Suzuki Katana: beter als motor of als auto?

Branded content, 27 Reacties

Huh is er ook een Katana vierwieler? !

Suzuki Katana: beter als motor of als auto?

Suzuki is producent van zeer veel verschillende producten. Wij kennen ze natuurlijk van de zeer betrouwbare automobielen, maar het merk bouwt daarnaast ook krachtige buitenboordmotoren voor boten en hoogstaande motorfietsen. Op het gebied van motorfietsen heeft Suzuki de grenzen meerdere malen verlegd. Wat te denken van de GSX-1000 RR K5 en die Hayabusa?

Een motorfiets die in dat rijtje past is de Suzuki Katana, beter bekend als de GSX1100S. De Katana werd in 1981 aan het grote publiek voorgesteld. Het was een zogenoemde sport-toerfiets. Dus niet een racemotor met kentekenplaten, maar een dagelijks inzetbare allrounder met een enorm prestatiepotentieel. De naam van de Suzuki, Katana, verwijst naar een samoerai zwaard.

De Suzuki GSX-S 1000S werd niet alleen in Europa onthuld, maar was ook door Europeanen ontworpen. De Katana was niet alleen een heel moderne verschijning voor zijn tijd, maar ook een zeer herkenbare. Uiteraard was de viercilinder motor een waar hoogstandje met onder andere vierkleppen techniek. Dankzij die motor was de Katana in zijn tijd de snelste motorfiets ter wereld. Met een Suzuki Katana had je echt een bijzondere motorfiets. We leven nu in 2019 en hebben goed nieuws: de Suzuki Katana komt terug! Het is geen kopie van het model uit 1981, maar een creatieve herinterpretatie van het gedachtegoed van de Katana. Dus een zeer stoere fiets met een uiterst herkenbaar design. Altijd handig voor de betere Instagram Challenge. Scoort een opvallende motorfiets beter dan een opvallen de auto? Suzuki heeft ze beide in huis.

Zoals het een ware Katana betaamt heeft de GSX-S 1000S een uiterst potent aggregaat in het frame hangen. Een watergekoelde viercilinder met een slagvolume van 999 cc is verantwoordelijk voor de voortstuwing. Met 150 pk (bij 10.000 toeren) aan vermogen en 108 Nm (9.500) aan koppel zit dat wel goed. Die waarden krijgen extra waarde als je er rekening mee houdt dat het leeggewicht slechts 215 kilogram bedraagt. Is de motor daarmee sneller in een dragrace dan een Suzuki Swift Sport? Dit is niet alleen een motor met een indrukwekkende acceleratie, maar ook een zeer uitgekiend bochtengedrag, mede dankzij het extra stijve frame.

U zult begrijpen: de Suzuki Katana is iets bijzonders. Niet alleen een Suzuki die je nodig heb, maar die je wíl. Nu maakt Suzuki natuurlijk geregeld dit soort producten, naast de genoemde motorfietsen bouwt het merk de eigenzinnige Ignis, de uiterst terreinwaardige Jimny en natuurlijk de dynamische Suzuki Swift Sport.

De motoren- en personenauto afdeling hebben hun handen ineen geslagen en de Suzki Swift Sport Katana ontwikkeld. Dit is een extra bijzondere en begeerlijke variant van de uitstekend rijdende reguliere Swift Sport. De Swift Sport Katana combineert meer rijplezier met dikkere looks, zoals het een ware Katana betaamt. Maar welke is nu sneller? De Suzuki Swift Sport Katana of de Suzuki GSX-S 1000S Katana? Dat kun jij gaan uitvinden door de Suzuki Katana vs Katana challenge te volgen. Houd Autoblog.nl goed in de gaten!



27 reacties

super duo
Beter als? Neee, beter hé!
@sirprize: in dit geval klopt ‘beter als’. Is de Katana beter als auto of als motor?
@krizus: dat snap ik. Het is een Dumpertgrapje.
De snelste van de twee is moeilijk te zeggen:
In acceleratie zonder enige twijfel de motor.
Op topsnelheid, waarschijnlijk ook.
Op bochtige wegen ook over het gemiddelde.
Tenzij het nat of glad is. En qua bochtsnelheid kan de auto het misschien ook winnen wegens 4 wielen.

