Uiteraard is het ook de enige BMW E46 M3 Touring op Marktplaats.
Tot de komst van de Alfa Romeo Giulia, was de BMW 3-Serie altijd de maatstaf in zijn klasse. Nooit gold dat waarschijnlijk meer dan ten tijde van de E46. De opvolger van de E36 had het eigenlijk allemaal. Perfecte proporties, achterwielaandrijving, een breed palet aan goede motoren waaronder veel zes-in-lijns, een strak zacht dash, het klopte allemaal. De W202/W203 en B5/B6 A4 konden op sommige vlakken wellicht in de buurt komen, maar als geheelpakket was de E46 Dreier onverslaanbaar.
Deze epische skills, zag je ook terug bij de E46 M3. Een blik op de tweedehandsprijzen zegt eigenlijk voldoende. Een S4 of C-Klasse AMG uit die tijd pik je op voor een fractie van de prijs van een E46 M3. De markt heeft, kortom, gesproken en geoordeeld. Het enige nadeel: je kon de E46 M3 niet als Touring krijgen. Een hard gelag, zeker ook omdat BMW zo gemeen was er wél eentje te maken als concept. Vervolgens volgde er net als bij de andere generaties echter nooit een productiemodel. Pas met de huidige M3 breekt BMW in 2023 met deze traditie.
De gedachte aan wat had kunnen zijn, heeft sommigen zo getormenteerd, dat ze besloten hun eigen M3 Touring te bouwen. Enkele creaties komen daarbij héél dicht in de buurt van hoe een OEM E46 M3 Touring eruit zou hebben gezien. De E46 M3 Touring die we tegenkwamen op Martkplaats daarentegen, is iets meer een kwestie van ‘vrije invulling’.
Het gaat dan vooral om het front van de auto. Dat verraadt immers nog dat de donor een 325i van na de facelift is. Daarbij zijn de zwarte grille en zwarte knipperlichten natuurlijk extra knaak. Jammer ook, gezien er wél de moeite is genomen om bijvoorbeeld luchtroosters in de flanken te maken alsmede de achterkant aan te passen.
De techniek is gelukkig wel grotendeels OEM M3. Onder de kap huist de 343 pk sterke S54B32, gekoppeld aan een zesbak. Tijdens de transplantatie is naar verluidt alles nog een keer nagekeken en tevens officieel gedocumenteerd. De remmerij is nog niet aangepast, maar de originele M3 onderdelen zijn al wel besteld. Ze zullen voor de verkoop nog gemonteerd worden.
En dat brengt ons bij die verkoop. Want wat is de prijs van al dat moois? Wel, dat euhm…weten we niet. De verkoper wil met deze advertentie namelijk de markt voor de auto testen. Vind jij het een mooi bod waard? Laat het weten, in de comments!
Bedankt @Rachid voor de tip!
JanJansen zegt
Als je dit toch ziet; wat is er toch gebeurd met het design bij BMW.
Oprecht serieuze vraag: hoe is het misgegaan? Een designer onder ons die kan uitleggen hoe zo’n proces gaat?
Richmond zegt
@janjansen: en misschien zullen liefhebbers van het sharknose design hetzelfde over deze generatie BMW.
tinnemans zegt
@benja01 en @janjansen; dat weet ik wel zeker. Nu zijn er mensen die mijn E65 mooi vinden terwijl de auto 15 jaar terug absoluut geen liefde kreeg. Van achter het stuur zie ik het design niet, dus ik vind t prima. Ik zou ook prima kunnen wennen aan de nieuwe 4.
erce zegt
@janjansen: Ze verkopen als nooit te voren, dus ik denk dat er goed over nagedacht is bij BMW. De nieuwe designtaal slaat erg goed aan, want niet alleen in Azië doet BMW het goed, hier doen ze het ook beter dan Mercedes en Audi.
raoufff zegt
@janjansen: ik denk dat je in de war bent met Lexus.
punt666 zegt
Komt uit Siegen bij mij in de buurt :)
De markt testen of interesse peiling zie je steeds vaker. Het nut ervan ontgaat mij een beetje…
Wel een leuke auto! 316i achterop en gaan!
ritzevespa zegt
Ik blijf erbij alles wat iemand zelf maakt is niet de real deal, soms moet je even met een kabelschoentje werken, helaas zal niemand dit zien, storing zoeken is dan heerlijk om te doen 😂.
Het is wel een mooie build en zeker iets wat je als autoliefhebber wel wilt hebben, maar ik zou hem dan als sleeper willen hebben met 318i achterop. Veel leuker.
Al dat opzichtige gedoe is nergens voor nodig, als het een crackle tune heeft dan zou ik sowieso al weglopen..
Wel een dikke touring hoor 😍
bpc zegt
Bwa bij dit soort conversies zou je de gehele kabelboom kunnen transplanteren, hoeft geen kabelschoentje aan te pas komen, een ls3 in iets totaal anders leggen bijvoordbeeld is een ander paar mouwen, maar meestal weet je die kabelschoentjes als bouwer maar al te goed liggen, als je een gedane conversie overkoopt heb je natuurlijk wel een goed punt, projectjes zijn maar zo goed als de bouwer, en zelf de beteren hebben vaak wat kinderziektes te verwerken de eerste kms
tortuga zegt
Ik weet het wel: namelijk 34567€ wilt de man er graag voor hebben. Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-m3-touring-1-of-1-343-pk-benzine-zwart-65a777c0-474d-4761-9b1b-719933d5cfc9?utm_source=android-share
Kilometerstand: 138.000 km
Bouwjaar: 05/2003
Verkoopprijs: € 34.567,-
560pk zegt
@tortuga: in jaren niet zo gelachen! Komma foutje?
Hubert zegt
Dat geld zal er best inzitten.
Maar zodra je hem op naam hebt staan, dondert de waarde met 50%.
Het blijft tenslotte een BMW touring van 18jaar oud en wat leuke updates.
Het is geen M3 en zal nooit een M3 worden.
Dan ga ik liever hiervoor als gezinswagen :
https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-touring/325i-special-edition-l-exclusive-l-2e-eig-l-collectors-item-35436990/details.html?_ga=GA1.2.1238263041.1625552243
En van de rest van het geld kun je vast iets leuks voor jezelf.
rikus zegt
Is in het buitenland ingeschreven voor lage kosten.. “Bouwt een 325i compleet om tot M3 touring”
Reimon zegt
Dit is geen M3 Touring. Dit is een 325i met een S43B32 motor. Dat is echt iets heel anders..
Reimon zegt
@reimon: S54B32…
Groninger zegt
Als de eigenaar nou eens begint met alles wat niet zwart hoort te zijn weer chrome te maken en die velgen vervangt voor een setje style 67 dan lijkt het tenminste nog ergens op. Echter de prijs is echt absurd. 20/25k max lijkt me realistischer.