Terugroepactie voor de Model S

Auteur: , 44 Reacties

Tesla roept de Model S van voor april 2016 terug, in verband met een issue rondom de stuurbekrachtiging.

Tesla Model S

Wereldwijd gaat het om ongeveer 123.000 elektrische auto’s, waarbij een onderdeel van de stuurbekrachtiging moet worden vervangen vanwege mogelijke roestvorming bij bouten. Tesla kondigde de terugroepactie aan via een e-mail, daarin stond dat men “observed excessive corrosion in the power steering bolts.” Het probleem komt vooral voor op koudere locaties, waar men bv veel strooizout gebruikt. De vijf Europese landen met de meeste Model S-Tesla’s zijn Noorwegen, Denemarken, Nederland, Duitsland en Zwitserland.

If the bolts fail, the driver is still able to steer the car, but increased force is required due to loss or reduction of power assist,… This primarily makes the car harder to drive at low speeds and for parallel parking, but does not materially affect control at high speed, where only small steering wheel force is needed.

De terugroepactie geldt niet voor de goedkopere Model 3 en de Model X, die was eerder al aan de beurt.



44 reacties

Tja, terugroepacties komen wel vaker voor. Ook Tesla is niet perfect blijkt maar weer.
-edit: nutteloze bijdrage-
@ritchie: je leest het bericht en je vind het noodzakelijk hierop te reageren. Getuigd toch van veel interesse of je hebt helemaal niks te doen op deze mooie vrijdag.
Doet BMW toch knap. Mijn mini cooper S was tweemaal teruggeroepen, nooit iets over gelezen.
@amg65: Bij mijn MINI werd het blok vervangen nadat ik olie had geroken… “Komt veel vaker voor, we moeten ze eigenlijk standaard vervangen.” Lekker dan.
@oversoft: Gelukkig zijn ze goedk… oh wacht. Haha. Wanneer was dat precies gebeurd? Hoe oud was die en hoe veel km?
@amg65: Vorig jaar, 1.5 jaar oud, 19500km. Werd 1 dag ingeplanned om kleppendeksel te wisselen, werd uiteindelijk een week en een nieuw blok.
@oversoft: bij tesla heb je geen olie, wel een “motor” maar die zit er in een uurtje in
@shalomleon: Okee, bedankt voor die informatie. Zoek nu even “Out of warranty costs Tesla Model S” op op Google en je bent gelijk genezen… (Blijkbaar is het normaal dat er gemiddels 2 hasdvaten per jaar a €1000 per stuk kapot gaan… En dat is het topje van de ijsberg…)
@oversoft: die zijn tegenwoordig gemakkelijk zelf te maken.
@porsche928: Complete computerunits en motorunits ook? Die gaan namelijk ook regelmatig kapot…
Ach, niks mis mee toch? Liever een terugroepactie en een veilige auto, dan dat een fabrikant het risico voor lief neemt en pas reageert als er een aantal dodelijke slachtoffers als gevolg van het probleem zijn gevallen.
@Edge: Vandaag de dag is een terugroepactie inderdaad wel gewoon te doen. Maar ik meen mij verhalen te herinneren van sommige merken die het vroeger goedkoper vonden om zo nu en dan een paar claims te betalen dan een terugroepactie op touw te zetten. Gelukkig is het vandaag de dag allemaal wat strikter geregeld.
@misterdrogba: *Uche* Ford *uche*
@theblazerunner: *Uche* Iedere grote autofabrikant *Uche* *Uche* Gebeurt nog steeds *Uche*
Het is Tesla, dus we moeten het heel groot uitmeten, zo werkt het in deze wereld. Je steekt je kop boven het maaiveld om daadwerkelijk voorop te lopen en dan lig je altijd onder een vergrootglas.
@widodh: ivm terugroepacties is Autoblog redelijk consequent, praktisch alle merken die er eentje organiseren krijgen wel een artikel.
@widodh: Och gut, terugroepacties worden hier altijd gemeld. Kijk voor de gein eens naar de link die ik AMG65 heb gestuurd.
@E34M5Touring: Uhmm zeker niet álle terugroepacties worden hier gemeld, alleen opvallende ivm grote aantallen, curieuze mankementen en interessante modellen.
@potver7: Het gros wordt gewoon gemeld. Was m’n punt ook niet. Altijd gelijk dat aangevallen gedoe, nergens voor nodig.
@widodh: het is Tesla en gelijk denken de fanboys dat het het enige merk is waarvan Autoblog een artikel schrijft over een terugroepactie. Niet gelijk in de verdedigende positie springen, nergens voor nodig.
Wat mij betreft opnieuw netjes van Tesla. 1x eerder een terugroep actie geweest voor de gordels. Net als toen een door de fabrikant geïnitieerde terugroepactie. Niet omdat een van de controlerende instanties daarop aandrong. Bij veel concurrentie zie je dat een terugroepactie pas na verplichting door een controlerende instantie wordt gedaan.
@pramm: zo, en weer een prachtig onzin verhaal om Tesla maar te kunnen hypen. De grootste bs die je hier vertelt.
@rhellema: Ow vertel, maak eens concreet, welk deel is BS?
@pramm: als je dat zelf niet weet dan mag je het zelf opzoeken via Google maar je weet heel goed wat ik bedoel.
@rhellema: ok, ik heb gezocht op google. Ik weet niet waar je het over hebt. Zeg het maar
@pramm: meerdere fabrikanten komen zelf met terugroepacties…ik weet het, het is moeilijk te geloven voor de Tesla fanboys maar het fabriekje is echt niet zo heel bijzonder.
@rhellema: zonder meer zijn er fabrikanten die zelfstandig zaken herstellen. Maar er zijn er ook legio die zelfs als het al een aantal keer fout is gegaan hun handen in onschuld wassen, totdat instanties zich er mee gaan bemoeien.
Dus ik ben nog steeds erg benieuwd naar jouw onderbouwing om mijn post onzin te noemen.
@pramm: zoals je je eerste post schreef deed je net alsof Tesla de enige fabrikant was die zelf met de terugroepacties komt. Nu kop je alleen mijn voorzet even in en breng je het wel wat genuanceerder. Zie je wel dat je het wist?
@rhellema: ik zal mezelf even citeren:

“Bij veel concurrentie zie je dat een terugroepactie pas na verplichting door een controlerende instantie wordt gedaan.”

