• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Techniek: vierwielaandrijving van Mercedes en BMW

Auteur: Alwood, gepost 14 december 2012 om 21:24 – 71 Reacties

Meer tractie met xDrive yay


Kou, regen, veel troep op ’s lands wegen en als finishing touch ook nog sneeuw. Ook/juist in de winter kom je het beste weg met een vierwielaandrijver. Reden genoeg voor Mercedes en BMW om ook in de kleinste modellen 4Matic en xDrive aan te bieden. Hoe werkt dat dan?

Het is zo simpel: naar de dealer lopen en gewoon het vinkje bij de optie vierwielaandrijving zetten. Bij een E-klasse of 5 Serie is er wellicht iets minder noodzaak. Nu Mercedes en zelfs BMW steeds vaker voorwielaandrijving aanbieden is ‘AWD’ een welkome optie. Niets is zo vervelend als continue piepende bandjes bij het optrekken en ellendig onderstuur als je eens geïnspireerd op het gas gaat in een bocht.

AWD is natuurlijk niet helemaal ‘bijtellingsvriendelijk’, op papier stoten ze nog altijd wat extra CO2 uit, in de praktijk zijn de extra aandrijvingsverliezen tegenwoordig minimaal.

Mercedes heeft net een nieuw vierwielaandrijving-systeem af wat zal debuteren in de CLA. Dit systeem komt ongetwijfeld ook naar de A-klasse. Mercedes gebruikt hierbij voor het eerst vierwielaandrijving die uitgaat van voorwielaandrijving. Heu? Dat werkt als volgt: de motor drijft een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling aan zoals bij meer A-klasses het geval maar op de versnellingsbak zit een extra ‘Power Take-off Unit’. Op deze ‘PTU’ zit de aandrijfas naar achteren aangesloten. De voor- en achterassen hebben beiden een eigen differentieel maar het achterdifferentieel is extra voorzien van een elektro-hydraulisch aangedreven lamellenkoppeling. Via die koppeling stuurt het nieuwe 4Matic systeem dus ook kracht naar het (linker of rechter) achterste wiel met het meeste grip.

Zo werkt Mercedes 4Matic

BMW gaat bij de 1 Serie in basis nog steeds uit van achterwielaandrijving. De motor en versnellingsbak liggen in de lengterichting van de auto, niet in de breedte zoals bij de A-klasse. Aandrijving gaat primair naar de achterwielen, extra zit er een aftakas aan de zijkant van de versnellingsbak, deze gaat eigenlijk weer terug naar de vooras. Ook BMW stuurt de aandrijving via een multi-disc clutch naar de ‘extra wielen’. Hierbij is de BMW echter niet extra voorzien van een ‘gestuurd’ differentieel. Behalve bij bepaalde M-modellen kan xDrive alleen door (via ESP) wielen letterlijk af te remmen bijsturen.

Alle grote achterwielaangedreven Mercedessen gebruiken een meer op xDrive lijkend systeem, dit nieuwe type 4Matic debuteert net na de winter op de CLA en CLA45 AMG. Overigens een vrijwel identiek systeem aan het nieuwe type 4Motion dat Volkswagen op termijn in de Golf 7 aan zal bieden. Koddige hatchbacks hadden nog nooit zo veel grip.

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes aangeklaagd
    BMW en Mercedes aangeklaagd voor onvoldoende klimaatmaatregelen
  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Video: Mercedes drift naar BMW-dealer
  • BMW M4 en AMG C63 driften door de stad
    Video: BMW M4 en Mercedes-AMG C63 driften door de stad

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Mercedes, Techniek

Vorig bericht: « Volvo 240 station V8 is de bruutste drifter ooit [video]
Volgend bericht: Smart ForTwo is, vreemd genoeg, klaar voor Dakar [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bleedingsun zegt

    14 december 2012 om 21:32

    Koop dan gewoon een Subaru!

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      14 december 2012 om 21:47

      @bleedingsun: daar heb je wel een punt. Subaru en Nissan hebben al sinds jaar en dag de beste AWD systemen (al zijn die van bijvoorbeeld Audi verre van slecht). Alleen één klein probleempje: Premium-fappers willen geen Nissan of Subaru.

