verder 90km/u te blijven rijden op het linkervak. Te hard rijden is absoluut niet per definitie gevaarlijk. Op je GSM zitten, je navi nog even aanpassen of gewoon de make-up nog even te doen in de wagen, DAT is gevaarlijk.

              Login om te reageren
        • Friez zegt

          24 augustus 2022 om 13:22

          Ik vind te hard rijden niet per definitie roekeloos. Het gaat meer over de plek waar de snelheid wordt overtreden (bv. in een woonwijk). Waarom is om 18:59 uur het roekeloos om 130km/h te rijden en om 19:01 uur is er niks aan de hand? Het snelheids verschil kan het niet aan liggen t.o.v. het andere verkeer, want dat is bij +30km/h nog te overzien.

          Login om te reageren
          • acavs zegt

            24 augustus 2022 om 14:11

            Inderdaad. Het gaat nooit om snelheid alleen. Je kan heel veilig 30 km/h te hard rijden en heel onveilig de maximumsnelheid rijden. Op de A7, A37 of A6 is overdag 130 km/h en ’s avonds 160 km/h echt niet gevaarlijk, als je er maar verantwoord mee om kan gaan. En juist die verantwoordelijkheid wordt door dit soort micromanagement weggehaald bij de bestuurder.

            Login om te reageren
            • Robert zegt

              24 augustus 2022 om 14:40

              “(…) als je er maar verantwoord mee om kan gaan”.

              Dat jij er verantwoord mee om kunt gaan, betekent dit nog niet automatisch dat jij ook veilig bezig bent. Hoe alert en oplettend jij ook bent, een andere verkeersdeelnemer beschouwt diezelfde verkeerssituatie vanuit een heel ander oogpunt en beleving.

              Als jij in de late avonduren, op een rustige snelweg met 160+ km/u naar huis denkt te kunnen rijden, dan kan een andere weggebruiker, zeker in het donker, lang niet altijd jouw snelheid op waarde inschatten, op het moment dat deze bijvoorbeeld besluit om met gepaste snelheid een vrachtwagen wil inhalen.

              Login om te reageren
              • por100 zegt

                24 augustus 2022 om 14:50

                Dat geld ook voor lagere snelheden. Als de persoon die inhaalt niet de snelheid goed kan inschatten van iemand die 130 rijdt dan heb je hetzelfde probleem. Iets makkelijker op te lossen, zeker. Maar nog steeds hetzelfde probleem.
                Sowieso vind het gros van de dodelijke ongelukken op 2-baanswegen plaats. Het relatieve snelheidsverschil tussen twee tegemoetkomende auto’s is al jaar en dag 160 km/u. En dan ga je jij druk maken over een snelheidsverschil van 60 km in dezelfde richting? Dat is nog minder gevaarlijk dan een voetpad langs een 50 km weg.
                In Australie zijn overigens heel veel snelwegen tweebaans (zonder middengeleider of vangrails). Dus dat zijn gevaarlijke wegen.
                De snelheid verlagen naar bijvoorbeeld 80 km/u is met die enorme afstanden ook heel gevaarlijk, onderprikkeling is daar een nog groter risico. Dus het gaat niet zozeer om de snelheid maar gewoon echt om de beheersing van supercars, maak er dan niet meteen een snelheidskwestie van.

              • gregorius zegt

                24 augustus 2022 om 16:06

                gek genoeg gaat dat in Duitsland erg goed….

              • Nox95 zegt

                24 augustus 2022 om 16:31

                Precies!

                Overigens heb ik geen problemen met roekeloos rijden, zolang je maar alleen bent. Als je al glijdend en glibberend over een natte buitenweg wil stoeien, met slootjes aan beide kant, lekker doen! Beetje risico nemen is ontzettend verfrissend in deze saaie en veilige maatschappij.

                Maar doe dat ff niet zodra er ook maar enige twijfel is over of je een risico neemt met anderen of hun spullen.

          • macchina zegt

            24 augustus 2022 om 21:43

            Precies. Duitsland behoort samen met Nederland tot de top 3 veiligste landen (doden per miljoen inwoners door verkeer) en toont daarmee dat het niet snelheid op de snelweg is waar je moet zoeken voor het beperken van verkeersdoden. Kwetsbare deelnemers (fietsers) zijn mijn inziens een grote groep die nog wel wat extra bescherming kunnen gebruiken: daar zit op dit moment de grootste stijging. Helm anyone?

