
Heiligschennis of niet, deze elektrische Alfa Romeo Giulia GT ziet er buitengewoon fraai uit.
Een jaar of vijftien geleden leek het ondenkbaar dat het elektrificeren van klassiekers populair zou worden, maar toch is dat wat er momenteel gaande is. Het blijft een eigenaardige combinatie, maar desondanks zitten er wel gave projecten bij.
Totem
Een van deze gave projecten is de Alfa Romeo Gulia GT van het Italiaanse Totem Automobilli. Over deze auto schreven we al eerder, maar nu kunnen we de auto in al zijn glorie bekijken. Ook zijn nu alle ins en outs bekend van deze bijzondere Italiaanse creatie.
Elektromotor
De auto verschilt op veel punten van een originele Giulia, maar de elektrische aandrijflijn is toch wel de meest schokkende wijziging. Daarom zullen we die eerst even behandelen. De elektromotor in kwestie produceert maar liefst 525 pk en 940 Nm koppel. Ter vergelijking: de originele Giulia die als basis diende had maar 195 pk.
Accu
De elektromotor wordt gevoed door een 50,4 kWh-accupakket. Daarmee zou de elektrische Alfa Romeo Giulia zo’n 320 km ver moeten komen op één lading. De GT sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 245 km/u.







Carrosserie
Totem Automobili heeft veel meer gedaan dan alleen een elektrische aandrijflijn in een Alfa Romeo Giulia GT lepelen. Ze zijn ook voor de carrosserie en het chassis teruggegaan naar de tekentafel. Om het gewicht van de accu enigszins te compenseren is de body volledig uit carbon fiber opgetrokken. Het totale gewicht van de auto komt alsnog uit op 1.410 kg, waarvan 350 kg op het conto van de accu is te schrijven.
Launch Control
Van het originele chassis is maar 10% heel gelaten. Deze heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe aluminium ophanging. De elektrische Giulia beschikt verder nog over een aantal opmerkelijke functies, waaronder Launch Control en een driftmodus. De afwezigheid van het motorgeluid wordt gecompenseerd door 13 speakers die zowel in als buiten de auto geplaatst zijn. Dit geluid kan geheel naar eigen smaak aangepast worden. Dat klinkt allemaal heel leuk, maar geluid zal toch een groot gemis blijven bij restomods als deze.
Design
De Italianen hebben het ook aangedurfd om het design van de Giulia te moderniseren. Niet alleen is de auto een stuk breder, het front en de kont zijn opnieuw getekend. We daarom nu bijvoorbeeld moderne LED-koplampen en -achterlichten. Het moderniseren van een klassiek ontwerp kan verkeerd uitpakken, maar Totem heeft een fraaie mix tussen klassiek en modern weten te creëren.




Interieur
Totem heeft het interieur op dezelfde manier aangepakt. De basis van het interieur is nog herkenbaar, maar toch heeft Totem veel gemoderniseerd. Wat opvalt zijn de ronde displays die bovenop het dashboard zijn geplaatst en de stoelen die grotendeels uit carbon bestaan. De auto is ook voorzien van moderne gemakken als elektrisch bedienbare ramen, een antidiefstalsysteem en airconditioning.
Zowel wel vaker het geval is bij zulke projecten worden er geen prijzen gecommuniceerd door Totem Automobili. Op dat punt kunnen we jullie nieuwsgierigheid dus helaas niet bevredigen.
Ik vind ‘m geweldig!
dat fake motorgeluid hoeft voor mij niet echt, dus die 13 speakers mogen ze er nog even afhaken. Dat scheelt weer wat op gewicht.
Ok, ik ben om. Electrisch rijden is de toekomst. Zet maar neer! Wow!
Akkoord maar niet in klassiekers!
@shiva: Amen! Ik vind stekkeren niet erg, al zijn er momenteel weinig stekkerauto’s die ik leuk vind. Maar stekkeren in een klassieker? Dat zeker niet!
Lekker! Doet me denken aan die hele fraaie concept Peugeot 504 remake van een paar jaar terug. MAKE PEUGEOT AND ALFA GREAT AGAIN. Zo heb ik dat ook eens gezegd.
De Alfista in mij weent bittere tranen. Niet omdat deze auto elektrisch is, integendeel, dat is gaaf. Maar wel omdat hij spuug- en spuuglelijk is geworden. Een neokitscherige testosteron-parodie op het elegante origineel. Driewerf bah.
@vaakbenjetebang: ik vind de styling erop vooruitgaan. Beetje met de tijd mee maar niet overdreven. De aandrijflijn kan me dan weer niet bekoren. Dat is net wat een klassieker heeft zo een eigen geluid. Voor het gewicht van de batterijen had er een potente motor kunnen in gestopt worden.
