
Jon Olsson zit momenteel te kwijlen op de bank.
We hebben het al vaker vermeld: Audi quattro blaast dit jaar 40 kaarsjes uit. Audi vierde het jubileum van hun legendarische vierwielaandrijvingssysteem onder andere met de TT RS 40 Jahre quattro. Ook lieten ze de hoogtepunten zien in een gelikte video. Nu hebben ze weer een traktatie in de vorm van een hele brute RS6.
RS6 GTO
De laatste generatie Audi RS6 is al minder subtiel dan ooit, maar met deze RS6 GTO Concept zijn de remmen helemaal los gegaan. De stationwagon is omgebouwd tot een regelrecht racemonster. De RS6 GTO heeft onder meer dikke uitgebouwde wielkasten, een joekel van een spoiler en witte wieldoppen die zo dienst kunnen doen als cirkelzaag. Opvallend zijn ook de uitlaten die zijn verplaatst naar de zijkant. De bovenkant van de grille is dichtgemaakt, maar dat wordt gecompenseerd door extra grote luchtinlaten aan de zijkant.
Extreem
Het interieur is al net zo extreem als het exterieur. Dat is namelijk volledig gestript. In plaats van de normale stoelen, zijn twee carbon fiber Recaro-kuipstoelen geplaatst met zespuntsgordels. Ook is de auto uitgerust met een rolkooi. Alles aan deze RS6 schreeuwt dus raceauto. Zoiets zagen we eerder bij Jon Olsson, die hier vast ook wel enthousiast van zal worden.
IMSA
De naam GTO en de designelementen zijn niet uit de lucht gegrepen. De RS6 GTO Concept is namelijk direct geïnspireerd op de Audi 90 quattro IMSA GTO. Deze brute racewagen had het silhouet van de Audi 90 maar stond daar tegelijkertijd ver van af met zijn 750 pk sterke vijfcilinder onder kap. Met deze auto wilde Audi in 1989 de Amerikanen het leven op eigen bodem zuur te maken. Dat lukte maar al te goed, met onder meer Hans-Joachim Stück en Walter Röhrl achter het stuur. Desondanks won Audi het IMSA-kampioenschap niet, omdat ze de eerste twee races hadden gemist. Toen was de auto namelijk nog in ontwikkeling.

Stagiairs
De IMSA GTO kreeg eerder al eerbetoon in de vorm van de e-Tron Vision Gran Turismo en nu dus in de vorm van deze Audi RS6 GTO. Het concept is getekend door Audi eigen designteam, maar de basis is gelegd door stagiairs, of zoals die in Duitsland heten: Azubi’s. Eerder dit jaar deed Volkswagen een soortgelijk project, wat resulteerde in de Golf GTE HyRACER.
Dit is overigens geen puur digitaal concept, mocht je dat denken. Audi heeft RS6 GTO Concept daadwerkelijk gebouwd. Hoogstwaarschijnlijk zal het bij één exemplaar blijven, maar desondanks is het een mooi project.
Owh, wauw.. Sick. Die sidepipe ook… Kwijl
Tja waarom zou je een 4 deurs 2 kuipstoelen geven… Defeats the purpose
@leonlampe: Dan kan ie op grijs kenteken…..
Kun je veel zooi meenemen op vakantie zonder dat er een doos op je dak hoeft. Ik wil graag een tweezits station.
@Jochempie: ja daarvoor zit een dikke kooi in de weg bij deze
Zit niet in de weg hoor, houdt het spul een beetje op z’n plek.
@Jochempie: trouwens waarom haal je niet gewoon een busje als dat je doel is?
Omdat je ook wel eens een lekker potje wilt sturen als je toch in de buurt van de bergen bent. Gaat wat beter met een laag zwaartepunt. Toch makkelijker dan een sportwagentje op een trailer achter je busje meeslepen.
Op de header foto in het klein lijkt het wel een beetje een hatchback als je snel kijkt. E segment hatchback, zou leuk zijn
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik wil em…
Ik denk dat Jon Olsson niet alleen zit te kwijlen nu op z’n bank ..
@ghost: Meerdere opvattingen mogelijk…
Met hoeveel mensen zit Jon op zijn bank? Doet hij meer dan kwijlen op de bank? Of kwijlt hij op meerdere plekken? So many questions…
Haha en nu de variant: “Ik denk dat niet alleen Jon O. zit te kwijlen op zijn bank….”. Taal is a bitch in goed Nederlands.
De Azubi´s hebben zich weer ns vergrepen aan deze audi.
The return of the wieldoppen!
Hij is echt geniaal. Kan Audi niet wat meer en duidelijkere foto’s leveren? Wellicht kan de Skiër er dan als nog eentje laten maken.
Als het goed is volgen er vandaag nog foto’s van de voorkant. Die zal ik toevoegen zodra ik die heb.
Dat Audi met de IMSA GTO het gelijknamige kampioenschap (net) niet won was geen schande. Een jaar eerder hadden ze met de Audi 200 Quattro Turbo Trans Am al het 1988 Trans-Am kampioenschap opgeëist, door 9 van de 16 races te winnen. Wat de Amerikanen noopte tot diverse reglementswijzigingen ten faveure van de Amerikaanse V8 racers…
Plaatjes:
https://www.autoblog.nl/nieuws/intimiderend-en-dominant-de-audi-200-quattro-transam-108025
Bewegend beeld van beide vijfcilinder kanonnen:
https://www.youtube.com/watch?v=cFrOQb_UiA0
Op de instagram van audi_de is het front nu ook zichtbaar! Fantastisch gaaf apparaat dit.
Yes, foto’s zijn inmiddels toegevoegd.
Ik zie een goede uitdaging voor de tuners. Als deze verbouwing enigszins na te maken is hebben ze goud in handen
Eerste waar ik bij die wieldoppen aan moest denken was dat ze precies de beschermingsfolie van tijdens het transport zijn vergeten te verwijderen.