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              25 augustus 2022 om 08:09

              Stop met die nonsens! Nederland en Duitsland staan beide niet eens in de top drie van die statistiek. Landen als Malta, Sweden en Zwisterland scoren op die statistieken veel beter dan Nederland en Duitsland (dat gewoon slecht scoort). Bron: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_2012

              Login om te reageren
              • smokin zegt

                25 augustus 2022 om 09:41

                Duitsland scoort 31 op de miljoen (2021), Dat is misschien niet in de top 3, maar toch 30% beter dan het Europees gemiddelde. Dus dat Duitsland “gewoon slecht scoort” is volgens de link die jij stuurt zeker niet waar.

              • tuutertuuter zegt

                25 augustus 2022 om 13:49

                En hoeveel doden vallen er per gereden km? Deze statistiek is kansloos als je niet meeneemt hoeveel mensen autorijden.

  3. ghost zegt

    24 augustus 2022 om 12:29

    Ik vind het in zekere zin geen gek idee. Ik ben zelf trapsgewijs naar de huidige 485pk daily gegaan, door steeds ietsjes meer pk’s aan te schaffen. Ik zag dames op kantoor in een model 3 dual motor stappen en die schoten alle kanten op, en dacht, die hebben echt geen idee. Zat ellende uitgekomen inmiddels dus ergens wel een goed idee, aan de andere kant, als je kan aantonen al tig auto’s met vermogen te hebben gereden, lijkt het mij nutteloos..

    Login om te reageren
    • Cuprafan123 zegt

      24 augustus 2022 om 13:26

      @ghost Rij je nog in de RS3 en is die 485 pk stage 1?

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        26 augustus 2022 om 14:49

        Jup!

        Login om te reageren
  4. w0ut zegt

    24 augustus 2022 om 12:29

    Ik eis dat ook de kangaroo’s een spring bewijs krijgen En leren links rechts kijken alvorens over te steken. Afgaande van het aantal roadkills tov van supercars dat ik daar zag gaat dat veel meer accidenten vermijden!

    Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    24 augustus 2022 om 12:36

    “Ze willen namelijk ook vol George Orwell gaan om te zorgen dat de traction control en het stabiliteitsysteem NIET uitgezet kan worden.”

    Ja, ik vond het ook al zo eng en Orwellian toen ze verplichtte dat een auto remmen moest hebben. O en nog iets met EU om het lekker populistisch af te maken.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 augustus 2022 om 14:15

      @Rick-dos:

      Je mag het absoluut populistisch vinden, geen probleem. Maar volgens mij gaat de vergelijking mank.

      Dat remmen verplicht zijn, is een goed punt. Die kun je nodig hebben. Dat tractiecontrole verplicht is, dat is ook gen slecht idee. Dat het bij wet bepaald is dat je het niet uit kan zetten, dat is een beetje eng. Er zijn richtlijnen, wetten en regels waar wij ons houden. Er zijn maatregelen om daar aan te voldoen. Dat lijkt mij meer dan voldoende ;-). En nee, laat het ze bij de EU niet horen. Die leven voor dit soort maatregelen, getuige hun zwarte doos met beperkingen.

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        24 augustus 2022 om 17:04

        @Willeme Leg me even uit wat er eng aan is dat het bij wet verplicht is dat je tractiecontrole niet uit kunt zetten? Is het dan ook eng dat een derde remlicht verplicht is? Is het eng dat een airbag verplicht is?

        Tenzij de EU met dit soort wetgeving komt is het lekker populistisch geneuzel voor de mensen die toch al anti-EU zijn.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          24 augustus 2022 om 19:42

          @Rick-Dos:

          Ik vind niet dat een overheid zich daarmee hoort te bemoeien. De AANWEZIGHEID ervan: yes! Dat je een boete kan krijgen als je gevaarlijk weggedrag vertoond: ook goed! Aanwezigheid en werking van remlichten remmen: yes en yes.

          Dat de overheid het verplicht dat ie de TC alleen aanstaat, dat vind ik eng. Zelfde als met die nieuwe software van auto’s na 2022 (en straks allemaal na 2024). Die beperking dient je niet opgelegd te worden.

