Te koop in Amsterdam: Lancia Stratos

Auteur: , 30 Reacties

De straatversie van het rally-icoon wisselt voor 375.000 euro van eigenaar.

Heb je ruim 3,5 ton rondslingeren en zoek je een retesnelle auto met uitstekende (lees: veilige) rijeigenschappen? Kijk dan vooral verder, want dat biedt deze Lancia niet. Misschien dat de vernieuwde versie daar wel aan voldoet. Ben je echter op zoek naar een bijzondere klassieker met een hartverwarmende historie? Dan is deze Stratos wel iets voor jou.

Dit is één van de 492 straat-legale exemplaren, gebouwd voor homologatiedoeleinden in betere tijden voor Lancia. Volgens Houtkamp Collection in Amsterdam gaat het om een zeer goed onderhouden Stratos met slechts 54.800 km op de teller.



30 reacties

Zou ie ook “matching” zijn?
Als ik dat geld inderdaad had rondslingeren had ik zeker wel voor zoiets gegaan ipv een moderne supercar! Veel gaver, veel exclusiever en een goeie investering voor later
@jaguarjunk:
Gelukkig hebben we dat geen van beide, anders was het nog een stevig robbertje knokken geworden daar in die showroom.
Er is weer veel moois te koop.
Gaat tegen alle styling conventies in maar damn wat een heerlijk ding!
via Android app
Wat hangt die zijruit vreemd?
@knipperlichtje: kijk eens naar het portier, met zulke schuine lijnen kan je een zijruit nooit verticaal laten zakken. Kantelen en gedeeltelijk laten zakken paste kennelijk wel.
@escort77:
Zit een vleugelmoer (nou ja ’t ziet er wel wat beter uit) die in een sleuf door de deurbekleding loopt, je draait de moer los en -je hoopt- dat die ruit zal zakken, dat is idd een nogal pijnlijk en omslachtig proces.
En die ruit kantelt meer dan dat’ie kan zakken.
Hoe ik dat weet?
Jaaaaaaaaa………….
@desjonnies: Door dit filmpje ? https://www.youtube.com/watch?v=KG3Eqp6dfZo#t=280
@Corrado16v:
Leuk fillempje, maar nee.
klein geschreven – ik heb er ooit, als 19 jarige mee gereden- zelluf- nog een echte works rally wagen ook-
moesten stantepéde naar de bandenboer om hem uit te laten lijnen.
Kleine Italiaantjes kropen zelf in een comfortabele Lancia Beta en ‘regelden’ dat ik met mijn lange lenden met die Stratos moest.
Vonden ze allemaal leuk, zo;n lange darm in de piepkleine, hete, cockpit van zo;n Stratos.
Alleen al door het geluid durfde ik nauwelijks naar zijn tweede versnelling te gaan.
@desjonnies: Was even bang dat je ging zeggen dat je er zelf een had, maar gelukkig niet, zo valt de jaloezie nog enigszins mee…
@desjonnies: oke, weer wat geleerd. Maar hoe gaat ie dan weer omhoog?
Is matching, stond al op techno classica Essen en heeft ook in de automobiel gestaan, magazine van de KNAC. Verbaast me eigenlijk dat niemand het heeft gekocht, roept vraagtekens op!!
Het ongelooflijke is dat die 500 exemplaren destijds erg slecht verkochten, en de laatste stuks nog zelfs tot begin jaren ’80 bij dealers bleven staan. Niemand wou er eentje en nu…
@StijnB: simpel: omdat ie dus niet 375k waard is. En omdat men niet denkt dat incl risico calculaties hier een groot genoeg winst op te pakken valt in de nabije toekomst.
@StijnB: Klopt idd, de laatsten waren bijna nog niet gratis weg te geven.
De prijzen zijn de laatste 10 jaar sky high gegaan.
Vind het persoonlijk een geweldig mooie wagen.

Maar de bouwkwaliteit schijnt niet je van het te zijn.
Ik weet het.
Ik ben een ouwe L*L.
Maar er stond destijds een aquakleurige te koop bij de FIAT.
Voor 85000 KEIHARDE Guldens toen…………heeft er jaaaarenlang gestaan.
Zelfde uitvoering, een Stradale.
En om iets te zeiken te hebben voor de geïnteresseerde (bijna iedere ABér natuurlijk )
Geen originele Cromodora velgen lijken het me, en geen Carello’s maar Cibië koplampen zitten erin
En voor € 375000 mag je zeiken.
Absoluut !
Met dank aan Césare Fiorio overigens.
Anders was’ie er noooit geweest.
Als Césare destijds niet was gaan lobbyen bij Moeder FIAT en dochter Ferrari om een opvolger voor de succesvolle Lancia Fulvia HF’s te ontwikkelen was het noooit gebeurd.
Hij kreeg behalve het budget, de beschikking over Ferrari Dino V6 motoren en mocht het door Bertone ontworpen prototype gebruiken.
Die Bertone wilde graag Lancia als klant krijgen, Lancia zat altijd bij Pininfarina voor design.
De naam Stratos komt van de stratosfeer, de wagen was zo dramatisch ontworpen dat’ie zo uit de stratosfeer had kunnen komen vallen.
En ja, er is zeer zekere een link met de Lamborghini Miura, Ghandini de hoofontwerper bij Bertone had ook de Miura ontworpen.
En de Stratos, wel, die werd gewoon drie keer op een rij wereld kampioen
@desjonnies: Mooi stukje tekst…. dit had natuurlijk gewoon in het artikel moeten staan!
@desjonnies: Hulde, meer dan een leuke toevoeging.
@desjonnies: Zeg er dan ook bij dat ze de verplichte oplage aan de straatstenen niet kwijt konden.
@norge:
Eerste alinea Norge………….heeft er jaaaaren gestaan.
Er gaat volgende maand ook een mooi exemplaar over de veiling bij Le Mans Classic!

http://www.artcurial.com/fr/asp/fullcatalogue.asp?salelot=2535+++++307+&refno=10495739&image=0
had nog nooit van houtman gehoord maar wat een pareltjes op de site
@dmk94:
Ik ook niet, van Houtkamp daarentegen..
@tupperware: zat op de tablet. Damm you autocorrect ;)
Ook al pas ik er nooit in, wat een droomauto. Zou hem kopen, s’ochtends uit de schuur duwen, warm laten draaien en dan een beetje revven de hele dag. Wat een magistraal geluid komt er uit zo’n apparaat!!
@E34M5Touring: Alleen revven? Dat vind ik zo sjonnie achtig…
Motor geluid is zoveel mooier tijdens het rijden en dan kan je bovendien ook nog eens genieten van het rijden an sich!
Je kan het zelf goedkoper realiseren.

http://www.topgear.com/uk/videos/brand-new-clip-diy-lancia-stratos

Alleen is hij zo stevig als de persoon die hem in elkaar zet.
Deze auto staat op de site van Houtkamp maar als je ‘m wilt zien zul je naar VSOC in Sassenheim moeten gaan.
Prachtige icoon

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).