
Jawel, de beer gaat los.
Het is eindelijk zover. Tesla gaat de Model 3 uitleveren aan klanten. Wellicht roept deze berichtgeving wat vraagtekens bij je op. De problemen die Tesla ondervindt bij de productie van de Model 3 zijn weliswaar genoegzaam bekend, maar hier en daar werden er toch al een paar geleverd?
Dat klopt, maar de Model 3’s die tot op heden zijn losgelaten in het wild zijn allemaal toegekend aan Tesla-werknemers en/of hun vrienden en familieleden. Deze mogen de auto’s van Tesla niet doorverkopen, tenminste niet met winst. Doen ze dat wel, worden ze door Musk vriendelijk verzocht om in zijn rode Tesla Roadster plaats te nemen op weg naar Mars. Oké, dat laatst zou verzonnen kunnen zijn.
Enfin, Tesla was eigenlijk van plan in oktober te starten met het uitleveren van Model 3’s aan reguliere klanten, maar zoals je wel zal begrijpen heeft ook dat plan enige vertraging opgelopen. Doch op Reddit, een forum waar ik duidelijk meer tijd door moet brengen, laat een klant weten dat het moment volgende week eindelijk daar is. Nimmer was iemand zo blij na het lezen van de woorden ‘please submit your final payment’.
Our Non-Employee Maxed Out Model 3 is Delivering Monday!!! – VIN #2079 – it’s for my GF and she’s like a kid at Christmas!
Maar, waarom is dit een big deal? Wel, misschien blijkt het dat helemaal niet te zijn, maar het zou wel kunnen. Immers krijgen nu voor het eerst mensen die niet per se belang hebben bij het welvaren van Tesla praktijkervaring met de Model 3. En dan krijgen we dus ook gebruikersreviews op Youtube en dergelijke. Je zou dus kunnen stellen dat dit het moment van de waarheid wordt voor Tesla. Is er een kans op massa-adoptie, of valt de auto de échte klanten toch tegen?
Enige tijd geleden (30/9) was er een poeha bericht dat Musk geen vroege ‘3 aan zijn moeder wilde verkopen, want “slecht” voor klanten. Nu lees ik dat personeel en familie voorgetrokken wordt. Whut?
@thomasbol: de werknemers en familie is inside crowd.
Eigenlijk dus Tes(t)la rijders..
Eerste kinderziektes blijven zo binnenshuis voordat de externe levering plaatsvindt.
Ben benieuwd naar de reviews van echte gebruikers straks. Het zal allemaal wel goedkomen.Tesla is pionier en wordt met argusogen bekeken.
@gokartmozart: maar komaan. Je eigen moedertje! Well played stukje marketing dus.
@thomasbol: Hij wil geen auto verkopen aan z’n moeder die nog niet is uitontwikkeld ;-)
OT, ben erg benieuwd naar de eerste echte reviews. Ook al bekend wanneer de eerste naar NL komen?
Van de werknemers staat er
“Its for my GF and she’s like a kid at Christmas” Vies ventje.
Daar sta je dan. Je zag dit moment al zo vaak in je dromen
daar is t dan. De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier
Ben je er klaar voor? Kun je dat ooit echt zijn?
@mashell: nou ik ben er wel klaar voor voor die electrische 3, maar als het dan toch een electrische 3 moet zijn dan graag van BMW. Ik wacht nog heel even.
Reken er maar op dat die er in 2019 is met het nieuwe high density accupack en een range van 800+ km. De eigenaren van BMW de familie Quandt zijn grooteigenaar van Solarwatt.
Moet je voor de lol eens googlen… wordt lachen straks
@gokartmozart: zover aangekondigd komen er voor 2020 enkel concurrenten voor de S en X. Er is nog niks aangekondigd wat de concurrentie aan gaat met de Model 3. De Leaf komt het dichtste bij, maar dat is toch een heel ander segment.
