Volgens “de kenner” is het de hoogste tijd om dé supercar van de afgelopen 100 jaar te kiezen. De genomineerden hebben we alvast voor je, inclusief commentaar.
The Classic & Sports Car Show warmt op voor wat een hete herfst moet gaan worden (mag ook wel na een lente als deze, maar dat terzijde). De organisatie is namelijk van plan om liefhebbers wereldwijd te laten stemmen op wat volgens hen dé daddy aller supercars is. Eerst effe de genomineerden per categorie, dat praat makkelijker.
Tot 1914
– Mercedes 60hp
– Metallurgique Maybach
– Panhard et Levassor
1914-1929
– Mercedes-Benz SSK
– Bugatti Type 43
– Bentley 41/2-litre Blower
Jaren ’30
– Bugatti Type 57SC
– Alfa Romeo 8C 2900
– Delahaye 135 Sport
Jaren ’40
– Ferrari 166 Barchetta
– Talbot-Lago Grand Sport
– Jaguar XK120
Jaren ’50
– Mercedes 300SL ‘Gullwing’
– Jaguar XKSS
– Ferrari 250GT SWB
Jaren ’60
– Lamborghini Miura
– Ford GT40
– De Tomaso Mangusta
Jaren ’70
– Lamborghini Countach
– Porsche 911 Turbo
– Ferrari 365 GT4 BB
Jaren ’80
– Porsche 959
– Ferrari F40
– Ferrari 288 GTO
Jaren ’90
– Bugatti EB110
– McLaren F1
– Jaguar XJ220
2000-2009
– Pagani Zonda C12
– Bugatti Veyron
– Koenigsegg CCX
2010-heden
– Porsche 918 Spyder
– McLaren P1
– LaFerrari
Allereerst is het Ferrari-gehalte onder de genomineerden wat ons betreft wel érg hoog. Natuurlijk heeft het merk legendarische auto’s gebouwd, maar in een verkiezing als deze zal een LaFerrari het nooit winnen van een F40. Tenminste, dat denken we. We hadden dan ook liever gezien dat bijvoorbeeld alleen de Ferrari F40 was opgenomen, om wat meer ruimte te bieden aan andere merken. Bovendien is de keuze voor de 365 GT4 BB in plaats van bijvoorbeeld de 365 GTB/4 Daytona een opmerkelijke.
Verder is het tof dat relatief kleine merken als Koenigsegg en Pagani het lijstje ook hebben gehaald. Bij de kansen die deze auto’s op de uiteindelijke titel hebben kun je vraagtekens plaatsen, maar dat geldt in principe voor elke auto die hierboven staat opgenomen.
Rustig al dat moois bekijken vanaf je luie stoel toiletbril kan in de gallery, stemmen kan hier.
Laat je, tenzij je op ‘m stemt, wel effe in de comments weten waarom die heerlijke McLaren F1 volgens jou niet zou moeten winnen?
Waarom staat de Alfa 159 er niet bij?
Of is deze grap zelfs op Autoblog nu al doodgebloed?
@volvov70: ik denk dat het idd al gepiekt heeft de grap
@rob5nismo: nee hoor, Gepiekt… Bah…. wat een onzin 159 for life.
Zinnetje in de Ferrari alinea loopt niet helemaal lekker.
Ferrari F40 voor mij !
Wat kan Ferrari er aan doen dat het zoveel briljante auto’s maakt?
Voor mij de F50 trouwens. Dat is echt een magische, zwaar onderschatte Ferrari!
2000/2009 is een inkoppertje.
Dat kan alleen maar de Zonda zijn.
@convertible: er is niets beter dan een zonda c12
@convertible: ik kies daar juist zonder twijfel voor de Veyron. Niet een supersportieve racer zoals andere supercars, maar wel de supercar die met 1001 pk en 407 km/u de grenzen van het mogelijke opnieuw definieerde. Alleen al daarom zou hij moeten winnen.
