
Het is crisis, marges staan onder druk en ook autverkopen staan al lange tijd zwaar onder druk (vooral in Europa). Daihatsu maakte vorig jaar al bekend dat ze zich vanaf 2013 terugtrekken uit Europa en Suzuki maakte eerder deze week bekend dat ze vertrekken uit de VS. Welke (import) merken kunnen maar beter stoppen in Europa?
Als Aziatisch (of Amerikaans) automerk heeft het nogal wat voeten in de aarde, om in een ander werelddeel auto’s aan de man te brengen. Denk aan specifieke toelatingseisen, maar ook aan het ontwikkelen van auto’s met het stuur aan de andere kant. Om al die extra kosten terug te verdienen moet je heel veel auto’s kunnen afzetten, of je moet hele hoge prijzen kunnen vragen.
We doken eens in de Europese verkoopcijfers om te kijken wat marginale spelers zijn. Merken als SsangYong, Subaru en Jeep hebben dit jaar in Europa minder verkocht dan Porsche (25.000+). Loont het nog wel om voor die merken moeite te doen in Europa?
Bij een merk als Mitsubishi staat de teller op zo’n 55.000 auto’s, maar als je dan bedenkt dat Land Rover op 63.500 zit dan zet dat toch aan het denken. Mazda en Honda zitten rond de 75.000 auto’s en komen aardig mee. Honda heeft zelfs een eigen fabriek in Europa en zal dus niet heel snel vertrekken. Maar hoe zit dat met de rest?
Mitsubishi heeft vanaf volgend jaar geen fabriek meer in Nederland en een enorme verkoopknaller hebben ze nou niet in het gamma (of in de pijplijn). Zou iemand zo’n merk missen? Waarschijnlijk niet.
Of wat te denken van Subaru. Met de auto’s zelf is niks mis, maar het is natuurlijk wel een enorm nichemerk. Loont het om jaarlijks enkele tienduizenden auto’s naar de (versnipperde) Europese markt te sturen? In Zwitserland zullen we er niet blij mee zijn als Subaru vertrekt, maar in de rest van Europa?
Op de redactie kwam Lancia/Chrysler ook nog even ter sprake. Eerder deze week ging het gerucht al dat Lancia zou ‘verdwijnen’. Dat blijkt niet zo te zijn, maar wat is de toegevoegde waarde van Lancia nog naast merken als Fiat, Alfa Romeo en Maserati? De modellen van Chrysler/Lancia kunnen prima ondergebracht worden bij die 3 merken.
En Jeep? Toen dit nog een puur Amerikaans merk was hadden ze hier wellicht niet zoveel te zoeken met hun onzuinige ‘lompe’ SUV’s, maar door de invloed van Fiat zullen er ongetwijfeld snel auto’s komen die beter aansluiten bij de Europese smaak.
Of wat te denken van Japanse luxemerken zoals Infiniti en Lexus? Infiniti heeft het héél moeilijk om een poot aan de grond te krijgen in Europa, wellicht dat een toekomstige A3/1 Serie concurrent op basis van de Mercedes A-Klasse dat gaat veranderen. Maar het zal moeilijk worden. Lexus doet het in Nederland vrij aardig, maar als je bedenkt dat bijna 25% van de Europese auto’s in Nederland wordt verkocht dan kan je afvragen hoeveel zin het heeft om in Europa actief te blijven.
Tot slot hebben we nog zo’n vreemde eend in de bijt: Cadillac. Misschien dat de gloednieuwe Cadillac ATS het tij gaat keren, maar die kans lijkt klein te zijn. Waarom veel tijd, geld en moeite steken in een merk dat altijd marginaal zal blijven?
Voor welk (import) automerk zien jullie een sombere toekomst in Europa?
Daihatsu
@volvofreak: Gezondheid…
@volvofreak: deze had al verdwenen moeten zijn
@volvofreak: Dat is geen auto- maar brommobielmerk.
