Techniek! De beroemde Volkswagen VR6-motor

Auteur: , 120 Reacties

Oh oh oh wat valt er een hoop te vertellen over dit blok.

Techniek: de beroemde Volkswagen VR6-motor

Te beginnen met een naam. De V staat inderdaad voor de opstelling van de cilinders, maar de R is dan weer de eerste letter van het Duitse woord voor Reihenmotor. Da’s niet louter het resultaat van een avondje doorzakken op de marketingafdeling. Er valt namelijk wel degelijk iets te zeggen voor de naam van dit blok, zoals hieronder uitgebreid aan bod zal komen. Overigens is dit type blok een uitvinding van Lancia.

Voor het chronologische perspectief: Volkswagen introduceerde de VR6 in 1991 in de toenmalige Passat en de Corrado. Deze 2.9 liter grote blokken produceerden 190 pk. De allersterkste incarnatie van de VR6 betrof het blok uit de VW Passat R36 (rrrijtest) in 2008. Deze tot 3.6 liter opgeboorde versie was goed voor 300 pk en 350 Nm.

FYI: er is ook een VR5, maar we houden het voor nu even bij de VR6. Dat dekt de lading immers ook. Verder komt alleen de basis aan bod. Voor diepgravende, licht filosofische beschouwingen gebruikt u de comments.

De opstelling

Op het eerste oog lijkt er qua opstelling van de cilinderbanken weinig aan de hand te zijn. De V-motor is na de #-in-lijn de meest gebruikte setup, dus wat dat betreft weinig nieuws. De hoek van 15 graden tussen de cilinderbanken is echter weer uitzonderlijk klein, om nog maar te zwijgen van latere VR6-blokken met een blokhoek van bijvoorbeeld 10,6 graden. Dát heeft gevolgen voor de rest van de techniek die bij de gemiddelde verbrandingsmotor komt kijken. Zo heeft de VR6 slechts één cilinderkop voor beide cilinderbanken, om maar een tipje van de sluier op te lichten. Natuurlijk komt er nog veel meer moois bij kijken.

Kleppen VR6 schematisch

In- en uitlaattrajecten en de kleppentrein

Bij de meeste moderne motoren is elke cilinderbank voorzien van twee nokkenassen. De ene nokkenas bedient de inlaatkleppen, de andere de uitlaatkleppen. In het geval van de VR6 worden echter de inlaatkleppen van beide cilinderbanken door één nokkenas bediend. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de uitlaatkleppen. Zie het plaatje hierboven (via).

Nog een interessant puntje zijn de in- en uitlaattrajecten. Ook hier geldt weer dat elke cilinderbank normaal gesproken zijn eigen “setje” kent, wat in het geval van de VR6 ook zo is. De krappe blokhoek heeft echter gevolgen voor de beschikbare ruimte voor andere onderdelen. Daarom komt het gehele inlaattraject “van één kant” en gaat het uitlaattraject in z’n geheel de andere kant op. Onderstaande schematische weergave maakt dit verhaal wat duidelijker (via).

In- en uitlaattraject V6 vs VR6

De blauwe strepen symboliseren inderdaad het inlaattraject, de oranje strepen het uitlaattraject.

In- en uitlaattrajecten zijn per cilinder verschillend van lengte, zoals je hierboven kunt zien. Als de ingenieurs van VW dat gewoon zo hadden gelaten, zouden elke cilinder(bank) een verschillend vermogen afgeven en dat willen we niet. Daarom werden de in- en uitlaatspruitstukken per cilinder aangepast en werd gevarieerd met de kleptiming, zodat dit nadeel van de lay-out weer netjes werd opgeheven.

De zuigers

Resumerend: de cilinderbanken staan dus onder een hoek van een graad of 15, maar zij delen één en dezelfde cilinderkop die bovendien plat is. Om dat “probleem” te ondervangen, zijn de koppen van de zuigers schuin afgeplat. Poëtischer het helaas niet omschrijven, hoe lullig het ook klinkt, dus kijk even naar het plaatje hieronder en je snapt ‘m. Overigens is ook de Bugatti Veyron (waarvan de W16-motor nauw verwant is aan deze VR6) voorzien van dergelijke “schuine” zuigers. Je ziet ze hieronder, waarbij je effe moet onthouden dat deze zuiger op z’n kop ligt.

VR6 zuigervorm

Overigens werden in de begindagen van de VR6 ook afwijkende cilinderkoppen in combinatie met gewone zuigers gebruikt. Zet dat in je Tinder-profiel en je scoort gegarandeerd vanavond nog.

