
Wat in ieder geval gigantisch wordt: de productieaantallen.
Vorige maand was de kogel dan eindelijk door de kerk: Duitsland was uitverkoren om de Europese Tesla-fabriek te huisvesten. Om precies te zijn komt de fabriek in het idyllisch klinkende Grünheide te staan, onder de rook van Berlijn. Tesla kan de grote Duitse drie nu dus vanuit hun achtertuin het vuur aan de schenen gaan leggen.
De naam Gigafactory deed al vermoeden dat het om een vrij forse fabriek zou gaan. Hoe groot precies was nog niet bekend, maar Bild weet daar meer over te melden. De fabriek zal een oppervlakte van 300 hectare in beslag nemen. Voor degenen die voetbalvelden een betere oppervlakte-eenheid vinden: dat is 420 voetbalvelden. Volgens de plannen moet dit genoeg zijn om maar liefst 500.000 auto’s per jaar te produceren. Om dit alles voor elkaar te krijgen zal Tesla een investering doen van circa 4 miljard euro.
Terwijl de Duitse merken massaal arbeidsplaatsen aan het schrappen zijn, gaat Tesla juist werkgelegenheid creëren in Duitsland. Naar verwachting zal de Gigafabriek zo’n 10.000 man aan een baan kunnen helpen. De Duitse faciliteit wordt de vierde Gigafactory. De eerste twee bevinden zich op Amerikaanse bodem en de derde wordt momenteel in Shanghai uit de grond gestampt.
Vanwege de stijgende vraag is het zaak om niet te lang te wachten. De bouw zal dan ook volgend jaar van start gaan. Vervolgens moeten in 2021 de eerste auto’s van de band gaan rollen. Het zal daarbij in eerste instantie gaan om de Model Y en later ook de Model 3.
Bron: Bild
Weer een scheet die gemeld moet worden, ben een beetje klaar met deze EV nonsense. Echt nieuws dat vernieuwend is dat is leuk, maar dit.. Nu kan je zeggen ‘kiest toch zelf wat je leest dan klik je toch lekker niet’, maar ik zag in het vorige EV artikel dit ook al naar voren komen..
@barendbotje: Eens, zelfs als Tesla rijder en halve fanboy vind ik het aantal artikelen opvallend hoog. Kan komen doordat Autoblog signaleert dat het nu eenmaal veel clicks en interactie oplevert.
@barendbotje: een scheet van 4 miljard, 500.000 auto’s en 10.000 directe arbeidsplaatsen. Ik wou dat ik zulke scheten liet.
@Dizono: Dit gaat over oost europa, dit is van 0.0 meerwaarde voor Nederlanders. Dit is puur voor de clicks
@barendbotje: vooral klein blijven denken.
@baidu: goed, meneer Timmermans.
@toniominestrone: Frans Brusselmans, aka de dolgedraaide klimaatclown.
@911targa: Nu jij nog
@barendbotje: op een website is alles voor de clicks, dat is een beetje het verdienmodel. Tenminste, ik neem niet aan dat jij wekelijks een bedragje overmaakt naar de firma Autoblog? Los daarvan is Duitsland niet echt Oost-Europa en wordt er wel vaker nieuws gemeld over fabrieken van het een of andere merk.
@dizono: Grünheide is wel vlakbij de Poolse grens, dan ben je al aardig in Oost-Europa, of heb ik dat mis?
@ot92: nee, dan ben je in midden-Europa. Wenen ligt oostelijker.
@dizono: Wekelijks een bedragje overmaken voor deze blog ?? Wat is buiten de vertalingen van artikels de nieuwswaarde Dizono ?? Je kan dit toch niet vergelijken met een site als AMS of Autosport UK om er maar een paar te noemen.
@dwfc: Het is mogelijk om een ‘premium’-abbonement te nemen. Dan kun je Autoblog ervaren zonder reclame.
De media die jij noemt zijn buitenlands. Niet altijd even handig te vergelijken, te meer met name de Engelstalige sites een véél groter bereik hebben. Gaat het om het Nederlands, dan is Autoblog wel degelijk de grootste (meeste unieke bezoekers) ;-).