@volvofreak: die verdwijnt al van de nederlandse markt (europees durf ik niet te zeggen)
@xiran: weet ik een kennis werkt bij daihatsu en die heeft mij verteld dat dit het laatste jaar is.
@volvofreak: AUTOmerk
@volvofreak: lezen…
Saab…. Ohnee wacht!
@whoppie: Open deuren openzetten heeft geen zin… verspilde moeite en ze laten even veel lucht door… *filosofie van de dag… zet je aan tot nadenken*
Toch lief dat je het niet over Hyundai hebt, vriendjes?
Of is het omdat die zo goed verkopen @robbie ?
@norge: Hoe kan je nu zo trots zijn op je Hyundai? Ongetwijfeld best leuke auto’s voor de prijs but face it, het zijn emotieloze shitboxen
@voytekbe: Jouw mening, ik rij er met plezier mee en vind hem mooi.
@norge:
Ik vind hyundai ook echt dik!
@voytekbe: Nee man. Een Hyundai H100 bijvoorbeeld is zwaar vet. Staat ook in het groot HYUNDAI achterop.
@voytekbe: Hyundai en emotieloos? Wat is de overeenkomst tussen die woorden?
Die is er niet, want Hyundai is echt niet emotieloos. Daar zit meer emotie in dan in vele Europese auto’s.
Als je echt emotieloze auto’s wilt gaan verbieden kun je beter de VAG group in zijn geheel opdoeken ;)
@bullgod76: De Koreanen doen het goed ja. Laat Chevy, Kia en Hyundai lekker hier. Go norge!
@bullgod76: Zeg degene die zich bullgod noemt…
@voytekbe: Dan kun je beter een Hyundai kopen. Audi’s zijn ook emotieloze shitboxen alleen mag je daar flink de knip voor trekken.
@voytekbe: stap van een Volkswagen in een Hyundai en je begint spontaan te janken van blijdschap omdat je eindelijk weer tegen een leuk dashboard aan mag kijken… Geen kwaliteitsvergelijk maar gewoon emotieverschil.
@norge: en oja, kom niet met de zeik langs van ‘lage onderhoudskosten’
Een echte autoliefhebber geeft geen reet om wat de benzine- of onderhoudskosten zijn.
@voytekbe: En lekker goedkoop in de onderhoud natuurlijk.Een echte autoliefhebber koopt kwaliteit…
@norge: goed dat je trots bent op je wagen, houd dit vol aub.
@voytekbe:
En een echte autoliefhebber loopt ook met een enorme boog om VAG heen.
Een auto is een emotie artikel, met andere woorden je vind hem mooi of niet mooi….
@jrk68: Ik ben een autoliefhebber vanaf dag één, dat weet ik omdat mn ouders mij altijd wijs hebben gemaakt dat auto mijn eerst woordje was, ja als mijn ouwelui dat zeggen neem ik dat maar voor lief. Emotie, ik ben een man van veel emotie. Ik drum graag alleen of in een band, Kan er helemaal in opgaan en al mn emoties er op loslaten. Ik laat ook wel is en traantje bij iets moois dat noemt men ook wel emotie. Waar ik echt emotioneel van wordt is een mooie klassieke Audi Urquattro het liefst eentje in crème kleur en van die ringen aan de zijkant, prachtig! Een moderne Audi de RS6 avant, prachtig! Een Audi RS2 met van die Porsche cup velgen, fantastisch! Als ik een Audi tegen kom kijk ik er met volle emotie naar. Uren lang struin ik het internet af vol emotie voor de mooiste Audi plaatjes voor in m’n emotionele plaatjes archief. Ja ik durf te zeggen dat mensen die een bepaald merk van de VAG mooi vinden ook autoliefhebbers met emotie kunnen zijn.
Vorsprung durch Technik, PRACHTIG. (pinkt een traantje weg van emotie)
Was geschreven, een autoliefhebber met emotie.