Overeenkomsten met de lijnmotor

Zoals gezegd verwijst de R in de aanduiding VR6 naar het Duitse woord voor lijnmotoren en dat komt niet bepaald uit de lucht vallen. Zo is de ontstekingsvolgorde (1-5-3-6-2-4, waarbij 1 = linksonder en 6 = rechtsboven, van bovenaf gezien) gelijk aan die van zes-in-lijn motoren zoals gebruikt door bijvoorbeeld BMW en Lexus. Verder is het aantal nokkenassen al aan bod gekomen -twee stuks in totaal- en komt het gehele inlaattraject van één kant, waarna de uitlaatgassen het blok via enkel en alleen de andere kant verlaten.

VR6 blok

Voor- en nadelen van de VR6

VR6 blokken lopen behoorlijk soepel omdat het type motor qua trillingen te vergelijken is met de lijnmotor. Verder kunnen ze een stukje korter worden gebouwd dan diezelfde lijnmotoren, omdat de cilinders “korter” na elkaar kunnen worden geplaatst. Uiteraard is het VR6-blok wel weer een stukje breder. Ook is techniek wat de kleppentrein betreft, met zoals gezegd twee nokkenassen in totaal, niet erg gecompliceerd. Hetzelfde geldt voor het in- en uitlaattraject. Bij V-motoren bevindt het inlaatspruitstuk zich over het algemeen tussen de cilinderbanken, en heeft elke cilinderbank een eigen uitlaatspruitstuk. Da’s bij de VR6 niet het geval, waar de motor in zijn geheel één inlaat- en één uitlaatspruitstuk heeft. Tot slot nog een volstrekt subjectief doch positief puntje; het geluid. Kijk HIER voor een impressie.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. De VR6 bevat dan minder onderdelen dan een vergelijkbare V6, maar deze onderdelen zijn over het algemeen wel weer een stukje complexer. Verder zijn de blokken relatief zwaar (ten opzichte van lijnmotoren), onder omstandigheden lastig te koelen en er is beperkte ruimte om te variëren met de cilinderboring, omdat er nu eenmaal zes cilinders in een vrij beperkte ruimte moeten worden gefrot. Dat heeft weer te maken met de enkele cilinderkop.

VR6 cilinderkop



120 reacties

Fapfapfap voor @dutchdriftking
@viezefreddyw: klopt! Niets zo fijn als het geluid van een VR6!
@dutchdriftking: Oeii, het klopt dat een VR6 lekker kan klinken. Maar wint het wat mij betreft nooit van een Busso V6 hoor.
@viezefreddyw: Hier kan het Alfa blok wat heerlijk is echt niet aan tippen :

https://www.youtube.com/watch?v=jGokAmYzcrg
@dutchdriftking: Ik ben het met je eens dat het lekker klinkt, maar ook deze is niet meer origineel. Geef mij maar een originele Busso V6, vind ik net wat fijner klinken. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Weer een prachtig artikel om te lezen jong, complimenten.
@izudin14: Dank! U = Limburgs? ;)
@MauritsH: nee haha, Drenthe voor altijd he 😛
@MauritsH: neei jong, Limburgs, das dit. Du höbs n sjwan artikel gesjrève, chapeau! Dao maogs te ’n lekker pilske veur pakke!
@janjaspar28: Cheers! :)
@MauritsH: nou zou je bijna het idee krijgen dat VAAG zelf iets bedacht heeft, maar dat is niet het geval. De VR6 is gebaseerd op een Lancia-blok.
@roppp: de V-motor met een smalle cilinder hoek werd ontwikkeld door het Italiaanse bedrijf Lancia & C., dat is waarom het ontwerp werd genoemd “Lancia” principe. Dit was gebaseerd op een patent van Lancia & C. van 1 Juli 1915 waardoor het mogelijk, door verpl
@roppp: zie verder Wikipedia [VR6 LANCIA]
@roppp: Gaan we fixen!
@izudin14: sluit ik me bij aan. Top!
Mooi artikel weer, altijd een genot om te lezen
Lancia was toch echt de eerste met de VR Blokken, verder had de corrado 2.9 Vr6 geen 180 pk maar 190 pk.
Heerlijk blok, de corrado met de Vr6 blijft veruit mijn favoriet van VW, mijn broer had in de jaren 90 een zwarte, geregeld 250/260 gezien op de teller autobahn richting Seedorf.
@bofkont:

Inderdaad, de VR4 in de Fulvia was de eerste.
@carmasterr:

