• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Te koop in Nederland: unieke E46 M3 met V10 en DCT

Auteur: machielvdd, gepost 29 november 2021 om 20:01 – 17 Reacties

Koop de enige E46 M3 met een V10 en een DCT-bak. Gewoon op Marktplaats.

Het is inmiddels onvoorstelbaar, maar een jaar of 15 geleden was BMW bezig met upsizen in plaats van downsizen. Dit resulteerde in de befaamde E60 M5 en E63 M6 met de V10 en de E92 M3 met de V8.

Een M3 met een achtcilinder en een M5 met een tiencilinder kennen we dus, maar een M3 met een tiencilinder: die kennen we niet. Althans, niet van BMW zelf. Wel zijn er diverse M3’s die achteraf een upgrade hebben gekregen. Vorig jaar schreven we bijvoorbeeld over een Nederlandse E92 M3, die was voorzien van de V10 uit de M5.

Nu kunnen we jullie weer een M3 met V10-power voorschotelen, maar deze keer is het een E46. In dit geval is het verschil dus maar liefst vier cilinders. Het gaat om een project van Procar uit Zwolle, die naar eigen zeggen 700 uur in deze auto heeft gestoken.

Het resultaat: deze E46 M3 is nu uitgerust met de 5,0 liter V10 uit de M5. Het is niet de eerste keer dat een E46 deze engine swap ondergaat, maar het is wél de eerste keer dat dit gebeurt in combinatie met een DCT-bak. Die is afkomstig uit de E92 M3. Dat maakt dit een unieke auto. Een term die nogal eens misbruikt wordt op occasionwebsites, maar dit keer is er geen woord van gelogen.

Gezien de hoeveelheid tijd die er in deze auto is gestoken, is het niet verrassend dat de lijst met aanpassingen lang is. Te lang om op te noemen. Om toch een paar dingetjes te noemen: er is een sper van OS Giken geïnstalleerd, een schroefset van AST en een rvs uitlaat met achterdempers van de E92 M3.

Voor gewichtsbesparing zijn de achterstoelen verwijderd en de voorstoelen vervangen voor Cobra kuipstoelen. Op de foto’s is het niet te zien, maar er is ook een spoiler aanwezig, afkomstig van de M3 GTS.

Deze M3 is een echt circuitspeeltje, maar dat neemt niet weg dat de auto wel gewoon voorzien is van gele platen. De auto is onlangs opnieuw geregistreerd – zoals het hoort – en staat dus ook met de juiste specificaties op kenteken. Dat houdt in: 507 pk op een gewicht van 1.514 kg.

Een auto als deze wil je natuurlijk niet alleen zien, maar ook horen. Dat kan gelukkig, want er zijn videobeelden van:

Deze spectaculaire E46 wordt momenteel aangeboden op Marktplaats, waar je ook meteen de volledige lijst met modificaties kunt bekijken. Met een vraagprijs van €74.999 is het meteen de duurste E46 van Marktplaats. Maar dan heb je ook wat.

Met dank aan Rachid voor de tip!

Video: AutoTopNL

Ook interessant!

  • Koop het ultieme drietal BMW M3 E46 op Marktplaats
  • Dit is de goedkoopste BMW E46 M3 Touring op Marktplaats
  • Marktplaats ziet vraag toenemen naar occasion zoektocht
    Marktplaats ziet aantal occasion zoektochten stijgen!
  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, e46, marktplaats, occasion, tuning

Vorig bericht: « Deze video roept alleen maar vraagtekens op
Volgend bericht: 10 redenen waarom de Volkswagen Golf 4 briljant is »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    29 november 2021 om 20:12

    Wat een toffe ombouw. Met 75 mille geen koopje en het aantal liefhebbers die dit er ook voor over (kunnen en willen) hebben zal zeer beperkt zijn, maar wel echt netjes gedaan.

    Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    29 november 2021 om 20:26

    Best wel opmerkelijk dat hij hem verkoopt, als je zoveel uren in het project hebt gestoken lijkt het mij toch moeilijk er afstand van te nemen. Wrs heeft hij al een nieuwe projectje in gedachten.