@flutterby: er wordt ff niks aangekondigd omdat er straks door o.a BMW een paar mokerslagen worden uitgedeeld. Ik zit toevallig in de battery business dus insider. Er is veel meer gaande nu en het gaat hard qua ontwikkeling. Let op Fiskers nieuwe de Emotion. 400 miles + range: nieuwe accutechniek : snelle laadtijd. Intro op de CES 2018..
@gokartmozart: Inderdaad. De grote namen zullen binnenkort komen met iets. Stilte voor de storm
@gokartmozart: marketing gewijs is het niet slim dat niet aan te kondigen want je kandidaat kopers gaan miss alsnog voor een tesla, terwijl ze met plezier een jaar zouden wachten tot de bmw. Zal nog wel een jaar of drie a vier minimum duren vrees ik.
@woudloper: tsja.. deels eens en niet eens. De Volkswagen Up kwam 5-6 jaar na introductie van de c1/aygo.. de Up zette destijds die autotjes direct aan de kant bij introductie. En die was ook lang onaangekondigd
@gokartmozart: en in 2025 op de markt?
@gokartmozart: ik zou hard blijven rekenen. Ik reken er niet op, zeker niet met de batterij die je noemt
@pramm: nou pramm laat ik nu in de batterijen business zitten… insider dus.
Tuurlijk is het even stil nu maar wacht maar af het gaat snel nu met de vernieuwing..trouwens Fiskers nieuwe Emotion heeft nieuwe accutechniek , zeer korte laadtijd en een 400 miles+ range… Intro op CES 2018. Reken er dus maar wel op. Er worden door BMW en ook VW straks een paar enorme mokerslagen uitgedeeld…
@gokartmozart: goed verhaal
@gokartmozart: Dat is allemaal mooi, maar andere merken (zoals Toyota, en een ander die ik vergeten ben) hebben deze techniek aangekondigd voor 2021 en 2022. En dan met snelladen in 5 minuten ofzo.
Maakt niet uit, de toekomst gaat er goed uit zien. Maar ik snap niet dat er nog niks is aangekondigd.
Sowieso wacht ik even af totdat iets te bestellen en is op de weg te rijden.
Porsche heeft bijvoorbeeld ook mooie verhalen (800V systeemvoltage en ermee kunnen racen etc) maar ik vind het nog maar een hoop gel*l totdat je daadwerkelijk wat in de showroom hebt staan wat je kunt bestellen.
@gokartmozart: OK t’is niet een elektrische wagen maar blijkbaar had BMW ook iets te verstoppen.
Verbaast?,ik niet.
Ik hoop dat het zoveel lawaai maakt als bij VW.
En dat men er op Autoblog niet ophout om er over te schrijven.
Zo he, das snel.
Jaja, zo blij als een kind met Kerstmis…
Heeft zeker de laatste Libelle niet gelezen met de top drie van kerstkado’s die je je vriendin beter niet kan geven, tenzij ze van oude spullen houdt…
1. Een handtas van Louis Vuitton uit de
collectie van jáááren terug…
2. Een ouderwetse stofzuiger…
3. Een Tesla Model 3…
@moveyourmind: haha, die is leuk! En weldra onder een tesla kerstboom Moveyyourmind met jesus als Musk in de stal.
Iets zegt me dat het misschien niet zo gunstig is om bij de ontvangers van de allereerste serie van de Model 3 te zitten… maar dat zit ik dan ook niet.
@weem: iets zegt mij dat het in het algemeen nooit goed is om de eerste serie van een volledig nieuw model te krijgen, van eender welk merk. Iets met kinderziektes en problemen die aan het licht komen bij een eerste grote productie run
Er is op youtube dus inmiddels al een review verschenen van de nieuwe Model 3 door Doug DeMuro, die overigens erg interessant was om te zien (ondermeer om de klikwieltjes op het stuur waarvan laatst werd afgevraagd in een Autoblogartikel over de gebruikershandleiding waar ze voor zijn) en op sommige afwerkingmissers na komt hij er aardig goed doorheen.
@teerdz: Een video van hem een review noemen is onzin. Hij benoemt alle bijzondere knopjes en rijdt een blokje rond met de auto en weet dit op te rekken tot een half uur.
Vermakelijk zeker, review nee.
Hehe