@chrisvis: Smaken verschillen (en gelukkig maar). Dit ding lijkt zeker mooi gemaakt, als in: er is veel vakmanschap en liefde in gegaan. Dat kan ik waarderen. Maar allemachtig, wat vind ik hem lelijk. Zoals de lampen er in zitten alleen al: dat doet eerder aan een Fulvia Coupé denken – niets mis mee, maar voor een Alfa Romeo 105 geen aanrader. De wielen zijn veel te groot. Die ene ruitenwisser waar het origineel van die leuke ‘handjeklap’ ruitenwissertjes heeft. De werkelijk afgrijselijke en niet-functionele ‘quilted’ vloermatten. Die diffuser-look aan de achterkant. Nee, hoe langer ik kijk, hoe erger ik hem vind worden.
@vaakbenjetebang: De eerste keer dat ik de foto’s zag was ik onder indruk, maar hoe langer ik kijk hoe meer ik het met je eens raak.
@vaakbenjetebang: Dat was dus ook mijn mening. In mijn ogen zijn ze hier gewoon 2 stappen te ver gegaan. Waarom bijvoorbeeld die ronde achterlichten ook en die diffuser. Daar herken ik echt niet de Alfa in. De neus ziet er eig wel goed uit (het origineel zou ook wel geslaagd zijn met die lampensetup, curieus om dat eens te zien in een photoshop) maar doet me nu ook eerder aan de Lancia denken en is overstyled.
Deze auto bewonderen is net alsof je naar een Miss T-girl staat te staren, …. je kijkt je ogen uit maar deep down inside weet je gewoon dat er iets niet klopt. Een echte Alfa hoort gewoon naar benzine te stinken…..
De mooiste auto ooit, maar dan modern. Ik vind het prachtig!
Heb helaas geen €450.000 liggen, anders had ik er direct een besteld.
@TimmiX: Voor de helft van het geld heb je een Alfaholics 290 GTA-R. Of je koopt er twee van.
Klopt, die staat dan ook op #1 op mijn lijst. :)
Koop dan gewoon een Tesla model 3 en een originele Alfa…
Jaaaa hebben!! Waar kunnen we bestellen?
@alpina007: bij de locale Italiaanse carrosserie bouwer. Standaard met een jaar vertraging.
Het is net als een kostbare antieke klok waar een digitaal uurwerk ingezet is…
Het is moderner, geeft de tijd preciezer weer en maakt geen tikkend geluid.
Maar beter had je hem origineel gehouden.
Ik mis de bumpertjes. Die missen hier echt. En ik vind de wielkasten ook te ver uitgeklopt.
Prijs is wel bekend. Zo’n €430.000…..excl belastingen
Hebbuh!!
Sommige klassiekers lenen zich (beter) voor een elektro mod, zoals de Citroen DS.
Krijg je zoiets nog op kenteken?
Ergste is dat ze er een originele voor hebben opgeofferd en daar maar 10% van hebben gebruikt. Bouw dan zoiets zonder er een mooie echte voor te gebruiken.
Prachtige auto, maar van sommige modellen moet je met elektrificatie gewoon afblijven. Hoe fantastisch het iedereen ook vind, het mist emotie en dat heb je precies nodig.
Why nut? Als het dan toch elektrisch moet, dan maar zo …. Lekker, echt lekker ….
Als je het origineel niet kent zou het best een mooi ding kunnen zijn.
Maar de extra lampen voorop zijn een misser,evenals de achterkant die nu net een BMW lijkt.
Wielen en de kleur vind ik geslaagd.
Maar waarom hier nu 10 procent van het originele Bertone kunstwerk voor opgeofferd moet worden snap ik niet.
@Erik: Qua dat laatste : vermoed, dat dat met homologatie te maken heft. Dwz als je een (zogenaamd) oud chassis(nummer) gebruikt, hoeven er niet eerst de nodige preproductie-exemplaren tegen een muur gejaagd te worden voor de crashtest.
@amghans: ja, maar volgens mij moet je überhaupt een herkeuring als je aandrijflijn in een bepaalde mate aanpast, en als je de carrosserie ook nog aanpast. Daarom kunnen die bouwsels van Touring wel de weg op, die wijzigen primair de body terwijl de rest hetzelfde blijft. Maar mijn verstand hierover is misschien al hopeloos verouderd…
Totem Automobilli Alfa Romeo Giulia e-GT – Score :
– Nicola Conte : ‘I See All Shades Of You’
– https://www.youtube.com/watch?v=a2o2qEGSp4g