          De voorbeelden die jij noemt vind ik zelf niet een correct vergelijk.

          Zie het als een snelheidslimiet. We mogen 100 km/u. Dat weten we. Als je 120 km/u gaat, kun je een boete krijgen. Nu kun je daar ook nog een boom over op zetten (het gaat niet om veiligheid maar een flinke blunder door CO2 ooit te gaan compenseren). Maar het wordt eng als de auto’s software matig begrensd worden op 100 km/u.

          Een systeem dat je herinnert dat je te hard gaat: goed! Maar dat het gaat bemoeien met de snelheid of deze begrenzen: dat vind ik eng (met name dat laatste ;-)).

          Dus als de fabrikant ervoor kiest dat je de systemen uit kunt zetten, dan moet je dat mijn inziens zelf kunnen bepalen.

          Login om te reageren
    • por100 zegt

      24 augustus 2022 om 14:53

      je kan je ook afvragen waarom iets populistisch is, in plaats van meteen schermen/insinueren dat populistisch iets beneden peil is o.i.d..

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        24 augustus 2022 om 17:09

        @por100 Dat is simpel uit te leggen. Het is populistisch omdat het overgrote deel de klok hebben horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Als iemand dan roept ‘laat de EU het maar niet horen’ en dan vervolgens een zwarte doos, die er overigens nog steeds niet is, er bij haalt dan is het lekker simpel voor dat soort lui die dan vervolgens roepen ‘ja, precies’. Men wil graag punten aan elkaar verbinden om vervolgens heel snel tot een conclusie te komen. Lekker makkelijk. Het kost te veel tijd om je in een onderwerp te verdiepen om een goed afgewogen mening te hebben.

        Login om te reageren
  6. turbotoll zegt

    24 augustus 2022 om 12:40

    En over hoe veel ongelukken met dodelijke afloop met Supercars in Zuid Australie hebben we het dan?
    Kanon -> mug ?

    Login om te reageren
  7. rammillius zegt

    24 augustus 2022 om 12:41

    Ik ben voor. Ik ben er tevens voor om er een minimale leeftijd op te zetten zodat die 18 jarige met ouders geld en teveel social media geen stomme dingen uithalen puur voor de fictieve likes.. leeftijd van 30+ lijkt me verstandig. Meeste kunnen dan denken

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      24 augustus 2022 om 16:20

      Dus jonge succesvolle mensen wil je straffen voor het succesvol zijn?

      Login om te reageren
      • rammillius zegt

        25 augustus 2022 om 10:17

        Helaas ja. Soms moeten er offers worden gemaakt. Niet iedereen zal er blij mee zijn maar soms moet het om het waar te kunnen maken

        Login om te reageren
  8. sportabgasanlage zegt

    24 augustus 2022 om 12:49

    Toen ik net m’n B-rijbewijs had, heb ik een “slipcursus” gedaan; in dienst heb ik mijn “operationele module” (terreinrijden voor gevorderden) moeten halen; op de motor heb ik diverse aanvullende rijvaardigheidsopleidingen gedaan en nu nog (25 jaar later) volg ik regelmatig rijvaardigheids- en circuittrainingen voor de hobby-auto.
    Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je je vaardigheden onderhoudt en daarnaast regelmatig probeert een betere chauffeur te worden. Het is niet alleen erg leuk om te doen, je wordt er ook daadwerkelijk een veiligere chauffeur door en het alllerbelangrijkste: je leert je eigen grenzen, en die van je voertuig kennen, zodat je er niet overheen gaat. Veiliger voor jezelf én voor je omgeving.
    Dus ja, ik ben voor!

    NB wat mij betreft wordt er ook een snelheids-limiter ingevoerd voor supercars die je kunt huren. Volgens mij gebeuren daar het vaakts ongelukken mee (met supercars)

    Login om te reageren
  9. Michel-GR zegt

    24 augustus 2022 om 12:50

    Niet te handhaven natuurlijk. Ken genoeg mensen die een Supercar zoek rijden met hun Audi, BMW of VW.