      Login om te reageren
      • jensdm zegt

        15 december 2012 om 00:01

        @ej20g: fapfapfap

        Login om te reageren
    • toroloco zegt

      15 december 2012 om 09:07

      @bleedingsun: Nuteloos gewicht, AWD is enkel handig als je echt vast zit. Je kan anders ook opteren voor een Unimog. Voor het gewone dagelijkse verkeer is een FWD voldoende.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        15 december 2012 om 13:34

        @toroloco: treu, maar ik vind AWD lekkerder rijden dan RWD of FWD. Vooral als je een sportieve rijstijl hebt kan AWD (net als RWD voor veel mensen) erg fijn zijn.

        Login om te reageren
      • Alwood zegt

        15 december 2012 om 16:52

        @toroloco: onzin, awd is altijd nuttig, het is alleen persoonlijk of je het nodig vindt.
        meer tractie, betere controle over de richting van het voertuig, geldt allemaal in het droge én natte, koud of warm.

        Login om te reageren
  2. st33fie zegt

    14 december 2012 om 21:32

    HALDEX yohoowww

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      16 december 2012 om 20:43

      @st33fie: alleen de huidige generatie. De oudere systemen vind ik niet zo jooohooo…

      Login om te reageren
  3. laulau zegt

    14 december 2012 om 21:34

    zal wel een optie zijn van zo,n 4000 euries. Dan wordt de A helemaal niet betaalbaar voor de ‘jongeren’ die Mercedes aanspreekt lijkt mij.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      14 december 2012 om 21:54

      @laulau: ‘jongeren’ kopen geen nieuwe auto.

      Login om te reageren
      • bsxc2 zegt

        14 december 2012 om 22:00

        @eklasse: Jonge vertegenwoordigers die een leaseauto mogen uitzoeken wel.

        Login om te reageren
        • Hubert zegt

          14 december 2012 om 22:10

          @bsxc2:
          Maar die gaan eerder voor het 19″ lichtmetaal, want dat is van buitenaf te zien.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          14 december 2012 om 22:20

          @bsxc2:

          owww .. da,s geen kopen hoor .. dat is huren ..

          Login om te reageren
        • eklasse zegt

          14 december 2012 om 22:24

          @bsxc2: ja, en een A-klasse of mercedes is goedkoper in de lease dan een willekeurige Subaru. Iets met rest/handelswaarde etc daarom zijn de aantallen die in Nederland ziet ook zo marginaal.

          Login om te reageren
        • maurits123 zegt

          14 december 2012 om 22:55

          @bsxc2: dan is een A klasse nog steeds duur. Goedkoopste begint bij 28k.

          Login om te reageren
  4. Onehp zegt

    14 december 2012 om 21:39

    Heb je wat bronvermelding, zou eerder verbaasd zijn als die A-klasse achteraan een lamellen sperdifferentieel heeft, ook de foto is onduidelijk en het achterste diff lijkt te klein daarvoor. De electronische lamellenkoppeling die er zeker is koppelt gewoon de hele achteras, zoals de Zweedse Haldex koppeling bij VAG.

    Maar heb graag ongelijk ;)

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      14 december 2012 om 22:11

      @Onehp: plaatje is met opklik. is een systeem dat Haldex al langer gebruikt, ze kunnen gewoon het koppel naar links of rechts sturen, weet niet zeker of je dit als sperdifferentieel mag definieren.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        15 december 2012 om 00:30

        @Alwood: zoals de xwd op de saab 9-3 Turbo X? Audi S4 met torque vectoring? Hebben ze het alvast heel compact gemaakt want zelfs op het grote plaatje valt niet veel te zien bij de Merc…

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          15 december 2012 om 16:52

          @Onehp: jep, wat ik heb kunnen lezen van het XWD systeem is dat vrijwel identiek aan wat Mercedes hier introduceert.

          Login om te reageren
  5. xiran zegt

    14 december 2012 om 21:43

    Meer van die techniek op autoblog.

