• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tegenvaller voor Tesla: Model 3 verliest belangrijk voordeel

Auteur: machielvdd, gepost 13 december 2023 om 17:13 – 8 Reacties

Tesla wordt keihard afgestraft voor het gebruik van Chinese accu’s in de Model 3.

In Nederland wordt er scheutig met subsidie gestrooid voor elektrische auto’s, maar wij zijn niet het enige land wat zo progressief bezig is. Zelfs in het bastion van de verbrandingsmotor – de Verenigde Staten – worden subsidies uitgedeeld voor elektrische auto’s.

In de VS is er voor particulieren zelfs nog meer voordeel te halen dan bij ons. Het belastingvoordeel kan namelijk oplopen tot 7.500 dollar. Uiteraard zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. Het moet bijvoorbeeld een ‘lokaal product’ zijn. Daarmee vallen alle Europese en Aziatische EV’s dus af.

Tesla is natuurlijk wel Amerikaans en de Model 3 kwam dan ook in aanmerking voor de volle mep aan subsidie. Dat gaat echter veranderen. De Amerikaanse overheid heeft de regels namelijk aangescherpt en daardoor valt de Model 3 (de RWD en Long Range in ieder geval) volgend jaar buiten de boot. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de Aziatische afkomst van de accu’s.

Tesla had de bui al zien hangen en waarschuwde recent dat de Model 3 mogelijk de helft van het belastingvoordeel zou verliezen. Nu blijkt echter dat klanten naar de volledige 7.500 dollar kunnen fluiten. Dat is in ieder geval wat Tesla communiceert.

Dit is toch een kleine tegenvaller voor Tesla, want de Model 3 wordt dus in één klap 7.500 dollar duurder in de VS. Nu kan Tesla natuurlijk weer een prijsverlaging doorvoeren, maar dat gaat weer ten koste van de marge.

De nieuwe regels gaan overigens pas in na 31 december, dus waarschijnlijk krijg je nu Nederlandse praktijken in de VS. Alle mensen die opgelet hebben gaan natuurlijk nog snel voor het eind van het jaar een Tesla bestellen.

Het lijkt er overigens op dat de Model 3 Performance nog wel het voordeel blijft houden. Aangezien die versie maar 5.000 dollar duurder is dan de Long Range, zou die met subsidie dus opeens goedkoper zijn. Dat wordt een beetje een rare situatie. Maar ja, zo gaat dat wel vaker met subsidies.

Bron: Reuters

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 zit vast in cement
  • nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla
    Nieuwe goedkopere uitvoeringen Tesla Model S en Model X
  • Tesla Model Y en Model 3 zijn een koopje!
  • Tesla-klanten cancellen
    Tesla-klanten cancellen massaal orders Model S/X

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Waarom de Sprinter L2H2 de ideale bedrijfswagen is
Volgend bericht: Video: wanneer je de parkeerplek MOET hebben »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    13 december 2023 om 19:38

    Ik dacht dat de Long Range en de Performance hetzelfde accupakket hebben van lokaal gemaakte NMC accu’s, en de standard range LFP uit China.

    Hoe dan ook goed om lokaal voor VS en Europa de LFP accu’s te produceren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2023 om 23:09

      Of gewoon die LFP accu’s helemaal schrappen, die zijn minder energiedicht en kunnen niet zo goed snelladen. Ze zijn goedkoper maar dat merk je wel in minder goede eigenschappen.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        14 december 2023 om 09:27

        @mashell: Maar ze zijn wel thermisch stabiel, ook bij een zware crash, en hebben geen Kobalt nodig (onder andere).
        Belangrijker nog in het lagere segment is dat we EVs nodig hebben die betaalbaar zijn en het een no-brainer is om EV te gaan rijden. Dat is belangrijker dan of ze 300 of 500km kunnen rijden en hoe snel ze kunnen laden, niet iedere auto hoeft een vakantiekar te zijn. Overigens is het totaal geen issue om met zo’n Model 3 met LFP op vakantie te gaan. Maar ik bedoel meer A en B segment auto’s.
        Als de prijs van een elektrische hatchback (Corsa-E of ik noem maar wat) met duizenden euro’s naar beneden kan, dan is het nog steeds geen vakantiekar, maar dan wordt het zinnig om die te kopen ipv de benzine versie.

        Overigens komen er nieuwe versies van L(M)FP aan van onder andere Calb die een hoop nadelen wegnemen en de voordelen behouden.
        Beste performance is nog steeds NMC accu’s maar de gemiddelde auto heeft dat totaal niet nodig.

        Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        14 december 2023 om 09:51

        Elektrische auto’s moesten toch goedkoper worden? LFP is daarnaast ook niet brandbaar en kobalt-vrij. Niet iedereen rijdt dagelijks 300 km per dag en kan prima uit met minder range en minder snelladen.

        Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        14 december 2023 om 14:36

        Je kunt ze wel beter maximaal vol laden.. de standaard model 3 is bijna net zo effectief inzetbaar als de long-range.. Ik vind het de betere optie eigenlijk… Als ze nog iets zakken kom ik in de verleiding ;-).

        Login om te reageren
  2. JelmerS zegt

    13 december 2023 om 20:01

    Er is toch nog geen facelift model 3 performance? Dus dan geld het voor alle model 3’s lijkt me

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    14 december 2023 om 09:09

    En nu hopen dat de Model 3 bij de volgende facelift dezelfde accu techniek als de Cybertruck krijgt. Nóg sneller laden, nóg grotere range, en een lager gewicht.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      14 december 2023 om 09:56

      Gaat niet gebeuren. Zelfs de X en Y hebben niet 2170 of 4680 gekregen maar zitten nog op 1865(0). De 3 en Y hebben veel te hoge volumes voor de nieuwe productielijnen en het is zonde om de huidige productiecapaciteit op te heffen. Ook voor de energy-tak zou de 4680 namelijk de beste keus zijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North