
Gunstige benzineprijzen aankomende week, een mooi moment om te tanken. Goedkoper benzine tanken doe je nu!
Heb je een autocollectie en kunnen al je bolides wel wat peut gebruiken? Dan is deze week een gunstige tijd om benzine te tanken. De olieprijs op de wereldmarkt maakt een flinke duik en dat merken we eindelijk ook aan de pomp. Automobilisten profiteren deze week van lagere brandstofprijzen.
Goedkoper benzine tanken
De prijs van Brentolie kelderde afgelopen week met maar liefst 8,5%. Een vat kost nu $ 61,30, een niveau dat we in vier jaar niet meer zagen. Economisch gezien is dat geen fantastisch nieuws, maar het voordeel is wel dat de ontwikkelingen op de oliemarkt voor lagere brandstofprijzen zorgen.
De gemiddelde pompprijs voor Euro 95 (E10) is momenteel €2,08 per liter. Dat is een daling van 8% ten opzichte van vorig jaar. Voor dieselrijders is het plaatje iets rooskleuriger: zij betalen gemiddeld €1,784 per liter. Deze cijfers komen van de vijf grootste tankstationsketens, bijgehouden door UnitedConsumers. Daarover bericht de Telegraaf. Bij een lokale pomp in je stad of dorp kun je overigens nog een stuk voordeliger tanken dan deze aangegeven prijzen.
Niet alleen dalende olieprijzen spelen een rol. Ook de zwakkere dollar is een factor in het geheel. Sinds het einde van 2024 zakt de Amerikaanse dollar in waarde ten opzichte van de euro. Aangezien de wereldhandel, zoals die in olie, grotendeels in dollars plaatsvindt, ligt daar ook de pijn.
Extreme kortingen aan de pomp hoef je niet te verwachten. Accijns en btw maken samen meer dan de helft van de prijs uit. Als het kabinet besluit om de huidige korting op brandstof op 1 januari 2026 af te bouwen én als de olieprijs weer aantrekt kijken we volgend jaar mogelijk tegen hele andere brandstofprijzen aan. Kortom: doe er je voordeel mee.
Deze week is hét moment om te tanken, voordat de markt weer omslaat. Dus: tank deze week je auto vol. Ik herhaal, tank deze week je auto vol. Je portemonnee zal je dankbaar zijn.





Voorlopig gaat die markt echt nog niet omslaan. Trumps wispelturige ‘beleid’ draagt alleen maar meer bij aan een dreigende (Amerikaanse) recessie en de daarmee dalende dollarwaarde plus olieprijzen.
Centen kwestie per liter, maar altijd beter dan een stijging vd prijzen
Merkwaardig, dat de belangrijkste reden voor de dalende brandstofprijzen niet vermeld wordt : een structurele/substantiële verhoging van de productie van olie door OPEC+ landen.
Gisteren diesel á 1,448 p/l getankt
1.80, 2.00, 2.20, wat maakt het uit. Benzine is duur, dus die paar cent eraf of erbij maakt nou niet echt verschil. Ik kijk echt nooit naar brandstofprijzen, als de tank leeg is gooi ik er 98 in bij BP of Shell. Zonde van je tijd om je hier zoveel mee bezig te houden (of om er zelfs speciaal voor om te rijden). Tijd is zoveel kostbaarder dan die paar centen die je kan besparen..
Ik tank ook altijd 98, maar er zit toch wel veel verschil tussen de aanbieders. Soms tot €0,20 per liter. Dat vind ik wel de moeite als je een elke 2-3 weken 70l tank te vullen hebt.
Het licht er een beetje aan hoe groot de verschillen zijn, bijvoorbeeld met Duitsland. E5 is in dat land nog in twee smaken te verkrijgen, met 95 én met 98 octaan, dus de E5 is daar 6 resp. 12 cent duurder dan de E10. In Nederland is het prijsverschil tussen de 95 E10 en de 98 E5 echter al snel 30 cent, dus toen ik ook nog E5 moest tanken, scheelde het me 3x per maand zo’n 17 à 18 euro per tank, Daarmee had in de MRB vrijwel terug verdiend.
Nu rij ik in een auto die prima gedijt op E10, dus is het prijsverschil op een tank ongeveer 6 à 7 euro; daarvoor rij ik niet 15 km om. Zouden de plannen om in 2026 de accijns weer naar de volle mep op te voeren (= +26 cent/liter) doorgaan, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Over centenn**kers gesproken, ik stond van het weekend in Duitsland (net over de grens) in de rij voor een tankstation. Daar stond een ouder Nederlands echtpaar. De mensen hadden vijf (5!) jerrycans mee om te vullen. Daarna ging de Toyota RAV4 hybrid ook nog even vol. Het waren allerlei soorten jerrycans, van die metalen, maar ook kunststof. Een ding hadden ze gemeen, minimaal 30 tot 40 liter groot.
Ik moest wel even glimlachen toen ik dat zag. Maar ach, ik woon op zo’n 7km van het eerste Duitse tankstation dus wat heb ik nou te klagen?
Ik werk op een paar km van de grens met Duitsland. En ja, je ziet daar heel wat zuinige Hollanders als rijdende molotovcocktails die Tankstelle verlaten… raak je op de terugweg onverhoopt betrokken bij een kop-staartbotsing op de A12 (bij de opritten Zevenaar en Didam komt dat bijna wekelijks voor!), dan weet je in ieder geval dat je lijdensweg kort maar hevig zal zijn.
De douane is er overigens ook scherp op, net als op al die sneue figuren die met 20+ sloffen sigaretten en shag in de kofferbak terugrijden. De strafmaat is over het algemeen een boete van 100% van de ontdoken accijnzen en/of in beslagname van de goederen.
Als het verschil tussen ochtend en middag €0,15 per liter is, tank ik toch echt in de middag. Waarschijnlijk is €12/€24 per tank voor jou geen issue, maar voor velen is dat toch echt een verschil. Waarschijnlijk tank jij altijd voor €25?😂🤣👍
Maar ja… Voor de doorsnee leaserijder is het nooit een topic geweest, behalve dan het probleem van bijtelling, want dat is toch echt erg veel geld…
Ja, ‘het licht er een beetje aan’ 🙄 het ligt er een beetje aan, Robert…
Ah, je hebt het ligt gezien ! 😆
Zojuist 45 liter super98 getankt in Belgie.
1,67 per liter dus dikke prima tov Nederlandse prijzen.
Ja, de 98 scheelt helemaal veel. Waar in nederland je soms wel 40cent verscheel betaald tegenover E10 is daar het verschil vaak maat 10cent.
Ik weet niet waar jullie allemaal tanken, maar ik heb vanochtend €1,69,9 betaald. Vorige week was dat nog €1,70,9. In Hengelo (Ov). Wij zijn al meer dan een jaar de stad met de goedkoopste benzine van heel Nederland. Het mooie is, wij wonen om de hoek.