
De laatste jaren is de hype rondom terugroepacties van autofabrikanten steeds groter geworden. We worden werkelijk doodgegooid met berichten over recall acties voor de meest uiteenlopende zaken. Maar hoe weet je als autobezitter of jou auto veilig is? Je kan dat natuurlijk navragen bij je dealer of de importeur, maar je kan vanaf nu ook heel gemakkelijk (online) terecht bij de RDW.
Sinds 1 november moeten fabrikanten/importeurs terugroepacties melden bij de RDW en die plaatsen de informatie dan op een speciale website. Zo kan je dus gemakkelijk zelf uitzoeken of je een auto bezit (of wil kopen) die wellicht wat problemen heeft.
En het wordt nog veel mooier! Als je via de website van de RDW een kenteken checkt krijg je meteen te zien of er eventueel nog terugroepacties openstaan voor die auto. Pas als een auto is gerepareerd, en dat door de importeur aan de RDW is gemeld, verdwijnt de melding.
Helaas zijn de meldingen niet met terugwerkende kracht ingevoerd. Op dit moment staan er dus alleen meldingen in die na 1 november 2012 zijn gedaan. En daarom vinden we op dit moment alleen een recall van Toyota mbt defecte raamschakelaars.
Er is overigens ook een Europees overzicht en in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben ze het ook goed geregeld. De RDW maakt een aardig begin, maar het zou wel iets uitgebreider mogen. (via: rdw.nl)
Alleen is toyota de enige die daar tot nu toe iets heeft gemelt
@jobh: tis niet te geloven…
@norge: lol
@norge:
Jawel hoor! Kijk maar op https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx
;)
@Vincegail: niet in die zin …
@4991: duh…
@jobh: “Helaas zijn de meldingen niet met terugwerkende kracht ingevoerd. Op dit moment staan er dus alleen meldingen in die na 1 november 2012 zijn gedaan”
Is dus juist niet echt bepaald positief voor de naam, om als eerste op het lijstje te komen als merk zijnde.
@kaasboerin: eind volgende week staan er 4 pagina’s vol, dus dat loopt geloof ik allemaal wel los.
Klopt het dat heel veel auto’s stiekem worden terug geroepen bij hun eerste beurt en dat dit steeds voor kleine series geldt?
@jobh: pfff, dit gaat mij zelfs te ver.
@jobh: gemelt?
@alcantara: Tis niet te geloven :mrgreen:
@norge: de smileys zijn weg, jammer hè…
@mercedesclk350: Zonder smiley’s geen feest. :P :D
@jobh: job, job, job tog ;)
Ha, ik had deze nieuwe feature begin deze week al ontdekt op de RDW site. Wie wil me aanraken?
@alcantara: Paarse alcantara?!
Daar ga ik eerst even met een UV lampje overheen voordat ik ’t aanraak if you don’t mind.
@alcantara: Ik. Het kenteken van de Toyota Verso van mijn ouders geeft namelijk een terugroepactie weer voor het panoramadak dat niet goed zou vastzitten.
Volgens mij werkt dat register niet goed. Kunnen we het ook terugroepen?
Total recall. Altijd +1!
Dit bevestigt maar weer hoe slecht Toyota’s in werkelijkheid zijn.
@flippert: Vlaflip…
@flippert: Bananen…
Heb laatst nog een brief gehad voor om mn abs module te laten repararen, zou niet goed meer werken wanneer ik mijn reservewiel zou gebruiken.
Maar is niet zo vreemd dat er iets niet werkt, dat heb je nou eenmaal met een Alfa Romeo.
@knalfa: Ik ook! Voor de 147. En wat bleek, mijne moest gedaan worden. Mooi voor niks een nieuwe ABS module. Thank you Alfa!
Weer een goede stap in de richting. Door steeds meer van dit soort gegevens te publiceren krijg je als koper van een tweedehands auto iets meer zekerheid over de staat van een gebruikte auto. Al is het maar beperkt.
http://www.autorecall.nl werkt ook gewoon prima?
” Sinds 1 november moeten fabrikanten/importeurs terugroepacties melden bij de RDW “.
Ik vind het woordje ‘moeten’ wel intrigerend. Dus PON moet hier nu ook aan meewerken. Dat was namelijk de enige importeur die nooit terugroepacties publiceerde…
Geeft de RDW ook aan hoe ernstig het gebrek is?
Bijvoorbeeld :
– Code rood voor schroefveren die zouden kunnen knappen (FIAT Bravo en Ford Mondeo van een paar jaar geleden)
– Code oranje voor uitrekkende distributiekettingen (VAG, PSA/Mini en anderen)
– En code groen voor mogelijk verdachte ruitenschakelaars, eventueel corroderende tankklepschroefjes e.d. (Toyota)
Dit systeem vraagt een flinke discipline van dealers/importeurs m.b.t. afmelden e.d.