Globaal denk ik dat de motor het wint, tenzij je ook actieradius inrekent. Ik rijdt met mijn sv650 van tankstation naar tankstation 😋
@tjorque: Hmmm… Ik heb nu even een VTR1000 die heerlijk rijdt, maar het verbruik is wat gortig bij dagelijks inzetten. Keek daarom al een beetje naar SV’s, ook omdat het wel ietsje minder snel mag. Maar daarmee tank je blijkbaar ook regelmatig.
@baardmijt: Zijn beide tweecilinders, verbruiken altijd meer dan een vergelijkbare 4 cilinder.
Rij zelf RSV, elke 230km tanken.
SP1, SP2 of Firestorm?
@luittinke: De tamme, Firestorm. Maar ik vind het snel zat. Eigenlijk too much, ik heb meer pret op iets met minder vermogen. Of nouja, die pret lukt hiermee ook, maar dan slaap ik daarna maar matig. Ik ga wel eens proefrijden op een SV. Zo’n mille is ook fraai hoor… Maar niets voor mij, voor op de weg althans.
@baardmijt: 230 kilometer zou al een hele verbetering zijn trouwens…
@baardmijt: ik rij veel file en stadsverkeer en meestal helemaal niet zuinig op de toeren en kom dan met een tank 220km ver.
Toen ik hem pas had en nog aan het inrijden was, lukte 300km met een tank ook, maar toen mocht ik niet boven de 6000rpm 😴
Op zich is het geen onzuinige moto maar het ligt vooral aan het baasje die graag de sporen geeft 😇
@tjorque: welk bouwjaar dan? Er mankeert (imo) heel veel aan een sv650 maar het verbruik is me nooit tegen gevallen. 1:20 was prima te doen. Dat ik een Ducati monster heb laten staan omdat ik dacht verstandig te zijn en een betrouwbare motor te kopen met de SV650… tja.. Die Ducati had waarschijnlijk óók altijd wat gemankeerd maar ziet er stilstaand met panne iig leuker uit.
Het verbruik van de GSX 750 uit 19-kruik ligt ff hoger, 1:18.
@nietcreatief: sv is nieuw in 2016 aangekocht.
Afgezien ohlins dempers in de vork, H&B xplorer topkoffer en handkappen (acerbis dual road) nog helemaal origineel.
Vorig weekend naar de Ardennen gereden met een gemiddeld verbruik van 4.8/100km ( tegen 150km/h voor een heel groot stuk, “in Duitsland” ;) )
Verbruik valt dan nog we mee eigenlijk.

Grootste nadelen van de SV:
– hij ziet er goedkoop uit als je hem van dichtbij bekijkt. (Galva rondelletjes die roesten terwijl er wel een RvS schroef gebruikt is, veel plastiek,…)
– er is bezuinigd op de originele banden, ik heb er inmiddels metzeler roadtec 01 op liggen (veel beter)
– de remmen zijn matig, inmiddels wel een beetje verbeterd met Brembo remblokken.

Voordelen Sv:
– het is een echte gooi en smijt fiets die je gemakkelijk overal tussendoor slalomt.
– het is een goedkope fiets (ik ga er daardoor wel niet al te zachtzinnig mee om)
– heel toegankelijk voor beginners en toch ook nog uitdagend genoeg voor een gevorderde.
@tjorque: oh maar dan hebben we het al over totaal verschillende machines. Mijn ervaringen zijn met een ’01 en dat is wel een toegankelijke makkelijke fiets om mee te leren rijden maar ècht een onbetrouwbaar hok. Dat komt dan van iemand die hoofdzakelijk Alfa Romeo rijdt.
@nietcreatief: ik heb nu 26k km op de teller en nog geen enkel defect gehad…
Wel een botsing gedaan, vork gebogen, maar zelfs dan nog naar huis kunnen rijden…
@tjorque: Ze zullen ondertussen al wel verbeterd zijn denk ik. Gen 1 en volgens mij 2 ook nog wel vallen allemaal(nagenoeg zonder uitzondering) stil bij 50k km omdat dan de spanningsregelaar overlijdt. De mensen die er meer dan 75k op hebben kunnen zetten zonder big-end lagers te vervangen of gewoon een nieuw motorblok te kopen zijn op een paar handen te tellen. Maar goed, dat zijn de oudere modellen
@nietcreatief: sjah ik vrees dat ik dat niet ga meemaken, volgend jaar is de motor boekhoudkundig afgeschreven…
Ik denk dat ik dan voor iets nieuws ga, want in België is een motorfiets 100% aftrekbaar.
Een hele leuke manier om mezelf te verplaatsen en niet teveel belastingen te betalen 😁

