• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek: dit doet een lambdasonde

Auteur: Author, gepost 11 mei 2017 om 22:01 – 38 Reacties

Techniek: dit doet een lambdasonde


Iedere auto heeft er minstens één en we hebben er nog nooit aandacht aan besteed. Tijd om daar verandering in te brengen!

Wees niet bang, ondergetekende zal je ditmaal niet vervelen met een ellenlang technisch verhaal (voorbeeld 1, voorbeeld 2, voorbeeld 3). Daar is het veel te mooi weer voor. In plaats daarvan krijg je een zo kort en beknopt mogelijk artikel over dit onderdeeltje met een weinig sexy naam. Te beginnen met een korte omschrijving van de taak van het onderdeel. De sonde is bedoeld om de brandstofinjectie zodanig af te stellen dat de katalysator optimaal z’n werk kan doen. Dat zorgt voor minder schadelijke stoffen die de uitlaat verlaten.

Bij auto’s die met één lambdasonde zijn uitgerust zit het apparaatje vóór de katalysator in de uitlaat. De sonde zelf is een kleine cilinder van keramiek (zie headerfoto) die pas bij hogere tempaturen werkt. De sonde wordt dan ook verwarmd, want anders doet het apparaatje weinig. Het ding meet het verschil in zuurstofgehalte tussen de buitenlucht en de uitlaatgassen. Afhankelijk van deze zogeheten lambdawaarde past het motormanagement de verhouding tussen de in te spuiten brandstof en lucht aan. De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand.

Moderne auto’s hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z’n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast. Alles voor de schonere uitlaatgassen, moet je maar denken.

Tot slot: dit was absoluut geen volledige uitleg, daar was het artikel ook niet voor bedoeld. Het gaat er meer om dat je nu ongeveer weet wat er bedoeld wordt als het over lambdasondes gaat, voor zover je dat nog niet wist natuurlijk.

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

milieu, Techniek, uitlaat, uitstoot

Vorig bericht: « Fikkende BMW’s zorgen voor relletje in Amerika
Volgend bericht: Deze vrouw gaat streng toezicht houden bij Volkswagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. MARS zegt

    11 mei 2017 om 22:18

    Goed verhaal, lekker kort! ?

    Login om te reageren
  2. enginepower zegt

    11 mei 2017 om 22:22

    Kort en krachtig meer moet het niet zijn

    Login om te reageren
  3. rronnie zegt

    11 mei 2017 om 22:22

    Bij Volvo vonden ze het schijnbaar sexy genoeg om op de grille te vermelden dat er zo’n ding in zat. Maar nooit een idee gehad wat het nou betekende.

    Login om te reageren
    • mgmgb zegt

      12 mei 2017 om 01:45

      @rronnie: Toen was het dan ook state of the art. En de reden dat de meeste oude Volvo’s van harte welkom zijn in milieuzones.

      Login om te reageren
      • 240volvo zegt

        12 mei 2017 om 10:28

        @mgmgb: bij mij prijkt het ook op de grill ?

        Login om te reageren
    • ohoogeveen zegt

      12 mei 2017 om 11:49

      @rronnie: om de een of andere reden las ik altijd “lambada sound”. Heb me altijd afgevraagd of dat dan automatisch zou afspelen als je achteruit zou rijden

      ?‍♂️

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      12 mei 2017 om 17:56

      @rronnie:

      Idd joh ..
      Scherp opgemerkt ..
      Bijna net zo knei als kkommpprressorr op de koffer van MB ..

      Login om te reageren
      • sr20det zegt

        12 mei 2017 om 18:52

        @lincoln: of turbo op de reet van je insignia

        Login om te reageren
  4. mobieler zegt

    11 mei 2017 om 22:29

    En als het stuk is heb je automatisch het meest rijke mengsel en meurt je auto bij starten meteen naar benzine.

    Login om te reageren
  5. tmon zegt

    11 mei 2017 om 22:30

    Dus als we de kat verwijderen willen we ook geen lambdasonde meer? En met n aftermarket ecu kan de lamda eigenlijk ook weg?

