De SVE Oletha is en blijft een pareltje, maar komt nu ook beschikbaar zonder een blubberdikke V8.
Vorig jaar konden we jullie voor het eerst vertellen over Smit Vehicle Engineering. Die doen wat BMW niet deed: een BMW Z8 Coupé maken. Maar dan stiekem nog een stukje mooier. Ietsje meer gedrongen qua proporties en zelfs bijna een stukje moderner. De Z8 komt uit de tijd dat Henrik Fisker echt goed werk leverde en dus is het lastig om dat te verbeteren, maar als het aan ondergetekende ligt, is het gelukt.
SVE Oletha
Technisch is de SVE Oletha – vermoedelijk – een BMW Z4 (E86) met een compleet eigen koetswerk eromheen. De zwarte die we vorig jaar behandelden was het ‘originele’ recept, wat betekent dat de motor een S65B44 is. Dat is de 4.4 liter grote versie van de V8 uit de BMW M3 (E92), specifieker de M3 GTS. Verwacht dus 450 pk en een lekker hoogtoerige V8 met bijpassend geluid: een beetje zoals de S62 in de originele Z8. Toch kan het zijn dat die V8 een beetje overkill is. Daarom heeft de grijze SVE Oletha een andere motor.
SVE Oletha met S54
De gekozen motor is de S54B32, een zes-in-lijn. Deze unit leent de SVE Oletha van de M3 van een generatie eerder, de E46. Ja, dat is een tweetal cilinders minder dan de originele Z8, maar goed, de originele Z8 had geen vast dak. Je mag af en toe een beetje spelen met je ideaalbeeld. Toch denken wij dat dit er vooral mee te maken heeft dat de S54 in een standaard BMW Z4 M ligt. Zo hoeft SVE alleen maar de koets te doen.
Geen bolle motorkap
Goed, het resultaat is dezelfde heerlijke styling van de SVE Oletha gecombineerd met zes-in-lijn-heerlijkheid uit één van de beste M3’s. Stiekem is de Oletha met S54 nog een stukje mooier ook. De versie met V8 heeft, net als de M3 E92, een ‘bolling’ in de motorkap om de S65 te kunnen huisvesten. De S54-versie heeft gewoon een platte motorkap met alleen dezelfde vouwen als de originele Z8. Ook scheelt deze motor 45 kg op de weegschaal vergeleken met de V8-versie. Wel lever je wat pk in: de S54 levert 400 pk in de Oletha. Vergeleken met een standaard S54 is dat dan weer wel een flinke upgrade.
Mooier, lichter, maar wel zonder de ‘originele’ motor. In ieder geval is er nu iets extra’s te kiezen voor je SVE Oletha. Wederom is het officieel nog een prototype, dus hoe en wanneer je er eentje kan kopen is niet bekend.
kuip zegt
Wauw, ding ziet er heel goed uit! Het bestaan hiervan was mij even compleet ontgaan.
bvlagusta zegt
Wat een beauty
potver7 zegt
Het is dat ik geen oprit heb (en geen spaarrekening), maar anders…
tocae zegt
Goed gek als je dit mooier vindt dan een Z8.
Robert zegt
Als hier de merknaam ‘Zagato’ aan was verbonden, had ik het zo geloofd.
kniesoor zegt
400 peekaa uit een S54 ? Dat is nogal wat meer dan de 360 (CSL), die BMW zelf uit het blok peurde en als verantwoord maximum uit dat blok beschouwde. Dus benieuwd of en hoe lang dit blok heel blijft . . .
alpacatje zegt
Een 4.4 V8? Volgens mij heeft er nooit een 4.4 V8 in een M3 gezeten. Wel een 4.0 V8
Loek zegt
@alpacatje: jawel, het gaat om de geüpgradede versie van de S65 die in de M3 GTS heeft gelegen.
Dutchdriftking zegt
Blijft een neppe 8c deze coupé.