@dheep: ‘waar ik echt emotioneel van wordt…bladiebla’…kerel, we moeten jou nooit aantreffen bij het graf van een familielid ? ;)
@Megakix: bij sommigen zit de VAG haat wel erg diep, daarom vraag me af of hier nou een compliment voor z’n toespraak kwaliteiten staat of een donker dreigement aan z’n familieleden.
@dheep: Last van je hormonen?
@notsobig: nee, gewoon gesproken uit passie.
@jrk68: Wat een lariekoek, maar dat snap je zelf ook wel.. Net alsof mensen die in een hyundai rijden niet liever in een 911, r8 of lambo rijden..
@solmatje: Net alsof het een gegeven is dat iedereen het liefst in een 911, r8 of lambo rijdt… Ik loop ook niet warm voor een van die 3…
Het is wel typisch, als iemand het woord GTR in de mond neemt spreekt iedereen over emotieloos e.d., maar als iemand een VAG-kopie-past-mobiel emoitieloos noemt dan is het hek van de dam…
@notsobig: *emotieloos
@notsobig: Ik zeg niet dat iedereen het liefst in 1 van die 3 rijdt. Ik zeg dat iemand (vooral mensen hier) liever in een 911, r8 of lambo dan in een Hyundai! alleen gebrek aan “geld” houd ons tegen..
Het is wel grappig wat je zegt over die GT-R, want wat me vooral opvalt is de ontevredenheid over VAG producten in alle comments altijd.. Komen vaak zat juist woorden voorbij als emotieloos, klonen en saai.. Vaker dan bij artikelen over de GT-R
ik vind de gemiddelde Audi, Seat, Porsche en Lambo mooier dan een HYUNDAI.. en ja ik ben ook een autoliefhebber anders heb ik hier sowieso niets te zoeken.
@solmatje: Hoe kan je die vergelijking maken… Ik ga toch ook geen tractor met een vliegtuig vergelijken alhoewel ik een vliegtuig wel mooier vind.
@The360box: Omdat alle VAG producten ook als 1 behandelt worden hierboven.. Ik reageerde oorspronkelijk op het bericht van jrk68 hierboven.
Tractor? vliegtuig? Rare jongen
@voytekbe:
Een echte autoliefhebber zou willen dat hij geen reet kon geven om autokosten. Jammer genoeg is niet elke autoliefhebber miljonair en zul je toch moeten leven van je salaris.
Alles uit Japan en Korea. Of een belasting verdubbeling invoeren voor auto’s met oorsprong uit die landen. Dan wordt de europese economie gestimuleerd door europese verkopen van auto’s ipv dat we hun verder spekken:)
@dragspert: Stoppen met geld lenen zou meer effect hebben.Want de Europeaan leent geld van een arme chinees om een nieuwe auto te kopen.
@norge: en komt dan niet verder dan een koreaans gedrocht…(sorry Norge, open deur!…)
@dragspert: Daarom bouwen veel Aziatische merken hun auto’s ook al in Europa, dus dat gaat in de meeste gevallen dus niet lukken.
@bullgod76: Ik heb het over de merken met de OORSPRONG in Japan en Korea. Staat er niet voor niets bij.
@dragspert: wat een kortzichtig beleid, de fransen schreeuwen het ook. Alleen zijn vergeten dat hyundai en kia hun auto’s in europa bouwen. (een paar modellen daargelaten)
@xiran: Zie mijn reactie hierboven.
@dragspert: de Kia Cee’d komt uit Europa, de Audi A4 uit India… Dus wat.bedoel je nou?? Audi weg denk ik???
@Svenska_Aeroplan_AB: ik dacht dat ik de eerste zou zijn met Audi!
@Svenska_Aeroplan_AB: zolang Mercedes blijft mag alles!
Alles wat minder dan 3 liter inhoud en 6 cilinders heeft!
