Biden heeft Tesla met succes terug naar de VS weten te lokken.
Er is het nodige om te doen geweest, maar hij staat er dan toch: de Tesla Gigafactory bij onze Oosterburen. Inmiddels rollen er onder de rook van Berlijn volop Model Y’s van de band en – ook niet onbelangrijk – accu’s. Tesla heeft nu echter de strategie omgegooid, zo maken ze vandaag bekend.
Tesla gaat de productie van accu’s in Europa nu al terugschroeven en in plaats daarvan focussen op de VS. De Tesla-batterijen zullen voortaan dus vooral op Amerikaanse bodem in elkaar geschroefd worden.
Vanwaar deze beslissing? Dat heeft alles te maken met de nieuwe subsidieregeling van Uncle Joe. De Amerikanen kwamen namelijk vorig jaar met de zogenaamde ‘Inflation Reduction Act’. Dit houdt onder meer in dat er voor vele miljarden aan subsidie beschikbaar komt voor duurzame bedrijven. Zoals Tesla dus.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie moet de productie wel op Amerikaanse bodem plaatsvinden. Hoewel Elon Musk eerder kritisch was over subsidie, was de verleiding nu toch te groot. Vandaar dat Tesla dus de focus verschuift naar de VS wat accuproductie betreft.
In Duitsland zullen sowieso nog wel componenten voor accu’s worden geproduceerd, zoals elektroden. Die moeten vervolgens naar de VS verscheept worden, waar de accu’s dan geassembleerd werden. Waarna de accu’s vervolgens weer onze kant op komen. Want ja, de Model Y’s die in Duitsland van de band rollen hebben nog steeds accu’s nodig.
Foto: Reuters
Flutterbear zegt
Logisch, Tesla kreeg een leuke subsidie om in Berlijn de cel productie op te starten maar door de bureaucratie zo vertraagd dat ze liever de subsidie misliepen omdat ze in Austin wel konden beginnen (en daarmee niet meer aan de voorwaarden in Berlijn voldeed). In Austin kregen ze destijds nog geen subsidie, dat was pas later.
mashell zegt
Win, win. De productie van de milieubelastende batterijen vindt buiten de EU plaats en als we Tesla willen afremmen (bijvoorbeeld omdat er teveel Europeanen zere ogen krijgen van de aanblik van de Model Y, of om de verkoop van ID.3 en Megane te stimuleren) kunnen we importheffingen op batterijen opleggen.
CYBRTRK zegt
Waarom zou je de verkoop willen stimuleren van zo’n slechte EV als de ID3?
mashell zegt
Zo slecht is die niet, 20% goedkoper dan een Model 3, service om de hoek en helemaal niet lelijk.
CYBRTRK zegt
Vanafprijs ID3: €45.990
Vanafprijs Model 3: €44.990
En bij de ID3 krijg je 65 km range minder, veel slechtere software en dat ‘plastic fantastic’ interieur van de ID3 is nou ook niet echt beter dan het interieur van een Model 3. En echt mooi kan ik de ID3 niet noemen (al is dat smaakt natuurlijk)
Flutterbear zegt
Liever heb ik gewoon geen service nodig en krijg ik mijn updates thuis.
steephh zegt
Ze zijn anders nog steeds aan het bouwen en weer voorbereidingen aan het treffen voor een gigantische uitbreiding in Berlijn lijkt het. Ik klik af en toe wel eens door de video’s van Tobias Lindh heen: https://www.youtube.com/@TobiasLindh
Helaas mag men blijbkaar sinds enkele weken niet meer over het terrein zelf heen vliegen. In wat oudere video’s heeft ie best wel wat shots die van dichterbij zijn gemaakt.
bmwadept zegt
Onderdelen produceren in Duitsland, verschepen naar VS en eindproducten weer verschepen naar Duitsland. Kortom; veel CO2 uitstoot. Maar wel beweren als Tesla rijder dat je groen bezig bent.
steephh zegt
In het artikel van Reuters staat:
“Cars produced at the Brandenburg site would in the “near future” contain batteries assembled locally, it added.”
Begrijp ik het dan niet goed of valt dat heen en weer gesjouw met onderdelen wel mee? Want subsidies zijn natuurlijk leuk, maar last time I checked was verschepen nog niet gratis.
b00st zegt
Tenzij ze via Ali versturen
steephh zegt
In het artikel van Reuters staat trouwens:
“Cars produced at the Brandenburg site would in the “near future” contain batteries assembled locally, it added.”
Begrijp ik het dan niet goed of valt dat heen en weer gesjouw met onderdelen wel mee? Want subsidies zijn natuurlijk leuk, maar last time I checked was verschepen en de extra stappen qua transport nog niet gratis.
CYBRTRK zegt
‘The U.S. electric-vehicle maker is also preparing to produce cell components such as electrodes, some of which will be sent from its site in Gruenheide in the state of Brandenburg, to the United States, Tesla said on Wednesday.’ dus het zal inderdaad wel meevallen
rismo zegt
Super goed voor de CO2 footprint van een electrische Tesla.
gregorius zegt
Er is natuurlijk wel een groter probleem, zowel de USA als Europa heeft ingezien dat het strategisch handig is al we enige essientiele delen ook in grote hoeveelheden op eigen gebied kunnen produceren; ipv China. Aangezien Winnie-de-Xi in China de Yuan daar lekker laag houdt, valt daar dus niet tegenop te concurreren voor bedrijven.
Resultaat: zowel de USA als Europa zijn nu aan het vechten om belastingcenten in grote getalen te geven aan al de rijkste bedrijven op de wereld om dit soort dingen op hun grondgebied te produceren. Slaat toch nergens op?