Te koop: de meest elegante Toyota ooit

Auteur: , 50 Reacties

Waterstof? Hybride? Ha!

In een poging de Jaguar E-type wat tegenstand te bieden bouwde Toyota de nu legendarische 2000GT. De fraaie koets en de zeer beperkte productie (351 stuks) maken dat de waarde van dit icoon de afgelopen jaren de pan uit rees. Maar oh-oh wat is het een lekker wagentje.

Dit exemplaar heeft er 72.200 km op zitten. Het 2.0 zes-in-lijn biedt 150 pk. Genoeg om alle 1.120 kg aardig vlot in beweging te krijgen, maar ook niet veel meer dan dat. Precies goed dus. Desondanks is de techniek nog vrij modern. Denk aan schrijfremmen rondom, dubbele wishbones op alle wielen en een limited slip differentieel.

Prijzen maakt Bingo Sports World, leverancier van automobiele lekkernijen, niet bekend. Dergelijke auto’s worden echter verkocht tegen bedragen boven een miljoen euro.



50 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
1 van de mooiste classics ooit gemaakt
Veel mooier dan de E-Type wat mij betreft.
@berlinetta: Ja, al vind ik ‘m frontaal wat minder geslaagd en is de achterzijde, als je van de zijkant kijkt, een bel?eetje een rommeltje. Wat zit er achter die rechthoekige deuren net achter het voorwi
@berlinetta: niet met je eens. Ik vind de E-type beter kloppen qua design. Maar goed dat smaken verschillen.
@mauritsh: allereerst: leuk artikel! De motor is echter een zes-in-lijn, gebouwd door Yamaha ;-).
@gtwillem: Scherp zo op de zondag ochtend! De verkoper heeft trouwens ook v6 staan. Yamaha heeft toch meegeholpen aan de nokkenassen en kleppen? Een beetje het zelfde wat ze later bij de ford puma hebben gedaan.
@clarkson: Eigenlijk is de auto compleet gebouwd door Yamaha: onderstel en body komen van Yamaha. De motor is een door Yamaha zwaar bewerkte 2-zes in lijn van Toyota, evenals de aangepaste aandrijflijn.
@gtwillem: Dank! Het was een gezellige avond, zoals je begrijpt.
@mauritsh: Kan wel wezen, maar een beetje op de feiten letten is wel zo prettig. @dizono zou dit soort fouten nooit maken. Het artikel van de nieuwe Impreza vond ik dan wel weer indrukwekkend.
@willeme: Nog één opmerking over die Impreza en je wint een weekend lang (verplicht) rijden in een Smart Roadster.
@willeme met die ultrazeldzame Runlines van je.
@gtwillem: was het niet zo dat Yamaha de auto al voor 80% had ontworpen en dat Toyota hem bouwde? En dat er een aantal een 2.3liter motor kregen. Weet t niet zeker, vandaar de vraag?
@grrrrommmmm: zie net je reactie aan @clarckson. Thanks
@grrrrommmmm: Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij was het de bedoeling om het project aan Nissan te verkopen. De ontwerper van het originele 2000GT project had ook al diverse schetsen gemaakt voor Datsun. Datsun zélf had hier geen trek in. Niet omdat ze de auto niet mooi vonden, maar omdat het te duur was om hem te produceren. Zij kwamen enkele jaren later met de Fairlady Z S130, bij ons bekend als de 240Z. En die lijkt er wel verdacht veel op ;-). Dat beide auto’s enorm veel leken op de E-Type, was intentioneel. In Japan werd er toen nog anders naar design gekeken, aangezien ze nog niet echt een historie qua autodesign hadden. In hun ogen is het kopieren het eren van het originele design. Dus een soort hommage aan de E-Type. Zelfde geldt voor de Lexus LS400: de leek express veel op de S-klasse, omdat dat in hun ogen de grootste concurrent was. Nog leuker was het met Daihatsu, dat een tijdje de Trevis heeft geleverd. De Trevis was een Cuore met een ander koetswerkje, volgens de Japanners geinspireerd op de Mini. Ze vroegen letterlijk of Mini er een probleem mee hadden dat ze een auto op de markt gingen brengen die erg veel leek op hun Cooper. Ze keken naar de foto’s van de Trevis, gingen kapot van het lachen en zeiden: ‘is goed, bouw maar’. ;-)

Uiteindelijk kwamen ze uit bij Toyota, dat nog wel wat veranderingen aanbracht aan het originele design. Die 2.3 motor was op het laatste leverbaar, maar er zijn er maar heel weinig van. Als het er 20 zijn is het veel.
@gtwillem: Er zijn maar 9 auto’s gemaakt met die 2.3 motor. En van serie 3 dus.
@gtwillem: waarvoor dank :))
Wat een ongelofelijke schoonheid is het toch!
Als ze hier nu eens een goede remake van maken ipv die sFr….
Prachtig! Een van de weinige geslaagde ontwerpen uit het land van de rijzende zon..
@maarten020: mwah, smaak is subjectief. En gelukkig maar, want dan valt er veel te kiezen.