@zdev: zullen we zeggen alles vanaf 4 cylinders en 1.4 liter wordt getolereerd.
Ik wil gaat blijven mountainbiken in een bos met blad aan de boom en rust aan je kop.
@gerbie: doe niet zo hypoctiet en hippie achtig, hoe meer co2 er in de kucht komt hoe harder de bomen groeien! En dat is een FEIT
@gerbie: mijn vrouw heeft ook een 1.4 autootje met 4 cylinders maar er zit wel een kleine turbo op die er 160 pk uit perst. Niet echt zuinig maar wel een geweldige pocket rocket. Groen genoeg voor je?
@gerbie: Volgens mij snappen jullie gerbie niet, of snapt gerbie niet hoe de natuur werkt. Zonder CO2 immers geen bos.
@SJ: Ik snap het idee achter de Co2-kringloop. Het gaat mij er vooral om dat zeg een rs6 in nederland weinig tot niets toevoegd ten opzichte van een a6 2.0T. Ik snap dat het geluid super is, maar in de praktijk zal niemand iedere dag zich het apenlazerus jakkeren.
Niemand rijdt dagelijks zoals Wouter en Casper in de video’s
@gerbie: Hoezo? 500pk is gewoon leuk, hoeft helemaal niet ethisch te zijn.
@SJ: Je verhaaltje is wat onvolledig…
Door de toename van CO2 (gemiddeld ongeveer 0,4% per jaar erbij) verandert onze atmosfeer van samenstelling. CO2 zal zich echter in lagen gaan gedragen. Die lagen werken als een soort serre (broeikaseffect moet toch wél een belletje doen rinkelen). Daardoor wordt het elk jaar warmer, want de warmte kan de aarde moeilijker verlaten. Afgezien van de blabla over stijging van het waterpeil (wat vermoedelijk beter meevalt, dan berekend) is het wél een feit dat CO2 minder goed oplost in water als de temperatuur stijgt. Maar CO2 en H20 zijn nu eenmaal de bouwstenen van het klassieke leven op aarde, dus daar zou wel eens een probleem kunnen rijzen. De omzetting van CO2 naar zuurstof gebeurt ook door oplossing in water, dus dat kan ook beginnen haperen. Met andere woorden: er is op termijn minder zuurstof, ook al zetten de bomen CO2 in zuurstof om. Er zal op termijn dus véél meer CO2 zijn dan de bomen ooit kunnen omzetten.
Nu ben ik zélf niet zo’n groene jongen. Maar als je met zo’n rare redeneringen afkomt…
OT: SsangYong mag wel verdwijnen voor mij ;-)
@zdev for president!
@zdev: Dan kan onze er nog net meedoor…
@zdev: Dat wordt mijn blok dan maar even met +200cc opboren!
Nederland!
@heidi: Waar komt dat merk vandaan?
@norge: Duitsland.
@E34M5Touring: Rolling on the floor , :)
@norge: :) ;)
Ik denk dat GM Cadillac blijft pushen. Ze willen gewoon een luxemerk in Europa hebben. En dat moet Cadillac gaan doen. Ik vrees dat ze het heel moeilijk gaan krijgen en snap ook niet dat ze niet direct met diesels komen. Toch essentieel in Europa en als ze echt willen slagen moet die er gewoon komen. En met een gunstige uitstoot. Anders blijven Lee Towers en Gordon je klantenkring.
@E34M5Touring: Ze hadden een premium merk in Europa… Een heeeele goeie zelfs… Sukkels
@Svenska_Aeroplan_AB: help…welke ? ^^
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja en met goede Dieseltechniek ook nog. En een Europese styling en interieurkwaliteit. Een doorontwikkeling van de 3.0TiD had prima gepast bij de huidige ATS. En had Caddy echt een kans gegeven in Europa. Kan me goed voorstellen dat het voor Saab liefhebbers erg zuur is om te zien dat er nu weer een godsvermogen in de introductie van Cadillac wordt gestoken terwijl Saab deze rol prima had kunnen vervullen met minder investering.