@knipperlichtje: ik denk dat iedere zichzelf respecterende sportwagenfabrikant een auto kan maken die 400km/u in rechte lijn kan maken. Als je een echte sportwagen wilt maken, is alleen de rechte lijn niet voldoende en zelfs onzinnig. In dat kader zijn de laatste Porsche, McLaren en Ferrari veel beter.
@roppp: ik denk dat iedere fabrikant wel “iets” kan maken waarmee je 400+ kunt rijden, maar niemand heeft het gedaan omdat het technisch toch lastig uitvoerbaar is om het goed te doen. Het gemak en perfectie waarmee een Veyron het doet is bewonderenswaardig en daarom ook mijn 2000-2009 favoriet. Daarnaast rijdt je het gros van hardcore sportwagens eruit op een circuit.
@knipperlichtje: De Mclaren F1 had een topsnelheid van 372 kmh met toerenbegrenzer en zonder zelfs 390 kmh, zoveel scheelt dat nog geen eens met de veyron.
@knipperlichtje: Ja, de Veyron, dat is een briljante supercar. De Porsche 911 heeft rally’s gewonnen, races gewonnen, is al dik een halve eeuw een jongensdroom en je kan er ook gewoon de kinderen mee naar school brengen; dát is een supercar.
Zo’n Veyron zie je niet meedoen aan Le Mans, zie je niet in de Dakar en heb ik nog nooit op een trackday gezien. Maar hé, hij kan 400 halen rechtuit. Dat dat zo’n gedoe is dat nog geen 5 procent van de eigenaren dat gedaan heeft, vergeten we voor het gemak even. Wat een briljante supercar.
@convertible: De Zonda is prachtig, maar lang niet zo belangrijk als de Veyron.
Huracan!
@zweed: Hahaha! Altijd lachen met jou!
@viezefreddyw: Haha gisteren in gereden, dus helemaal fan ?. Maar mijn serieuse keus is een Porsche 959
Een Daytona is geen echte Supercar, BB wel.
Ohja, Zondag voor mij graag!
@joel_d: Zonda*
@joel_d: Daytona is ook traditioneel in concept, de BB met z’n platte 12 achterin is een stuk moderner
Mclaren F1 is voor mij toch de ultieme.
Prachtig design, geweldige techniek en prestaties die vandaag de dag nog steeds angstaanjagend zijn!
overall staat er niet tussen, zeker de 2010-heden vindt ik bullshit. one:1? agera? chiron? regera? mijn overall is trouwens de one:1
@gwnbmw: Beetje afgekeken van top gear vind ik met die drie. Die one:1 is idd ook een erg rap ding.
@banaan7: niks afgekeken van top gear, ik ben pas een paar jaar een fan van auto’s en de enige oude bakken waarbij ik me echt een goed plaatje van kan verbeelden, en die ik echt gaaf vind, zijn de mclaren f1, ferrari f40 en de gullwing. voor de rest ken ik ze simpelweg niet, zeker de dingen voor de jaren 70 heb ik geen idee van wat het zijn. koeningsegg vind ik gewoon een erg mooi merk.
Dit zijn stuk voor stuk allemaal nominaties waar ik het mee eens ben!
LaFerrari
Ik ga voor de Ferrari Enzo. Wat een tijdloos model..
Ik mis toch mijn ultieme 2 supercars. De Enzo en Huayra
Man man man. Dit is toch niet te doen. Er zijn zo veel mooie auto’s. Mooie Maserati? Of Lancia misschien? Een Aston Martin? McLaren? Of toch een Ferrari? De Miura? Nondeju ik kan niet kiezen..
@viezefreddyw: miura staat er gewoon tussen…
@bartjeeh: Joh, je meent het?
De McLaren F1, de Ford Gt40, Lamborghini Miura en de Ferrari F40 steken toch wel met en kop en schouders boven de rest uit. Allemaal iconisch en legendarisch.
Het moet wel een Ferrari zijn.. De 288 GTO voor mij.. Perfect.
@Jochempie: ook voor mij onovertroffen. Zo vrouwlijk en toch zo stoer.
