• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla gaat Yoke aanpakken, eindelijk

Auteur: willeme, gepost 13 april 2023 om 08:02 – 12 Reacties

Tesla gaat Yoke aanpakken

Dat ‘stuur’ is niet echt heel erg premium, dus gaat Tesla zijn Yoke keihard aanpakken.

Af en toe is het lastig om het brein van Elon Musk een beetje te kunnen volgen. Natuurlijk, er zijn enorm veel ingenieurs en whizzkids in Fremont die hem helpen en adviseren, maar ergens weet je dat Elon overal wel het laatste woordje over zal zeggen. Dit is in eerste instantie briljant! Want dat je kan gamen in een Tesla en dan het stuur kan gebruiken als joystick is echt briljant. Daar waren ze bij BMW of Porsche NOOIT op gekomen en Tesla doet het gewoon. Niet alle Tesla-innovaties zijn briljant. De vleugeldeuren van de Model X zijn geinig, maar we zien nog steeds niet het nut of de fun daarvan in. En dan is er de Yoke…

Dat is het stuurwiel dat David Hasselhoff ook vasthield voor 4 seizoenen in de jaren ’80. Dat je in en raceauto een klein stuurtje hebt, is niet vreemd. Veelal is er dan minder ruimte beschikbaar. Ook heeft een raceauto vaak een directere besturing, waardoor je minder hoeft te draaien. De Tesla Yoke is ook zo’n stuurtje, maar dan in en enorme elektrische sedan, eventueel leverbaar met 1.000 pk. En als je iets niet wil in een grote auto met 1.000 pk is het gevoel hebben dat je er geen controle over hebt.

Niet hoogwaardig

Maar goed nieuws voor de mensen die dat sentiment delen: Tesla gaat zijn eigen Yoke aanpakken. En het is maar goed dat we dit nieuws niet twaalf dagen geleden kregen. Dan had niemand ons geloofd.

Gaat Tesla de Yoke dan anders vormgeven? Nee, dat niet. Het gaat in dit geval om het materiaalgebruik. Aan Tesla’s kun je vaak wel zien waarom er een enorme marge op zit: het interieur is niet altijd even hoogwaardig.

Volgens eigenaren was dat met de Yoke nog een tandje erger. Het bekledingsmateriaal bladderde er gewoon af. Vroeger was het gewoon leer dat tot in lengte van dagen goed bleef, tegenwoordig is alles plastic en/of vegan in plaats van gelooide dierenhuid. Dat pakt vaak prima uit, maar nu dus niet. Tesla pakt zijn igen yoke keihard aan en zal het materiaal verbeteren.

Tesla gaat Yoke aanpakken, maar hoe?

Dat kreeg een klant uit Spokane-Liberty Lake (Verenigde Staten) te horen. Tesla bevestigde dat de stuurwielen verbeterd worden. Het gaat om een nieuwe Yoke met veel mooiere en betere materialen.

Dat zal veel Model S en Model X eigenaren goed doen om te horen. Op digitale klaagmuren als Twitter waren veel klanten al aan het zeuren over de erbarmelijke kwaliteit van hun stuur. Dat past (totaal) niet bij een sedan c.q. crossover van 100.000 euro of meer.

Overigens gaat het om berichten naar klanten. Dus het valt nog te bezien of alle Yokes worden vervangen. Tesla staat er wel om bekend dit soort veranderingen op de productielijn snel door te voeren. En zó veel nieuwe Model S’en en Model Y’s zijn er nog niet afgeleverd. Dus dat kan nog prima.

Dan nog twee dingen over het maffe stuurtje. Ten eerste is het niet verplicht, je kan ook een rond stuurwiel bestellen. Tot slot schijnt het naar langere tijd gewoon te wennen en best prettig te zijn. Keiharde nuance gewoon hier op Autoblog.

Via: Tesla Reddit

Ook interessant!

