• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla gaat accu’s tóch niet in Europa produceren

Auteur: machielvdd, gepost 22 februari 2023 om 19:59 – 14 Reacties

Tesla gaat Europese accu's tóch in de VS produceren

Biden heeft Tesla met succes terug naar de VS weten te lokken.

Er is het nodige om te doen geweest, maar hij staat er dan toch: de Tesla Gigafactory bij onze Oosterburen. Inmiddels rollen er onder de rook van Berlijn volop Model Y’s van de band en – ook niet onbelangrijk – accu’s. Tesla heeft nu echter de strategie omgegooid, zo maken ze vandaag bekend.

Tesla gaat de productie van accu’s in Europa nu al terugschroeven en in plaats daarvan focussen op de VS. De Tesla-batterijen zullen voortaan dus vooral op Amerikaanse bodem in elkaar geschroefd worden.

Vanwaar deze beslissing? Dat heeft alles te maken met de nieuwe subsidieregeling van Uncle Joe. De Amerikanen kwamen namelijk vorig jaar met de zogenaamde ‘Inflation Reduction Act’. Dit houdt onder meer in dat er voor vele miljarden aan subsidie beschikbaar komt voor duurzame bedrijven. Zoals Tesla dus.

Om in aanmerking te komen voor deze subsidie moet de productie wel op Amerikaanse bodem plaatsvinden. Hoewel Elon Musk eerder kritisch was over subsidie, was de verleiding nu toch te groot. Vandaar dat Tesla dus de focus verschuift naar de VS wat accuproductie betreft.

In Duitsland zullen sowieso nog wel componenten voor accu’s worden geproduceerd, zoals elektroden. Die moeten vervolgens naar de VS verscheept worden, waar de accu’s dan geassembleerd werden. Waarna de accu’s vervolgens weer onze kant op komen. Want ja, de Model Y’s die in Duitsland van de band rollen hebben nog steeds accu’s nodig.

Foto: Reuters

Ook interessant!

  • Tesla Model X
    Marktaandeel Tesla gaat extreem kelderen
  • Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden
    Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden
  • Tesla Model Y en Model 3 zijn een koopje!
  • 'Vernieuwde Tesla Model 3 wordt meer basic'

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, gigafactory, Tesla, verenigde-staten

Vorig bericht: « Shoot – Sfeervolle plaatjes van een prachtige BMW 635 CSi
Volgend bericht: F1 wintertest 2023: tijden en alles dat je moet weten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Flutterbear zegt

    22 februari 2023 om 20:29

    Logisch, Tesla kreeg een leuke subsidie om in Berlijn de cel productie op te starten maar door de bureaucratie zo vertraagd dat ze liever de subsidie misliepen omdat ze in Austin wel konden beginnen (en daarmee niet meer aan de voorwaarden in Berlijn voldeed). In Austin kregen ze destijds nog geen subsidie, dat was pas later.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    22 februari 2023 om 21:35

    Win, win. De productie van de milieubelastende batterijen vindt buiten de EU plaats en als we Tesla willen afremmen (bijvoorbeeld omdat er teveel Europeanen zere ogen krijgen van de aanblik van de Model Y, of om de verkoop van ID.3 en Megane te stimuleren) kunnen we importheffingen op batterijen opleggen.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      23 februari 2023 om 07:51

      Waarom zou je de verkoop willen stimuleren van zo’n slechte EV als de ID3?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 februari 2023 om 11:16

        Zo slecht is die niet, 20% goedkoper dan een Model 3, service om de hoek en helemaal niet lelijk.

        Login om te reageren
        • CYBRTRK zegt

          23 februari 2023 om 11:55

          Vanafprijs ID3: €45.990
          Vanafprijs Model 3: €44.990
          En bij de ID3 krijg je 65 km range minder, veel slechtere software en dat ‘plastic fantastic’ interieur van de ID3 is nou ook niet echt beter dan het interieur van een Model 3. En echt mooi kan ik de ID3 niet noemen (al is dat smaakt natuurlijk)

          Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          23 februari 2023 om 18:39

          Liever heb ik gewoon geen service nodig en krijg ik mijn updates thuis.

          Login om te reageren
  3. steephh zegt

    22 februari 2023 om 23:57

    Ze zijn anders nog steeds aan het bouwen en weer voorbereidingen aan het treffen voor een gigantische uitbreiding in Berlijn lijkt het. Ik klik af en toe wel eens door de video’s van Tobias Lindh heen: https://www.youtube.com/@TobiasLindh

    Helaas mag men blijbkaar sinds enkele weken niet meer over het terrein zelf heen vliegen. In wat oudere video’s heeft ie best wel wat shots die van dichterbij zijn gemaakt.

    Login om te reageren
  4. bmwadept zegt

    23 februari 2023 om 00:11

    Onderdelen produceren in Duitsland, verschepen naar VS en eindproducten weer verschepen naar Duitsland. Kortom; veel CO2 uitstoot. Maar wel beweren als Tesla rijder dat je groen bezig bent.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      23 februari 2023 om 00:34

      In het artikel van Reuters staat:

      “Cars produced at the Brandenburg site would in the “near future” contain batteries assembled locally, it added.”

      Begrijp ik het dan niet goed of valt dat heen en weer gesjouw met onderdelen wel mee? Want subsidies zijn natuurlijk leuk, maar last time I checked was verschepen nog niet gratis.

      Login om te reageren
      • b00st zegt

        23 februari 2023 om 09:29

        Tenzij ze via Ali versturen

        Login om te reageren
  5. steephh zegt

    23 februari 2023 om 00:35

    In het artikel van Reuters staat trouwens:

    “Cars produced at the Brandenburg site would in the “near future” contain batteries assembled locally, it added.”

    Begrijp ik het dan niet goed of valt dat heen en weer gesjouw met onderdelen wel mee? Want subsidies zijn natuurlijk leuk, maar last time I checked was verschepen en de extra stappen qua transport nog niet gratis.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      23 februari 2023 om 07:57

      ‘The U.S. electric-vehicle maker is also preparing to produce cell components such as electrodes, some of which will be sent from its site in Gruenheide in the state of Brandenburg, to the United States, Tesla said on Wednesday.’ dus het zal inderdaad wel meevallen

      Login om te reageren
  6. rismo zegt

    23 februari 2023 om 01:52

    Super goed voor de CO2 footprint van een electrische Tesla.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    23 februari 2023 om 09:43

    Er is natuurlijk wel een groter probleem, zowel de USA als Europa heeft ingezien dat het strategisch handig is al we enige essientiele delen ook in grote hoeveelheden op eigen gebied kunnen produceren; ipv China. Aangezien Winnie-de-Xi in China de Yuan daar lekker laag houdt, valt daar dus niet tegenop te concurreren voor bedrijven.
    Resultaat: zowel de USA als Europa zijn nu aan het vechten om belastingcenten in grote getalen te geven aan al de rijkste bedrijven op de wereld om dit soort dingen op hun grondgebied te produceren. Slaat toch nergens op?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North