
Wat? Tesla gaat ruitenwissers vervangen door lasers? Wellicht. Want standaard ruitenwissers zijn nu eenmaal zo 2019…
Tesla is overduidelijk meer een tech-bedrijf dan een traditionele autofabrikant. Ze introduceren bijzondere, vooruitstrevende en controversiële producten. Soms gaat het mis, maar dan fix je het achteraf met een ‘patch’.
Dat niet alleen, ook het afscheid nemen van hele vertrouwde componenten is iets dat ze graag doen. Kijk maar dat andere tech-bedrijf uit Californië: Apple. Die vonden het geweldig om telkens bepaalde voorzieningen te schrappen. Denk aan de floppy-disk (vraag je ouder) bij de grote iMac, de DVD-drive in de MacBook Air (2008) en de traditionele poorten bij de MacBook Pro (2016). Of de headphone-jack aansluiting bij de iPhone 7. Bij Tesla zien we dat ook.

Tesla gaat ruitenwissers vervangen?
Het is dat er een stuur in MOET, anders had Elon Musk die ook weg willen houden. Wellicht dat de ‘Yoke’ er is om te wennen aan het feit dat er wat gaat veranderen qua stuurwielen. We moeten wel bekennen dat de beslissingen die Tesla maakt, vaak wél aanslaan. Dat niet alleen, ook de industrie volgt gestaag. Ga maar eens in een moderne auto zitten. Kaal interieur met voornamelijk een centraal scherm? Tesla deed dat 8 jaar geleden al!

De volgende onderdelen die eraan moeten geloven, zijn de ruitenwissers! Dat meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Electrek. Volgens hen heeft Tesla met succes een patent aangevraagd. Het gaat om een techniek waarbij ruiten schoongemaakt kunnen worden door middel van lasertechnologie. Oftwel, je hebt lasers als ruitenwissers!

Op de patenttekeningen is duidelijk te zien dat de auto in kwestie een Tesla Model S is. De geruchten gingen al dat de Cybertruck óók geen ruitenwissers zou krijgen. Daarbij ligt het wellicht iets anders, want die auto moet je echt zien als een concept car. En concepts hebben vaker geen triviale items als ruitenwissers.

Wanneer?
Moeten we voor volgend jaar een Tesla Model S verwachten met lasers als ruitenwissers? Nou, nee. niet helemaal. Vergeet niet dat fabrikanten constant patenten aanvragen, ook al wordt er geen gebruik van gemaakt. Daarnaast is Tesla ook bezig geweest met elektromagnetische ruitenwissers, een technologie die iets minder exotisch lijkt te zijn.

Aan de andere kant, Elon Musk is wat dat betreft een toffe peer. Dingen die bij een traditionele fabrikant nooit doorgang vinden, zie je wel bij Tesla’s. Denk aan gamen op je infotainmentsysteem, de Falcon-deuren van de Model X, Ludicrous-mode of de James Bond Lotus Esprit afbeelding in je infotainmentsysteem. Het hoeft niet, maar het maakt het wel cool.
Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat lasers werken bij vogelpoep, insecten en andere ongerechtigheden die op de voorruit belanden. Bij parkeerbonnen zie ik wel een groot voordeel. ;)
@tinnemans
Ieder vliegje welke binnen 10 van de voorruit komt, wordt gewoon weggezapt.
En vogels die boven de auto vliegen worden gewoon uit de lucht gelaserd.
Het is niet omdat iets mogelijk is dat je het ook moet doen. Een hele hoop elektronica waar iets fout mee kan gaan of een simpel goedkoop motortje met een rubber strip… ik weet wat ik zou kiezen.
dit begint een beetje de standaard praktijk van Musk te worden helaas.
Maar met de zin “Het is niet omdat iets mogelijk is dat je het ook moet doen. Een hele hoop elektronica waar iets fout mee kan gaan of een …” kan je natuurlijk alle vooruitgang onderuit halen. Soms moeten dingen geprobeerd worden om erachter te komen wat beter is/kan. Zo dachten mensen van de smartphone ook dat het totale onzin was, want gepriegel met je vingers en meer techniek die kapot kan. En zie waar we nu zijn op dat gebied, vrijwel niemand wil en kan niet meer zonder.
Weet je wat nog minder elektronica bij zich draagt? Paard en wagen.
Man, man, man.
Moet je wel even een lasbril opzetten als je je ruiten wilt wissen.
Tja, wel weer meer electronica en chips in de auto en nog meer kans op storingen…
@Charles Taycan 4S: Je wil niet weten hoeveel storingen de pre-productie Taycan had 😉.
Al doende leert men.
@jajeroenja, haha! Dat geldt voor ieder merk Jeroen, ook voor Tesla…
Heb ik eindelijk een auto met automatische wissers gestuurd door een sensor, blijkt dit uiteindelijk ook weer hopeloos verouderd.
Ingewikkeld gedoe.
RainClear of iets vergelijkbaars en je gebruikt de ruitenwissers nog geen 10% van de (regen)tijd.
Nb ik rij wel in auto’s waar ik zelf bepaal of de ruitenwissers nodig zijn en niet de auto zelf.
Even een dikke thumbs up voor de topic-foto van Dr. Evil: “Freaking Lasers”
Geen idee waar het vandaan komt maar ik lees nergens dat het de ruiterwissers gaat vervangen. Voor een flinke regenbui gaan lasers niet voldoen, maar voor vliegen wel. Ook erg interessant voor de Semi.
De huidige ruitenwissers in de Model S zijn ook waardeloos. Ze gaan altijd of te snel of te langzaam. En als je ze op automatisch zet, dan is die functie Bèta… alsof de ruit de regen niet detecteert, maar vanuit het internet doorkrijgt of het regent of niet… een beetje middenklasser met een simpele regensensor doet dit veel beter. Dus als dit al bèta is.
Aan de andere kant: het klinkt wel mega cool: een laser als ruitenwisser! Of het nu werkt of niet, bring it on!
Holy shit dit wil ik 🤗
Frickin’ Lasers! Als dit zo werkt als de te bedienen ruitenwissers via het scherm van Tesla.. good luck!
Euh die gaan toch automatisch of via de stalk? Nog nooit aan zitten priemen via het scherm hoor.
In het begin gingen ze ronduit slecht maar nu eigenlijk best goed. Weeral minder kosten per auto….domme Elon 🤷🏻♂️
Polaroid zonnebrilletje niet vergeten.
Altijd als ik de ruitenwisser aan zet denk ik: kan dit niet anders? Het is eigenlijk echt achterhaalde techniek.
Maar Elon kennende zal hij in 2022 aangeven dat het is 2023 op de auto komt. Om in 2023 te vertellen dat het in 2024 komt. Om vervolgens het uit te stellen tot 2026. En dat allemaal omdat hij door regeringen word tegengewerkt
Werkt ook tegen bumperklevers. Aan de voorbumper…