    Login om te reageren
  6. ej20g zegt

    14 december 2012 om 21:45

    Dus Mercedes maakt gebruik van een AWD systeem dat in de basis redelijk gelijk is aan dat van de Mitsubishi Lancer Evolution X en BMW maakt gebruik van een AWD systeem dat in de basis al sinds 1989 gebruikt wordt door Nissan (Skyline GT-R BNR32). Met het grote verschil dat het ATTESA E-TS van de BNR32 in staat is daadwerkelijk de krachtverdeling te veranderen van voor naar achter (en sinds 1995 in de BCNR33 GT-R ook van en naar links/rechts bij de achterwielen, de voorwielen worden niet bij het ATTESA E-TS Pro betrokken), waar het xDrive van BMW alleen de wielen af kan remmen bij grip verlies. Neemt niet weg dat het vast en zeker een goed AWD systeem zal zijn natuurlijk.

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      14 december 2012 om 22:20

      @ej20g: ja klopt.

      Login om te reageren
  7. xiran zegt

    14 december 2012 om 21:46

    Mooi die techniek op autoblog.

    Login om te reageren
  8. C220AMG zegt

    14 december 2012 om 21:52

    4-matic werkt echt prachtig! Daar waar ik met m’n C wegglijd, rijd ons pap op z’n gemak stevig door…

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      14 december 2012 om 22:59

      @C220AMG: tot ie het gas los laat of moet remmen: dan glijdt ie net zo hard..

      Login om te reageren
      • C220AMG zegt

        14 december 2012 om 23:47

        @flippert: Dat valt toch echt wel mee kan ik je vertellen…

        Login om te reageren
        • flippert zegt

          15 december 2012 om 08:54

          @C220AMG: dan heb je het nog steeds niet begrepen.. Zonder aandrijving is er geen verschil..

          Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    14 december 2012 om 21:57

    kunnen ze niet beter een fake achteras er onder pleuren ..

    gewoon om die verstokte conservatieve sukkels de suggestie te schenken dat ze achterwielaandrijving hebben ..
    en in het echies gewoon alleen voorwielaandrijving te leveren ..

    de fanboys hebben toch nix door ..
    en denken omdat ze eindelijk wel door de sneeuw komen dat hun AWD prima werkt ..

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      14 december 2012 om 22:06

      @lincoln: wedden dat ze dan nog kunnen driften ook? Zo’n ego kan best glad zijn, denk je ook niet?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        14 december 2012 om 22:21

        @ej20g:

        good one ..

        Login om te reageren
    • flippert zegt

      15 december 2012 om 10:32

      @lincoln: wahaaaa! Plus 1000. Al rijd ik zelf ook RWD :-)

      Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    14 december 2012 om 22:23

    Je hebt in Nederland ook echt vierwielaandrijving nodig. Ik bedoel met al die bergen die we hebben en het sneeuw dat we krijgen is het onmisbaar…

    Login om te reageren
  11. mister zegt

    14 december 2012 om 22:28

    Leuk, zowat techniek op Autoblog!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 december 2012 om 22:37

      @mister:

      Russische cheap-ass dashcam beelden uit 1992 is dan weer @sir_smokalot zijn specialiteit ..

      Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    14 december 2012 om 22:39

    @Alwood: ” …en zelfs BMW steeds vaker voorwielaandrijving aanbieden”

    Misschien ligt het aan mij, maar ik kan niet zo meteen 1-2-3 zeggen welk model van BMW leverbaar is met voorwielaandrijving?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      14 december 2012 om 22:57

      @SimonMc:
      http://www.autoblog.nl/bmw-i3-concept-coupe-is-dit-nou-de-toekomst
      http://www.autoblog.nl/de-ronde-bips-van-bmws-concept-active-tourer

      .. en Mini natuurlijk

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        14 december 2012 om 23:32

        @Alwood: aanbieden = toch hetgeen wat er nú verkrijgbaar is toch? En ja, mini…valt veronderstel ik onder BWM, alhoewel de BMW dealer hierbij ons wat verder, al de mini’s in een volledig apart gebouw heeft ondergebracht, niet eens aan zijn huidig gebouw, maar 200 meter verder…dus wat is uiteindelijk de verwantschap?