    Login om te reageren
    • europeancar1997 zegt

      24 augustus 2022 om 13:08

      De regel kan al worden bij 450/500pk, dan heb je ook veel van de snelle personenauto’s te pakken. Bij tuning moet je na bepaalde grens aangeven bij RDW en komt de verplichting (niet aangeven is onverzekerd rijden). Lijkt mij te handhaven, politie kan iedere snelle auto staande houden en rijbewijs controleren

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        24 augustus 2022 om 14:55

        Nee dat kan de politie niet. Er moet een verdenking zijn dat de persoon die de auto rijdt geen gelegitimeerd rijbewijs heeft.

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        24 augustus 2022 om 16:12

        In Zwitserland wordt je auto bij de keuring ook echt getest. Dat kan niet bij de Bovag-Henkie op de hoek, maar alleen bij de gemeente of sommige Zwitserse ANWB locaties.
        Enig vermoeden dat een onderdeel niet standaard is? Afgekeurd tenzij je aan kan tonen dat je onderdeel standaard is of goedgekeurd is in Zwitserland.
        Koop je andere velgen in Zwitserland; krijg je er een certificaat bij van de producent die laat zien dat deze maat band, op deze velg, is goedgekeurd in Zwi.
        Andere uitlaat? Of je moet m zelf goed laten keuren, of de producent heeft het al gedaan.
        Afgekeurd = 1 maand de tijd, anders kan je je kenteken inleveren.
        Komt geen politie aan de pas.
        En er rijden weinig mensen met een krot rond die afgekeurd hoort te zijn hier! Prima dus.

        Login om te reageren
  10. europeancar1997 zegt

    24 augustus 2022 om 13:10

    Zeker voorstander van, hoe snel auto’s voor de normale man geworden zijn(Tesla 3, Polestar of C63), dat vraagt om problemen. Even uitschieten met het gaspedaal en het gaat fout. Ergens aanmelden en op afgesloten weg test afnemen. Bij supercar verhuur natuurlijk ook tonen dat je het kan besturen

    Login om te reageren
  11. seba zegt

    24 augustus 2022 om 13:14

    Rijbewijs vind ik te ver gaan, deze heb ik al en gaat over verkeer veiligheid. Wel zou ik een training willen krijgen bij aanschaf van de auto. Hoe om te gaan met vermogen, remmen etc…

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 augustus 2022 om 14:23

      Ik weet niet hoe het bij de supercarmerken is, maar bij aanschaf van een (nieuwe) Porsche krijg je een (gratis) rijtraining in je eigen auto met persoonlijke begeleiding. Helaas moet je die zelf betalen wanneer je een Porsche tweedehands koopt, en daar hangt natuurlijk een Porsche-prijskaartje aan.

      Login om te reageren
  12. (ooo--V--ooo) zegt

    24 augustus 2022 om 13:16

    Zou sowieso aanraden, als je een dergelijke auto gaat rijden, om wat rijvaardigheidslessen/racelicentie te nemen. Om het nou te verplichten…

    Login om te reageren
  13. DeWitteCondor zegt

    24 augustus 2022 om 13:19

    Zijn er statistieken die aangeven om hoeveel ongelukken door supercars het nu daadwerkelijk gaat? En de eenzijdige ongelukken zou ik dan lekker weglaten, eigen schuld dikke bult. Ik lees gevoelsmatig zelden iets over ongelukken met slachtoffers anders dan de bestuurder, maar ik kan mij vergissen.

    Volgens mij hebben we meer aan extra rijtrainingen voor bejaarden en veelovertreders, meer aandacht voor speciale verrichtingen en inparkeren. De auto’s worden steeds groter en de vakken steeds kleiner.

    Het niet kunnen uitschakelen van tractiecontrole lijkt me niet leuk als je het circuit op wil, wat sommige eigenaren vermoedelijk wel doen.

    Ik ben ook erg benieuwd naar de definitie van ‘ supercar’ straks. Hopelijk vallen de EV’s die hier door de woonwijk rijden met 60 kmh daar ook onder.

    Login om te reageren
  14. dare2think zegt

    24 augustus 2022 om 13:21

    Geen goed idee. Uitvoering en handhaving zijn te duur vanwege te kleine aantallen. En er is geen enkele overheidsinstantie die hier op dit moment de capaciteit of de ict voor heeft.