Rationeel gezien zijn er wel een paar merken die financieel-economisch gezien beter de Lage Landen zouden verlaten. Maar ik hou wel van afwisseling op de wegen en dus hoeft er voor mij helemaal niks te verdwijnen!
@escher93: me2
Ik vind Mazda. Gewoon een Ford met wat meer voegjes en sneedjes in de carrosserie. Voegt niets toe, dus tenzij ze met een nieuwe RX7 komen, wegwezen!
@midasracer: zijn niet alle modellen, daarnaast komt mazda binnenkort met de nieuwe sky motoren.
@midasracer:
volgens mij kan fort dan beter zelf verdwijnen, ik zie geen meerwaarde van fort tegenover mazda.
bovendien komt er binnenkort ook een nieuwe mx-5 en rx-7.
die wil ik niet missen.
OT: van mij mag cadillac weg.
@mazdarx8: Fort??? Seriously??
@E34M5Touring: *negeer*
@mazdarx8: zo, jij bent autofreak! Een echte autofreak weet toch wel hoe je FORD spelt, tjongejonge…
@mazdarx8: Die MX5 is tegenwoordig ook een dikke vette vaagsturende trol. Typisch Mazda. Ze beginnen leuk en verpesten het met alle opvolgende modellen. Van die nieuwe RX verwacht ik ook niets na het débacle van dat ding met de suicide deurtjes (RX8 geloof ik). Ook zo’n overdreven ontworpen auto. Dan vond ik de Xedos serie erg gedistingeerd zonder al die Japanse flik flak fratsels en lijntjes. Lekker in Japan houden zou ik zeggen.
Geef mij maar de nieuwe Ford Fiesta, cool wagentje. Beter dan de Mazda 2 met dat vissebekkie. Schijnt ook nog dunner staal te zijn.
@midasracer: voor my is ford een Mazda met minder toefjes en voegjes Ha ha
@pikes83: en ik vind seat, Audi, skoda, Porsche, bentley, lamborgini, een volkswagen. Net zoals ik een Nissan 350z eigenlijk een renault vind. Mazda neemt niks 1 op 1 over. Na flink zoeken onder de motorkap vind je idd Ford maar dat is weinig.
Landwind
@carsper: ja sorry, dat was ik
@carsper: ..zal ik er nóg een laten ? ;)
@zdev zullen we zeggen alles vanaf 4 cylinders en 1.4 liter wordt getolereerd.
Ik wil gaat blijven mountainbiken in een bos met blad aan de boom en rust aan je kop.
Moet Alfa Romeo niet er niet eens aan gaan denken om te stoppen? Beetje hetzelfde als Lancia en veel toegevoegde waarde heeft het niet meer.
Maar als deze merken stoppen dan wil ik er voor pleiten om VAG verregaande restricties op te leggen. Want mijn God je moet er toch niet aan denken dat door het wegvallen van deze merken en dus diversiteit VAG die gaten gaat vullen.
Krijg je nog een grotere eenheidsworst.
@Rick-dos: lancia + alfa romeo = alfa romeo 2.0
@xiran: Huidige Lancia + huidige Alfa = 0.0000001 vroegere Innocenti. Kappen ermee.
@heidekonijn: weer wat geleerd, gezien de foto’s op google liever nooit meer.
@xiran: Smaken verschillen, maar m’n punt is dat Innocenti enkel auto’s maakte met techniek van een ander, meestal niet eens Italiaans of high-tech voor de tijd, maar toch was het een 100% Italiaans product met bakken vol karakter. Lancia en in toenemende mate Alfa is none of the above.
@heidekonijn:
Hé geen fout woord over mijn 2de auto he.