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          14 december 2012 om 23:32

          @SimonMc: *BMW

          Login om te reageren
    • zesinlijn zegt

      16 december 2012 om 20:22

      @SimonMc: Heel good Simon. Dat is omdat BMW GEEN auto’s met FWD aanbiedt. Nog niet.

      @Alwood: ‘Nu Mercedes en zelfs BMW steeds vaker voorwielaandrijving aanbieden’ is simpelweg niet correct. Punt.

      Login om te reageren
  13. imba zegt

    15 december 2012 om 00:01

    ”veel troep op ‘s lands wegen” Ja, inderdaad. Veel duitse troep.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      16 december 2012 om 20:42

      @imba: jij houd meer van rijst ?

      Login om te reageren
  14. S8-2000 zegt

    15 december 2012 om 11:38

    Probeerde gisteren op een natte rotonde te driften met mijn Audi met Quattro. Het zal mede aan mijn gebrekkige techniek liggen, maar het koste überhaupt al veel moeite om hem te laten uitbreken, laat staan driften. Zou leuk zijn als de voorwielaandrijving kon worden uitgeschakeld. Weet iemand wat voor soort AWD-systeem mijn auto heeft? S8 uit 2000.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 december 2012 om 11:41

      @s82000:

      o,ja .. eerste een Audi kopen en achteraf gaan klagen dat het een saai ding is ..

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      15 december 2012 om 13:42

      @s82000: volgens mij is de S8 uit 2000 voorzien van een permanent systeem (permanent als in dat het vermogen naar de wielen niet onafhankelijk geregeld wordt). Maar een uitgebreid antwoord moet ik je verschuldigd blijven aangezien ik het fijne niet weet van de S8 D2.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      15 december 2012 om 13:53

      @s82000:
      Dan sloop je toch gewoon de aandrijfassen voor eruit…
      Centrale dif eruit slopen en je hebt een echte auto….
      Koetsen worden getrokken, auto’s worden geduwd….

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        16 december 2012 om 20:23

        @jrk68: Troll.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          16 december 2012 om 20:31

          @fijnkonijn:
          Nee, bloedserieus….
          Ik ken er genoeg die dat met een wrx hebben gedaan om maar te kunnen driften.

          Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            16 december 2012 om 20:41

            @jrk68: wrx = Subaru. Torsen based quattro = Audi.

            Bij een Audi heb ik dat nog nooit gedaan zien worden. Ben al heel lang lid van verschillende Audi clubs maar ik heb nog nooit een dergelijk project gezien. Ik weet niet eens of het zo eenvoudig kan. Hooguit de voorste aandrijfassen er uit maar het diff zelf, dat geloof ik niet.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              16 december 2012 om 20:50

              @fijnkonijn:
              Dat het nooit gedaan is heeft meer te maken dat Audi rijders juist een quattro kopen omdat ze bang zijn voor een glijpartijtje….
              Elke AWD met de motor in de lengterichting kan je op die manier simpel van zijn voorwielaandrijving verlossen.
              Ook een Torsendif kan je vervangen door een rigide as.

              Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      16 december 2012 om 20:03

      @s82000: je moet ESP uitschakelen !

      Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      16 december 2012 om 20:23

      @s82000: Je moet ESP uitschakelen.

      Jouw S8 heeft een Torsen systeem. Het beste systeem überhaupt. Puur mechanisch, daardoor real-time en pro-actief.
      Er moet niet eerst iets gebeuren voordat ingegrepen wordt, het systeem “voelt” (Torsen komt van “Torque Sensing”) dat een wiel “te makkelijk rond gaat” en haalt dan direct gedoseerd kracht weg. Het is het systeem wat het meest “natuurlijk” en het minst “aanwezig” voelt. Je voelt het niet “inkomen” zoals de eerste generaties Haldex van de Audi A3, TT en veel Volvo’s.