  • Tesla Model X
    Marktaandeel Tesla gaat extreem kelderen
  • draaiend scherm voor Tesla
    De 'yoke' van Tesla heeft nóg een probleem
  • Tesla Model Y en Model 3 zijn een koopje!
  • 'Vernieuwde Tesla Model 3 wordt meer basic'

Nieuwste artikelen

  • Is deze peperdure Tesla-SW mooier dan ‘de Nederlandse’?
  • Keileuke Kever-buggy is tof, maar maakt veel voorkomende fout
  • Gespot – De gloednieuwe Vantage Roadster in het wild
  • Ineos-CEO: “EV’s door de strot duwen van mensen werkt niet”
FacebookTweetPinLinkedIn

model-s, model-x, stuur, Tesla, Video, yoke

Vorig bericht: « Dit Smart-broertje met 560 km range komt onze kant op
Volgend bericht: Groene E-Klasse is lekker dik en toch bescheiden »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    13 april 2023 om 08:27

    “tegenwoordig is alles plastic en/of vegan in plaats van gelooide dierenhuid. Dat pakt vaak prima uit, maar nu dus niet. ”

    So the Yoke is a (bad) joke? 😁

    Login om te reageren
  2. tazmania zegt

    13 april 2023 om 08:32

    -edit: die vraag kan alleen jij beantwoorden ;-) –

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    13 april 2023 om 08:35

    Als je vroeger niet tevreden was met je stuur kocht je een sportstuurtje van Momo of OMP. Mooi was die tijd.

    Login om te reageren
    • Gele koplamp zegt

      13 april 2023 om 08:38

      Nardi ;), maar inderdaad

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      13 april 2023 om 08:43

      https://cdn.shopify.com/s/files/1/0078/3224/0225/products/[email protected]
      Of je kocht een auto die er standaard mee geleverd werd ;-)

      Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    13 april 2023 om 09:06

    Doet me nog steeds het meest denken aan het stuur van een Leopard I tank
    https://www.baiv.nl/wp-content/uploads/2018/06/LEOPARD-1-A5-MBT-USA-25.jpg
    https://www.baiv.nl/wp-content/uploads/2018/06/LEOPARD-1-A5-MBT-USA-26.jpg

    Maar dan zonder fancy knopjes en bekleding…

    Login om te reageren
  5. Wolflow zegt

    13 april 2023 om 09:07

    Als er een fatsoenlijk stuur in zou komen is dat het enige item aan Tesla dat premium is en past het niet meer bij de rest.
    Het is tenslotte niet meer dan een Lada met Android tablet voorzien van echt leer van de kunst koe

    Login om te reageren
    • Paul58 zegt

      13 april 2023 om 10:29

      Alle props naar de grote heilige leider dan. Verkoopt gewoon Lada’s met een tablet voor gemiddeld 50k per auto, ben je dan een genie of niet? Maar op zich wel een goede grap over ‘echt leer’ van een ‘kunst koe’ haha. Ohja en Tesla draait op android dat is ook nieuw voor mij. Wel fijn is er eindelijk Apple CarPlay/android auto. Toch prefereer ik een Lada. Stuk goedkoper en echt koeien leer, prestaties en uitrusting redelijk gelijk, no brainer! Ohnee dat klopt ook niet de Lada is echt de betere auto want elektrisch rijden doen we toch enkel op de kermis.

      Login om te reageren
  6. rwdftw zegt

    13 april 2023 om 09:09

    Eigenlijk zou Elon ook hier een pakketje van moeten maken. Een yoke stuur, FSD, Summon en een rode ledbalk in de neus. Dan nog even een integratie met je smartwatch zodat je je eigen KITT kan roepen.

    De uitvoering van de yoke is natuurlijk een grap. Lexus kan dat veel beter.
    https://www.youtube.com/watch?v=agMrewRJTow

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    13 april 2023 om 09:47

    Zou Tesla middels een softwareupdate ook snel dat idee van Lexus/Toyota overnemen waarbij je stuurwiel maar een beperkte radius gedraaid kan worden en de daadwerkelijke stuurhoek van de wielen wordt bepaald op basis van de snelheid die je rijdt?

    Login om te reageren
  8. Jaden zegt

    13 april 2023 om 10:09

    Alleen het stuur niet premium? XD

    Login om te reageren
  9. William zegt

    13 april 2023 om 11:59

    Het hele merk is niet premium, dus dat stuur past precies bij alle andere gimmick van Tesla.
    Vorige week bij autobedrijf een Model 3 bekeken. Weliswaar bouwjaar 2019, maar minder dan een ton gelopen. Was erg schrikken. Bouwkwaliteit, materiaalgebruik, om van de rampzalige ergonomie nog te zwijgen.
    Ofwel je rijdt zoiets vanwege de lage bijtelling, ofwel fanboy / gedeeltelijk blind. Of hedde Gij drugs op?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North