Deze reactie vereist goedkeuring?
Okay.
@carmasterr: niet helemaal , 1922 lancia lamda en de trikappa.
@bofkont:

Dat geloof ik wel.
De motor uit de Fulvia is wel de bekendste.
@bofkont: je ziet ze nooit meer. Laat staan een originele.
@e550: ze zijn ook onbetaalbaar (lancia)
Leuk artikel, ook weer een aantal weetjes geleerd. Ik heb het altijd erg knap gevonden dat ze zoveel cilinders zo compact kunnen krijgen. Het moet immers ook nog gekoeld worden.
240 kg, dat weegt de complete aandrijflijn met VR6.
Ter referentie, een aluminium Duratec weegt 95-135kg + 39 kg versnellingsbak.
Het is inderdaad een stuk interessante techniek wat ook nog eens heeerlijk klinkt. Toevallig ook op zoek naar een Golf VR6 dus wordt smullen als er een redelijke wordt gevonden.

Verder had de 2.9 VR6 inderdaad 190 pk ipv 180.
Vind vooral het geluid erg fraai. En zo’n ouwe Passat is wel een leuke ‘sleeper’ met VR6. Is ook nog in de Transporter gelegd. Kerel bij mij in de klas had een tijdje zo’n ding. Niet supersnel maar wel dat geluid. En zuipen dat ding, kan geen V8 tegenop.
@E34M5Touring: en ook in de Mercedes Vito…
@E34M5Touring:

Hadden die dingen de motor ook niet in de lengte liggen?
Eindelijk een artikel over mijn favoriete motor, eerste opmerking, de 2,9 leverde 190pk, en in de passat heeft altijd de 174pk 2.8 motor gezeten. De 2,9 was voor de Corrado en de Golf VR6 Synchro.
@dutchdriftking: Was er in Duitsland geen 209pk variant. Ik zag op Mobile wel eens Corrado’s langskomen met 209pk. Of is dat een overmoedige advertentietyper?
@E34M5Touring: die is er nooit geweest. Uiteraard is het blok wel aan te passen om dat vermogen te behalen.
@dutchdriftking: Zullen wel typo’s zijn geweest. Kwam het vaker dan eens tegen vandaar. Thanks!
@dutchdriftking: De Passat, Corrado en later de Sharan hadden de 2,9 variant. De Golf, Vento/Jetta hadden de 2,8 motor.
@dragspert: de passat nooit. Sharan weet ik niet uit m’n hoofd. De golf is met beiden geleverd. De golf VR6 variant was altijd een 2,9 icm synchro.
@dutchdriftking: Sharan is altijd de 2.8 geweest. Prefacelift de 2.8 12 klepper met 174pk, postfacelift de 24 klepper met 204pk.

De 174pk versie is zelfs geleverd in de Vito en V-Klasse (V280) omdat Mercedes geen V6 had die compact genoeg was om in het vooronder te passen (compleet nutteloze info,dus ik ga nu onmiddellijk aan het bier, het is weekend, proost!!!)
@gtwillem: klopt helemaal. De motor is ook in de Transporter geleverd.
@dutchdriftking: eeuhm ik heb voor de Carbagerun een 1998 Passat 2.8 VR6 30 klepper. Die heeft volgens de boekjes 193 pk ipv 174 pk .
@remcott: en syncro trouwens
@remcott: De 30 klepper is bij mijn weten een V6 en geen VR6. Die motor is geleverd in de Passat B5.
@dutchdriftking:

Dat klopt. De 30 klepper is een Audi V6.
De B5 stond namelijk weer op het Audi platform.
overigens heb ik zelf een heel fijne VR6. Mogen jullie best wel een keertje een rijtest mee maken.
@dutchdriftking: Nice! Wanneer en waar wou je afspreken?
@desalen: haha hij wel hoor.
Volgens mij was de eerste VR6 een 2.8 liter motor en die had 174 pk. De 2.9 kwam pas in de latere Golf VR6 syncro versie met 190 pk.

Tenminste mijn VR6 uit ’92 had in ieder geval een 2.8 liter motor.