      Dat electronische spul van tegenwoordig is best aardig, maar het kan niet tippen aan een Torsen oplossing. De leger-Hummer H1 heeft ook Torsen. Komt ook overal doorheen.

      Echter, er zijn situaties waarbij Torsen een beetje geholpen moet worden. Of de bestuurder moet tegen zichzelf beschermd worden (volgens de Audi engineers dan). Daarvoor dient het ESP.
      Dat systeem haalt, zodra het vind dat dat moet, de verbinding tussen gaspedaal en motormanagement systeem weg (je hebt drive-by-wire). Dat is goed voor mamma de huisvrouw die in haar superveilige Audi boodschappen gaat doen, maar het is irritant als je op een grote besneeuwde parkeerplaats lekker wilt gaan kwallen en driften.
      Het ESP moet je dus uitzetten (knopje rechts achter je stuur) en dan ben je puur aan het Torsen systeem en je eigen overschattings-vermogen uitgeleverd. Have fun ;-)

      Fijnkonijn rijd al 17 jaar Audi quattro (Torsen) en wil niet meer zonder. Ik rijd nu mijn 2e A8 met 4.2 liter V8.
      Hier in Zwitserland rijd al het bergvolk een Audi quattro of een Subaru. Drie maal raden waarom dat is…
      Sterk in opkomst is Skoda met hun 4×4 (Haldex) en ook Fiat Panda’s 4×4 (dat is, misschien tegen de verwachting in, namelijk ook een heel goed systeem).

      De huidige 4Matic vind ik niks. De huidige xDrive vind ik niet slecht. Subaru is ook héél goed. Je merkt de vele jaren ervaring van Subaru met 4×4.
      Torsen echter, blijft koning. Zo stabiel en “afwezig” dat het is.

      Login om te reageren
  15. Tommy2 zegt

    15 december 2012 om 17:11

    Voorwielaandrijving is in de sneeuw toch juist beter dan achterwielaandrijving? De tekst doet suggereren van niet.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      16 december 2012 om 20:27

      @Tommy2: Klopt. Met RWD sta je snel achterstevoren. Elke winter weer zie ik hier de grote benzen en beemers geslacht worden :-)
      (of ze komen gewoon nauwelijks vooruit omdat hun ESP constant gas wegneemt. En maar gas geven jonguh…).

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 december 2012 om 20:44

        @fijnkonijn:
        Dan trek je toch gewoon de zekering van het esp er uit…
        Of je koopt een plug voor in je obd zoals ik die heb, die stelt je esp buitenwerking.
        Problem solved….

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          16 december 2012 om 20:48

          @jrk68: Maar dan hebben ze geen ESP meer en staan ze in no-time achterstevoren en binnenstebuiten ;-)

          Mijn buurman is taxi-chauffeur. Rijd een E-Klasse. Legt elke winter staalplaten in de kofferbak anders komt hij niet omhoog :-)

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            16 december 2012 om 20:57

            @fijnkonijn:
            Dan leren ze maar rijden….
            Ik heb dat ESP probleem ook eens gehad in Oostenrijk, ook sneeuwkettingen vindt ESP niet leuk.
            Dan draait het de motor ook z’n nek om.
            Die OBD plug werkt bij mij ook op het ABS, nog zo’n voorziening die je in de sneeuw niet helpt.
            In tegenstelling tot wat een hoop mensen denken is je remweg in losse sneeuw zonder ABS korter dan met.
            En eenmaal op gang trek je die plug er zo uit, mocht je dat willen….

            Login om te reageren
            • fijnkonijn zegt

              16 december 2012 om 21:09

              @jrk68: Dat heeft niets met leren rijden te maken. Het heeft met “te weinig gewicht, en daardoor druk op de achteras” te maken.
              Een paar staalplaten of zakken zand er in (zie je ook vaak). Meer gewicht op de achteras van een RWD wagen en je komt de berg wel hoog (ESP neemt een slippertje hier en daar wel voor z’n rekening). Daar heeft FWD dus wel voordelen ;-)

              Login om te reageren
  16. schellekens006 zegt

    15 december 2012 om 17:30

    Nadeel van die X modellen is dat ze zoveel meer verbruiken.
    Ik heb ooit een E46 330xd touring automaat gehad model 2003. Dat ding was totaal niet zuinig meer. Een maat van mij Audi A4 180pk Quatrro automaat verbruikte ook erg veel.
    Misschien dat het tegenwoordig een stuk beter is gesteld. Maar ik hoef even geen X modelletje meer.