Dat waren pas grappige bakkies in de 80’s. alleen de naam al….Innocenti de Tomaso
@jrk68: inderaad, geweldige naam !
Subaru moet blijven, dat ze dan maar eerder dat Toy of The Asians terugtrekken, want een prius minder op de weg is een dag langer leven voor mij! #maagzweer
toyota , zo zijn we van die f*cking priusen af !
@fep739: geef deze man/jongen een medaille!
@fep739 for president. Bama kan inpakken.
@fep739: het is prii
@berlinetta: Ja die r laten rollen en de i languit spreken.
@fep739: De grootste autobouwer in de wereld wegsturen… ze hebben 10,1miljard winst dit jaar.
Mitsubishi hebben al genoeg de boel opstelten gezet eerst loon offer en dan ervan doorgaan
Weg? Erbij. Eenheidsworst komt niet uit de niches. Liever meer merken en differentiatie dan minder. Merken gaan toch al veelste veel innig met elkaar om. Doe maar méér. En dan niet perce oosterse / Aziatische / Chinese merken. Mag ook gewoon iets uit Afrika, Australië of Alaska.
@sjamp: Uit Afrika? Zou Khadafi’s autootje er dan toch nog komen?
renault peugeot en citroën
@Ruud: dan verdwijnen Volvo, Nissan en delen van BMW ook. + de helft van f1.
Poepoe.. Ik heb liever dat geen enkel van de voorbeelden verdwijnt.
Maar als ik moest kiezen dan maar lancia..
@toyotafortuner: edit: doe mij ook maar smart.
smart
100 jaar geleden was Darraque de grootste. 40 Jaar geleden was fiat de grootste, morgen is bmw de grootste en wie weet is over 30 jaar maserati de grootste.
Laten we met z’n allen VW wegpesten!
@integralechubasco: Darracq gvd
Infiniti, wat zijn dat lelijke auto’s zeg.
Honda en Smart echt lelijk!
@heico12: Ja Honda, heel goed. Alleen voor bejaarden. Die nieuwe SUV van ze, brrr. Ik dacht even dat ze met de Civic weer op de goede weg waren, helaas is het nieuwe model weer een stuk minder. En het scherpe sturen -waar ze in het verleden bekend om stonden- is al sinds de jaren 90 weg. Ik geef ze nog 1 kans als ze met een knetterharde NSX komen. En ik mis een S2000 opvolger. Ook al zo’n icoon uit het verleden.
@heico12: Honda verdient best goed aan de bejaarden hoor! Smart, tja… Laat ze Europa verlaten behalve Parijs, daar rollen ze als warme broodjes de dealer uit!
@mercedesclk350: En rome, en barcelona, en Berlijn en… ow wacht ik zie een trend hier. Smart was zijn tijd ver vooruit met downsizen. Jammer dat ze daardoor een imagoprobleem hebben gekregen. Was de 4-2 nu gelanceerd had hij perfect in de markt gevallen. Goedkoop, zuinig, vernieuwend en vergeet niet, extreem veilig!
volkswagen weg, wat een kudtmerk is dat dan…
@integralechubasco: Liever; oooo ;)
@integralechubasco: LOL.. is een heerlijk merk.. kom je nog wel achter :)
@dennisr:
Wijsheid komt met de jaren Dennis….
Er komt een tijd dat ook jij jezelf een fatsoenlijke auto kan veroorloven….
@jrk68: Heb je ook off?
@autogedrocht: Hmm, er missen wat woorden :S
@jrk68: Ik ben echt superblij met mn wagen..
Zelfs die keren dat de koppeling hem niet goed pakt.. zit ik met een smile op me kop als ie uitvalt..
En uiteraard is er voldoende ruimte voor verbetering.. en wellicht vind ik dat ooit in een ander merk.. maar je kan niet ontkennen dat VW gewoon een goed merk is..
Inderdaad : Wat de boer niet kent dat eet hij niet of wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil.