Moet toegeven dat het een heerlijke auto was en verdomd snel. Echter kon het mij nooit echt het kwaliteitsgevoel geven dat een BMW mij wel gaf. Moet wel zeggen dat de Golf III op dat gebied echt niet te vergelijken was met de Golf II. De Golf II gaf je een gevoel dat je in een koekblik zat…
Hoe zit het met de betrouwbaarheid? Heb horen zeggen dat dit niet zo fantastisch is,is dit waar?
@SimonMc: Klopt. Ketting is een probleem. Koeling is ook niet geweldig. Lang trappen op der autobahn levert wel eens een plof op.
@SimonMc: kettinggeleiders gaan tussen de 150k en 2 ton stuk. Wanneer hangt af van de rijstijl. De mijne is bij 212 vervangen en had nog wel even gekunt. Ook koeling kan een probleem zijn. Maar er zit gewoon een olietemperatuutmeter in en als je die in de gaten houd gebeurd er niks. Mocht je regelmatig autobaan blazen is een oliekoeler wel een must.
@dutchdriftking: dat is allemaal niet op te lossen kennelijk, daar zelfs de laatste generaties VR6 3.2 zoals die o.a. in het vorige model Sportback werden geleverd nog steeds dezelfde kettingproblemen kennen, plus nog wat nieuwerwetse fsi zwakten zoals koolafzetting, defecte hogedrukpompen etc.
@parker: klopt. De 12 klepper is eigenlijk gewoon de beste.
Blijft een mooi stukje techniek. Uit de jaren dat het Volkswagenconcern op zijn best was:

Deze VR6, de G-lader (ondanks wat kleine probleempjes een fraai stuk techniek), de good old Tdi’s quattro, procon-ten, de eerste volledig verzinkte carrosserieën en dan zal ik nog wel wat vergeten zijn…

En natuurlijk stoere modellen als de Corrado, Audi 90 en Coupé.

Hopelijk kijkt het management bij Volkswagen nu eens kritisch hoe ze het toen deden.
@moveyourmind: volledig verzinkt? De golfjes 3 roesten niet, ze lossen op in water….. ik spreek uit ervaring.
@dutchdriftking: Audi had in de jaren tachtig de primeur binnen het concern. Dat de Golf III nu roestbakken zijn lijkt me niet zo vreemd, zijn inmiddels al oudjes. In vergelijking met een hoop concurrenten had VW de roestbescherming toendertijd toch een stuk beter voor elkaar.
Leuk artikel!
Toen maakte volkswagen nog goede motoren, kan je nu niet meer zeggen.
@autofanaat: kan je dat eens uitleggen?
Volgens mij waren ze niet zo heel betrouwbaar en wogen de blokken 60-100kg meer dan de concurrentie. Hierdoor nooit echte rijders auto’s geworden. Dat doet VW nu veel beter.
@janjansen: De tsi’s van tegenwoordig kampen met meer problemen zoals bovenmatig olieverbruik. Zoek maar eens op internet het net staat vol met klachten over de tsi motoren.Ik heb dan ook echt geen vertrouwen meer in het VAG concern, ze wouden de grootste worden en dat gaat op een moment fout. Nu na dieselgate gaan ze het daar anders aanpakken en ik hoop dat ze weer goede pruducten kunnen leveren.
@autofanaat: ik rijd in een TSI. Dat probleem mbt olie is geheel opgelost. Was vooral de generatie Golf 6 die hier last van had. Huidige generatie kent nauwelijks problemen. Achterhaald argument.
@camber24: Heel mooi dat u er geen last van hebt echter vele andere wel. Het overmatige olieverbruik is een productiefout, en dat VAG dan tegen de klanten zegt dat dat verbruik normaal is gaat helemaal nergens over. Overigens komt dit probleem ook voor bij de 2 liter biturbo tdi motor. Een achterhaald argument vind ik het dan ook zeker niet.
@autofanaat: wist niet dat het nog steeds actueel is, dacht dat het onder controle was. Dan ben ik nog een stuk blijer dat ik er geen last van heb ;-)
Mooi artikel heren! Ook hier genoeg ervaring met de VR6 motoren, zowel in de vorm van een R32 en R36! Heerlijke motoren zijn het gewoon!
Ik had hem nooit weg moeten doen.. Geweldige auto de R32 icm de aangepaste DSG bak
@baske: golf 4 of 5?
@dutchdriftking: Een Golf 5, 5-deurs. Als ik er nu één zou kopen dan wordt het een 3-deurs met handbak, zwart of blauw. Het geluid origineel was al geweldig! Op de snelweg kon je gewoon op het koppel rijden, terugschakelen was eigenlijk nooit nodig.
Mooi bezit, persoonlijk wil ik graag ooit nog een keer een blauwe golf 4 3 deurs R32 met DSG, top combi!
Prachtige artikel en motor.. Echt waar..
.
..

