Kijk mamma, zonder stuur!
Tesla is geen merk dat heel veel belang hecht aan beurzen. Alles wat traditionele merken doen, doet Tesla namelijk niet. De vernieuwde Model Y werd dan ook niet onthuld op een beurs, maar in Brussel staan wél de Cybercab en de Cybertruck. Die laatste is er al een tijdje, maar had je waarschijnlijk nog niet in het echt gezien. De gloednieuwe Cybercab is sowieso interessant om in het echt te zien.
De Cybercab a.k.a. Robotaxi is een behoorlijk compacte auto, zeker als je bedenkt dat het een taxi is. De auto is dan ook niet ontworpen voor optimale binnenruimte, maar voor optimale aerodynamica. Toevallig is Tesla daarmee op ongeveer hetzelfde resultaat uitgekomen als Volkswagen 12 jaar geleden met de XL1. Inclusief vleugeldeuren.
Vooral recht van achteren valt op hoe smal de Cybercab wel niet is. We hadden ‘m eigenlijk even op moeten meten, want Tesla heeft zelf geen maten opgegeven. Maar bronnen op het internet weten ons te vertellen dat de Cybercab maar 160 centimeter breed is. Dat is vergelijkbaar met een Smart Fortwo, maar de Tesla lijkt smaller omdat ‘ie een stuk langer is.
Het interieur van de Tesla Cybercab is eigenlijk totaal niet spannend, maar daarom juist bijzonder. Het enige wat we daar te zien is zijn twee basic stoelen en een scherm. Verder helemaal niks.
Het lijkt allemaal nog toekomstmuziek, maar Elon Musk wil de Cybercab volgend jaar al in productie nemen. Dat klinkt optimistisch, maar het scheelt dat vriend Donald kan helpen om vervelende regels uit de weg te nemen.
De Cybercab was overigens ook al even in Nederland te zien, in de Tesla Store in Amsterdam. Maar die kans is alweer voorbij. Dit jaar zal de Cybercab nog wel te zien zijn in the Mall of the Netherlands, maar dat is pas in december.
O plaat zegt
Een zelf rijdende wagen, van een Amerikaanse olicharch, met israelische software, waarvan de eigenaar letterlijk een vrijstelling heeft van Trump dat ongevallen niet onderzocht moeten worden. Dit lijkt mij vooral een wagen die zal crashen met politieke tegenstanders aan boord.
erwingrunn zegt
Ben benieuwd hoe de auto er uit ziet in normale kleuren en meer “normale” wielen.
Deze kleurstelling is nu niet bepaald fraai.
Wat door de kleur niet gaat veranderen Of misschien ook wel als je two tone doet) is die lelijke achterkant. Zo zonder achterruit ziet het er maar raar uit.
Roskampies zegt
Haha bijna lijkt op die duitse taxi kleur zo. Van mb naar tesla taxi…
Fernando zegt
Een taxi die slechts 2 personen kan vervoeren? Best vreemd
Flutterbear zegt
Hoe vaak zie je meer dan 2 passagiers in een taxi? Als je met meerdere bent kan je er ook gewoon twee pakken.
Verder is de visie dat FSD ook naar de S 3 X en Y komt. Daar passen prima 4 tot zelfs 7 volwassenen in.
Fernando zegt
Met vrouw en 5 dochters moet ik 3 taxi´s regelen en betalen? NO WAY! Er is op dit moment nergens ter wereld een taxi waar je slecht met 2 personen in kan tenzij een tuktuk
Flutterbear zegt
Gaat jullie gezin over het maximale gewicht van de Model X dan? Waarschijnlijk zijn 3 Robotaxi’s goedkoper dan één personenbusje met chauffeur. Dat laatste is namelijk het duurste onderdeel van de rit, daarom kunnen de meeste taxi’s 4 passagiers meenemen.
cossiekiller zegt
@Fernando Dat zijn dus 4 taxi’s als je goed rekent ;-) Tenzij je zelf te voet gaat?
BisheLowke zegt
Ben ik nu de enige die, los van alles rondom ome Elon, een prachtig ontwerp vind? Ik kijk puur naar het design en vind dat tesla mooi door ontwikkeld qua design taal. De cybertruck daar gelaten.
mashell zegt
Prachtig kan ik de wagen niet vinden. De daklijn is te hoog om fraai te zijn en is niet in verhouding met de breedte. Doorontwikkeling zie ik er ook niet in. Als je een Model 3, Model Y, Model X en een Cybertruck in een AI gooit en vraagt om een kleinere tweedeurs wagen dan krijg je dit. Het is meer een remix dan een doorontwikkeling. Interessant is de wagen wel want als Tesla er een stuur inzet en de wagen Model 2 noemt is het wel een echt afwijkend alternatief voor de ID.2 en R4.