• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek: het verschil tussen dry sump en wet sump

Auteur: Author, gepost 30 maart 2017 om 10:21 – 29 Reacties

Techniek: het verschil tussen dry sump en wet sump


Je leest er met enige regelmaat iets over, maar wat zijn nou de precieze verschillen tussen beide typen smering?

Wet sump

Te beginnen met de eenvoudigste en meest voorkomende variant. Motoren met wet sump-smering hebben het oliecarter onder het blok liggen. De enkele oliepomp zorgt ervoor dat de olie bovenin het blok wordt ingebracht om de diverse onderdelen te koelen en te smeren. Door de zwaartekracht belandt het goedje vanzelf weer in het carter, waarna het weer omhoog wordt gepompt.

Schematische weergave:

Wet sump

De voordelen:

  • Eenvoudige techniek
  • Goedkoop
  • Makkelijk te peilen

Uiteraard zijn er ook enkele nadelen:

  • Het carter zit onder het blok, dus de motor wordt hoger en da’s niet goed voor het zwaartepunt
  • Mogelijk wordt de auto door het hogere blok ook minder aerodynamisch vormgegeven
  • Door g-krachten kan de smering worden beperkt
  • Het carter kan door z’n positie gevoelig zijn voor steenslag
  • De inhoud van het carter wordt mogelijk begrensd door de grootte van het blok

Dry sump

De tegenhanger van wet sump is uiteraard dry sump. Dit systeem wordt gekenmerkt door de aparte olietank. De olie wordt nog steeds onder het blok opgevangen, maar door een extra pomp wordt het spul direct naar de separate tank doorgestuurd.

Schematische weergave:

Dry sump

De voordelen:

  • Het carter is aanzienlijk minder diep, dus het blok kan lager in de auto worden geplaatst en da’s gunstig voor de wegligging
  • G-krachten hebben veel minder invloed op de smering
  • De oliedruk is altijd hetzelfde door de extra oliepomp
  • De separate olietank kan zo groot worden gemaakt als nodig, het blok levert immers geen restricties meer op
  • Het is met dit systeem eenvoudiger om de olie op de juiste temperatuur te houden aangezien de olie niet direct onder het (hete) blok wordt bewaard

De nadelen:

  • Complexere techniek met meer onderdelen en dus ook meer gewicht en extra onderhoud
  • Er moet onder de kap een plekje worden gevonden voor de separate olietank
  • Het is met dit type smering mogelijk lastiger om de olie te peilen

Voorbeelden van auto’s met dry sump-smering

Het zal duidelijk zijn dat wet sump voor personenwagens de meestgebruikte variant is. Dat betekent echter niet dat je “dry sump-auto’s” met een vergrootglas moet zoeken, al zijn ze wel in de minderheid. Voorbeelden zijn de Ferrari 488 GTB, de Chevrolet Corvette Z06, maar ook Formule 1-auto’s worden met dit type smering uitgerust.

Foto bovenaan: de V8 uit de Koenigsegg CC8S, met dry sump-smering

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, olie, Techniek

Vorig bericht: « Deze Volvo kost minder dan een PlayStation
Volgend bericht: Politie vindt enorm bedrag bij Rotterdams autobedrijf »

Lees Interacties

Reacties

  1. fijnkonijn zegt

    30 maart 2017 om 10:35

    Nou ja de ene is droog, de ander nat. Is toch niet moeilijk ?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      30 maart 2017 om 10:57

      @fijnkonijn: beide zijn nat van de olie. Droger is nog niet gortdroog. Het reservoir zit op een andere locatie. Dat kan dus verwarring opleveren ;). Vandaar dit uiterst correcte artikel van Ome @MauritsH!

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        30 maart 2017 om 11:02

        @willeme: begrepen. Eh kan iemand me vertellen wat voor smeersysteem er in de motor van me Tesla zit?

        Login om te reageren
        • dutchcarguy zegt

          30 maart 2017 om 11:07

          @fijnkonijn: Jij bent zeker de grappenmaker van de bingoclub

          Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            30 maart 2017 om 11:10

            @dutchcarguy: heee niet gaan zitten katten op Bingo he.

            Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          30 maart 2017 om 11:08

          @fijnkonijn: never mind. De soep was flauw…

          (het is een automatisch smeermiddel-injectie systeem trouwens, spuit het smeerspul direct tussen de tandwielen van de reduction-gear)

          Login om te reageren
        • willeme zegt

          30 maart 2017 om 11:09

          @fijnkonijn: ‘mijn’ Tesla.

          Daar zit geen smeersysteem in, maar een hele groot scheerapparaat dat geen mesjes aandrijft maar wielen.

          Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            30 maart 2017 om 11:11

            @willeme: neeee dat heppie fout m’n jong. Kijk maar naar mijn reply boven de jouwe.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              30 maart 2017 om 11:15

              @fijnkonijn: Dat is het smeersysteem van de transmissie. Dat heb je ook in een auto. Dat is een ander onderwerp, mijn inziens.

              Login om te reageren
              • fijnkonijn zegt

                30 maart 2017 om 11:17

                @willeme: mal ganz im ernst: wordt een simpele reduction-gear als een “Transmissie” gezien?