….
…..
troll..troll..troll……
Maar nog steeds niet beter dan de S50B32 M3 E36 motor..
Lolololol……
@ash: klopt. Maar een e36 m3 is al erg duur. Een Corrado VR6 (oke, vind maar eens een nette) kost toch een stuk minder. Ook fijn toch?
@dutchdriftking: en een M50B25 dan? Niet duur, kleinere cilinderinhoud en meer pk’s. En ook een heerlijk geluid (net als de 2.3 5-cilinders van Volvo uit die tijd). Vond het aantal pk’s uit een 2.8/2.9 met respectievelijk 174 en 190pk altijd tegenvallen. Een E30 325i uit 1985 had al 170pk…
@skinnybmw: Het ware in feite gewoon luie blokken. Maar Als je ze netjes warm reed gingen ze gewoon nooit kapot. Ook hebben ze een heerlijke koppelkromme. Daarnaast zijn ze relatief zuinig. Ik ben met de mijne op en neer naar Corsica geweest en heb over de hele vakantie gemiddeld 1 op 11,5 gereden. En dan reed ik gewoon lekker door. Probeer dat maar eens met een 325i.
@dutchdriftking: Mijn eerste E30 had een M20B25 met een 320i versnellingsbak (origineel was ’t ook een 320i) en die was niet lui…na een half jaar ging het blok kapot (vorige eigenaar was, hoe grappig, een Golf VR6 rijder en had het blok nooit warm gereden). Ik heb toen een M50B25 uit een E34 ingebouwd en haalde daarmee, met rustig rijden gemakkelijk 1:12 gemiddeld mee. Maakte toen ook veel snelwegkm’s. Dat blok was inderdaad wel een stuk luier maar dat kwam ook door de configuratie/overbrenging. Zat een E28 ETA 2.93 diff onder waardoor ik weinig toeren maakte bij 120km/u. Dus hard optrekken was er toen niet meer bij. Ging meer om de km’s maken en zuinig rijden.
Mooie stuk techniek maar heb het nooit iets gevonden. En de mensen die er van houden doen altijd overdreven enthousiast en moeten altijd laten horen dat er een VR6 onder de kap ligt. En als er dan een chassis van een Golf/Corrado eromheen zit, ziet het er al snel Sjonnie uit.
Denk dat het door de combinatie VR6 en leeftijd categorie 18-23 jaar komt, althans zo was het altijd bij mij in de omgeving….. Allemaal van die meelopertjes weet je wel….
Het zelfde geldt ook voor de Golf 4 met de gekleurde TDI emblemen. Werd ook vaak stoer gedaan over een rooie I of DI. Ondanks dat ik de Golf 4 de mooiste vind, moet ik er niks van hebben.
@Homer55: vooroordelen 😉
Daarbij een volledig origineel net exemplaar zal nooit sjonnie zijn, en lopen al aardig in de papieren als je al eentje kan vinden.
@Homer55: 18-23 jarige rijden vaak sjonnie. Heeft niets met een golf te maken. Ik ben 23, rij een golf VR6. Absoluut niet sjonnie. Qua looks gewoon netjes origineel. Geen zwarte maar mooi donker groen, alle originele opties, mooie BBS wielen uit de jaren 90 uiteraard. Helemaal fijn.
Genieten, elke dag weer!
Leuk artikel. Prachtig geluid inderdaad en redelijk onverwoestbaar. Ik doe het met een cilindertje minder, maar in principe dezelfde techniek.
@rotrexv5: 10 of 20 klepper?
@dutchdriftking: 20. De AQN versie die vanaf 2000 is gebouwd. Prima blok. Er zit inmiddels 150k een compressor op en hij rijdt nog steeds uitstekend.
@rotrexv5: Fijne combi!
@dutchdriftking: Ja dank, dat is het zeker. Stukje lichter dan de vr6. Nu wel met 100 pk meer vermogen dan het origineel en hij rijdt als een atmosferische motor, wat ikzelf veel prettiger vind dan een turbo. Overigens kloppen alle bezwaren die hieronder en boven genoemd worden wel. Distributieketting is bij mij vervangen na 120k. De motor wordt vrij heet, dus additionele olie/motorkoeling is verstandig en zuinig is anders. Die van mij loopt met Rotrex 1 op 6,5. Maar de rijbeleving is geweldig en het geluid….door het oneven aantal cilinders in de V5 net een Messerschmitt. Mag ik het geluid van de v5 daardoor stiekem nog mooier vinden dan van de vr6? :-) Ik geloof alle technische bezwaren hieronder wel, maar beleving telt dubbel!
Gaaf artikel! Zo’n VR6 klinkt geweldig en was vroeger 1 van mijn favoriete VW’s!
Offset cilinder-hartlijnen, getrapte kettingdistributie.
Lees meer over deze bijzondere motor in onderstaande link.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_127.PDF