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      12 mei 2017 om 05:19

      @tmon: als je dan een adapter steekt zodat die enkele centimeters buiten je catvervanger of testpipe hangt, is dit geen probleem. Als je hem gewoon losplugt heb je zowiezo een ‘engine check’ aan je broek.

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      12 mei 2017 om 05:31

      @tmon: kat verwijderen en lambda laten zitten. Heb ik bij mijn 850R ook gedaan. Werkt goed!

      Login om te reageren
    • stefanvts16v zegt

      12 mei 2017 om 07:17

      @tmon: ja en nee. Bij een aftermarket ECU (zoals een vrij programmeerbaar management) heb je nog steeds een lambdasonde nodig. Echter, dan gebruik je een widebandlambda die een groter bereik meet, waardoor je een betere verbranding/meer vermogen/mooiere motorloop krijgt.

      Af fabriek zit er een narrowband lambdasonde gemonteerd voor de standaard ECU. Deze komt dan dus wel te vervallen.

      De widebandlambda kan op dezelfde plek gemonteerd worden.

      Login om te reageren
  6. henk123456 zegt

    11 mei 2017 om 22:33

    Misschien leuk voor de volgende keer: nox-sensor bij motoren met injectie onder hoge druk. Dat ding houdt in de gaten of je nox katalysator het nog goed genoeg doet, en indien niet dan activeert hij de regeneratie-modus voor deze katalysator. Hmmm ik heb het zelf al enigszins uitgelegd zie ik nu, maar je zou het met wat meer uitleg kunnen neerpennen

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      11 mei 2017 om 22:49

      @henk123456: je hebt het artikel zojuist zelf al geschreven. Dat scheelt haha.

      Login om te reageren
    • vincentmiata zegt

      12 mei 2017 om 00:04

      @henk123456:

      Een aftermarket ECU gebruikt juist graag een wideband sensor. Een wideband sensor is een lambdasonde die heel precies de uitlaatgassen kan meten tot achter de komma. Als de ECU goed afgesteld staat kan je in theorie zonder zo’n wideband sensor gaan rijden ja, maar een ECU met wideband kan constant de inspuiting aanpassen om de meest ideale lambda/AFR(air fuel ratio) te krijgen

      Login om te reageren
      • vincentmiata zegt

        12 mei 2017 om 00:04

        @vincentmiata: Verkeerde quote, moest aan ’tmon’ zijn

        Login om te reageren
  7. geelbarrel zegt

    11 mei 2017 om 22:34

    dikke duim maar ah toe nou….. vertel ons minstens nog de termen narrowband, wideband en sprongsonde!

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    11 mei 2017 om 22:46

    Weer wat wijzer zo worden we allemaal automonteur

    Login om te reageren
  9. robert110 zegt

    11 mei 2017 om 22:59

    Ah dat pokke ding dat voor problemen heeft gezorgd bij de laatste APK. En dat terwijl er bij mij niet eens een katalysator onder hoeft te zitten (hij zit er nog wel onder, voordat ik weer iemand op de tenen trap).

    Login om te reageren
  10. reggie-boy_rood zegt

    11 mei 2017 om 23:08

    De mijne is stuk maar niks aan het handje

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      11 mei 2017 om 23:18

      @reggie-boy_rood: geen hoger brandstof verbruik en minder soepele motor?

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        12 mei 2017 om 05:20

        @homer55: auto te koop. Rijdt als nieuw en op niks bespaard.

        Login om te reageren
        • Homer55 zegt

          12 mei 2017 om 12:45

          @nasty: kom hem vandaag halen enzo

          Login om te reageren
  11. freshlife zegt

    11 mei 2017 om 23:25

    Nog een nuttige toevoeging: lamda foutcodes zijn 99%van de keren een indicatie dat er in het traject ervoor iets mis gaat. Dit kan zijn een vacuumlek zijn na de luchtmassameter(mengsel te arm) of een onvolledige verbranding door een ontsteking die niet optimaal is(mengsel te rijk)

    Login om te reageren
  12. smoked zegt

    11 mei 2017 om 23:29

    En als je er één moet vervangen is dat redelijk prijzig (heb prijzen gezien van €160,- voor één sensor en dan zit er nog niet eens erin).