@alfablog: vrouwelijk?? Ding is één bonk spieren, een klont testosteron, met sleuven als waren het littekens … Weet niet hoe jij je vrouwen het liefst ziet?
@davelepeef: zeker waar, onovertroffen vrouwelijk vind ik m van boven, dus smalle taille en brede heupen.
@alfablog: duidelijk en nog waar ook ;)
De moderne supercar is begonnen bij de Miura, Lamborghini heeft daarmee de toon gezet tot op vandaag de dag. De Miura is in mijn ogen ’the grand daddy of ‘em all’.
Verder in mijn lijstje de 959, revolutionairder kon niet voor die tijd. En natuurlijk de McLaren F1, waar de prestaties twintig jaar na dato nog steeds zeer indrukwekkend zijn.
puur op techniek en performance ga ik voor de Bugatti Veyron.
Op emotie ga ik voor de Mclaren F1.
Dacia logan!
Mclaren F1 hands down… Omdat die zó compromisloos is ontworpen en ontwikkeld. Niemand daarvoor óf daarna heeft ooit nog zoiets willen/kunnen/durven ontwikkelen. Al het andere is teveel gestoeld op mooi zijn of is slechts een beetje in elkaar geknutseld. De Mclaren moest vooral één ding zijn: de ultieme rijdersauto. De rest was slechts bijzaak.
@Original_Arnoud: F40 zit deze filosofie ook wel redelijk achter. Voor mij dan ook een gedeelde eerste plek voor deze twee.
@Original_Arnoud: nou ja, compromisloos is een F40 eerder. De Mac is nog behoorlijk gestileerd, kijk naar de deuren bijv. Bij een F40 is zelfs de bouwkwaliteit is ondergeschikt :) De Mac is in z’n soort nr 2, de F40 ging ‘m voor. Het feit dat de F40 bijna 10 jaar later nog tegen Mac’s racete is de kers op de taart ;)
Ford GT! Oh… Zit er niet eens tussen ??
@thebestcarsnederland: uuuhm
@banaan7: heb het over de 2005/2006 he, niet over de Gt40
@banaan7: heb het over de 2005/2006 niet de GT40
@thebestcarsnederland: de 2005/2005 GT dan. Voordat mensen me weer op bepaalde dingen gaan wijzen.
@thebestcarsnederland: ehm, 2005/2005?
300 SL Gullwing & Porsche 918 Spyder zijn voor mij 2 van de meest prachtige auto’s ooit gemaakt.
De 288 GTO wat mij betreft.
De 959, de auto die zowel Dakar als Le Mans won…. Wat mij betreft daarom de absolute ‘winnaar’ in dit lijstje.
@Rob:
Kwa schoonheid wint by far, maar dan ook echt by far, de Countach. Nog steeds een buitenaards ontwerp:
http://www.topcarrating.com/lamborghini/1974-lamborghini-countach-lp400-10.jpg
@Rob:
Maar serieus, die 959. Een auto die en presteerde op de weg, en presteerde in de woestijn, en presteerde op het circuit. ‘Super’ in optima forma. Ongekend, nooit eerder vertoond en ook nooit vaker vertoond.
Nee, ik heb weinig met het merk Porsche, vind het ding echt niet mooi, maar een hele diepe buiging voor die auto…..
http://speedhunters-wp-production.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2009/06/HDK_525.jpg
F40 of de Zonda, de F1 zeker niet want ik vind het een van de lelijkste auto’s die er is en ik heb het ook niet zo op McLarens.
Maserati MC12
2010-heden: LaFerrari
2000-2009: Zonda
Jaren ’90: McLaren F1
Jaren ’80: F40
Jaren ’70: 365 GT4 BB
Jaren ’60: Miura
Jaren ’50: 250GT SWB
Ouder dan dat heb ik niet zo veel mee
Carrera GT!
@davidf40: je bent me net voor… CARRERA GT!!
Tussen de F40, GT40 en Miura is het lastig kiezen. Ik denk dan toch de F40.