    Login om te reageren
  15. r3fl3x zegt

    24 augustus 2022 om 13:24

    Lijkt me sowieso een goed idee om de lat hoger te leggen voordat je een auto mag besturen en beter te handhaven opdat je dat privilege weer kwijt raakt als je je willens en wetens misdraagt.

    Alleen, hoe ga je dat in de praktijk doen? Schijnbaar is de politiek bang om het rijbewijs te moeilijk te maken en is er te weinig budget om goed te handhaven. Ook ben ik een beetje huiverig voor een commissie die gaat vertellen wat gevaarlijk rijden is en wanneer een auto te snel zou zijn.

    Login om te reageren
  16. gasterplancke zegt

    24 augustus 2022 om 13:31

    Zeker voor huurders en proefrijders. En de verhuurders en dealers zorgen zelf voor de handhaving.

    Login om te reageren
  17. tommycooker zegt

    24 augustus 2022 om 13:33

    En door.

    Login om te reageren
  18. schreute01 zegt

    24 augustus 2022 om 13:34

    Een Morgan heeft geen Tractioncontrol of stabiliteitssysteem.
    Die zouden dan in t ergste geval niet meer verkocht mogen worden.
    Niet dat bij voorbeeld de Plus Six een supercar is, maar met een gewicht/ pk-ratio van 3.16 kan t een gevaarlijk apparaat zijn.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2022 om 13:59

      Je hoeft niet eens veel onkunde te hebben om zelfs van een Aygo 1.0 een gevaarlijk apparaat te maken.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        24 augustus 2022 om 14:25

        Het verschil is alleen dat je bij een Aygo niet binnen 3 seconden ernstig in de problemen komt, maar met 500+ pk wel.

        Login om te reageren
  19. ukbob zegt

    24 augustus 2022 om 13:40

    Beetje té clickbait toch…
    Het gaat over een proefballonnetje idee van iemand aan de andere kant van de aardbol met 1 nare ervaring!

    Meeste ongelukken in Nederland gebeuren inmiddels met senioren op (te?) snelle fietsen, lijkt me dat daar dus qua verkeers slachtoffers veel meer te halen valt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2022 om 14:01

      Waarom zijn elektrische fietsen eigenlijk niet op een kilometer of 12 per uur begrenst?

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        24 augustus 2022 om 14:28

        Omdat je dan wordt ingehaald door hardlopers, ook niet echt veilig.

        Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        24 augustus 2022 om 15:31

        Omdat t dan een eeuw duurt voordat ze zijn overgestoken. In een eeuw heb je heel veel kans om aangereden te worden. Vandaar.

        Login om te reageren
  20. imaginenl zegt

    24 augustus 2022 om 13:48

    Ik snap zo’n cursus niet zo. Gaan ze je dan leren hoe je een rotonde driftend rond kan komen? Maak het gewoon strafbaar om veiligheidssystemen op de openbare weg uit te zetten en de kans dat het goed gaat is veel groter.
    En die cursus moet je gewoon lekker doen maar dan wel op het circuit. Daar kan je je te snelle auto prima een metertje korter maken zonder een paar kleuters mee te scheppen.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 augustus 2022 om 14:29

      Zo’n cursus/training leert je 2 dingen: je eigen grenzen en die van de auto, zodat je er niet overheen gaat op de openbare weg (naast dat je je uiteraard aan de verkeersregels moet houden).

      Login om te reageren
      • imaginenl zegt

        24 augustus 2022 om 23:35

        Een supercar waarbij alle hulpsystemen aanstaan en zich houdt aan de verkeersregels heeft nihil kans op een ongeluk. De openbare weg is gewoon niet geschikt om grenzen te verkennen, in geen enkele auto. Natuurlijk altijd goed om een slipcursus te doen of handelen in noodsituaties maar dat kan in iedere auto.
        Het strafbaar stellen van het uitschakelen van hulpsystemen op de openbare weg lost echt al heel veel op. Je denkt wel een paar keer na voordat je gaat boenderen als je weer dat er een flinke boete op staat en de verzekering bij schade niets uitkeert.