Ik ben een groot fan van de Japanse sportauto cultuur. Of het nou een vroege Datsun 240ZX is, een Mazda RX met Wankelmotor of een met de liniaal ontworpen Skyline uit de jaren tachtig. Of deze beauty van een 2000GT.
Ik begrijp de exclusiviteit van deze auto, maar prijzen van meer dan een miljoen zijn buitengewoon.
@kiasoul98: Zijn er maar een paar van, is in een James Bond film geweest… Genoeg redenen ;)
Kijk maar naar de AE86:
Eigenlijk een oude vrouwtjes auto… een simpele corolla. Ok, met achterwiel aandrijving, maar toch.
En toen kwam Keiichi Tuchiya, en Initial D. En hup, een goede 2e hands AE86 (vooral de Trueno Hatchback) is al gauw 10k tot 13k.
Lexus look achterlichten😜
Maar alle gekheid op een stokje een mooie klassieker
Schitterende klassieker! Vooral hoe het voorruit door loopt naar de zijruiten. Mooie lijn.
Inderdaad een geweldige wagen. En foei, de motor is geen V6!
Ik hou wel van dit soort Japanse curiosa. Qua design vaak niet erg uitgebalanceerd, alhoewel deze schitterend is, maar wat zijn het toch technisch gezien mooie wondertjes.

1. De 2000GT heeft dubbele koplampen. De klapkoplampen waren uit nood geboren. De originele lampen staan namelijk te laag, volgens US eisen, waar de auto ook verkocht moest worden. Om toch aan de eisen te voldoen en niet te tornen aan het design kreeg ie klapkoplampen. Beter dan wat MG deed: die verhoogde de B gewoon.

2. De 2000GT heeft ook een rolletje in de James Bond film ‘You Only Live Twice’. Dat was een cabrio, die nooit officieel geleverd was. Niet zozeer omdat een cabrio mooier was, maar simpelweg omdat Sean Connery niet in de 2000GT paste.

3. De 2000GT is eigenlijk een project van Yamaha. Toen de auto half af was waren ze nog steeds op zoek naar een partner om de auto bouwen. Yamaha is langs een paar Japanse autofabrikanten gegaan en uiteindelijk stemde Toyota in.

4. Net als de Lexus LF-A heeft Toyota er tijdens het bouwen nooit winst op gemaakt.

5. De auto bleek tijdens hogesnelheidstests met gemak een Porsche 911 bij te houden, reden voor Porsche om het jaar later mee te doen met de nieuwe, snellere 911 S. Bij Toyota waren ze zeer vereerd dat Porsche het zo serieus nam.

6. Er zijn drie series van gebouwd. wat het verschil precies was, weet ik eigenlijk niet.

7. Aan het einde is de 2000GT ook geleverd met een 2.3 motor, met een enkele nokkenas. Zijn heel erg zeldzaam.

8. Je kon kiezen uit 3 (!) verschillende versnellingsbakafstellingen, naar gelang je acceleratie of topsnelheid belangrijk vond. Of als je geen linkerbeen had, kon je kiezen voor een drietrapsautomaat.

9. Yamaha heeft bij het ontwerp van het onderstel gekeken naar de Lotus Elan vanwege het lage gewwicht, kwikzilverige handling en handzame formaat. Het is echt een heel klein autootje (vraag maar aan James Bond).