Toch raar dat er soms type auto’s genomineerd zijn en Panhard gewoon als heel merk.
Ik vindt de Lamborghini Sesto Elemento de beste supercar aller tijden, omdat:
– hij er fantastisch uitziet
– Lamborghini kiest ervoor om in plaats van meer vermogen toe te voegen, hem gewoon véél lichter te maken dan de gallardo waarop hij is gebaseerd. Hiermee gaan ze tegen de trend van hedendaagse supercarbouwers in, die gewoon twee turbo’s erop schroeven.
– er ligt een heerlijke atmosferische V10 in met 560 pk.
– hij weegt maar 999 kg
– de belangrijkste reden: Het is een Lambo!
Ik heb niet op de McLaren F1 gestemd omdat ik het simpelweg geen mooi ontwerp vindt, hoe vooruitstrevend en snel hij voor die tijd ook was.
@svdv: Het gaat hier over straatlegale wagens zo te zien.
@clarkson: als je een beetje je best doet dan krijg je hier wel een typegoedkeuring voor
@svdv: Denk het niet.
Ik mis de Lexus LFA….dat geluid! Samen met de Zonda op eenzame hoogte.
– Countach
– F40
– F1
Mooi uitgesmeerd over mijn drie decennia. Toen ik nog een jonge God was en tien vrouwen aan elke vinger had.
Und wo ist mein Porsche Carrera GT?!?!?!?!?!?!?!?!
Hmm.. SLR? Wat een creatie was dat zeg! Zou voor de CLK GTR hier ook plek in zijn? Overigens is die SSK ook een brute auto, ben benieuwd naar de uitslag.
@henkhupelschoten: de slr is niet echt een supercar. Het is een gt die zo goed is dat deze ’toevallig’ sneller was dan bijna alle supercars van dat moment.
Best of both worlds? @lekbak:
Bentley Blower
Alfa Romeo 8C 2900
Ferrari 250GT SWB
Ford GT40
Lamborghini Countach
McLaren F1
Porsche 918 Spyder
Niet elk decennium biedt mij een favoriet.
Bugatti 57 SC Atlantic is toch wel de mooiste bolide ooit!
@ghost: schitterend ja, maar supercar ook?
@davelepeef: in die tijd zeker wel. Huidige dagwaarde ligt rond de 40 miljoen euro.
Nou dat is me nog eens een vraag!
@moldauferrari: nu even serieus ik ga voor de 288 GTO wat een beest is dat en daarnaast vind ik dat de Pagani Zonda 760 RS zeker ook een nominatie verdiendt.
De miura is wel echt heel mooi!
Ik zou dan toch een keuze maken tussen de ford gt40 en de mclaren f1. Beide hebben de gehele supercarwereld wakker geschud en verplicht beter te maken. Ik denk dat beide nogsteeds een voorbeeld zijn voor de huidige supercars. Al gaan we nu wel een nieuw tijdperk in met de hypercars.
Ik zou zeggen Miura, 959 of 300SL.
Geen Bugatti type 35 in het lijstje? Bijzonder…
Dat móet er dan wel een zijn die iedereen boven z’n bed had(of nog heeft) hangen.
Zal dus wel een F40 of een Countach worden. Of misschien de Gt40.
Ach ja. Er is ook te veel lekkers te bedenken.
Dit klopt trouwens niet, het aantal genomineerden moet gecorrigeerd zijn naar het aanbod van de supercars. Nu heb je een rare lijst met allemaal ouwe meuk en niet eens de Chiron, One:1, Agera of de Huayra.
@purepet9229: wat zou een chiron hier moeten doen dan? Met dat bakkelieten blok zonder enige vorm van hybride? Dat moet je toch minstens wel hebben tegenwoordig. Chiron en ook de veeron zijn gewoon te zwaar om als super/hypercar door te gaan.
:)
@koeckenbacker: Je kan zeggen wat je wil, maar de Veyron heeft het begrip supercar een nieuwe betekenis, een nieuwe invulling gegeven.
