Je leest er met enige regelmaat iets over, maar wat zijn nou de precieze verschillen tussen beide typen smering?
Wet sump
Te beginnen met de eenvoudigste en meest voorkomende variant. Motoren met wet sump-smering hebben het oliecarter onder het blok liggen. De enkele oliepomp zorgt ervoor dat de olie bovenin het blok wordt ingebracht om de diverse onderdelen te koelen en te smeren. Door de zwaartekracht belandt het goedje vanzelf weer in het carter, waarna het weer omhoog wordt gepompt.
Schematische weergave:
De voordelen:
- Eenvoudige techniek
- Goedkoop
- Makkelijk te peilen
Uiteraard zijn er ook enkele nadelen:
- Het carter zit onder het blok, dus de motor wordt hoger en da’s niet goed voor het zwaartepunt
- Mogelijk wordt de auto door het hogere blok ook minder aerodynamisch vormgegeven
- Door g-krachten kan de smering worden beperkt
- Het carter kan door z’n positie gevoelig zijn voor steenslag
- De inhoud van het carter wordt mogelijk begrensd door de grootte van het blok
Dry sump
De tegenhanger van wet sump is uiteraard dry sump. Dit systeem wordt gekenmerkt door de aparte olietank. De olie wordt nog steeds onder het blok opgevangen, maar door een extra pomp wordt het spul direct naar de separate tank doorgestuurd.
Schematische weergave:
De voordelen:
- Het carter is aanzienlijk minder diep, dus het blok kan lager in de auto worden geplaatst en da’s gunstig voor de wegligging
- G-krachten hebben veel minder invloed op de smering
- De oliedruk is altijd hetzelfde door de extra oliepomp
- De separate olietank kan zo groot worden gemaakt als nodig, het blok levert immers geen restricties meer op
- Het is met dit systeem eenvoudiger om de olie op de juiste temperatuur te houden aangezien de olie niet direct onder het (hete) blok wordt bewaard
De nadelen:
- Complexere techniek met meer onderdelen en dus ook meer gewicht en extra onderhoud
- Er moet onder de kap een plekje worden gevonden voor de separate olietank
- Het is met dit type smering mogelijk lastiger om de olie te peilen
Voorbeelden van auto’s met dry sump-smering
Het zal duidelijk zijn dat wet sump voor personenwagens de meestgebruikte variant is. Dat betekent echter niet dat je “dry sump-auto’s” met een vergrootglas moet zoeken, al zijn ze wel in de minderheid. Voorbeelden zijn de Ferrari 488 GTB, de Chevrolet Corvette Z06, maar ook Formule 1-auto’s worden met dit type smering uitgerust.
Foto bovenaan: de V8 uit de Koenigsegg CC8S, met dry sump-smering
fijnkonijn zegt
Nou ja de ene is droog, de ander nat. Is toch niet moeilijk ?
willeme zegt
@fijnkonijn: beide zijn nat van de olie. Droger is nog niet gortdroog. Het reservoir zit op een andere locatie. Dat kan dus verwarring opleveren ;). Vandaar dit uiterst correcte artikel van Ome @MauritsH!
fijnkonijn zegt
@willeme: begrepen. Eh kan iemand me vertellen wat voor smeersysteem er in de motor van me Tesla zit?
dutchcarguy zegt
@fijnkonijn: Jij bent zeker de grappenmaker van de bingoclub
fijnkonijn zegt
@dutchcarguy: heee niet gaan zitten katten op Bingo he.
fijnkonijn zegt
@fijnkonijn: never mind. De soep was flauw…
(het is een automatisch smeermiddel-injectie systeem trouwens, spuit het smeerspul direct tussen de tandwielen van de reduction-gear)
willeme zegt
@fijnkonijn: ‘mijn’ Tesla.
Daar zit geen smeersysteem in, maar een hele groot scheerapparaat dat geen mesjes aandrijft maar wielen.
fijnkonijn zegt
@willeme: neeee dat heppie fout m’n jong. Kijk maar naar mijn reply boven de jouwe.
willeme zegt
@fijnkonijn: Dat is het smeersysteem van de transmissie. Dat heb je ook in een auto. Dat is een ander onderwerp, mijn inziens.
fijnkonijn zegt
@willeme: mal ganz im ernst: wordt een simpele reduction-gear als een “Transmissie” gezien?