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      15 december 2012 om 19:31

      @schellekens006: 6-cylinder en automaat maakt het ook niet echt zuinig. Ik heb daarom een 1.9 TDI quattro (6-bak) en haal wel 1 op 15, als ik echt zuinig doe kan ik de 1 op 18 nog halen.

      Login om te reageren
  17. S8-2000 zegt

    15 december 2012 om 18:40

    @jrk68: Ik vind jouw suggestie wel een goeie. Zal ook wel schelen in het verbruik. Ik ga eens zoeken op de internets of iemand dat al eens heeft gedaan.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      15 december 2012 om 19:36

      @s82000:

      nope .. geen optie ..
      bij Audi is voorwielaandrijving primair ..
      die achterste doen het alleen bij noodzaak ..

      wat ik er van weet dan ..

      Login om te reageren
      • Lohran zegt

        15 december 2012 om 22:32

        @lincoln: Niet bij alle, alleen de A3 volgens mij. Daarboven is het permanente 4WD. Maar als je RWD wilt zou ik die S8 niet ombouwen maar gewoon een 750 halen..

        Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        16 december 2012 om 20:33

        @lincoln: Je weet er dus geen zak van.

        Vanaf de A4 ligt de motor in de lengte-richting en wordt het permanenet 50/50 of tegenwoordig 40/60 quattro systeem gebruikt (Torsen, tegenwoordig ook Kroondiff).

        Bij de A3 en TT ligt de motor dwars. Die hebben Haldex en dat zijn primair voorwielaandrijvers.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          16 december 2012 om 20:35

          @fijnkonijn:

          klopt ..

          Login om te reageren
  18. S8-2000 zegt

    16 december 2012 om 18:00

    @lincoln: Ik ga even een 750 ‘halen’. Maar je hebt wel gelijk. Ik hou de S8 natuurlijk, maar het zou leuk zijn om daarnaast een achterwielaangedreven auto te hebben. Even sparen nog.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      16 december 2012 om 18:22

      @s82000:

      neem dan meteen een oldtimer zonder safety meuk ..
      gewoon een lekker slopertje .. ouwe Taunus of Ascona ..

      een serieus hok heb je inmiddels al ..

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      16 december 2012 om 18:38

      @s82000: Koop een Ford Sierra of een E30 320/325 BMW. Kost geen drol meer en geeft echt de lol van RWD. Die S8 lekker laten voor wat het is. Dat is een lekkere cruiser geen drifter.

      Login om te reageren
      • fijnkonijn zegt

        16 december 2012 om 20:39

        @E34M5Touring: Dan heb jij Fijnkonijn nog nooit bezig gezien op een besneewde parkeerplaats of bergpas.
        ESP uit en feestvieren baby !

        Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      16 december 2012 om 20:28

      @s82000: lees mijn post hierboven eerst even…

      Jou Auto kan meer dan je denkt. Kwestie van een bepaald knopje indrukken.

      Login om te reageren
  19. brabusrocket zegt

    17 december 2012 om 18:08

    Een mercedes of bmw zonder achterwielaandrijving hoeft van mij niet.
    Dan koop k wel een renault!
    Driften met 4 wiel of voorwielaandrijfing is niet bepaald leuk..

    Login om te reageren
  20. S8-2000 zegt

    18 december 2012 om 18:42

    @fijnkonijn: dank je voor je uitgebreide uitleg, erg duidelijk. Uiteraard heb ik de ESP-knop al gevonden maar ik vind het zonde om mijn schitterende *kuch* S8 af te raggen. En reparaties doen financieel pijn. Een 325 is inderdaad een goed idee, ik ga eens kijken. Thx!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North