@willeme: Moar sé *, Willeme toch, Autoweek als eens bekeken. Volwaardige uitgever met een hybride inkomstenstroom. Zowel print als digitaal. Redactioneel ook een ietwat hoger budget voor tekst en rijtests. Ik laat in het midden of het freelancers zijn of vaste werknemers.
* West-Vlaams
@dwfc: Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar dat klopt niet helemaal ;-). Of beter gezegd, helemaal niet.
Hebben we het binnenkort dan over de Duitse vier?
@barendbotje: een Europa! En lage importtarieven waardoor de Model Y straks waarschijnlijk hetzelfde kost als de 3 nu en met een beetje geluk beter aflever kwaliteit.
@barendbotje: en voor de comments. En dankzij jou een click en een heleboel comments erbij
@breakingpoint: Ik word hier voor betaald, niet doorvertellen
@barendbotje: Dan blijft er weinig nieuws over.
Geen nieuwe modellen van Ferrari, Lamborgini, McLaren, RR enz, want 0 relevantie voor een gemiddelde Nederlander.
Zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik vind het wel mooi om te lezen. Dus ik waardeer het heel erg!
@ronnys: Zou de slogan van de site nog 1x lezen
@barendbotje: er zijn wel meer zaken verouderd hier..
@flutterby: edit knop ?
@barendbotje: Het gaat over een auto fabriek en jij geeft aan 0,0 interessant voor Nederlanders.
Waarop ik zeg bijna niets hier is echt relevant voor Nederlanders.
Ik vind nieuws over een nieuwe Tesla fabriek wel nieuws.
@barendbotje: Dit gaat over Oost-Europa? Hallo zeg! Grünheide mag dan wel in de voormalige DDR liggen wat “vroeger” bij Oost-Europa werd ingedeeld, maar dat was tot 1989! 30 Jaar geleden! Loop jij nou werkelijk zo’n eind achter? Of was je op school al zo slecht in aardrijkskunde en denk je nog steeds dat Warschau de hoofdstad van Portugesië is?
Deze fabriek wordt qua capaciteit 2x zo groot als die in Shangai en die is bestemd voor China. De grootste automarkt ter wereld. Hoezo is deze dan van 0,0 meerwaarde voor Nederlanders?
@barendbotje: 500 kilometer rijden. Dat is nou niet bepaald aan de andere kant van de wereld.
En Nederland heeft veel toeleveranciers in de autoindustrie te Duitsland. Het zou mooi zijn als er hier ook enkele Nederlandse bedrijven in mee kunnen profiteren.
Ook werd er laatst gemeld dat Mercedes juist 10.000 mensen eruit gooit. Vervolgens werd geroepen dat de EV nog vele banen gaat kosten… Dit is dan een mooi tegengeluid.
@barendbotje: hoewel ik met de meeste Tesla artikelen eens bij dat ze onzinnig zijn vind ik dat van deze niet.
Dit betekent namelijk niet alleen werkgelegenheid voor de Duitsers, maar ook goedkopere Tesla’s vanaf 2021 al!
@barendbotje: Als Hyundai in Berlijn zo’n grote fabriek had neergezet dan was het vast ook een berichtje geweest hier op Autoblog. En dan had je vast niet zo gereageerd.
Is toch bijzonder dan een vrij nieuw merk in de achtertuin van de grote 3 een mega fabriek plaatst, ongeacht welk merk?
@barendbotje: Jij moet jezelf elke nacht in slaap huilen zeker?
Misschien kunnen ze daar ook een knappe accu voor de Porsche Taycan maken.
@kobus1967: Zeg sorry!
De beduiding “Gigafactory” heeft niets met de grote van de fabriek te maken. De fabriek is ook niet bijzonder groot ten opzichte van andere producties locaties. Giga staat hier voor Gigawatts. De aanduiding gaat er dus om dat er heel veel gigawatts in de fabriek gemaakt gaan worden.
@jelm: als je verbetert doe het dan ook goed. Gigawatts maak je in een energiecentrale. Een Gigafactory maakt minimaal 1 gWh aan accu capaciteit per jaar.
Voor al die fabrieksarbeiders welke hun baan verliezen bij de Duitse automerken moet dit toch goed nieuws zijn!
@dutchdriftking: Jammer genoeg zal dit voor de velen niet zo zijn.
Een groot gedeelte van de Duitse auto-industrie zit in Zuid-Duitsland.
