• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Suzuki steekt BMW bikkelhard de loef af

Auteur: jaapiyo, gepost 22 augustus 2018 om 12:09 – 10 Reacties

Suzuki


Kawaii.

Accountancy-toko EY, voorheen ook wel bekend als Ernst & Young, heeft de harde zakelijke kant van de autowereld eens onder de loep genomen en komt tot schokkende conclusies. Zo heeft BMW in het tweede kwartaal van 2018 haar positie als de meest winstgevende autofabrikant opgegeven aan Suzuki. We hebben het hier dan over winstgevendheid in termen van marge, niet in absolute koude zakken met cash. Ernst & Young kijkt overigens alleen naar de zestien grootste autoconcerns en merken als Porsche en Bentley worden opgeslokt in de algemene cijfers van VAG. Zodoende vinden we deze namen (en zelfstandig automaker Ferrari) niet terug bovenaan de lijst.

Apart maar waar: Suzuki scoorde in Q2 een winstmarge van liefst 11,8 procent. Dat is een flinke boterham in de (volwassen) auto industrie en extra opvallend omdat Suzuki alleen kleine waggies verkoopt. Meestal is de marge daarop eveneens kleiner. Het is immers een competitieve markt waarin prijs een grote factor speelt. Kennelijk zijn de Japanners zo goed en efficiënt in het maken van Celerio’s, Alto’s en Jimny’s dat ze er alsnog lekker op kunnen verdienen.

Hoewel BMW het onderspit delft, hoeven de Münchenaren niet te klagen: hun winstmarge van 11,4 procent in Q2 is nog altijd degelijk. Een stuk beter ook dan die van Daimler en VAG bijvoorbeeld, om maar wat te noemen. Die laatste twee scoren namelijk een marge van ‘slechts’ 6,5 procent. Zo zie je maar weer: Mercedes mag BMW ingehaald hebben qua afzet in de afgelopen twee jaar, maar dat cijfer vertelt niet het hele verhaal. Meer goed nieuws voor BMW: tel je de eerste twee kwartalen bij elkaar op staan ze nog steeds op plek één, nipt voor Suzuki.

Desalniettemin ziet EY reden tot zorg voor de Duitse auto industrie. De (wereldwijde) negatieve emoties rondom diesel en Trumps shenanigans raken onze oosterburen extra hard, omdat ze zwaar hebben ingezet op dieseltech en (ironisch genoeg) veel auto’s in Amerika maken. Dit schaadt hen nu de handelsoorlog tussen Amerika en China opwarmt. Laatst vertelden we je bijvoorbeeld nog over de Mercs die vaststonden bij de Chinese douane. Ondertussen zitten de Fransen en Japanners in de lift, aldus EY.

Het kan echter nog erger. De Amerikaanse auto industrie gaat namelijk relatief het slechtste. Ford heeft de laagste winstmarge van de zestien concerns in het onderzoek, met 2,2 procent. Ook GM verliest terrein in China en is al zo goed als verdwenen van de Europese markt. En dat terwijl het eigenlijk geen slechte tijd is om autofabrikant te zijn: de hele industrie boekte in het tweede kwartaal een omzet van 410,8 miljard, met een winst van 26,1 miljard (6,35 procent). Ter vergelijking: in crisasjaar 2009 waren deze cijfers nog respectievelijk 224,2 miljard en -7,1 miljard. We’ve come a long way baby…

Tot slot nog een guitig feitje voor de hat0rz: VAG pakt op elke verkochte auto gemiddeld 1.563 Ekkermannen (zoals gezegd zitten Audi en Porsche daar al in verwerkt). Ze verkochten er in het eerste half jaar 5,5 miljoen. (via Manager Magazin en Handelsblatt)

Image-Credit: BMW Alto via autojunk

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, daimler, Ford, geld, GM, onderzoek, psa, Suzuki, vag, Volkswagen

Vorig bericht: « Officieel: nieuwe Shelby Mustang GT
Volgend bericht: De Max Factor: zoveel meer Nederlanders kijken F1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. maxidyne zegt

    22 augustus 2018 om 12:14

    EDIT: fixed

    Login om te reageren
    • dees zegt

      22 augustus 2018 om 12:37

      @maxidyne: Staat toch vrij duidelijk BMW M3 op.

      Login om te reageren
      • autospotterkerkrade zegt

        22 augustus 2018 om 12:38

        @dees: ik denken dat ie aan badgetuning doet , ik denk dat het maar een 340I is!

        Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    22 augustus 2018 om 12:26

    Dat doen ze maar even mooi daar bij Suzuki.

    Login om te reageren
  3. bmw2coupeeigenaar zegt

    22 augustus 2018 om 12:42

    Zo, het enige wat mist aan deze wagen zijn mperformance onderdelen. Denk aan: carbon diffuser, uitlaatsysteem, zwarte gril en carbon spoiler.

    Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    22 augustus 2018 om 12:46

    Netjes, beter dan een 316i met m-pakket. Dat is pas een lachertje

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 augustus 2018 om 07:37

      @87sandyd: want jij vind dat een M pakket iets met sportiviteit en dikke motoren van doen heeft? Dat is dan een misvatting, een stuk plastic aan de bumper geplakt of een zwarte dakhemel heeft helemaal niets met sportiviteit van doen. Maar er zijn wel mensen die dat mooi vinden, nou laat ze lekker.

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    22 augustus 2018 om 12:58

    8,5 miljard winst, lekker bezig VAG!

    Login om te reageren
  6. eelco74 zegt

    22 augustus 2018 om 13:13

    Over ford gesproken, toevallig bij een import bedrijf een splinternieuwe 2018 Lincoln continental staan bekijken. Echt een hele toffe auto om te zien. Maar wat zit dat ding slecht in elkaar, geen naad die recht loopt, geen deur die goed afgehangen was. Hoe dit ding zo de fabriek uit heeft kunnen rollen. Geen wonder dat de Europese en Aziatische auto’s het daar zo goed doen.

    Login om te reageren
  7. baardmijt zegt

    22 augustus 2018 om 14:07

    Die nieren worden ook met ieder model breder zeg. Maar na al die vouwtjes BMW’s is dit strakke, doelmatige design wel een welkome wending. Chapeau – eh – Hut, BMW!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North