En voor de VR5:

http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=411023
Zo weer een stukje wijzer thnx mauritzh
Pk’s van de 2,9 zijn 190 pk en geen 180
@martijns4: hoeveel dan volgens jou ?? Alle documentatie zegt 190pk
Filmpje is mijn auto haha
Zo zwaar is zo’n VR6 ook weer niet, hij is bv lichter dan de Audi 2.5ltr TFSI vijfcilinder motor.

Verder is het wetenswaardig dat de Duitse tuner “Rothe Motorsport” de eerste was die er een turbo op schroefde.
Heerlijk stukje techniek van een motor die zo verrekte lekker klinkt
Doet me toch altijd weer aan deze run denken, heerlijk als ze alle versnellingen meepakken op de bank en niet alleen de 4e, 5e, of de 6e.

https://youtu.be/CQ855-koqIo
@jack_abarth: die heb ik echt grijs gespeeld zeg! Had die al een goede 9 jaar geleden ontdekt! Wát een geluid he!
Ik weet nog toen mijn vader een vr6 golf mk3 had en een seat leon cupra r 2003 met 280pk. Beide monsters. Af en toe lekker racen met beide auto’s op de straat.
Heb een CC 3.6 gehad, absurde auto, vooral op de Duitse autobanen. Had ook wel nadelen, mensen gaan nu eenmaal er niet vanuit dat een passat er nog voorbij kan 😊
Dank je wel ab
Zat er al een tijd op te wachten.
@Mauritsh: Erg leuk artikel weer! Bij minpunten mis ik alleen het stukje warmtehuishouding. Van wat ik begrepen heb zijn VR motoren bij constant hoge belasting moeilijk te koelen. Oh, en de Corrado VR6 had zelfs 190pk, maar dat is muggenziften. Verder niets aan toe te voegen.
@gtwillem: gefixt!
Idd t geluid van een vr6 is gruwelijk maar waarom geilt iedereen toch zo op vw??
Een orginele golf3 vr6 heeft 174pk… in vergelijking een astra gsi 2.0 16v heeft 150pk
.. en qua prestaties waren ze hetzelfde op een paar tiendes van seconde na….
De vr6 is qua prestaties echt niks om over naar huis te schrijven
de c20xe is pas een iconische motor.
die is tot ik geloof 2012 gebruik in de racerij en die motor is uit 1988.
(Bring on the shitstorm)
@mrmiyagi1982: zou het puur om geluid doen. Verder loop ik niet echt warm voor zo ding. Liet dat ding compleet achter met mijn 306 GTI6 die had 163 pk ook uit een 2.0 16v. VW moet zich schamen met die lage power hot hatch die ze hebben gehad. Ook als de golf 4 gti met wel 150 hele pks
@mrmiyagi1982: de ultieme jaren 90 hot hatch is toch wel de escort cosworth voor mij. Al sjonnie in de showroom, maar bloedsnel
En dat is allemaal nodig omdat een echte 6 in lijn niet in die autos past. Doe mij maar een 6 in lijn
@rossi46audi
Dat is bijna bij alle vw’s ze hebben minder pks als de concurent.
Ik reed een vr6 niet voorbij maar met mn c20xe bleef ik strak achterop zn bumper hangen. En dat is dan een 2.8 6cilinder.
@undifined1
Zon escort cosworth was idd retesnel.
Ik heb eens op de snelweg zon ding plankgas ingehaald met mn gsi16v ik zat er alleen in en ze zaten met zn 5en in die escort cosworth toen ik ongeveer 180km/h ging zag ik die cossie ineens in mn achteruitkijk spiegel dichterbij komen.
En wat ging die me hard voorbij en ik ging zo hard als ik kon…. die cossies waren de onbetwiste koning van de hothatches.
Maar de vw vr6….alleen t geluid was gruwelijk hetzelfde als de G-lader…. ook een heerlijk geluid maar ook geen fatsoenlijke prestaties
@mrmiyagi1982: ik ging er lachend voorbij. Bij 210 ging ik naar de 6de versnelling
Duitsers
JATTEN

Wir haben es geklaut von den Italianen !