              • Onehp zegt

                30 maart 2017 om 16:04

                @fijnkonijn: ja, alles wat de kracht doorgeeft, trans missiert die.

              • davelepeef zegt

                30 maart 2017 om 17:42

                @fijnkonijn: ‘reduction’ suggereert een overbrenging, dat is feitelijk een transmissie…

        • berlinetta zegt

          30 maart 2017 om 11:10

          @fijnkonijn: Word jij niet moe van jezelf? Of is Tesla een van de weinige woorden in jouw vocabulaire?
          En als ik dan toch bezig ben, dan zou ik graag een woord toevoegen aan je vocabulaire: mijn.

          Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            30 maart 2017 om 11:12

            @berlinetta: wat is er mis met me vocabulaire? Man wat ben jij een zuurpruim ;-)

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              30 maart 2017 om 11:15

              @fijnkonijn: Ik ben nog altijd minder zuur dan al het accuzuur in jouw Tesla.

              Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            30 maart 2017 om 11:14

            @berlinetta: overigens zijn dit soort artikelen over de technieken van welleer, je weet wel, verbrandingsmotoren enz., best leuk om te lezen.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              30 maart 2017 om 11:16

              @fijnkonijn: Is ook leuk om te lezen en ik heb ook absoluut niks tegen nieuwe techniek of tegen Tesla’s. Maar om nou altijd over Tesla’s te praten, levert ook niet echt interessante discussies op of vind je van wel?

              Login om te reageren
              • fijnkonijn zegt

                30 maart 2017 om 11:19

                @berlinetta: ik vind schijnbaar van wel ;-)

                Mal im Ernst. Aan mijn schrijfstijl kon je toch hopelijk wel afleiden dat ik hier knake-melig achter het toetsenbord zit oder?
                Het hele Internet is intussen zo “toxic” geworden dat mensen in recordtijd op de kast zitten.

              • rrvliet zegt

                30 maart 2017 om 11:31

                @fijnkonijn: je hebt me aan het grinniken gekregen (Y)

        • SimonMc zegt

          30 maart 2017 om 12:16

          @fijnkonijn: Een “me Tesla”, is dat een nieuw model?

          Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            30 maart 2017 om 12:18

            @simonmc: yep. Tesla Model Meh

            Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            30 maart 2017 om 17:49

            @SimonMc: ja zo’n mat-blauwe met wit dak. Optioneel opklapbaar raster voor de ruiten..

            Login om te reageren
  2. guusm90 zegt

    30 maart 2017 om 10:59

    Nadeel: Er moet onder de kap een plekje worden gevonden voor de separate olietank ??

    Het hele gemak van een drysump systeem is juist dat je het oliereservoir op een plek kan monteren waar jij wil! al plaats je hem in je kofferbak! zolang de leidingen lang genoeg zijn. (beter is natuurlijk wel als hij dichterbij zit maargoed.)

    Voordeel wat ik niet zie:
    – vermogenswinst (BIJ EEN GOED GECONSTRUEERDE DRYSUMP PAN!)
    Dit komt doordat de krukas in geen enkel geval meer door de olie kan slaan, en er – mits je een goed geconstrueerde oliepan en oliepomp hebt – vacuum heerst in het carter en geen oliemist hangt. hierdoor hoeft de lucht onder de zuiger niet verpompt te worden, en dus geen verliezen. Let wel dat je niet zoveel vacuum creeert dat je de smering weg zuigt. (hier kan een motor ook op gebouwd worden overigens!)

    Nadeel is wel weer dat als je met een drysump de helft van de tijd lucht opzuigt, en je veel schuimvorming krijgt in je olie, wat dan weer slecht is voor de smering van de motor. Dit kan weer tegen gegaan worden door een olie/lucht scheider. (www.spintric.com is er 1 van) (beetje reclame maken voor mn oude stageplek in Californië mag hier toch wel ;) )

    Wel grappig dat er hier gerefereerd word aan moderne auto’s terwijl het bijvoorbeeld op de oude mercedes SLR gullwing ook al drysump zat.

    Login om te reageren
  3. mdemooistelettervanhetalfabet zegt

    30 maart 2017 om 11:02

    Leuk altijd dit soort artikelen. Leerzaam, maar niet zo gortdroog geschreven dat je erbij in slaap valt.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      30 maart 2017 om 11:16

      @mdemooistelettervanhetalfabet: maar hopelijk toch ook niet zo grappig dat je nu aan de beademing ligt van het lachen? ;)

      Login om te reageren
  4. pist1 zegt

    30 maart 2017 om 14:06

    Goed artikel! Meer techniek!

    Login om te reageren
  5. smulders zegt

    30 maart 2017 om 14:15

    Ik heb dry sump op mijn BMW. Mooi systeem met helaas wel de complexiteit van twee oliepompen, een extra reservoir en een hoop leidingen. Olie wisselen kost een half uur aan rommel demonteren en je moet op het reservoir en de carter aftappen. En omdat het reservoir boven het blok gegarandeerd knoeien.

    Maar wel een lekker compact motorblok. En door de vinnen op het oliereservoir extra oliekoeling.

    Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    31 maart 2017 om 08:59

    Lekker stukje techniek weer. Mooi!

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    31 maart 2017 om 17:16

    Ik vind dit altijd wel mooie artikelen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North