Dan mag jij me vertellen waar ik aangeef dat Tesla de enige is. Toch zelf wat moeite met begrijpend lezen en dat dan op onkunde van de auteur gooien?
@pramm: nee hoor geen moeite met lezen. Verre van dat zelfs want zoals je deze quote nu aanhaalt ben ik het eens met wat je zegt maar als je het eerste deel van je reactie erbij zet dan komt deze quote wel in een iets andere context te staan. De quote op zich niets mis mee maar je moet het totaal zien. Zoals ik je al zei heb je het iets genuanceerder gebracht nadat ik je het voorzetje had gegeven, en als je het zo direct had getypt dan was er niets aan de hand, echter zoals je het had geschreven was het van een bizar hoog HALLELUJA TESLA niveau en dat is nou net wat de Tesla rijders die hier ook regelmatig voorbij komen zo mateloos impopulair maakt. Laten we niet vergeten dat Tesla op dit moment nog maar een kleine nieuwe autofabrikant is en reken er alvast maar op dat ook bij Tesla problemen aan het licht gaan komen die door de door jou genoemde instanties op de vingers getikt gaan worden. Sterker nog, ik denk dat dat met de Model 3 al gaat gebeuren want het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat een autofabrikant zijn klanten zo gruwelijk lang laat stikken door auto’s domweg niet te leveren. Mij zal het niets verbazen als ze de opdracht gaan krijgen dat ze geld moeten terugbetalen aan klanten. Die opdracht zal gegeven worden door de instanties of een rechter omdat klanten een rechtszaak aan zullen gaan spannen maar iedere keer nieuwe smoezen gebruiken om maar niet te hoeven leveren gaat ze echt wel een keer de kop kosten.
Of je voor of tegen elektrische auto’s bent of niet; dit is een serieuze terugroepactie. Als die bouten zo snel verroest raken, wat voor tests heeft Tesla dan uitgevoerd voor de productie? Als ze falen is de impact ook nog eens erg groot. Dit is iets wat in de pre-productie of risicoanalyses naar boven had moeten komen.

Ik beoordeel nu al een aantal jaren nieuwe voertuigen en systemen op kwaliteit voor de baas. Mijn inziens zijn Tesla’s matige kwaliteit en niet volledig uitge-engineered. Koppel daaraan een belabberde assemblagekwaliteit.. Mooie techniek, maar niet de “holy grail” zoals Tesla door sommigen gezien worden.

Persoonlijk zou ik om bovenstaande redenen dus geen Tesla kopen (als ik het geld zou hebben..) maar een concurrent.
@sjoerdreverda: Welke concurrent?
@siebren: zoals Tesla zelf maar al te graag roept is de concurrentie de A8, 7 en de S. Dus meer dan genoeg concurrentie.
@sjoerdreverda: Serieuze terugroep actie? Niet echt. Het enige gevolg is dat je misschien geen of minder stuurbekrachtiging hebt, dat vind ik niet serieus maar meer ongemakkelijk, de functionaliteit van de auto neemt niet af.
Daarnaast hoeft dit niet te beteken dat tesla verkeerd of niet getest heeft. Als de bouten waar het hier om gaat uniek zijn en dus nergens anders in de auto gebruikt worden heeft het ook geen betrekking op de rest van de bouten.
Wellicht is er spraken geweest van een productiefout bij de fabrikant van de bouten en heeft tesla eigenlijk geen schuld, ze kunnen moeilijk ieder boutje controleren voordat ze hem in de auto draaien.
Ik zal niet de eerste zijn die roept dat tesla’s kwalitatief hoogwaardige auto’s bouwt maar en kunnen zo veel verschillende oorzaken zijn dat dit ieder merk kan gebeuren, hoe groot je budget ook is en hoe goed je ook test.
De gevolgen, als het toch fout gaat zijn niet groot en tesla lost het op, ik zeg prima.
@sjoerdreverda: de I-Pace kun je vergeten voor dit jaar, is al uitverkocht.
Verder geen concurrentie beschikbaar.
@kobus1967: die laad ook minder snel op.
@sjoerdreverda: Je hebt even gemist dat er bijvoorbeeld een Audi A4 was, waarbij er gevaar voor vuur was door een lek in de brandstofaanvoer, remmen door een defect uit konden vallen of minder konden presteren, en ook nog eens (net als vele andere automerken) een terugroepactie voor de airbags hadden. Je zal het allemaal maar tegelijk hebben!

Wat ik wil zeggen, bovenstaande komt voor bij een courant automerk en is ook allemaal gewoon opgelost door terugroepacties. Dan zijn wat oxiderende boutjes die op tijd worden opgemerkt toch niet zo schokkend.
Ps is een deel van een toeleverancier oa ook van Porsche..
@haroldt: bericht?
@fiero: was op oostenrijkse nieuws.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).