Kia
Oke ff het vuurtje opsteken: wie stemt voor Opel.. incl. al het petjesvolk/asorijders. Vind dit persoonlijk niet echt mooie auto’s, en in degene waar ik in heb gereden rammelbakken.
@jpoers: hee, nog iemand die niks met slopel heeft :)
@jpoers: Nieuwe astra gtc vind ik wel mooi
@solmatje: smaken verschillen gelukkig. Zoals eerder gezegd moet een mooie opel nog ontdekt worden. Die nieuwe adam, heb ik echt het gevoel van ja leuke poging, maar doe maar liever niet.
Home
Welkom op de website van Lada Holland.
Momenteel wordt er nog gewerkt aan deze website….
Houden zo.
gewoon geen een merk
ik heb liever merken terug zoals saab en DAF
Ook goed tellen qua aantal dealers. Marge komt onder druk te staan als de koek met teveel moet worden gedeeld. Voorbeeld: kijk maar eens naar de verkoopaantallen van Bmw Audi en Mercedes en deel dat door het aantal dealers per merk. De uitslag is verrassend
Ik hoop Toyota
Al dat koreaans blik wat zo’n goede value for money zou moeten hebben.. Walgelijke bakken. Wie gaat er vrijwillig in een i40 rijden? Voor dat geld!? Die moet gewoon een pistool tegen zn kop gehad hebben, onder dwang dat koopcontract getekend hebben.. En dan voor straf 12″ velgen als optie moeten kiezen om het geheel af te maken en definitief voor lul te rijden..
(waarom niet een mazda 6 of mondeo?)
@lamborgfan: in die klasse ben je pas een held als je een Mercedes c estate of een Bmw 3 touring rijdt van 38k. AL het andere is waterverf. En niet piepen dat je meer betaald, het verschil is al verdampt als je bij de dealer de garage uitrijdt afijn check put de leaseprijzen.
Alles uit Azië lijkt me een mooie start. Zo beschermen we ook onze eigen economie en werkgelegenheid.
Jaag psa maar weg. Een hoop slechte verkoopcijfers.
Eindelijk ziet iedereen eens in wat een troep dat wel niet is
@nasty: Wegjagen van het continent waar ze zelf vandaan komen en nog steeds het gros van hun verkopen realiseren? Gaat nooit lukken hè. En met je troep laat je de verouderde vooroordelen wel weer heel hard spreken.
Honda staat al zeven jaar op rij op nummer één bij de jaarlijkse test van het blad What Car?. Ook opvallend is dat de Duitse topmerken het er behoorlijk bekaaid van afbrengen. Volkswagen zit nog in de middenmoot, maar BMW, Audi en Mercedes bengelen onderaan. Ook Renault haalt een lamentabele score. Voor alle duidelijkheid: de gemiddelde kilometerstanden op de tellers van de wagens bleken, wanneer per merk op een hoopje gegooid, niet veel te verschillen. Dus het argument dat er met bepaalde merken meer gereden wordt en dat die daarom sneller reparatie nodig hebben, blijkt niet te kloppen.
De top tien van meest betrouwbare auto’s blijkt een Aziatische affaire: Honda (10 %), Toyota (17 %), Lexus (18 %), Suzuki (20 %), Subaru (20 %), Hyundai, Mazda, Mitsubishi (21 %), Chevrolet (22 %) en Nissan (25 %).
Daarna volgen: KIA (26 %), Ford, Skoda (31 %), Citroën (32 %), Peugeot, Daewoo, Smart (35 %), Mini (37 %), Fiat (38 %) en Seat, Volkwagen, Volvo en Porsche (39 %).