    Login om te reageren
  13. schuiftrompet zegt

    11 mei 2017 om 23:45

    Ohja jongens en meisjes. Je hebt breedband sensoren en sprongsensoren. De breedbandsensor meet heeeeeeeeel precies over een breed lamdabereik , de sprongsensor kan alleen meten of de motor te rijk staat (onder lambda 1) of te arm (boven lambda 1)

    Login om te reageren
  14. mgmgb zegt

    12 mei 2017 om 01:46

    Niet alle auto’s hoor. Ik heb nooit een auto met een lambda sonde bezeten. Al zou ik soms willen dat dat wel zo was (bedankt, Rotterdam).

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      12 mei 2017 om 09:34

      @mgmgb: precies. Elke auto heeft er één? Dan heb ik een heel aantal bromfietsen zeker?

      Ik heb er wel geteld één (1) met lambda sensor (narrowband, standaard) en de rest doet ’t al jaren prima zonder lambda sonde. Vooral bij dieseltjes verwacht ik dat die nog tot zeer recent prima zonder lambdasonde konden rijden. En benzine kreeg ze inderdaad enmasse vanaf de jaren negentig, toen de geregelde katalysator (niet K6, maar U9) verplicht werd gesteld bij benzine motoren.

      Login om te reageren
  15. kliko zegt

    12 mei 2017 om 07:17

    Leuk stuk! Weer wat geleerd!
    Enneh… Zo zie je maar, bij goede/leuke artikelen zijn helemaal geen clickbaits nodig. ;)

    Login om te reageren
  16. rovadepo zegt

    12 mei 2017 om 07:37

    Leuk en zo gaan we de hele auto af wat mij betreft. Beetje technische onderbouwing kan geen kwaad

    Login om te reageren
  17. pinooooo zegt

    12 mei 2017 om 13:30

    Een Lambda sensor ofwel o2 of oxygen sensor is een element dat een voltage afhankelijk aan de zuurstof concentratie in de omgevingslucht afgeeft en aan de hand daarvan de brandstof/lucht verhouding afleidt. Er zijn grofweg 2 types sensoren. Narrowband met een bereik van 0 tot 1Volt en een Wideband sensoren met een bereik van 0 tot 5Volt. De narrowband geeft bij een voltage van 0.2 tot 0.8 volt aan dat er een ideaal gasmengsel aanwezig is, of een rijk mengsel of een arm mengsel. Deze geeft dus niet aan wat de verhouding is. Een wideband geeft voor elke verhouding een ander voltage en geeft dus aan hoe arm of rijk het mengsel is. Het is echter wel foutgevoelig want als er bijvoorbeeld extreem veel onderbrande brandstof in de uitlaat terecht komt meet de sensor weinig zuurstof en denkt de computer dus dat alle zuurstof verbrand is en het mengsel zeer arm is, terwijl de motor praktisch verzuipt.

    Login om te reageren
    • pinooooo zegt

      12 mei 2017 om 13:34

      @pinooooo: bij een narrowband is 0-2volt een schraal mengsel en 0.8-1 volt rijk mengsel.

      Login om te reageren
      • postzegel zegt

        12 mei 2017 om 20:27

        @pinooooo: en de narrowband meet dus exact wanneer er een perfecte verbranding ís. Precies dáár ligt t omslag punt in voltage. Omdat ’t mengsel en de verbranding echter nooit lang exact ideaal zijn, springt het voltage dus op en neer rondom lambda 1.

        Login om te reageren
  18. raoufff zegt

    12 mei 2017 om 15:37

    Ff een vraagje, is zo’n lambda sonde zelf te vervangen of moet die halve knalpot eronderuit worden gesloopt bij een BMW 3er e36???? Dit pikkie zorgt namelijk voor wat problemen tijdens de APK.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      12 mei 2017 om 17:49

      @raoufff: zit in de uitlaat geschroefd. Dus ja los te verwijderen.

      Login om te reageren
  19. xiran zegt

    12 mei 2017 om 17:50

    Mijn oude peugeot heeft geen labda.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      12 mei 2017 om 20:28

      @xiran: m’n oude alles danst ook niet de lambada.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North