Al is het voor de Duitse werkgelegenheid in het algemeen natuurlijk wel goed nieuws.
@moveyourmind: Voor een goede baan kan je best verhuizen toch?
@dutchdriftking: Dat is waar. Voor de echt goede banen is dat het overwegen waard.
En nogmaals, het is in elk geval positief voor Duitsland dat Tesla die fabriek neerzet. Ze hadden ook een ander land met lagere lonen kunnen kiezen.
Die fabriek in Shanghai is al open: https://fortune.com/2019/10/25/tesla-first-china-built-model-3-sale-price/
420 voetbalvelden……tjeempie…?
Aansluitend op Tesla en de oorzaak van de milieuproblematiek, dit is ook het lezen waard ! Toch ook een bevestiging dat de natuur ook een boosdoener is ! Wat me niet weerhoud te melden dat EV of waterstof een stap in de goede richting is.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/11/wetenschappers-ontdekken-belangrijke-bron-van-methaan-in-tropisc/
@dwfc: Ik ken de situatie daar niet. Maar het vrijkomen van methaan in de natuur in bijvoorbeeld koude gebieden komt juist door de lichte opwarming die reeds gaande is. Dus als je gelooft dat de mens voor die opwarming verantwoordelijk is, kan dat indirect dus ook het geval zijn bij vrijkomen van methaan in de natuur.
@reactief: Ben het met je eens dat de mens mede verantwoordelijk is, maar dit is een andere case, dit is in Tropisch Afrika. De hoeveelheid is met 1/3 toch wel opmerkelijk !
@dwfc: Ik liet het bewust in het midden of ik het geloof. Haha..
Maar er staat ook dat in de periode dat er opvallend veel methaan vrij kwam, heel veel (meer)water uit hoger gelegen gebieden was. Dat kan weer een gevolg zijn van veranderend klimaat. En dat kan weer gevolg zijn van ‘ons’.
@dwfc: Verbieden die natuur.
Klaar.
Ben benieuwd wat dit met de prijzen gaat doen, scheelt weer import tax.
@harrie: In theorie -10% dus.
2021 kan nog wel eens erg voorbarig zijn….
https://www.rbb24.de/wirtschaft/beitrag/2019/12/tesla-brandenburg-gigafactory-gruenheide-zeitplan.html
Dat Grünheide klinkt niet alleen Idyllisch maar het is het ook! Hoe wil Tesla door ooit zo een giga fabriek tussen de bomen planten? Ik zie niets anders dan bos daar #ongerusteklimaathippie
@imaginenl: de boring company gaat er een miljoen km tunnel onder boren ?
Ik snap de keuze voor Duitsland wel. Reed laatst voor mijn werk naar Hamburg, heb welgeteld 3 tesla’s gezien. Die zie ik in Nederland al als ik de straat uit rij.
Mag hopen dat wat mensen wakker gaan worden daar in Duitsland.
Dit is toch geen voetbalblog, mag ik hopen. Voetbalvelden zeggen mij niets. Behalve dan dat er een mateloos vervelend spelletje op gespeeld wordt door knulletjes die daarvoor veel te veel geld krijgen.
Dus 300 hectare is 3 vierkante kilometer, ofwel een vierkant met zijden van 1,73 km. De diagonaal is 2,446 km. Best wel giga dus. Temeer daar heel veel mensen voor dat soort afstanden tegenwoordig al heel gauw de auto nemen.
Gaat tesla dan eindelijk eens auto’s bouwen met Duitse kwaliteit. Want die auto’s van nu zijn toch wel erg slecht in mekaar gezet. Voor het geld dat ervoor vragen dan.
@eron: ik hoop het niet want dan komen er nog meer van die hokken op de weg, dus nog minder belastinggeld (geen accijnzen, geen bpm, minder btw, geen wegenbelasting). Dus de petrolhead, benzine en diesel, kan nog meer gaan betalen. No way. Idiote klimaathysterie
@jometdebanjo: Dit is de rebel !
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/12/frans-timmermans/
Ik wacht met smacht op het nieuws dat autoblog alle hybrid en elektro shit op Elektroblog plaatst.
Helaas dit stimuleert fanboys lekker weer 0% rente leningen geven voor Elon de komende 2 tot 3 jaar met je “reservering” aanbetaling zonder vooruitzicht op je auto.