• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop: een hele bijzondere en peperdure Ferrari met V12

Auteur: Loek, gepost 10 oktober 2020 om 13:04 – 7 Reacties

Heerlijke V12 voorin, een mooi Ferrari rood kleurtje en ongekende snelheid. Toch is het een bijzonder ding, de Ferrari Arno.

Ferrari kent een lange historie, waarin zij meer dan bijna welk automerk dan ooit als bijzonder worden bestempeld. Noem maar eens een historisch slechte Ferrari op: grote kans dat de auto toch een bijzondere Italiaanse flair heeft.

Onbekend

Het is bijna niet mogelijk om elke Ferrari te kennen. Er zijn namelijk ook Ferrari’s waar er maar eentje van is. Of een handjevol. Er is immers een lange periode geweest dat ze met de hand gebouwd werden: een hels karwei. Om nog maar te zwijgen over slechte documentatie en prototypes. Vandaag behandelen we in ieder geval iets heel bijzonders. Dat heeft twee redenen.

Ferrari Arno

Het gaat om de Ferrari Arno uit 1952. Zoals je kunt zien zijn we een tikkeltje gemeen geweest: het is geen auto. Het is een hydroplane. Dat is een hogesnelheidsboot die zo snel gaat, dat hij als het ware over het water ‘vliegt’. Dat vereist vakwerk om te bouwen, een lichtgewicht carrosserie, een krachtige motor en coureurs die ballen van staal hebben. Een uitgelezen kans voor Ferrari.

Het moest in 1952 de snelste boot ter wereld worden. Achille Castoldi, een hydroplane-coureur van des tijds, zou het record neerzetten. Dat is gelukt: de Arno haalde 150,49 mijlen per uur (ongeveer 255 km/u). Dat record staat nog steeds. Daarover gesproken: Castoldi, geboren in 1904, leeft nog. Op 116-jarige leeftijd!

Superboot

De ‘snelste boot ter wereld’ moet dan wel speciaal zijn. Dat is de Ferrari Arno dan ook. De motor is een 4.5 liter V12 die overeenkomt met de Ferrari 375 van destijds. Deze levert in de basis 385 pk. Het apparaat weegt nog geen 800 kg. Dat klinkt al netjes, maar ervaring in de autoracerij zorgde voor innovaties in de motor van de Arno. Grote superchargers bijvoorbeeld, en twee bougies per cilinder. Dit zorgde voor nog meer pk in de Arno: op racebenzine tussen de 550 en 600 pk.

Lang leven

De Arno heeft sindsdien nog een paar races gedaan, maar is daarna uit gebruik gehaald. Daarna deed hij nog mee aan paraderondjes, voordat hij gerestaureerd werd door Ferrari Classiche. Momenteel is hij mooier dan ooit en dus mag hij in de verkoop.

Dat heeft wel een prijskaartje: de advertentie op duPont Registry van de Ferrari Arno meldt geen prijs, alleen het achtergrondverhaal. Business Insider weet te melden dat het ding 12 miljoen dollar moet opleveren. Een duur grapje.

Ook interessant!

  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • Voor de beste Ferrari of Lambo occasion ga je naar... Kia
  • 'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
    'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
  • Ferrari F512M occasion is tegelijkertijd echt én nep

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

boten, Ferrari, geld, occasion

Vorig bericht: « Video – Autotransport sleept wel heel bijzondere lading..
Volgend bericht: Autoblog advies: leuke fun auto voor 15k »

Lees Interacties

Reacties

  1. ethylestra zegt

    10 oktober 2020 om 13:19

    Hangt vast mooi in de entreehal van een of andere rijke rus

    Login om te reageren
  2. VeniVidiVici zegt

    10 oktober 2020 om 13:34

    Ik vind de leeftijd van Castoldi een stuk indrukwekkender dan heel die Arno boot :-)

    Login om te reageren
  3. baf07 zegt

    10 oktober 2020 om 14:49

    Ik blijf dit geweldig vinden, dat ding heeft 68 jaar geleden het nog steeds geldende record gevestigd! Filmpjes op YouTube spreken voor zich.

    Ik zou die Rus wel willen zijn…..

    Login om te reageren
  4. baf07 zegt

    10 oktober 2020 om 14:50

    Zo is er ook een Riva met 2 motoren van Lamborghini….. mooie tijden?

    Login om te reageren
  5. rulefollower zegt

    10 oktober 2020 om 16:03

    Ik heb ook een castoldi jet-aandrijving in mijn boot. Komt wel dichtbij zo.

    Login om te reageren
  6. vbarchetta zegt

    10 oktober 2020 om 18:45

    Dat zou een dikke winst en een goede belegging zijn geweest. In mei 2012 is deze verkocht voor €868.000 bij RM Sotheby’s auctions in Monaco…

    https://rmsothebys.com/en/auctions/mc12/monaco/lots/r307-1953-timossi-ferrari-arno-xi-racing-hydroplane/281208

    Login om te reageren
  7. gromit zegt

    10 oktober 2020 om 22:25

    Een juweel! En zeggen dat ‘straks’ ook speedboten het slachtoffer worden van die elektro-waanzin…
    Een “Electra-Glide” dus…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North