Onehp zegt
@fijnkonijn: ja, alles wat de kracht doorgeeft, trans missiert die.
davelepeef zegt
@fijnkonijn: ‘reduction’ suggereert een overbrenging, dat is feitelijk een transmissie…
berlinetta zegt
@fijnkonijn: Word jij niet moe van jezelf? Of is Tesla een van de weinige woorden in jouw vocabulaire?
En als ik dan toch bezig ben, dan zou ik graag een woord toevoegen aan je vocabulaire: mijn.
fijnkonijn zegt
@berlinetta: wat is er mis met me vocabulaire? Man wat ben jij een zuurpruim ;-)
berlinetta zegt
@fijnkonijn: Ik ben nog altijd minder zuur dan al het accuzuur in jouw Tesla.
fijnkonijn zegt
@berlinetta: overigens zijn dit soort artikelen over de technieken van welleer, je weet wel, verbrandingsmotoren enz., best leuk om te lezen.
berlinetta zegt
@fijnkonijn: Is ook leuk om te lezen en ik heb ook absoluut niks tegen nieuwe techniek of tegen Tesla’s. Maar om nou altijd over Tesla’s te praten, levert ook niet echt interessante discussies op of vind je van wel?
fijnkonijn zegt
@berlinetta: ik vind schijnbaar van wel ;-)
Mal im Ernst. Aan mijn schrijfstijl kon je toch hopelijk wel afleiden dat ik hier knake-melig achter het toetsenbord zit oder?
Het hele Internet is intussen zo “toxic” geworden dat mensen in recordtijd op de kast zitten.
rrvliet zegt
@fijnkonijn: je hebt me aan het grinniken gekregen (Y)
SimonMc zegt
@fijnkonijn: Een “me Tesla”, is dat een nieuw model?
fijnkonijn zegt
@simonmc: yep. Tesla Model Meh
davelepeef zegt
@SimonMc: ja zo’n mat-blauwe met wit dak. Optioneel opklapbaar raster voor de ruiten..
guusm90 zegt
Nadeel: Er moet onder de kap een plekje worden gevonden voor de separate olietank ??
Het hele gemak van een drysump systeem is juist dat je het oliereservoir op een plek kan monteren waar jij wil! al plaats je hem in je kofferbak! zolang de leidingen lang genoeg zijn. (beter is natuurlijk wel als hij dichterbij zit maargoed.)
Voordeel wat ik niet zie:
– vermogenswinst (BIJ EEN GOED GECONSTRUEERDE DRYSUMP PAN!)
Dit komt doordat de krukas in geen enkel geval meer door de olie kan slaan, en er – mits je een goed geconstrueerde oliepan en oliepomp hebt – vacuum heerst in het carter en geen oliemist hangt. hierdoor hoeft de lucht onder de zuiger niet verpompt te worden, en dus geen verliezen. Let wel dat je niet zoveel vacuum creeert dat je de smering weg zuigt. (hier kan een motor ook op gebouwd worden overigens!)
Nadeel is wel weer dat als je met een drysump de helft van de tijd lucht opzuigt, en je veel schuimvorming krijgt in je olie, wat dan weer slecht is voor de smering van de motor. Dit kan weer tegen gegaan worden door een olie/lucht scheider. (www.spintric.com is er 1 van) (beetje reclame maken voor mn oude stageplek in Californië mag hier toch wel ;) )
Wel grappig dat er hier gerefereerd word aan moderne auto’s terwijl het bijvoorbeeld op de oude mercedes SLR gullwing ook al drysump zat.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Leuk altijd dit soort artikelen. Leerzaam, maar niet zo gortdroog geschreven dat je erbij in slaap valt.
Author zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: maar hopelijk toch ook niet zo grappig dat je nu aan de beademing ligt van het lachen? ;)
pist1 zegt
Goed artikel! Meer techniek!
smulders zegt
Ik heb dry sump op mijn BMW. Mooi systeem met helaas wel de complexiteit van twee oliepompen, een extra reservoir en een hoop leidingen. Olie wisselen kost een half uur aan rommel demonteren en je moet op het reservoir en de carter aftappen. En omdat het reservoir boven het blok gegarandeerd knoeien.
Maar wel een lekker compact motorblok. En door de vinnen op het oliereservoir extra oliekoeling.
mrrallycross zegt
Lekker stukje techniek weer. Mooi!
rob5nismo zegt
Ik vind dit altijd wel mooie artikelen