LANCIA

LANCIA

LANCIA

De idee van dit soort motoren komt bij Lancia vandaan, dat een vier-cilinder had waar geen land mee te bezeilen was vanwege de vibraties.
Men bouwde deze 60 graden V4 om naar een V6 en voilà, het concept was geboren.

Deze motoren van Lancia hebben in veel nobeler auto’s gediend dan Volkswagen. VAG of welk merk ook dat onder hun gading valt ooit heeft gebouwd, namelijk de Lancia Aurelia eigenlijk Italië’s eerste behoorlijke na-oorlogse GT een Italiaanse Jaguar XK 120 of een Italiaanse Mercedes 300 SL supercar.

Hier de V6 waar de Volkswagen motor op gestoeld is zal ik maar zeggen :
http://www.zwischengas.com/bild/Lancia-Aurelia-GT-2500-1953-der-V6-Motor/f32f3a98-745f-42a0-a3c9-4d9157d659ed-big-teaser.jpg
@desjonnies: ik sta al met een puntmuts op in de hoek!
@MauritsH:

ab-so-luut niet eerder hulde dat je zo’n goed stuk over een motor kunt schrijven !

Maarre je bent het nu wel moreel verplicht om eenzelfde stuk proza aan deze Lancia V6 te wijden !
@desjonnies: Verrek, ik ben hier nooit op teruggekomen! Zodra mijn agenda het toelaat (en de storm rondom Genève wat gaat liggen) duik ik erin en los ik m’n schuld af. Deal? :)
En hier de Aurelia B20 Coupé en Spyder.

Gewoon mooie ingetogen Pininfaria ontwerpen, zeer geapprecieerd door echte kenners; kijk maar eens naar het fillempie van Jay Leno’s Garage die een ode brengt aan deze wagens chique, ingenieus en ingetogen……….

https://c1.staticflickr.com/3/2319/2055896906_a1a1f2d551_b.jpg

http://www.netcarshow.com/lancia/1954-aurelia_b24_spider/800×600/wallpaper_01.htm
@desjonnies:
Prachtig.

Iedereen wil Lancia weer terug. Maar iedereen wil altijd die doodenge rallykanonnen terug.
Stratos, Delta, 037.

Ik niet. Ik wil de ingetogen chique van Lancia terug. Dat is wat Lancia is wat mij betreft.
Flavia, Aurelia, Flaminia, Gamma.
@rossi46audi
Dan liep jou 306 verrekkenes. Bij mij stond ie bij 210 toch echt nog in zn 5 (ik had/heb er niet meer) en bij 230 was de koek op met zn 5en erin of alleen maakte niet uit 230 was max. Maar jij had een s16 toch? Was dat nie een 1.9 net als in de 405 s16 of haal ik nu dingen door elkaar? En hadden die nie 170pk? Ik ben niet helemaal thuis in peugot ;)
Nope 306 GTI6 163 pk eerste type iig 2de type 167pk en beide een 6bak, 1 van de eerste hot hatches met een 6 bak toendertijd. Dat gekke ding liep teller uit en die ging tot 240kmp en dat met 248000 km op de klok. S16 had 150 pk en een 5 bak
Aha weer wat geleerd *thumbsup*
Wat een gezever over de credits voor Lancia anno 1915. Alsof je dat ook roept bij welk type Otto-motor dan ook.
Ere wie ere toekomt, maar het gaat hier over een combinatie die tot dan toe uniek was. Iets wat VW wél geflikt heeft en veel later pas, volgens mij alleen door Fiat, Alfa Romeo en BMW is nagevolgd.
Dat je een Golf VR6 zoek hebt gereden is net puberale als wat welke fanboy ook ook doet; ter compensatie van de afgunst, pochen met de dingen die jij wél hebt en de ander niet.
Die 1 à 2 cilinders extra maakt een auto net dat beetje specialer en tot dan toe alleen voorbehouden aan minimaal een segment groter. Stiekem waren velen dan ook wel jaloers op die VR6.
Wie zegt dat VW geen “karakterbakken” maakt; de VR6 was er een!