10. Ondanks dat de 2000GT geen geld opleverde, lag de nieuwprijs flink boven die van de Jaguar E-Type.

11. Je kon hem gewoon bestellen met airconditioning, in 1967! Voor de mensen die Duits rijden: dat is een soort verwarming, maar in plaats van het interieur warmer maken, wordt het koeler. De vorige eigenaar van je auto kon het ook bestellen, maar dat was vaak te duur ;-).
@gtwillem:

Voor mensen die Duits rijden, ik moest errug lachen om je uitleg !
@gtwillem: van de cabrio zijn er twee gemaakt. Iemand met een enorme kin heeft er een filmpje over gemaakt.
@lekbak: oh waar? Ik kan het in Jay’s garage video’s niet vinden.
@fijnkonijn: gezocht op “Jay Leno Toyota”: https://youtu.be/N77m1gRC7F4
@gtwillem: je kan leuk schrijven. Al bij Wouter gesolliciteerd?
Volgens mij is de reden dat deze wagen in productie is genomen om te laten zien wat Japan voor de toekomst in huis had qua techniek, een soort technisch statement van hoe ver het land van de “solid state” slogan (dit stond op ieder Japans product dat rap uit elkaar pleurde) er voorstond.

Reden nummer twee is James Bond; Sean Connery in één van de allerbeste Bondfilms ‘You only live twice’ waarin de ster in een roadster versie van deze Toyota te zien is.
Na de iconische Goldfinger film, waarin James Bond in zijn beroemde Aston Martin DB 5 rijdt met alle gadgets, kwam de minder spectaculaire film Thunderball en met You only live twice probeerde men het Goldfinger niveau te halen.
De Toyota was een Corgi Toys ‘must have’ naast je James Bond Aston Martin.

Een fantastisch moment in you only live twice is overigens de boeven die in een zwarte Toyota Crown rijden, worden opgehesen door een helicopter om vervolgens in de baai van Tokyo te worden gedumpt !

http://www.topgear.com.ph/images/news/0_2015/08/14/toyota_crown/toyota-crown-2nd-gen.jpg
Prachtige auto. Ik hou niet echt van Japanse auto’s maar deze vind ik sowieso al prachtig.

————

Beetje off-topic: iemand anders last met de Autoblog app?
@americanmuslecarlover: wat voor last?
@rufctr01: ik denk jet feit dat als je de reacties helemaal wilt lezen hierin moet scrollen, jah ik heb er dus ‘last’ van
@rufctr01: Ik kan niet inloggen op de app, mijn wachtwoord doe ik goed enzo.
Fantastisch mooi en heel veel geld waard. en dan zit het nummerbord voor er scheef op! …..
Ik denk dat ik nog niet helemaal wakker ben op de zondagochtend, maar waar zijn die vakjes aan de zijkant voor? (Achter de voorwielen)
@drsnuggle: Meen dat het ventilatie kleppen zijn.
@drsnuggle: Achter de afdekplaat aan de passagierszijde zit de accu. Aan de bestuurderszijde zit als ik me niet vergis het luchtfilter.
Een van de weinige overgehypede auto’s die ik wel leuk vind. Sowieso veel mooier dan die Jaguar waar hij op gebaseerd is. Helaas heb ik alleen iets aan de veel te zeldzame cabrio…
Het lijkt wel of niemand weet waar die vakjes achter het voorwiel voor zijn.. 2x gevraagd al maar niemand zegt t. Begin nu ook nieuwsgierig te worden…
@brave: rechts: accu en links: luchtfilter en ruitensproeivloeistof reservoir.
Door de double wishbone ophanging en een brede x-frame constructie was er te weinig ruimte om dat voorin te plaatsen. foto’s-> http://minkara.carview.co.jp/userid/124785/blog/285773/
Mooiste. Wagen. Ooit!
In België rijdt er (bij mijn weten) eentje rond. Was ook te zien op Supercar Sunday vorig jaar.
Dit topic is het beste topic van 2015. Niet zozeer vanwege het onderwerp an sich maar vooral vanwege het niveau van de comments: geen ongetogen woord. Geen tokkies die lopen te flamen en te ziekstralen. Geen fabrikanten afzeiken maar gewoon gezellig ouwehoeren over wat ons bind: auto’s. We zijn toch alle auto-liefhebbers.

Applaus voor je zelf !!
Zou de intocht van Sinterklaas er iets mee te maken hebben?
@fijnkonijn: wat een sentimenteel geouwehoer zeg. ;-)
@fijnkonijn: Je hebt volkomen gelijk. Zag het bij het Starlet artikel weer voorbij komen. Dit is eigenlijk hoe het altijd hoort te zijn. Gewoon over auto’s lullen. Zonder haters en fanboys. Gewoon liefhebbers.
Geef mij maar een Datsun 240z. Zoveel mooier!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).