@michaelcorleone:
De verkeerde.
@michaelcorleone: het is meer een snelle massage zetel dan een supercar
@koeckenbacker: Dan de One:1, Agera of de Huayra?
Countach, F40, Veyron, moeilijk!
Ik denk dat de Porsche 959 meer supercar is en was dan veel mensen zich realiseren. Moeder/vader van alle hedendaagse supercars wat mij betreft. F40 en 288GTO zij n snelle auto’s maar qua techniek mijlen ver achter de 959. 6-bak, 4WD, bandenspanningsmeters, ABS en een best aardige motor. Ook de McLaren F1, die ik dan weer een trede hoger heb staan dan de Ferrari’s.
1 car to rule them all… F40
Lexus LFA winnaar.
Ai! Keuzes.. Ik zeg dat de mclaren toch wel de supercar der supercars is. De heerlijke v12, de ultieme zit in het midden. Het uiterlijk wat weinig geëvenaard is. Dit huzarenstukje hebben ze met de p1 ook geflikt, maar toch is daar te veel concurrentie van de laferrari om hem echt de king te maken.
En als pure ferrari liefhebber is het moeilijk om te zeggen dat de f40 een goede 2de is.
De miura is ook echt een boegbeeld in mijn ogen.
@koeckenbacker: ter verdediging van de F40; diens blok komt uit eigen keuken. Het was één van de eerste straatwagens opgetrokken uit composiet, tegenwoordig de standaard bij hypercars. Dus, schuif je favoriete merk maar omhoog :)
@davelepeef: daar heb je absoluut een punt. Maar toch zie ik in de mclaren iets meer racy dingen, zoals de zitpositie en iets vloeiendere lijnen.
Maar je maakt het me echt moeilijk nu om echt mn favoriet te kiezen met de aangehaalde punten.
Toch maar de f40 dan? Meer racy als de handgrepen binnen aan de deur gaat t eckt niet worden inderdaad ;)
Voor mij zijn de grand daddys toch wel de xk120, 300sl en miura, daarvoor waren het of echte racewagens met toevallig een kenteken of veels te luxe en groot om echt een supercar te noemen. Maar de echte voorouder van de heden daagse super car is toch wel de miura, dus daarom voor mij de miura.
Ik mis enige iconen zoals:
MB 530K Autobahnkurier
BMW 3.0 CSL
Dodge charger hellcat
@spidermann: dat zijn toch geen supercars, dat zijn versnelde personenauto’s… Zijn geen auto’s die van de grond af als supersporter zijn opgebouwd.
Bugatti Veyron Supersport, Bugatti Chiron en de Pagani Zonda Cinque mijn 3 favoriete supercars.
300sl Gullwing natuurlijk. En anders wel de Veyron
Voor mij is de Mercedes 300SL gullwing de winnaar!! Wat een tijdloze auto met vooruitstrevende techniek!
De Veyron is totaal niet hardcore en eigenlijk niet te vergelijken met de Zonda die ook erg lekker is. Maar de techniek en de engineering van de Veyron vind ik nog altijd geweldig. Qua looks vind ik de Talbot in dit overzicht wel erg mooi!
Gullwing, F1 en Zonda voor mij met de F1 als favoriet. Waarom? De prestaties waren fenomenaal en bleven lange tijd indrukwekkend. En ohja hij heeft zelfs nog looks
LFA
T-Ford en 2CV ..
De andere bleken achteraf toch maar handtasjes ..
De 300SL Gullwing, tijdloze schoonheid en grensverleggend.
@jbkleyn:
Met een pendelas…
Die auto is zwaar overschat.
F40.
Ik hou me vast aan J. Clarkson.
Tuurlijk hoort de LaFerrari in het lijstje. Samen met de 918 en P1 alledrie gelijktijdig geïntroduceerd, gekijktijdig nieuwe technologie uit een nieuw tijdperk op eigen interpretatie ontwikkeld en voor het eerst een electromotoren gebruikt om een vermogensboost te geven ipv zuinigheidsdoelstellingen te behalen. Radicaal anders en vernieuwend en daarmee een terechte nominatie. De heilige drie eenheid, welcome in the 21st century. Winnaar… F40 wat mij betreft
Mis de Alfa 33 Stradale.