        Login om te reageren
  21. Dutchdriftking zegt

    24 augustus 2022 om 13:51

    Enorm verdienmodel voor de fabrikant dit. Een rijtraining verkopen bij de auto. Als dit in Nederland komt zal het CBR Het wel weer regelen. Levert wel leuke lesauto’s op.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      24 augustus 2022 om 14:30

      Porsche geeft het gratis bij een nieuwe auto (Google ‘Porsche Advanced Driver Training’). Er zullen vast andere merken zijn die hetzelfde doen.

      Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      24 augustus 2022 om 14:40

      Eigenlijk best een goed idee om dit gewoon bij de fabrikant te leggen.

      Login om te reageren
  22. mc96 zegt

    24 augustus 2022 om 14:37

    Supercar rijbewijs is typisch zo’n lekker makkelijk scoren ideetje. Als je minder verkeersdoden wil kun je beter de minimum leeftijd voor het halen van een autorijbewijs verhogen naar 23 jaar. Gaat een stuk meer effect hebben.

    Login om te reageren
    • Friez zegt

      24 augustus 2022 om 14:51

      En weer inleveren als je 70 wordt ;-)

      Login om te reageren
  23. Gulli zegt

    24 augustus 2022 om 14:43

    Waarom niet. Voor motoren heb je ook een A1/A2/A rijbewijs. Dat het leeftijdsgebonden is vind ik nog steeds apart, maar er wordt dus wel rekening gehouden met het vermogen. (Ik mocht op mijn 35e 1 dag nadat ik mijn motorrijbewijs haalde in principe meteen op een S1000rr stappen).

    Waarom zoiets niet doen voor autorijbewijzen? Maak er een B+ rijbewijs van bijvoorbeeld. En elke 5 jaar ff een cursus doen om het op peil te houden.

    Login om te reageren
  24. rob5nismo zegt

    24 augustus 2022 om 14:48

    Lijkt me handig dat je er een training in elk geval voor krijgt dat je de auto beter beheerst ipv door de panty beukt

    Login om te reageren
  25. por100 zegt

    24 augustus 2022 om 14:58

    Om te beginnen zou de overheid extra rijvaardigheidstrainingen toegankelijker kunnen maken.

    Verplichten kan alleen als het voldoet aan het gelijkwaardigheidsbeginsel. En aangezien er te weinig examinatoren zijn om iedereen met snelle auto’s een examen te laten afleggen is een dergelijke eis te veel een beperking van het eigendomsrecht en het gelijkwaardigheidsbeginsel.

    Login om te reageren
  26. RiKe zegt

    24 augustus 2022 om 15:21

    Gezien de algehele onkunde op de Nederlandse wegen is niet alleen een supercar rijbewijs een goed idee. Een training voor “situational awareness” is ook wel een goede, of wat hospitality

    Login om te reageren
  27. racerx zegt

    24 augustus 2022 om 15:24

    Ver van m’n bed show, zolang ze maar geen extra restricties voor motoren op gaan leggen doen ze hun best maar. Papa is veroordeeld tot een stationwagen.

    Login om te reageren
  28. jippie zegt

    24 augustus 2022 om 15:34

    Het blijft vreemd dat sommige mensen denken dat als ze het geld hebben om een super car te kopen dan ook meteen de volledige controle over zo’n auto hebben. Het lijkt me juist leuk om een advanced driving course te volgen als ik zo’n auto heb. Sterker nog: ik ben van plan om nog dit jaar iets van een rijstijl cursus te volgen.

    Login om te reageren
  29. gregorius zegt

    24 augustus 2022 om 16:15

    In Zwitserland wordt je auto bij de keuring ook echt getest. Dat kan niet bij de Bovag-Henkie op de hoek, maar alleen bij de gemeente of sommige Zwitserse ANWB locaties.
    Enig vermoeden dat een onderdeel niet standaard is? Afgekeurd tenzij je aan kan tonen dat je onderdeel standaard is of goedgekeurd is in Zwitserland.
    Koop je andere velgen in Zwitserland; krijg je er een certificaat bij van de producent die laat zien dat deze maat band, op deze velg, is goedgekeurd in Zwi.
    Andere uitlaat? Of je moet m zelf goed laten keuren, of de producent heeft het al gedaan.
    Afgekeurd = 1 maand de tijd, anders kan je je kenteken inleveren.
    Komt geen politie aan de pas.
    En er rijden weinig mensen met een krot rond die afgekeurd hoort te zijn hier! Prima dus.