De onderste regionen dan: Opel (40 %), BMW (41 %), Audi (42 %), Rover, Jaguar (43 %), Mercedes (45 %), MG (48 %), Saab, Chrysler (50 %), Renault, Jeep (52 %), Alfa Romeo (55 %), Land Rover, Range Rover (71 %)
Bij Land Rover blijken vooral de duurdere modellen en het Range Rover Sport-model probleemkinderen. Want er is immers de Freelander, die met 24 % wél goed scoort, die het gemiddelde van het luxe-merk nog wat opkrikt. 30 % van de keren dat een Alfa Romeo binnegbracht wordt die ouder dan drie jaar is, dan blijkt dat om de ophanging te gaan. Renault blijkt het merk te zijn met de meeste defecten in de categorie ‘electrical faults’. Maar liefst 38 % van de keren dat een Renault moet gerepareerd worden in de garage is het probleem van electronica.
@nasty: Tldnr….
Het is maar waar je de bron vandaan haalt om hele andere cijfers te bekomen:
In een ander onderzoek zijn er zo’n 500.000 opgenomen (10 x meer als voorgaande) . Het zijn auto’s van het bouwjaar 2005 t/m 2010.
De auto’s zijn onderverdeeld in stadsauto’s, kleine auto’s, kleine middenklassers, middenklasser, hogere middenklassers en bestelwagens.
Trend daarbij: auto’s van Duitse makelij scoren goed enz
Neemt niet weg dat al deze discussies en cijfers subjectief zijn en km stand alleen niks zegt. Ook rijstijl, staat wagen op stal of niet, onderhoud, externe oorzaken (slechte brandstof getankt met verstropte filter als gevolg), stadsgebruik of meer autostrade. Tegenstrijdig aan eerder bericht is ook dat de meeste “slecht scorende” merken toch blijkbaar beter verkopen. In Nederland rijden er 8 milj voertuigen rond en dan maakt een steekproef van 50.000 slechts 0,62 % uit. Uit wetenschappelijk oogpunt alleen al nutteloos om zich daarop te steunen. BTW er zijn al 40.000 nieuwe Golfs VII in voorbestelling verkocht wat bewijst dat de enige betrouwbare bron het koperspubliek is.
Seat? Is binnen VAG al een tijd opzoek naar een eigen identiteit, maar dat wil naar mijn idee nog niet echt lukken. Misschien met de onlangs gepresenteerde Toledo (?), maar is een eigen gezicht of afwijkende techniek heeft het niet.
Heel VAG mag weg! Alleen Lamborghini krijgt voordeel van de twijfel, kijken of het merk weer zichzelf gaat worden als het onder VAG weg is…
PSA zou ik ook niet om rouwen bij verdwijnen…
Audi =)
Lexus en Infiniti worden speciaal geinporteerd, het zijn merken die gemaakt worden voor de amerikaanse markt. Elke luxe japaner die hier verkocht worden is er 1 minder voor de duitse elite klasse(Mercedes, BMW en Audi). De Lexus en de Infiniti reizen toch zo ie zo mee op de boten van Toyota en Nissan(Renault).
Wat wel opvalt is dat Toyota de F1 instapte met een jaarlijks budget van 340miljoen euro om zo meer naambekendheid te krijgen op de europese markt. Dit lukte dus niet maar met hun Hybride verhaal verkopen ze al meer in Europa dan in hun F1 periode.
Eerste waar ik aan dacht was Cadillac. Die hebben modellen die niet de concurrentie aankunnen met de grote drie. Landwind mag van mij ook verdwijnen en Daihatsu gaan we ook niet missen. SsangYong voegt ook niets toe, mag ook weg. Bij Seat en Lancia moeten ze echt aan het werk gaan met de modellen anders is daar ook de toegevoegde waarde nihil.
Ik denk dat cadilac,Lancia,SsangYong mogen van mij wel weg maar dit zijn geen grote merken binnen europa die echt een gat achterlaten. ik denk van de grotere autobouwers zal Mitsubishi,,AR,skoda of seat toch het veld verlaten.
al denk ik dat de laatste 2genoemde behoorlijk door vag het hand boven het water wordt gehouden.