Die staat toch wel even hoger in m’n lijst dan de Mangusta.
Wat mij betreft de Miura. De eerste echte supercar met middenmotor die de prestatieoorlog ontketende. Zonder de Miura hadden veel van de andere auto’s in deze lijst misschien niet eens bestaan, en dat maakt het voor mij dé supercar van de eeuw!
Mijn shortlist ziet eruit als volgt.
Tot 1914
– Panhard et Levassor
Reden: Bouwkwaliteit
1914-1929
– Bentley 41/2-litre Blower
Reden: Magistraal geluid en bloedsnel!
Jaren ’30
– Bugatti Type 57SC
Reden: come on!
Jaren ’40
– Jaguar XK120
Reden: licht en racewaardig.
Jaren ’50
– Mercedes 300SL ‘Gullwing’
Reden: Gewoon prachtig!
Jaren ’60
– Lamborghini Miura
Reden: voor de 60e jaren ongekend.
Jaren ’70
– Lamborghini Countach
Reden: met de aandrijflijn van de Miura, en natuurlijk dat design!
Jaren ’80
– Ferrari F40
Reden: 1e hypercar.
Jaren ’90
– McLaren F1
Reden: McLaren F1!
2000-2009
– Bugatti Veyron
Reden: snelste productie auto ever! (Die het gewoon blijft doen)
2010-heden
– LaFerrari
Reden: een beest als het moet en boodschappen auto waardig als het kan.
Een supercar is naar mijn maatstaven een superSPORTcar en moet derhalve ook zijn ingezet als racewagen. Streep dus alles vanaf 2000 maar weg. Daarbij komt, een supercar moet op ongeëvenaard presteren maar ook vernieuwende technologie voeren. De Miura is een mijlpaal, schitterend, maar wat voegt hij voor nieuws toe? De 959 is vooral qua elektronica wel meer vooruitstrevend, dus zou ik die bijna stellen als nr 1. Ware het niet dat een F40, ondanks qua aandrijflijn minder bijzonder, gewoon veel meer snelheid ademt; alles wat er na kwam, is 2e; turbolading, koolstof/kevlar body. Het ding schreeuwt motorsport, niet “tuf relaxt in je pak rond in Monaco” zoals een Veyron, heeft een bak koolstofvezel met twee stoelen, een stuur, pook en drie pedalen ipv gepolijste, gefreesde aluminium knopjes alleen omdat die mooier zijn (Pagani)…
@davelepeef: De Miura voegde alleen maar toe dat hij de eerste echte supercar was, met zo’n V12 middenmotor en alles. Stond iedereen met open mond naar te kijken toen ie uitkwam.
@perry_snijders: moeilijk, een supercar kan je natuurlijk ook opvatten als een auto die in alles uitblinkt, bijv ook comfort – hoe relatief ook. In die zin is een Miura uitzonderlijk voor die tijd…
Nissan gt-r
Supercar van de eeuw en dan kun je niet op een 250 GTO stemmen. Wat een faalverkiezing!
@perry_snijders: Die miste ik ook al. Misschien omdat die eigenlijk als racer gebouwd is, dacht ik eerst? Maar toen zag ik dat de Ford GT40 er wel bij staat…
Er is er maar 1 met een BMW motor en dat is gelijk de beste in de lijst….. Van na 2000 kan het me niet echt meer boeien. Jaren 80 toch 959 voor mij, zoveel vernieuwender dan de f40
Voor een betaalbaargenre mis ik de Honda NSX en de Nissan GT-R, maar uit het rijtje hier boven;
– Ferrari F40, dit vind ik persoonlijk de mooiste sportauto, legendarisch, omdat het de laatste echte Ferrari is, waaraan Enzo Ferrari zelf nog volledige zeggenschap over heeft gehad. Zonder zijn zegen was hij er nooit gekomen.