Maar ik hoop dat hij inderdaad veel verbeterd is!
@tjorque: Dat zijn mooie regelingen!
Hoop het ook voor je haha, al ben ik wel wat bevooroordeeld. Heb in 6 jaar een intense haat opgebouwd voor de/mijn SV. Tot op het punt dat ik hem aan mijn vriendin heb gegeven, haar een lespakket cadeau heb gedaan en op jacht ben gegaan naar een andere.
Heb dus letterlijk geld toe gegeven om er maar vanaf te zijn haha
@nietcreatief: en die vriendin heb je ook nog steeds?
Ik noem de sv650 (in mijn hoofd) altijd “a poor mans Ducati (monster)”.
Wist alleen niet dat er zoveel issues mee waren vroeger.
Na m’n avonturen met een ‘82 guzzi dacht ik, “ik koop een Japanner die dingen zijn altijd betrouwbaar…”
@tjorque: Jazeker die heb ik nog steeds :). Ze wilde hem zelf ook graag hebben, zelfs nadat ze me jaren heeft horen vloeken op dat ding. Zelfs nadat ze me heeft helpen zoeken naar Ty-wraps om de achterste remklauw tijdelijk vast te zetten omdat ik beide bevestigingsboutjes kwijt was geraakt onderweg naar de supermarkt en op het werk op jacht kon naar tijdelijke vervangende boutjes. Ze stond ernaast toen ik eens een rondje er omheen liep en erachter kwam dat de bout+moer waarmee de stang vastzit die naar achteren loopt voor de remklauw er los op de grond bij lag. Ze heeft me eens vuurrood een bezweet thuis zien komen omdat ik dat ding een km naar de pomp heb moeten duwen. Op dat moment waren tegelijkertijd de km-teller en het tankalarm stuk en ik was vergeten te schudden met dat ding voordat ik ging rijden om te horen of de tank nog klotste. Ze heeft me meerdere keren zien vloeken en tieren in de tuin omdat de startmotor weer eens niet rond ging. En tóch had ze liever dat ik hem aan haar gaf ipv. de shredder. Toen is ie eerst naar de motorzaak gegaan om van voor naar achter na te zien.
Met een nieuwe zit je dan sowieso wel goed hoor. Hier zijn het allemaal wat oudere apparaten, elk met zijn eigen nukken. De ouwe Italianen zijn ook alles behalve heilig, maar die hebben ‘vervelende’ storingen. Ventilator die slecht werkt of knarst, raam wat niet open wil, deur die niet meewil met de centrale vergrendeling. Dat werk. De Jappen hier (de SV en de GSX-F, die aan de andere kant van de oceaan als Katana door het leven had gegaan voor de tijdelijke on-topic) hebben een uitrustingsniveau van 0. En toch gaat er wel eens wat stuk. En omdat alleen het absoluut noodzakelijke erop zit is het meteen hoogst irritant als er wat stuk is. Het rijdt zo benauwd zonder knipperlichten of remlicht..
Leuk wagentje!
Dacht dat de hele GSX lijn van Suzuki aan de andere kant van de plas door het leven ging als Katana. Er was volgens mij ook gewoon een Katana 600 in de US. Hier heette die GSX-F 600.
Heb al een paar reviews gelezen van de nieuwe Katana, eensluidend positief zijn ze toch niet moet ik zeggen.
Zelf rijd ik met een ‘klassieker’, een Honda XR650R, op supermotardvelgen (eigenlijk vroege CBR600 velgen), maar nog steeds leuk om eens licht offroad te gaan (Dunlop Mutants).
Vrij ‘agrarisch’ wel tegenover moderne motoren, maar ik kom dan ook uit de tijd van de MTXen en NSR’s…
Dat er in de tekst niks staat over het vermogen van de Swift zegt al genoeg, waar de motorfiets een high tech toerental machine is met een bizar vermogen is de Swift een saaie (en ik vind lelijke) auto met een goed onderstel en een in verhouding teleurstellende motor. In deze klasse is 200 pk gebruikelijk en als je dan met 250 pk komt dan ben je net zo spraakmakend als deze fantastische motorfiets.
@daniel1975: welke andere 200pk hatch weegt 975kg? Vermogen is niet alles, lichte autootjes kunnen ook heel leuk zijn met op papier weinig pk’s…
@Onehp: door zijn afmetingen zit die in de Polo, Corsa, 208, Fiesta en DS3 categorie, dat die toevallig lichter is komt ook door de kleine motor met minder vermogen, kleinere remmen, etc. Ik zeg niet dat die niet leuk kan zijn, ik heb een Twingo RS gehad maar vond die ook underpowered. Het gaat erom dat hij hier wordt aangeboden als een hardcore hooligan auto zoals de motorfiets en dat is die niet. Ik zou in dit geval een Fiat 595 zoeken, dat terzijde.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).