• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: de meest extreme Peugeot 806 ooit

Auteur: machielvdd, gepost 10 november 2020 om 20:12 – 9 Reacties

Deze Peugeot 806 Procar reed ooit doodleuk tussen de BMW 3 Series tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps.

De Peugeot 806 is qua aerodynamische eigenschappen vergelijkbaar met een blok rijtjeshuizen. Het is dus zo ongeveer de laatste auto die je op een circuit zou verwachten. Toch was de Peugeot 806 in 1995 wel degelijk op het circuit te vinden. En dan niet als toerist op de Nordschleife, maar als officiële deelnemer aan de 24 uur van Spa-Francorchamps.

Publiciteitsstunt

Peugeot was op het lumineuze idee gekomen om de 806 in te zetten voor de race in plaats van een van hun andere, meer aerodynamische, modellen. Bij wijze van publiciteitsstunt hadden ze natuurlijk een raceversie van de 806 kunnen bouwen voor de show (zoals de Espace F1), maar Peugeot ging verder dan dat. De 806 werd daadwerkelijk ingezet tijdens de 24 uur van Spa. Met de zegen van Peugeot ging Team Kronos het proberen met deze MPV, in sommige contreien ook wel bekend als refocontainer.

Kaalgestript

Uiteraard heeft de Peugeot 806 Procar enkele ingrijpende veranderingen ondergaan. Het binnenste van de auto werd bijvoorbeeld compleet kaalgestript. De ruimte die normaal zo handig is in een MPV is dus nu één grote loze ruimte, op de kuipstoel en de rolkooi na.

405

Voor zowel de aandrijflijn als de ophanging werd een beroep gedaan op de Peugeot 405, die al eerder dienst had gedaan als toerwagen. Een iets minder onlogische keuze. De motor bestond uit onderdelen van de 405 en de 306 en bezorgde de Peugeot 806 Procar 280 pk. Een standaard Peugeot 806 heeft het nooit verder geschopt dan 150 pk.

  • Peugeot 806 Procar
  • Peugeot 806 Procar
  • Peugeot 806 Procar
  • Peugeot 806 Procar

Race

Tegen de verwachting in sloeg de Peugeot 806 Procar in eerste instantie geen modderfiguur op Spa-Francorchamps. Integendeel: de voormalige zevenzitter kwalificeerde twaalfde overall (terwijl er 53 auto’s meededen) en derde in zijn klassement. Helaas ging het tijdens de race zelf minder voorspoedig. De auto werd gekweld door het ene technische probleem na het andere. Na onder meer remproblemen en een issue met het differentieel begaf de motor het uiteindelijk. Het werden voor de 806 daarom de 10 uur van Spa-Francorchamps in plaats van de 24 uur van Spa-Francorchamps.

Te koop

Qua resultaat was de Peugeot 806 Procar dus geen memorabele deelnemer, maar desondanks kan deze auto de geschiedenisboeken is als een van de meest onconventionele toerwagens ooit. En het bijzondere is: dit unieke stukje motorsportgeschiedenis staat nu te koop bij onze zuiderburen. De enige echte Peugeot 806 Procar wacht op een nieuw baasje bij Gipimotor in Evere.

Er staan helaas niet veel beelden online van de Peugeot 806 Procar in actie, maar het onderstaande fragment willen we jullie niet onthouden:

Met dank aan Willem voor de tip!

Ook interessant!

  • In beeld: de spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps
    Nieuwe spectaculaire tribunes op Spa Francorchamps
  • Ingrijpende facelift voor... Spa Francorchamps
  • Peugeot e-Rifter koop je met je verstand
  • Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps
    Geen geld terug voor F1-fans Spa-Francorchamps

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

occasion, Peugeot, Racing, spa-francorchamps, Video

Vorig bericht: « Deze Alfa Romeo Giulia GT is een schone schoonheid
Volgend bericht: Audi RS6 GTO Concept is überdik racemonster »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark383 zegt

    10 november 2020 om 20:35

    Als hij in het filmpje de bocht om gaat, kan je zien hoe stijf ze ‘m hebben gemaakt. Alle demping is er helemaal uit zo te zien.

    Login om te reageren
    • seanxtype zegt

      12 november 2020 om 07:45

      @mark383: ja je verwacht het niet, dit soort auto’s staan meestal bekend om hun comfortabele wegligging

      Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    10 november 2020 om 22:05

    Ik vind het nog steeds een geniaal ding!
    Was hem nog niet vergeten.

    Login om te reageren
  3. renault4life zegt

    10 november 2020 om 22:06

    Vind stiekem de 806 een prachtige auto

    Login om te reageren
  4. mustang750supersnake zegt

    10 november 2020 om 23:15

    haha…een van de 4 te kiezen busjes toendertijd?…..

    Login om te reageren
    • RobTWo zegt

      11 november 2020 om 09:04

      @mustang750supersnake: de andere drie waren zeker de Fiat Ulysses, de Lancia Zeta en de de Citroën Evasion?

      Login om te reageren
  5. tjorque zegt

    11 november 2020 om 09:03

    Zie je wel dat het “race pedigree” van mijn vroegere Citroën Evasion niet alleen tussen mijn oren zat! ?

    #eersteautoliefde

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    11 november 2020 om 09:12

    Geniaal ding!

    Login om te reageren
  7. 917 Porsche + Audi zegt

    11 november 2020 om 17:47

    Was toen ook aanwezig tijdens de 24u van Spa,Als ik mij goed kan herinneren is hij wel uitgevallen in de nacht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North