Overigens mis ik de 2.8i-24v V(R)6 uit de Golf IV, met 204pk in dit verder leuk stukje. ;-)
@jetlag: Wat bedoel je met: “Iets wat VW wél geflikt heeft en veel later pas, volgens mij alleen door Fiat, Alfa Romeo en BMW is nagevolgd. ”

Wat is er precies veel later door die andere 3 nagevolgd?
Het is me niet duidelijk…
@bmwtouring: Sorry, nu ik het teruglees, staat het er een beetje “cryptisch”.
Ik bedoelde dat VW voor het eerst een V(R)6 in een hatchback voor de “gewone man” leverde en de eerder genoemde merken later pas volgden:
Fiat in 1995 met de Bravo HGT (R5) – Alfa Romeo in 2003 met de 147 GTA (V6) en BMW met de 130 (R6).
Daarbij was ik eigenlijk vergeten dat de Ford Focus Turbo ST en Volvo C30 nog vóór BMW was…
VR6en zo hebben er verschillende op de oprit gestaan, de laatste was de R36, wel een leuk ding. Maar ik vind de W8 toch meer hebben, nog absurder en minder nuttig, meer een kunstwerk dan dit.
@jetlag
Ik heb nergens gezegd dat ik een vr6 zoek gereden heb. Maar ik heb gezegd dat de oh zo geroemde vr6 voor een 2.8 of 2.9 niks aparts qua prestaties zijn. Het geluid=über maar dat is het enigste pluspunt.
Mijn 2liter 4cilinder heeft dezelfde prestaties als de 2cilinders meer tellende en net wat specialer zijnde vr6.
Maar goed ik ben ook een zeurkeus.
@mrmiyagi1982: Grappig dat je je dan toch aansproken voelt… (jij was nl ook niet diegene)
Maar je geeft eigenlijk zelf al een deel van het antwoord. Het zal VW vast om OA het “über geluid” en “net wat specialere” te doen zijn geweest, om voor de VR6 te kiezen. Ze hebben direct vanaf de introductie van de VR6 geroepen dat het geen GTI-achtig alternatief was, daarom ook qua gehele (onderstel)afstelling minder spartaans / sportief dan een GTI.
Ik denk niet dat VW niet meer vermogen uit een 4-cilinder cq minder cilinderinhoud wist te halen. Al in 1989 leverden ze bijv. een (welliswaar beperkt) de Golf Limited met 210 pk…
Er zijn veel meer persoonlijke redenen, om voor een bepaalde oplossing te kiezen. Het gaat ze allereerst om geld te verdien en door zich te onderscheiden, hogere marges te kunnen veroorloven.
Die puberale opmerkingen als, “VW zou zich moeten schamen” vind ik zo triest (alsof één persoon vanaf z’n PC het beter zou weten, dan welke autofabrikant ook).
Een fabrikant maakt keuzes!
En ze weten heus wel dat ze niet iedereen tevreden kunnen stellen, maar ze hopen wel een grote groep aan te spreken. De tijd dat we anderen belachelijk maakten om hun keuzes hebben we toch op de kleuterschool laten liggen?
@jetlag
Ik voelde me aangesproken omdat ik negatief over de vr6 sprak en omdat ik sprak over prestaties.
En ja ik ben af en toe een petje. Beetje sprinten tegen andere mensen. Moet kunnen toch? :D
En die golf limited was met g-lader als ik me niet vergis. Is toch weer heel anders, een motor met drukvulling… oh en wil je t dan ook over de g-lader hebben? Ook weer zon kwaliteitsproduct van de sjoemeldiesel -koningen LOL
Ook weer zon super gaaf geluid. Maar thats it want de normale 1.8g-lader had ook maar 160pk.. alweer niks om over naar huis te schrijven…
@mrmiyagi1982: Dat bedoel ik nou met ‘puberaal’… Goed, ik verdedigde VW niet, maar verklaarde alleen de mogelijke keuzes die fabrikanten (moeten / willen) maken. Om geld te verdienen en zich te onderscheiden.
Daarbij vind ik de algemene autotechniek (daarom ook de VR6) interessant en niet zozeer alleen een merk.
De Limited was idd met drukvulling, net als de x20let 😉
De VR6 2.8 (12v) vond je weinig vermogen leveren? Is vergelijkbaar met de x25xe (24v). De x30xe trouwens 211, weer vergelijkbaar met de VR6 24v…
Niks unieks aan qua prestaties, wel uniek dat VW het in een Golfje leverde.
En als je het over kwaliteit wilt hebben, zullen we het maar niet over “onze” x-motoren van weleer hebben icm distributieriemen.
Ik wil en zal daarom geen merk afvallen, want zo is er overal wel wat. Net zoals elk merk ook z’n sterke punten heeft.
Gezien je argumenten die je nu noemt zou ik zweren dat je de helft van de leeftijd hebt dan dat je in je profiel hebt aangegeven.
Nogmaals; het stadium van het bashen, of me quasi-superieur voelen, heb ik decennia geleden al achter me gelaten…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).