• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Suzuki lanceert twee tweecilinders

Auteur: willeme, gepost 8 november 2022 om 13:03 – 6 Reacties

Tweecilinders zijn de motoren voor de echte purist. Suzuki lanceert nu twee tweecilinders.

Het beursseizoen is in volle gang bezig. We hebben net de Salon van Parijs achter de rug gehad en op dit moment is de SEMA in Las Vegas bezig. Maar er is nog een beurs op dit moment: de EICMA 2022 in Milaan.

In tegenstelling tot de SEMA hebben we wél een Autoblogger rondlopen op die beurs, namelijk niemand minder dan onze eigen hoofdredacteur @michaelras. Daar is hij zich aan het vergapen aan de mooiste motoren en alles dat er bij komt kijken.

Suzuki komt met twee tweecilinders:

Suzuki maakt van de gelegenheid gebruik om twee tweecilinders te lanceren. De eerste V-Strom 800DE, de andere de GSX-8S.

V-Strom 800DE

Dit is een zogenaamde ‘adventure bike’ om van de gebaande paden af te gaan. In vergelijking met de automobilisten in dergelijke auto’s doen mensen op dit soort motoren het ook met grote regelmaat. De V-Strom 800DE wordt logischerwijs boven de V-Strom 650 geplaatst, maar onder de V-Strom 1050.

Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders

De motor is een paralleltwin, dat betekent dat de twee cilinders naast elkaar staan, in tegenstelling tot de V-Twin-layout, die we kennen van diverse Harley Davidsons (en de Suzuki TL1000S/R natuurlijk). De motor is goed voor 84,3 pk bij 8.5000 toeren. Niet verkeerd, maar als je wil kun je ‘m laten smoren door Suzuki. Ze leveren ‘m ook met 47,5 pk, zodat A2-rijbewijshouders er op kunnen rijden.

Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders

Dat is op zich wel handig, mocht je qua postuur iets te groot zijn voor een 650 of deelscooter, kun je altijd een grotere fiets iets laten terugtunen zodat je er toch op kunt rijden. Handig. Ook handig is de range: je kunt 400 km halen op de forse 20 liter-tank. Er zijn drie kleuren leverbaar: matgrijs, zwart metallic en geel-blauw. In 2023 staat ‘ie bij de dealers, prijzen worden tegen die tijd bekendgemaakt, aldus Suzuki.

Suzuki GSX-8S

Dan gaan we door naar de tweede van de twee tweecilinders die Suzuki lanceert. De GSX-8S is een zogenaamde ‘naked sports’. Een sportief getinte motorfiets zonder kuipen of andere attributen. Net als met een kale sportauto zorgt dit voor een lager gewicht en meer beleving, maar dankzij de minimale bescherming is het niet de beste keuze als je naar Zuid-Frankrijk wil rijden. Het is echter wel een leuke keuze als je eenmaal aangekomen bent in Zuid-Frankrijk.

Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders

Ook hier zien we de nieuwe paralleltwin van Suzuki. De 776cc tweepinter is goed voor 82,9 pk bij 8.500 toeren. Net als met de V-Strom 800DE kun je kiezen voor een variant voor A2-rijbewijshouders. Dan staat er maximaal 47,5 pk voor je klaar.

Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders
Suzuki tweecilinders

Overigens kun je de motor zelf ook afstellen. Er zijn namelijk drie verschillende rijmodi waarbij de mapping van de motor verandert. In ‘Active’ heb je vol vermogen en de meest ‘sportieve’ koppelkromme. Kies je voor ‘Basic’, dan is de gasrepons relaxter en is de afgifte van het vermogen meer lineair. Als laatste is er nog Comfort, dan doet de motor het extra rustig aan. Handig voor de file of als het regent. Ook de GSX-8S komt volgend jaar naar Nederland.

Meer lezen? Zoveel motorfiets kun je kopen voor vakantiegeld!

Ook interessant!

  • Win toegangskaarten voor de HISWA te Water met Suzuki Marine
  • Suzuki Across is goedkoper én laadt sneller
  • De juiste kleuren voor een Suzuki: MotoGP Editions van GSX‑S
  • Oude Suzuki Jimny wordt koddige pickup

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

gsx, Suzuki, Video

Vorig bericht: « E30 M3 restomod heeft atmosferische V10
Volgend bericht: Gespot – BMW M3 wil graag een M4 CSL zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. racerx zegt

    8 november 2022 om 13:38

    Jammer dat ze mee gaan met de meute en hun V Twin dumpen voor een parallel exemplaar. Achja, met een 270 graden krukas valt er nog wel wat karakter te redden…

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      8 november 2022 om 17:55

      Sowieso vreemd op een V-strom.
      Maar inderdaad, met een 270 graden parallel twin is nog wel te leven, al kan ik niet uit het artikel halen of dit zo is.

      Login om te reageren
      • hippopotamus zegt

        8 november 2022 om 22:53

        Als ik me niet vergis heeft mijn TDM850 dat. Heerlijk karakter idd. Onderin lekker ploffen, bovenin lekker brullen. Wel eens op een oude V-Strom leenmotor gezeten, maar bovenin de toeren werd het vermogen vrij afgevlakt naar mijn idee.

        Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    8 november 2022 om 13:54

    Heeeeej, een vleugje Motorblog op Autoblog. @sracovlov zal tevreden zijn ! 🙂

    Login om te reageren
    • MM93 zegt

      8 november 2022 om 21:50

      Zeker, maar kan altijd meer. Nog niets gelezen over de MotoGP tests in Valencia.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    8 november 2022 om 14:18

    Haast een kopie van de 850gs. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North