    Login om te reageren
  30. petroldrinker zegt

    24 augustus 2022 om 16:16

    Lekker kansloos zoiets, alsof het verschil maakt, is gewoon extra geld binnenharken verkapte belasting voor rijken eigenlijk gewoon….

    Login om te reageren
  31. gregorius zegt

    24 augustus 2022 om 16:18

    Is het een rijvaardigheids cursus, of is het een awereness cursus.
    Is het echt het probleem dat iemand m even te hard intrapt? Nee toch?
    Want als je je aan de regelt houdt, maakt het echt geen reet uit of je in een Aygo of een sf90 rijdt.
    Het gaat erom dat de bestuurders leren dat ze zich aan de regels moeten houden.
    Grootste probleem: de mensen die een supercar van 600+ pk kopen, hebben vaak lak aan regels. Dus je kan ze dan wel een extra rijvaardigheidscurses verkopen; waardoor ze beter die auto kunnen besturen (zullen ze misschien zelfs nog wel leuk vinden en zou het slechte gedrag nog zelfs kunnen stimuleren). Als je vervolgens daarna, met een beetje opletten, elke dat als een gek kan rijden zonder gepakt te worden; ben je nog nergens!

    Login om te reageren
  32. pagani86 zegt

    24 augustus 2022 om 17:50

    Ik vind eigenlijk dat iedereen die rijlessen volgt of een rijbewijs heeft verplicht een keer een slipcursus moet volgen.

    Een supercar rijbewijs kan een mogelijkheid zijn en zeker niet onbelangrijk.

    Login om te reageren
  33. supertjeduc zegt

    24 augustus 2022 om 21:03

    Van de meeste mensen die zo’n auto hebben ga ik geen minuut wakker liggen als ze zich te barsten rijden

    Login om te reageren
  34. theghost zegt

    25 augustus 2022 om 18:03

    Niet alleen voor supercar eigenaren. Een dergelijke rijtraining zou standaard onderdeel van elke rijopleiding moeten zijn. Dat gelul over traction control uitzetten is gewoon precies dat…. daar moet je dus niet aan beginnen. Daarnaast is handhaven ook nog een issue. En dat hardrijden… Hardrijden != roekeloos rijden, als je dat wel volhoudt is 1KM te hard al roekeloos rijden…. Roekeloos rijden is afhankelijk van de omstandigheden. 80 in een 30 zone is roekeloos. 120 waar je 100 mag is dat niet.
    140 waar je 100 mag is niet per definitie roekeloos, wel gevaarlijk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 augustus 2022 om 06:45

      Of het roekeloos is of niet maakt niet eens uit, er staat niet in de wet dat het in orde is als het niet roekeloos is. De wet bepaalt gewoon wat mag en wat niet. Natuurlijk kun je op een zomeravond best wel een keer 120 rijden op een plek waar je 100 mag en natuurlijk gaat dat vrijwel altijd goed. Toch is dat niet iets wat we onbestraft kunnen laten, het leidt namelijk tot normvervaging. Als jij dat mag dan mag iedereen dat, gaat iedereen dat doen en loopt het uit de hand.

      Login om te reageren
  35. grandmasterb zegt

    29 augustus 2022 om 21:46

    De maximumsnelheid in NL tot 19.00 is veel te laag. Ik woon vlak bij de grens met Duitsland en kan binnen 15 min rijden, daar rustig 250+ rijden, toch zie ik daar vrijwel nooit een ongeluk op de autobahn.
    Wel lees ik vaak in NL dat mensen op de snelweg een eenzijdig ongeluk hebben, logisch want die zijn in slaap gevallen door de lage snelheid ofwel andere dingen gaan doen omdat ze zich vervelen (mobieltje, koffie zetten).
    Bij een hogere snelheid blijven mensen veel alerter en hebben ze geen kans om ondertussen te chatten etc.

    Login om te reageren
  36. grandmasterb zegt

    29 augustus 2022 om 21:56

    De meeste mensen die supercars in eigendom hebben zijn zuinig op hun auto en hebben ervaring met steeds krachtiger motoren. Die nog allerlei testen te laten ondergaan is overbodig.

    De figuren die brokken ermee maken zijn vaak lieden die er een huren bij bruiloften zonder ervaring daarmee te hebben.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North