– McLaren F1, Erg mooi, innovatief en hierom zijn de Bugatti Veyron en vele anderen ooit tot leven gekomen, om deze auto te overtreffen, technisch is dat misschien wel heel goed gelukt, maar nooit in zijn legendarische status.
F1
F50
Zonda
En een koenigsegg als future classic (nog geen idee welke)
De achtergrond van mijn mobiel geeft het al aan: de Lamborghini Miura
250 GTO niet genomineerd? Hmmm Dan de McLaren F1 voor mij
Zoiets is persoonlijk, ongeacht of je er de middelen voor hebt of niet, een droom hebben is één, het kunnen ver-oorloven is 2 . . . , laat staan dat je iets wil dat je zelf wil laten ontwerpen en het effectief kan aanschaffen, dat is een wereld van verschil . . . , de éne kan het en de andere niet . . . , om nog maar te zwijgen over de discussies dat het veroorzaakt . . . , de kloof arm en rijk blijft alvast voorlopig nog doorgaan . . .
Ik mis de NSX!
McLaren f1, het absolute hoogtepunt van de Supercar gekte. Daarna is alles weer een beetje normaler geworden.
Chiron?
@damians: heeft ook nog niets bewezen(zelfde als de regera trouwens) misschien binnen een paar jaar staan ze in een lijst
Wat de F40 voor de jaren 80 was, was de F1 voor de jaren 90. Daarna was enkel de Veyron echt grensverleggend (verbluffende techniek en het gemak waarmee extreme snelheid werd gemaakt). De drie hyperhybrides van het huidige decennium leunen te dicht bij elkaar om onderling onderscheidend te zijn. Ik kan niet wachten naar wat de toekomst brengt :)
De koning van ze allemaal, de Ferrari 250 GTO hoort hier natuurlijk bij. Maar mooie lijst verder.
1 krop sla
1 pond tomaten
gehakt half om half,
De enige lijstjes die ik maak en waar ik iets om geef.
1. Ferrari F40
2. Shelby Cobra
3. Noble M600
Ferrari F40
Jaguar XJ220
Pagani Zonda
Ik zou zelf zeggen de ford gt40 of de mclaren f1
McLaren F1.
Ik neem ze allemaal!
Zonda uiteraard…
Gullwing, Zonda of Miura alledrie prachtige sportwagens
Doe voor mij de Regera d’r maar bij…
Koenigsegg one 1 …… De nr 1 supercar killer van allemaal ????
Ik mis de Murcielago, wat een machine
http://www.azquotes.com/quote/1313874
Maar?!? Geen 250 GTO?? Huh??
Een XJ220 over een F50? De XJ220 was een grote flop, zou zoals de naam zegt zou de topsnelheid 220m/u zijn, zou vleugeldeuren hebben, zou een V12 krijgen en 4wd. Meer dan duizend boekingen werden er gedaan van een kleine ton als voorschot toen het concept werd getoond. Jaguar besloot om er maar 350 te maken en moest al die miljoenen terig boeken, ze wilden een prijsvaste auto hebben dus lekker lage aantallen. Nadat men hoorde dat de auto geen vleugeldeuren zou krijgen, geen 4wd systeem zou hebben, een V6 zou krijgen en ook nog eens de 220m/u niet zou halen kwam de productie niet verder dan 250 stuks en het drama werd gevolgd door veel rechtszaken. Ook was er een recessie in de automarkt en de bubbel van dure auto’s was geknapt. Hoe groot de flop van deze auto is terug te vinden in de prijs, een zo goed als nieuw exemplaar is nog steeds niet duurder dan de prijs waarvoor de auto destijds werd verkocht (inflatie meegerekend stukken goedkoper zelfs). Vergelijk je dit met een F50 waarbij een z.g.a.n. exemplaar de 2 miljoen overstijgt kan het niet een supercar van de eeuw zijn.
De McLaren F1 is zonder meer een hele grote uitblinker maar