    Lijkt idd wel een leuk autootje voor op het circuit.

    Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    29 november 2021 om 20:27

    Dat is een beste klus en het lijkt netjes gedaan – respect! Ding gaat ook aardig van de plek, wel.

    Het allerknapste is natuurlijk nog wel dat ze zowaar een werkende richtingaanwijzer op de auto geïntegreerd hebben gekregen. * Jas pakt *

    Login om te reageren
  4. mattr zegt

    29 november 2021 om 20:28

    Leuk project, maar wel een hoop geld voor een M3 met 285k op de klok. Doe mij voor dat geld dan toch maar een M3 én een M5

    Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      30 november 2021 om 17:19

      @mattr: als alles vernieuwd is maakt het niet zoveel uit

      Login om te reageren
  5. janstehouwer1954 zegt

    29 november 2021 om 20:48

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. Ram-G-maN zegt

    29 november 2021 om 23:02

    Nog een belangrijk punt is dat deze V10 geen quasi-dry-sump lubricatie systeem meer heeft. Er zit een speciale volwaardige dry sump systeem in waardoor het blok ook lekker laag in de E46 ligt. Alles lijkt OEM afgewerkt. De perfecte Ring tool naar mijn mening.

    Login om te reageren
  7. kennone zegt

    29 november 2021 om 23:03

    Poh, geluidje👌🏼👌🏼

    Login om te reageren
  8. 3246cm252kw zegt

    30 november 2021 om 09:12

    En toch wordt mijn E46 sedan een heeeel stuk dikker! 😎

    Login om te reageren
    • civicfk3 zegt

      30 november 2021 om 10:38

      @3246cm252kw: oke!

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      30 november 2021 om 13:23

      @3246cm252kw: Kan je ‘m “Bruls Edition” noemen :-D

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        30 november 2021 om 15:58

        @amghans: née klinkt te bruut, het is een sleeper 😁

        Login om te reageren
  9. joki zegt

    30 november 2021 om 09:47

    Ik vind het een fantastisch project en echt een droomwagen, maar voor circuit betwijfel ik toch een beetje… Zo’n V10 zal toch wel wat meer wegen dan de standaard 6L, daarbij komt dat ze achterin er bvb de bank uitlieten om gewicht te besparen. Ik stel me eigenlijk gewoon vragen bij de gewichtsbalans voor achter. Standaard is die 50/50, maar hier betwijfel ik het toch. Er zijn natuurlijk wel kunstgrepen mogelijk maar een natuurlijke balans maakt de wagen wel sneller op circuit.

    Login om te reageren
  10. neal zegt

    30 november 2021 om 10:32

    hopelijk hebben ze ook meteen het lagerschalen probleem van deze V10’s aangepakt alvorens hem in de auto te hangen

    Login om te reageren
  11. Drietbuul zegt

    30 november 2021 om 10:36

    Mooi ding en geluid.
    Alleen die prijs 😂.
    Mag blij zijn als je er 40k voor krijgt.
    De onkosten, onderdelen en tijd die je er aan hebt besteed ga je nooit terugverdienen. Dat weet je van tevoren als je aan zo’n project begint.

    Login om te reageren
  12. lightisride zegt

    30 november 2021 om 12:43

    Voor de verandering vind ik zo’n automaat nu wel eens handig. handjes aan het stuur wel zo fijn.
    klinkt fantastisch maar hoe hou je je rijbewijs? en dat motormanagementlampje moet wel uit voor 75k.
    Ringtool? op ring lijkt t me toch wel moeilijk om die 75k niet kwijt te raken, daar is een 6cylinder zonder esp enzo al uitdaging genoeg.
    Voor 75k verkoopt vd Kooij een Ultima (daar kan ook een V10 in), voor het circuit een betere besteding, denk ik.

    Login om te reageren
  13. EnthousiaST220 zegt

    30 november 2021 om 17:46

    Is de programmering van de verschillende besturingscomputers ook inhouse gedaan? Lijkt me echt een monsterklus namelijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North